تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815584617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سقوط ساركوزي و بخت سوسياليست ها براي ورود به اليزه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سقوط ساركوزي و بخت سوسياليست ها براي ورود به اليزه
مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي تحليل سياسي را در خصوص انتخابات رياست جمهوري فرانسه و شكست ساركوزي در اين انتخابات منتشر كرد.


به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران در تحليل سياسي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي آمده است:

دور اول انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه در حالي برگزار شد كه از مدت‌ها قبل پيش‌بيني مي‌شد كه رقابت اصلي در اين انتخابات ميان نيكلا ساركوزي رئيس‌جمهوري كنوني اين كشور و فرانسوا اولاند از حزب سوسياليست خواهد بود. اين انتخابات روز يكشنبه سوم ارديبهشت (22 آوريل) در 85 هزار حوزه اخذ رأي در سراسر فرانسه و برخي كشورهايي كه شهروندان فرانسوي در آنجا ساكن هستند (نظير برزيل، ايالت كبك كانادا و...) برگزار شد. در اين انتخابات 10 نامزد از احزاب مختلف به رقابت پرداختند و علاوه‌بر اولاند از حزب سوسياليست و ساركوزي از حزب اتحاد براي جنبش مردمي، اوا ژولي از حزب سبز، مارين لوپن از جبهه ملي، ژان لوك ملانشون از جبهه چپ، فرانسوا بايرو از اتحاد براي دمكراسي، فيليپ پوتو از حزب جديد ضد سرمايه‌داري، ناتالي آرتو از حزب كارگران، ژاك شوميناد از حزب همبستگي و پيشرفت و نيكلا دوپنتنيون از حزب جمهوريت نيز در انتخابات حضور داشتند.

نكته مهم آنكه با نزديك شدن به روز برگزاري انتخابات نتايج نظرسنجي‌ها از بهبود جايگاه اولاند و تضعيف موقعيت ساركوزي حكايت داشت. نهايتاً با پايان شمارش آرا در دور اول انتخابات اعلام شد كه فرانسوا اولاند، كانديداي حزب سوسياليست با 63/28 درصد بيشترين ميزان آرا را به‌خود اختصاص داده و نيكلا ساركوزي با 18/27 درصد حائز مقام دوم شده است. لوپن با 90/17 درصد، ملانشون با 10/11 درصد و بايرو با 13/9 درصد در رده‌هاي سوم تا پنجم جاي گرفته و پنج كانديداي ديگر در مجموع كمتر از 6 درصد آرا را به‌خود اختصاص داده‌اند. به اين ترتيب فرانسوا اولاند و نيكلا ساركوزي با راهيابي به دور دوم انتخابات كه در 17 ارديبهشت (6 مي) برگزار خواهد شد براي ورود به كاخ اليزه با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت. اين درحالي است كه با توجه به شرايط سياسي كنوني در فرانسه و نيز نتايج نظرسنجي‌ها، تحليلگران و ناظران سياسي شانس پيروزي اولاند در مرحله دوم انتخابات را بالاتر از ساركوزي دانسته و از هم‌اكنون نامزد حزب سوسياليست را به‌عنوان رئيس‌جمهور بعدي فرانسه معرفي مي‌كنند.

فرانسوا اولاند سياستمدار 58 ساله فرانسوي است كه از سال 1997 تا 2008 دبير اول اين حزب بوده و از سال 1997 تاكنون نماينده مجلس فرانسه از شهر كورز است. وي با انتقاد از سياست‌هاي ساركوزي و دادن وعده‌هاي مختلف به مردم فرانسه ازجمله وعده بخشيدن جاني تازه به آنها و به نمايش گذاشتن چهره‌اي جديد از اين كشور در مقابل اروپا وارد كارزار انتخابات شد و توانست با پشت سر گذاشتن ساركوزي در دور اول انتخابات بخت خود را براي تصاحب مقام رياست‌جمهوري در اين كشور افزايش دهد.

به‌طور كلي، درخصوص انتخابات اخير و چشم‌انداز آتي فرانسه نكاتي چند به‌شرح ذيل قابل توجه است:

1. نتايج دور اول انتخابات فرانسه ضربه‌اي سنگين به موقعيت سياسي نيكولا ساركوزي و حزب او محسوب مي‌شود. نتايج نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه او از نظر شانس انتخاب مجدد و راهيابي دوباره به اليزه نامحبوب‌ترين رئيس‌جمهور فرانسه بوده است. در پنجاه سال اخير اين براي اولين بار است كه يك رئيس‌جمهور در فرانسه نمي‌تواند در مرحله اول انتخابات در صدر آرا قرار گيرد.

2. ناكامي ساركوزي در به‌دست آوردن بيشترين آرا در مرحله اول انتخابات و كاهش بخت او براي پيروزي در انتخابات ششم مي، دلايل مختلفي دارد كه ازجمله مهمترين آنها ناتواني او در برآورده ساختن وعده‌هايي است كه در سال 2007 به مردم داده بود. بسياري از كارگران و جوانان فرانسوي پنج سال پيش با وعده «پول بيشتر براي كار بيشتر» به وي رأي داده بودند اما شرايط فرانسه از نظر نرخ بيكاري درحال حاضر در بدترين وضعيت طي 12 سال اخير است. ازسوي ديگر ساركوزي در سال 2007 با وعده كوچك كردن دولت كه به‌شدت رشد پيدا كرده بود روي كار آمد اما كار خاصي در اين زمينه انجام نداد. ازاين‌رو محقق نشدن وعده‌هاي پيشين ساركوزي ازجمله دلايل تضعيف موقعيت سياسي او و از دست دادن رتبه اول در انتخابات اخير است.

3. بحران اقتصادي جاري در فرانسه و افزايش نارضايتي از اوضاع معيشتي و اقتصادي نيز يكي ديگر از عوامل مؤثر در كاهش حمايت عمومي از ساركوزي بوده است. نرخ بيكاري در نتيجه توقف رشد اقتصادي به‌شدت بالاست و دامنه آن درحال گسترش است، مخارج دولت كه 56 درصد از توليد ناخالص داخلي را دربر مي‌گيرد بيشتر از هر كشور ديگري در منطقه يورو مي‌باشد و بدهي كشور كه قبلاً 90 درصد از توليد ناخالص داخلي بود درحال افزايش است. صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرده است كه كسري بودجه فرانسه 9/3 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور باشد. اين وضعيت نابسامان اقتصادي كه موجبات سخت‌تر شدن شرايط زندگي شهروندان فرانسوي را فراهم كرده از مهمترين دلايل كاهش آراي ساركوزي به‌حساب مي‌آيد. در اين ميان آنچه موجبات رويگرداني بيشتر از رئيس‌جمهور كنوني را فراهم ساخته به مجموعه سياست‌هاي اقتصادي او مربوط مي‌شود كه از نظر مردم در راستاي حمايت از ثروتمندان و سرمايه‌داران است تا مردم عادي. سياست‌هاي ساركوزي از او به‌عنوان يك رهبر محافظه‌كار تصويري ايجاد كرده كه به گفته روزنامه لس‌آنجلس تايمز براساس آن بسياري از فرانسوي‌ها وي را تنها «رئيس‌جمهور ثروتمندان» مي‌دانند. ضمن آنكه واقعيات زندگي شخصي ساركوزي ازجمله تجمل‌گرايي مفرط او و صميميتش با سرمايه‌داران بزرگ احساس فاصله ميان مردم عادي با او را شدت بخشيده است.

4. دخالت فعال و پر‌هزينه فرانسه در تحولات بين‌المللي از‌جمله مشاركت نظامي در اقدام عليه رژيم قذافي و ماجراجويي در سوريه و همراهي با آمريكا در تشديد تحريم‌ها برضد ايران بخشي از مردم فرانسه را به رويگرداني از ساركوزي ترغيب كرده است. در شرايط تشديد وخامت اوضاع اقتصادي، انتظار مردم فرانسه از رئيس‌جمهور كشورشان اين بوده است كه با اتخاذ يك سياست خارجي مناسب، زمينه پايان سريع‌تر مشكلات اقتصادي آنها را فراهم كند نه اينكه با مشاركت در تحريم‌هاي ايران (كه به افزايش قيمت نفت و بالا رفتن قيمت كالاها و خدمات در فرانسه و ديگر كشورهاي غربي منجر شد) به تشديد اين بحران كمك نمايد. از‌اين‌رو نحوه عملكرد دولت ساركوزي در عرصه سياست خارجي نيز مستقيم يا غير‌مستقيم بر تضعيف موقعيت سياسي وي اثر‌گذار بوده است.

5. فرانسوا اولاند با بهره‌برداري از ضعف‌هاي مشهود در عملكرد دولت ساركوزي و دادن وعده تغيير وضعيت زندگي شهروندان فرانسه توانست توجهات را به‌خود جلب كرده و در مرحله اول انتخابات بيشترين آرا را به‌خود اختصاص دهد. وي دوران رياست‌جمهوري ساركوزي را موجب ايجاد تفرقه و پراكندگي در فرانسه دانسته و قول داده است كه فرانسه را بار ديگر متحد خواهد كرد. اولاند با نشانه رفتن اوضاع بد اقتصادي فرانسوي‌ها و دادن وعده‌هايي چون ايجاد اصلاحات مالياتي و بانكي، استخدام معلمان، ايجاد 60 هزار فرصت شغلي در حوزه آموزش و پرورش، به صفر رساندن كسري بودجه در سال 2017، افزايش ماليات ثروتمندان و افزايش رشد اقتصادي توانست بيشترين آرا را در مرحله اول به‌خود اختصاص دهد. از‌اين‌رو قابل انتظار است كه تا زمان برگزاري دور دوم انتخابات نيز نقد سياست‌هاي ساركوزي و دادن وعده بهبود شرايط اقتصادي، استراتژي اصلي او براي پيروزي در انتخابات باشد.

6. شواهد و قراين از بالا بودن احتمال پيروزي اولاند در مرحله دوم انتخابات حكايت دارد. رسانه‌ها از هم‌اكنون با استناد به نتايج نظر‌سنجي‌ها از برتري اولاند بر ساركوزي در دور دوم انتخابات خبر مي‌دهند. از آن گذشته اعلام حمايت برخي از كانديداهايي كه در دور اول انتخابات موفق به كسب آراي لازم نشدند از فرانسوا اولاند در دور دوم انتخابات نيز بخت وي را براي پيروزي در اين انتخابات افزايش مي‌دهد.

ملانشون از حزب چپگراي افراطي و اوا ژولي از حزب سبز از طرفداران خود خواسته‌اند كه در دور دوم انتخابات با رأي دادن به اولاند مانع از راهيابي دوباره ساركوزي به كاخ اليزه شوند. بر‌اين‌اساس مي‌توان گفت كه فرانسه براي اولين بار پس از فرانسواميتران يك رئيس‌جمهور سوسياليست خواهد داشت. نكته مهم در اين ميان آن است كه با توجه به شرايط نامناسب اقتصادي كنوني فرانسه، در صورت پيروزي اولاند در دور دوم انتخابات، وي براي تحقق وعده‌هاي اقتصادي و اجتماعي خود كار بسيار دشواري را پيش رو خواهد داشت. از هم‌اكنون برخي كارشناسان و فعالان سياسي و اقتصادي نسبت به امكان تحقق شماري از وعده‌هاي اولاند در صورت پيروزي ابراز ترديد كرده‌اند. اولاند وعده داده است كه كسري بودجه را در سال بعد به 3 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد رساند درحالي كه بنا بر اعلام آژانس حسابرسي ملي، شرايط اقتصادي موجود در فرانسه امكان تحقق اين وعده را غير‌ممكن مي‌سازد. از‌اين‌رو مي‌توان تأييد كرد كه حتي با روي كار آمدن اولاند نيز امكان تغيير بنيادين در شرايط اقتصادي فعلي فرانسه به‌نحوي كه منجر به بهبود اساسي شرايط زندگي شهروندان اين كشور شود چندان قابل انتظار نيست.

7. پيروزي حزب سوسياليست در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه مي‌تواند بر سياست خارجي اين كشور تأثيراتي بر‌جاي گذارد. فرانسوا اولاند نامزد اين حزب وعده خروج نظاميان فرانسوي از افغانستان تا پايان سال 2012 را داده است. از‌سوي ديگر پيروزي سوسياليست‌ها و چپ‌ها كه سياست‌هاي ضد‌سرمايه‌داري و تا حدي ضد‌آمريكايي دارند ممكن است بر روابط آمريكا و فرانسه تأثير‌گذار باشد. فرانسه در دوران ساركوزي روابط نزديكي با آمريكا برقرار كرده و در بسياري از موضوعات بين‌المللي به همپيمان نزديكي براي واشنگتن تبديل شده بود. هرچند تغيير رئيس‌جمهور فرانسه نمي‌تواند به‌معناي تغيير بنيادين سياست پاريس در قبال همپيمانان غربي و ازجمله آمريكا باشد اما تمايل سوسياليست‌ها به داشتن استقلال بيشتر در سياست خارجي ممكن است تا حدودي روابط فرانسه و آمريكا را تحت تأثير قرار داده و احتمال عدم تبعيت پاريس از واشنگتن در‌خصوص برخي مسائل جهاني را افزايش دهد./گ

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن