تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820207356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرغوب ترين انجير ايران تشنه است!


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: مرغوب ترين انجير ايران تشنه است!
به گزارش جهان به نقل از مهر، شهرستان پلدختر در مرز استان لرستان و خوزستان يكي از پر آب ترين شهرستانهاي لرستان است كه بستر رودخانه خروشان كشكان در آن جاي گرفته و با وجود اينكه هر ساله از سيلابهاي متعددي خسارت مي بيند ولي با مشكل آب شرب و كشاورزي مواجه است.

اين شهرستان داراي آب و هواي معتدل در زمستان و گرم در تابستان است. جاده سراسري تهران به خوزستان از اين منطقه مي‌گذرد و رودخانه دائمي كشكان نيز از دره‌هاي تنگ "كوههاي زاگرس" منطقه عبور مي كند و كار بيشتر مردم منطقه كشاورزي است.

سالانه 12.5 ميليارد مترمكعب آب از لرستان خارج مي شود

سالانه 12.5 ميليارد متر مكعب آب از استان لرستان خارج مي شود كه 63 درصد از اين ميزان آب از حوزه كارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقي از حوزه كرخه خارج مي شود و در پشت سدهاي دز، كرخه و كارون در استان خوزستان جمع مي شود.

اين در حاليست كه از ميزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه كرخه 66 درصد از سيمره تخليه و 33 درصد باقي مانده از حوزه كشكان شهرستان پلدختر خارج مي شود.

با اين تفاسير امسال با كاهش بارندگيها در شهرستان پلدختر بيش از هر زمان ديگري با چالش عدم مهار آبها و خشكسالي در اين منطقه مواجه هستيم به طوريكه بسيار از محصولات كشاورزي پلدختر با توجه به عمق خسارات خشكسالي روي زمين باقي ماندند.

ميزان خسارات خشكسالي به اراضي پلدختر به 100 درصد رسيد

فرماندار پلدختر عصر سه شنبه در جلسه ستاد خشكسالي شهرستان پلدختر اظهار داشت: در اين شهرستان سال گذشته 100 درصد عدم برداشت محصولات داشتيم به طوريكه ميزان خسارت در بعضي از نقاط 100 درصد و در برخي نقاط شهرستان 99 درصد است.

فريدون رشيدي گفت: تاكنون 22 هزار تن گندم توسط كميسيونها خريداري شده كه نسبت به سال گذشته 16 هزارتن كاش يافته است.

وي يكي از مشكلات كشاورزان شهرستان پلدختر را بيمه محصولات كشاورزان عنوان كرد و اظهار داشت: متاسفانه ميزان خسارات وارده و تعيين شده به بخش كشاورزي از سوي بيمه به كشاورزان پرداخت نمي شود.

فرماندار پلدختر با بيان اينكه توقع و انتظار كشاورزان شهرستان تمديد تسهيلات كشاورزي است، افزود: بيمه كشاورزي در سال گذشته به خوبي عمل نكرده است.

دبي رودخانه كشكان كاهش يافت

وي كاهش آبهاي سطحي را يكي ديگر از مشكلات بخش كشاورزي شهرستان پلدختر عنوان كرد و گفت: رودخانه ماديان رود از نظر جغرافيايي و اقتصادي يكي از مناطق آباد و سر سبز پلدختر است كه مردم توانسته اند از آب آن استفاده كنند.

رشيدي افزود: رودخانه "كشكان" كم آب شده كه با توجه به اين موضوع با مشكل آب در بخش كشاورزي مواجه خواهيم شد.

وي از اختصاص 10 ميليارد ريال براي خريد موتور تلمبه كشاورزي در سطح شهرستان پلدختر خبر داد و گفت: اگر مسئولان در اين زمينه حمايت نكنند شاهد خشك شدن باغات موجود در شهرستان خواهيم بود.

ايستگاههاي پمپاژي كه كشاورزان را منتظر گذاشته اند

وي گفت: در شهرستان پلدختر عمليات اجرايي چهار ايستگاه پمپاژ آب آغاز شده است كه چنانچه در سال گذشته مورد بهره برداري قرار مي گرفتند نگران آبرساني به بخش كشاورزي نبوديم.

رشيدي افزود: ايستگاه پمپاژ "رنگين بان" در سال زراعي 90-89 83 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است كه در صورت بهره برداري 750 هزار هكتار اراضي را تحت پوشش قرار مي دهد.

وي گفت: ايستگاه پمپاژ "بن بازه" چم مهر نيز داراي پيشرفت فيزيكي 75 درصد است كه با بهره برداري از آن يك هزار و 250 هكتار اراضي زير پوشش قرار مي گيرند.

رشيدي افزود: ايستگاه پمپاژ "دشت واشيان " نيز كه عمليات اجرايي آن سال 83 آغاز شده با وجود صرف 70 ميليارد ريال اعتبار هنوز به بهره برداري نرسيده كه در صورت بهره برداري يكهزارو 500 هكتار اراضي شهرستان را تحت پوشش آبياري قرار خواهد داد.

فرماندار پلدختر گفت: براي بهره برداري از اين ايستگاه پمپاژ 100 ميليارد ريال ديگر مورد نياز است.

وي با بيان اينكه ايستگاه پمپاژ دشت جايدر نيز در سال 88 آغاز شده ولي همچنان به بهره برداي نرسيده است، گفت: در صورت بهره برداي از اين پروژه 255 هكتار از زمينهاي زراعي منطقه زير پوشش خواهد رفت.

فاجعه بزرگ خسارات و تبعات خشكسالي

مدير كل مديريت بحران استان لرستان با بيان اينكه معضل كم آبي نه تنها لرستان، بلكه كل كشور را در بر گرفته است، اظهار داشت: در سال گذشته هم استان لرستان و هم شهرستان پلدختر با كمبود نزولات آسماني مواجه شده است كه فاجعه بزرگي محسوب مي شود.

رضا آريايي با بيا اينكه امروز پديده گرد و غبار ناشي از كم بارشي است، گفت: ميزان و زمان و همچنين نوع بارندگيها تغيير كرده و از برف به باران تبديل شده است كه با استمرار اين روند در سال هاي آينده اين وضعيت بدتر خواهد شد.

وي تصريح كرد: در سال گذشته در درياچه "كيو" خرم آباد چهار و نيم ماه آب داشته ايم ولي به 2.5ماه تقليل پيدا كرده است كه ما بايد به دنبال بهبود شرايط باشيم.

آريايي اعتبارات اختصاص يافته به بخش خشكسالي را ناكافي دانست و گفت: اين اعتبار ناچيز مي بايست در اولويت هاي اساسي اختصاص يابد كه به هيچ وجه پاسخگو نيست و پروژه هاي مورد نظر ناتمام مي ماند.

مشكل آب شرب در پلدختر جدي است

مدير كل مديريت بحران استان لرستان گفت: در بحث تامين آب شرب روستائيان بحث مهم و جدي است كه از هم اكنون بايد براي تابستان آينده برنامه ريزي كرد.

وي افزود: ما در بحث كمك به شهرستان پلدختر در زمينه خسارت وارده به كشاورزان در خشكسالي حمايت خواهيم كرد چرا كه مشكل در اين شهرستان خيلي جدي است.

آريايي همچنين از بيمه كشاورزي انتقاد كرد و گفت: صندوق بيمه محصولات كشاورزي عملكرد مناسبي ندارد و بعضي از قسمت هاي آن نيازمند اصلاح است زيرا كساني كه در بيمه مشغول فعاليت هستند با تجربه نيستند.

وي افزود: دير پرداخت كردن خسارت كشاورزي توسط بيمه از مشكلات جدي اين قشر زحمتكش است.

باغات انجير تشنه اند

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان لرستان نيز با اشاره به مخاطرات خشكسالي براي باغات انجير پلدختر گفت: انجير سياه استان لرستان در كشور مقام نخست را دارا است به طوريكه 34 درصد انجير كشور در استان توليد مي شود.

بهروز بهاروند افزود: متاسفانه كمبود آب در منطقه زيودار موجب ايجاد مشكل جدي براي باغات انجير شده است.

وي ادامه داد: چنانچه اعتباري ستاد حوادث استان به اين امر اختصاص دهد مشكل باغداران منطقه حل خواهد شد و در غير اين صورت استمرار اين روند باعث مشكلاتي براي باغداران منطقه خواهد شد.

پنجشنبه|ا|25|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن