واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر:تيرگان؛ جشني به وسعت تاريخ باستان/ بركت لايق شكرگزاري اسلامي
تيرگان؛ جشني به وسعت تاريخ باستان/ بركت لايق شكرگزاري اسلامي
اراك - خبرگزاري مهر: دست هاي پينه بسته كشاورزان دشت فراهان تاريخ باستاني را با جلوه هاي اسلامي در هم آميخته و هزاران سال است كه با برگزاري جشن تيرگان، شكر خداوند را براي دادن بركت زرد در مزارع گندم به جا مي آورند، جشن باستاني تيرگان پيوند باورهاي تاريخي با باورهاي ديني است.
به گزارش خبرنگار مهر، ايرانيان مردم باهوشي در پيوند دادن دين و آئين هاي باستاني خويش هستند و جشن باستاني تيرگان كه براي شكرگزاري توليد گندم و پر بار بودن محصول، در آغاز فصل برداشت صورت مي گيرد، سالهاست كه در كنار امامزاده ذلف آباد فراهان برگزارمي شود.
جشن تيرگان از زمانهاي ايران باستان در روز سيزدهم تير برگزار مي شد، ولي فراهاني ها با تغييرتاريخ در سالهاي دور، اكنون سالهاست اين آئين مردمي با تركيبي از آداب و رسوم محلي و مراسم مذهبي در روز اول تير ماه برگزار مي شود.
اكنون قطب برگزاري اين جشن روستاي ذلف آباد است كه مردم هر ساله با جمع شدن در كنار امامزاده ذلف آباد اين جشن را در كنار هم برگزار مي كنند.
جشني ايراني در كنار امامزاده
مردم شهر ذلف آباد قديمي، (ذلف آباد كنوني و محل امامزاده احمد بن علي(ع) ) به علت تخريب شهر توسط سپهدار يوسف خان گرجي در زمان فتحعلي شاه قاجار كه از شهر خود رانده شدند ودر مزرعه فرمهين و ديگر روستاهاي منطقه ساكن شدند وبه اين صورت روستاي فرمهين شكل گرفت.
پس از اسكان، اين گروه ها در روستاهاي خود با يكديگر قراري منعقد كردند كه همه ساله براي گرامي داشتن ياد شهر ويران شده خود بر مزار رفتگان كه در ذلف آباد دفن بودند حاضر شوند.
خانواده هاي فراهان، آشتيان، تفرش، اراك، قم، همدان، اصفهان و استان ها و شهرهاي مجاور استان هر سال در اين جشن حاضر مي شوند.
مردم منطقه در اين روز به اتفاق خانواده به نقطه اي تفريحي و ديدني مي روند، با اين حال مركز اصلي برگزاري اين جشن در اول تيرماه، امامزاده مشهد زلف آباد است كه هر ساله جمع زيادي در محوطه باز اين امامزاده جمع شده و با پختن آش رشته جشن تيرگان و برداشت گندم را جشن مي گيرند.
تعزيه پاي ثابت جشن تيرگان
تعزيه پاي ثابت جشن تيرگان است ونشان از گره خوردن اين جشن با باورهاي ديني مردم است چنانكه امروزه تعزيه يكي از ويژگي ها و برنامه هاي اين جشن باستاني است.
در كنار برنامه هاي متنوع و سرگرم كننده و چيدن بساط فروش انواع تنقلات محلي و لباس برنامه هاي مذهبي در اين روز اجرا مي شود.
جشن آب پاشانك، براي ابراز شادي ها
تاريخچه ديگري كه براي مراسم اول تابستان نقل مي كنند اين است كه در اول تابستان خسرو پرويز از فراهان مي گذشت و براي رفع خستگي در كنار جويي فرود آمد.
در مقابل او پس از خوردن آب و شستن دست و رويش، يك بانوي زيبا رو ظاهر شده و شروع به آب پاشيدن به سوي خسرو ميكند، خسرو هم خوشحال از اين اتفاق شروع به اين كار مي كند پس از سال ها هر سال در اين منطقه جشني به نام جشن " آب پاشانك" نيز برگزار مي شود.
آب در فرهنگ ايراني حامل روشنايي و خوش يومني است و مراسم آب پاشانك به واسطه اولين روز تابستان انجام مي شود تا شادي ها ابراز شود.
جشنهاي ايراني نماد همدلي
همدلي و وحدت نماد جشن هاي باستاني ايراني است كه پس از ورود اسلامي با رنگ هاي مذهبي آميخته شده و نمادهاي انساني و اصيل آن توقيت شده است.
در كنار هم بودن، تلاش براي همسايه و ديگري، دست به دست هم دادن براي گرفتن نتجيه بهتر، توكل به خداف ايمان به خدا و شكرگزاري از او جلوه هاي بازر اين جشن ها ست كه اتفاقا در جشن تيرگان هم ديده مي شود.
حفظ اصالت ها راه مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانه
فراواني آداب و رسوم بي شك نشاني از توان ما براي مقابله با فرهنگ و تهاجم فرهنگي بيگانه كه اغلب آنان با هدف دشمني صورت مي گيرد هست.
وظيفه ما در دوره كنوني حفظ اصالت هايي است كه به مدد تلاش نياكان ما شكل گرفته و تا به امروز حركت كرده است. اصالتهاي كه به بركت اسلام زيبايي دو چندان يافته و مقبولتر شده است
امروزه شاهد به نمايش درآمدن حركت هاي گاه بي مفهوم جشن گونه در كشورهاي غربي هستيم كه با آب و تاب به آن پرداخته مي شود در حاليكه اين حركت ها با انسجام و مفاهيم متعالي تري در فرهنگ ما وجود دارد و ما آن توجه كافي نمي كنيم.
© 2003 Mehr News Agency .
شنبه|ا|3|ا|تير|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]