تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815341002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي وضعيت آزادي بيان در رسانه هاي خبري تاجيكستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي وضعيت آزادي بيان در رسانه هاي خبري تاجيكستان
دوشنبه - واقعيات و آينده آزادي بيان در رشد رسانه هاي خبري مستقل در تاجيكستان، تبعات و محدوديت هاي ايجاد شده بر فعاليت آنها طي نشستي مورد بررسي قرار گرفت.


به گزارش ايرنا، به تازگي در اين ارتباط نشستي به ابتكار كانون روزنامه نگاران تاجيكستان، مركز ملي رسانه هاي خبري مستقل و ديگر سازمان هاي روزنامه نگاري و حمايت مالي سازمان امنيت و همكاري اروپا براي رشد آزادي بيان در اين كشور تشكيل شد.

نشريه "فرژ" از بزرگداشت آزادي بيان به عنوان طنز روز مطبوعات مستقل در تاجيكستان ياد كرد و نوشت: اگر دولت قصد بهبود وضعيت آزادي بيان را در كشور داشت چرا مراسم دولتي را كه بايد در اين روز برگزار مي شد در سالگرد تاسيس اولين نشريه مستقل خصوصي تحت عنوان "بخاراي شريف" برگزار كرد.

اين نشريه با انتقاد از ادعاي دولت مبني بر دخالت رسانه ها در توسعه افراط گرايي، پرسيده است: آيا قصد دولت از اين اقدام، تفرقه اندازي ميان روزنامه نگاران و نشريات مستقل و مردم نيست.

فرژ با اشاره به پايين بودن آگاهي مردم از حق و حقوق خودشان، پرسيده است آيا هيچ رسانه اي اعم از دولتي و خصوصي توانسته در طول 20 سال استقلال نياز جامعه را در تامين انواع اطلاعات مورد نياز تامين كند؟

نشريه اس.اس.اس.آر نيز با طرح اين پرسش كه عامل اصلي آزادي بيان مردم هستند يا روزنامه نگاران، نوشته است: ركن چهارم بودن مطبوعات زماني تحقق مي يابد كه مردم، خوانندگان نشريات، روزنامه نگاران و در مجموع تمام ذينفع آنها بتوانند براي رشد آن تلاش و يكديگر را ياري كنند.

اين نشريه تصريح كرد كه اگر قرار باشد تمام مشكلات و مسائل مربوط به آزادي بيان توسط روزنامه نگاران رفع شود جامعه هيچگاه به آزادي واقعي نخواهد رسيد و اين حقيقتي است كه بايد درست توسط مسئولان هضم شود.

اس.اس.اس.آر همچين تاكيد كرده كه تا حكومت قوي نباشد مطبوعات نيز نمي تواند خود را آزاد احساس كند.

نشريه نگاه، ديگر رسانه اي است كه در مطلبي تحت عنوان آزادي بيان و نقش منابع مالي در تقويت رسانه ها، نوشته است، اگر دولت مي خواهد فضاي امنيت اطلاعاتي خود را ارتقا دهد و از آن در منافع ملي استفاده كند و سهم روزنامه نگاران را در امنيت ملي ارتقا دهد، بايد از آنها نيز حمايت مالي مناسب انجام دهد.

اين نشريه به دولت وعده داده كه به طور قطع از اين حمايت ها خسارت نخواهد ديد.

نشريه ملت نيز با طرح سئوالي مبني بر آنكه آيا مطبوعات در تاجيكستان آزاد است، يا خير؟، به نقل از "رمزه بيك آوا"روزنامه نگار نوشته است، مطبوعات ما آزاد است اما خصوصيات خاص خود را دارد به طوري كه حتي بخاطر كوچكترين انتقادات، روزنامه نگاران تحت فشار قرار مي گيرند.

وي در همين ارتباط متذكر شد: اين عوامل سبب خواهد شد كه روزنامه نگاران در انتخابات رياست جمهوري تاجيكستان در سال آينده ميلادي با مشكلات بيشتري مواجه باشند.

گفتني است، برخي از پيگيري هاي روزنامه‌نگاران در تاجيكستان منجر به بازداشت و تعقيب خبرنگاران و محاكمه‌ آنها در دادگاه‌ شده به طوري كه اين امر بر وضعيت آزادي بيان در اين كشور تأثير منفي زيادي گذاشته است.

كميته دفاع از روزنامه‌نگاران با اشاره به محكوميت "محمديوسف اسماعيل‌اف"خبرنگار نشريه "نور زندگي" تاجيكستان اعلام كرد: اين روزنامه نگار به علت نوشتن مطلبي در باره فساد كارمندان استان سغد، يك سال را در زندان به اتهام "تهمت و توهين" و افراط گرايي، سپري كرد.

مدير مسئول نشريه مستقل پيكان نيز بخاطر پخش مطلبي در باره وجود فساد در آژانس دولتي و به اتهام "توهين و تهمت" از ديگر رسانه‌هاي اين كشور بود كه سال گذشته به دادگاه كشيده شد و پس از محكوميت روزنامه به جريمه نقدي، اين نشريه تعطيل شد.

سازمان كميته از روزنامه نگاران همچنين نوشت در سال 2011، در شمال تاجيكستان خبرنگار بي‌بي‌سي به افراط گرايي متهم و براي مدتي زنداني شد.

نشريه ملت نيز از لغو برگزاري نشست‌هاي خبري دوره اي مسئولان نهادهاي دولتي از سوي امامعلي رحمان رئيس جمهوري تاجيكستان انتقاد كرد و نوشت: اين اقدام به ضرر خبرنگاران و رسانه ها است زيرا آنها براي دستيابي به اطلاعات مجبور به استفاده از منابع ناشناس و غيررسمي شده كه اين امر در نهايت به ضرر جامعه و نشريات خواهد بود.

كميته معتقد است: بروز تمام اين قضايا تاثير منفي زيادي بر وضعيت آزادي بيان در كشور گذاشته است و فشار بر رسانه‌ها منجر به

خودسانسوري بسياري از روزنامه‌نگاران در بررسي مسائل داغ جامعه شده است.

معاون رئيس مركز مطالعات راهبردي تاجيكستان، يك نهاد وابسته به رياست جمهوري، گفت: دادگاههاي برگزار شده سال گذشته و آزاد شدن خبرنگاران از مجازات نشان مي دهد، هم دولت و هم قضات نسبت به خبرنگاران سختگير نبوده‌اند.

"سيف‌الله صفراف"با بيان آنكه وضعيت آزادي بيان در تاجيكستان خوب است، افزود: خودسانسوري نيز به روزنامه‌نگار بستگي دارد زيرا روزنامه‌نگار حرفه اي هيچگاه از طرح مشكلات و نارسايي هاي موجود در جامعه و دولت خودداري نمي‌كند و بر عكس، با بررسي اين مسائل به دولت پيشنهادهاي دقيقي را براي اصلاح اين مشكل، ارائه مي‌كند.

ولي رئيس انجمن رسانه‌هاي مستقل تاجيكستان، مي‌گويد كه با اظهار نظر كميته دفاع از روزنامه‌نگاران در مورد وضع خبرنگاران در اين كشور، راضي نبوده است.

"نور‌الدين قرشي‌باي‌اف" گفت: فشار بر رسانه‌ها منجر به محدود شدن فعاليت‌هاي حرفه‌اي رسانه‌ها مي‌شود و هرچه اين كميته گفته است، اساس دارد، متأسفانه دولت دوشنبه حتي پيشنهادهاي سازمان ملل براي اصلاح وضعيت حقوق بشر را نيز قبول نمي‌كند و يكي از مشكلات اين بخش اين است كه تاكنون دولت ماده"توهين و تهمت"را غيرجنايي نكرده است.

آساق**1558**2047**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80124176

پنجشنبه|ا|21|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن