تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816710027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كميسيون‌هاي غريب در خانه ملت


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: كميسيون‌هاي غريب در خانه ملت
جام جم آنلاين: انتخاب اعضاي كميسيون‌هاي تخصصي مجلس نهم شوراي اسلامي اين روزها به يك چالش تبديل شده و اعتراض برخي نمايندگان را نسبت به نحوه اين انتخاب برانگيخته است.


به گزارش جام‌جم، بحث و نحوه انتخاب اعضاي كميسيون‌هاي تخصصي مجلس در اين دوره‌ از مجلس نيز همانند برخي دوره‌ها با اعتراضات گسترده‌اي از سوي برخي نمايندگان مواجه شده است، به گونه‌اي كه بيشتر منتخبين عقيده دارند مطابق تجربه، تخصص و سابقه مديريتي، انتخاب درستي درخصوص نحوه عضويت آنان در كميسيون‌هاي تخصصي توسط شعب بررسي‌كننده مجلس صورت نگرفته است.

اين اعتراضات در حالي ادامه دارد كه در ديگر دوره‌هاي مجلس نيز در همان ابتداي تشكيل بر سر حضور نمايندگان در كميسيون‌هاي پرطرفداري چون امنيت ملي و سياست خارجي، برنامه و بودجه، انرژي و صنايع و معادن حرف و حديث بسيار بوده و كميسيون‌هايي چون اجتماعي، اصل 90 يا شوراها و امور داخلي كمترين درخواست‌هاي عضويت را داشته ‌است و به‌همين دليل مجلس نهم از اين نظر متفاوت از ديگر دوره‌هاي مجلس نيست.

پس از تشكيل رسمي مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان به حكم قرعه به طور مساوي به 15 شعبه تقسيم مي‌شوند و هر شعبه با انتخاب يك رييس و دو ‌نايب رييس كار رسمي خود را براي بررسي اعتبارنامه منتخبين و بررسي و تشخيص صلاحيت نامزدهاي عضويت در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس آغاز مي‌كند، اما ظاهرا اين بار نظرات شعب براي انتخاب نمايندگان درخصوص عضويت در كميسيون‌هاي تخصصي با اعتراضات بسياري مواجه شده است.

اين انتقادها به حدي شدت گرفته است كه برخي از نمايندگان مجلس كه در دوره‌هاي گذشته نيز در كميسيون‌هاي مهمي عضويت داشتند، با اعتراض به اين روند و انتقاد از نحوه چنين گزينشي با تذكرات گسترده به هيات رييسه خواستار بررسي مجدد شعب در مورد حضور افراد در كميسيون‌هاي تخصصي شده‌اند.در همين خصوص، رضا عبدالهي نماينده ماهنشان و رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس هشتم كه سابقه نمايندگي طولاني در مجلس را دارد، ديروز در نشست علني مجلس با تذكر آيين‌نامه‌اي خطاب به هيات رييسه مجلس گفت: كساني كه سابقه عضويت در برخي كميسيون‌ها مانند انرژي، برنامه و بودجه و امنيت را دارند، متاسفانه در اين دوره براي عضويت در اين كميسيون‌ها انتخاب نشده‌اند، لذا بهتراست شعب 15‌گانه مجددا تشكيل جلسه دهند.

در ادامه اين تذكر، سيدناظر موسوي ‌لارگاني نماينده فلاورجان و ديگر نماينده مجلس كه در دوره هشتم نيز حضور داشته، با اخطار قانون اساسي اين امر را متذكر شد.

محمدرضا تابش نماينده اردكان هم با انتقاد از نحوه گزينش نمايندگان براي حضور در كميسيون‌ها اعلام كرد كه براساس آيين‌نامه بايد تجربه، تخصص و سابقه، ملاك انتخاب براي كميسيون‌ها باشد اما در اين دوره چنين روندي طي نشده است.

اين انتقادات باعث شد كه علي لاريجاني رييس مجلس در پاسخ به اين اظهارات اعلام كند كه برخي كميسيون‌ها بيش از حد متقاضي داشته است و روساي شعب بايد براساس اولويت‌ها، افراد را گزينش مي‌كرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد در اين زمينه بايد فكري كرد و بهتر است راهكاري براي اين بحث پيدا شود. با اين حال لاريجاني توضيح بيشتري درباره راهكار اين مساله نداد.

مهدي كوچك‌زاده، نماينده تهران در مجلس نيز در اخطاري در جلسه ديروز با انتقاد از گزارش اداره قوانين مجلس درباره مدارك تحصيلي و سوابق نمايندگان گفت: يك نماينده مجلس‌هشتم با دكتراي بيهوشي عضو كميسيون امنيت ملي بود.

به گزارش فارس، وي اظهار كرد: طبق قانون به منظور آشنايي نمايندگان با سوابق تحصيلي و كاري يكديگر، اداره قوانين موظف است قبل از تشكيل شعب براي تعيين اعضاي كميسيون‌ها، اسامي نمايندگان را به همراه مستندات مدارك، تكثير كرده و در اختيار نمايندگان مجلس قرار دهد اما اين گزارش، موارد متعددي را كلي‌گويي كرده است به عنوان مثال براي نماينده‌اي نوشته داراي دكتراي پزشكي و دكتراي اقتصاد است.

در ادامه سيد‌محمدحسن ابوترابي‌فرد، نايب رييس اول مجلس در پاسخ به اين تذكر و اخطار كوچك‌زاده گفت: تذكر شما ارتباطي با دستور جلسه نداشت، البته اين‌كه گزارش چاپ شده اداره قوانين نقص و ايراد داشته، بر كسي پوشيده نيست.

عضويت رييس و نواب رييس مجلس در كميسيون اصل 90

براساس آيين‌نامه داخلي مجلس هر كميسيون تخصصي مجلس مي‌تواند حدود 25 عضو داشته باشد. اما از آنجا كه كميسيون‌هايي كه داراي اهميت اقتصادي، سياسي و فرهنگي است، داوطلبان زيادي دارد و در عوض، كميسيون‌هاي ديگري چون اصل 90 كه جنبه نظارتي آن بيشتر از بحث قانونگذاري است، داوطلبي ندارد، لذا رييس و نواب رييس مجلس نهم با عضويت در اين كميسيون تلاش كردند كه اهميت آن را حفظ كنند.

به همين دليل، علي لاريجاني و دو معاونش يعني محمدرضا باهنر و سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد از جمله نمايند‌گاني هستند كه كميسيون اصل 90 را كه كمترين ميزان درخواست حضور را دارد، انتخاب كرده‌اند.

اعتراض به نحوه گزينش نمايندگان در كميسيون‌ها كه از سوي برخي نمايندگان با عبارت لابي‌گري از آن ياد مي‌شود باعث شده است هنوز برخي از كميسيون‌ها به صورت ناقص باقي بمانند و برخي نيز به دليل تراكم سيل مشتاقان نتوانند سقف خود را ببندند.

در اين ميان تغييرات در تركيب اعضاي برخي كميسيون‌هاي تخصصي مجلس نهم نسبت به دوره قبلي آن با وجود حضور نزديك به يكصد نماينده از مجلس هشتم در دوره‌ فعلي گسترده به نظر مي‌رسد، به‌طوري كه در كميسيون اقتصادي مجلس جز رييس كميسيون، هيچ يك از اعضاي دوره قبل در كميسيون جديد حضور ندارند و تمامي متقاضيان از نمايندگان دوره جديد مجلس هستند.

كميسيون امور داخلي و شوراها نيز كه در دوره هشتم با انتزاع كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي تاسيس شد، هم‌اكنون فقط يك متقاضي دارد و برهمين اساس نتوانسته است رسميت پيدا كند.

براساس اطلاعات و گزارش‌هاي رسيده، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با پذيرش 28 عضو و كميسيون‌هاي اقتصادي شامل كميسيون «اقتصادي»، «عمران» و «صنايع و معادن» هر يك با 23 عضو و كميسيون آموزش و تحقيقات هم با 23 عضو تاكنون به طور رسمي اعلام موجوديت كرده‌اند. كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي نيز17 عضو جذب كرده است.

اين در حالي است كه 2 كميسيون اجتماعي و بهداشت و درمان هم‌اكنون هر يك 17 عضو دارد. اين در حالي است كميسيون فرهنگي با 9 عضو، قضايي و حقوقي با 8عضو و كميسيون اصل 90 با 7 عضو، با كمترين ميزان استقبال از سوي نمايندگان مواجه شده‌ است.

اما هنوز با وجود آن‌كه برخي از اين كميسيون‌ها تا رسيدن به حد نصاب كافي اعضا، فاصله زيادي دارند اما نمايندگان در صف مانده حاضر نيستند جز درخواست اوليه خود، در كميسيون ديگري حاضر شوند.

در چنين شرايطي، ديروز هيات رييسه مجلس ناچار شد براي بررسي عضويت نمايندگان در كميسيون‌ها، نشستي ويژه برگزار كند.

فاطمه اميري - گروه سياسي

دوشنبه|ا|22|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن