تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821370546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دومين روز از مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري مصر آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دومين روز از مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري مصر آغاز شد
قاهره - دومين روز از دومين دور انتخابات رياست جمهوري مصر از ساعت هشت صبح به وقت محلي در سراسر اين كشور آغاز شد.


به گزارش ايرنا، در اين دور از انتخابات "محمد مرسي" نامزد اسلامگرا و "احمد شفيق" آخرين نخست وزير رژيم سرنگون شده حسني مبارك با هم رقابت مي كنند.

كميسيون عالي انتخابات مصر روز گذشته مدت زمان برگزاري انتخابات را يك ساعت تمديد كرد. رئيس كميسيون انتخابات مصر گفت مواردي از تخلف انتخاباتي در روز اول مشاهده شد اما اين تخلف ها تاثيري بر روند برگزاري انتخابات ندارد.

دومين روز انتخابات در حالي آغاز شد كه نظاميان حاكم بر مصر، پارلمان اين كشور كه اولين دست آورد واقعي انقلاب مصر بود منحل كردند.

ميزان مشاركت مردم در انتخابات خوب گزارش شده اما هنوز درصد مشاركت در انتخابات اعلام نشده است.

در برخي شعب اخذ راي مانند دور اول انتخابات، صفوف طولاني راي دهندگان امري عادي بود. در تعدادي از شعب اخذ راي، طرفداران دو نامزد انتخابات به درگيري لفظي و احيانا فيزيكي پرداختند.

نكته قابل توجه اين كه رئيس جمهور مصر بايد در برابر مجلس سوگند ياد كند اما پس از تصميم شوراي نظامي براي انحلال مجلس، نوعي خلا قانوني در اين كشور بروز كرده كه مي تواند تحولات قابل پيش بيني را به دنبال داشته باشد.

دور اول انتخابات رياست جمهوري مصر اوايل خرداد ماه با حضور 13 نامزد برگزار شد كه در نهايت مرسي و شفيق به دور دوم راه يافتند.

اين اولين انتخابات رياست جمهوري مصر پس از انقلاب سال 2011 محسوب مي شود.

در اين دور از انتخابات حدود 50 ميليون مصري واجد شرايط راي به پاي صندوق هاي راي مي روند تا رئيس جمهور اين كشور را برگزينند.

محمد مرسي در رأي گيري از شهروندان مصري خارج از كشور در دور دوم انتخابات كه چند روز پيش انجام شد، با تفاوت چشمگيري از احمد شفيق پيش افتاده است.

دولت مصر به منظور تشويق شهروندان به شركت در انتخابات روزهاي 16 و17 ژوئن (27 و28 خرداد) را تعطيل رسمي اعلام كرد.

به گفته كميته عالي قضائي ناظر بر انتخابات راي گيري امروز هم در همه مراكز از ساعت 8 صبح آغاز وتا 8 شب (10:30 دقيقه صبح به وقت تهران تا 10:30 شب) ادامه خواهد داشت ونتايج نهايي در تاريخ 21 ژوئن (اول تير) اعلام خواهد شد.

شمارش آرا در پايان روز دوم راي گيري با حضور نمايندگان سازمان هاي جامعه مدني ، نمايندگان مطبوعات ، رسانه ها، و نمايندگان دو نامزد انتخابات، صورت خواهد گرفت.

بيش از 14 هزار قاضي از نهادهاي مختلف قضايي، كار نظارت بر روند انتخابات را بر عهده دارند.

دور دوم انتخابات در حالي برگزار مي شود كه دادگاه قانون اساسي مصر پنج شنبه گذشته با ابطال آراي يك سوم نمايندگان، موجب انحلال پارلمان منتخب مردم شد وبا صدور حكمي در طرفداري از نامزد شوراي نظامي، قانون عزل سياسي را لغو و زمينه حضور "شفيق" در دور دوم انتخابات را فراهم كرد، اقدامي كه انقلابيون و احزاب سياسي مصر آن را كودتاي نظامي عليه انقلاب توصيف كردند.

مترجمام**1491**1369

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80186926

يکشنبه|ا|28|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن