تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805296197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي مشكلات دامپروري لرستان در كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني خرم آباد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: بررسي مشكلات دامپروري لرستان در كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني خرم آباد
نهمين جلسه كميسيون كشاورزي و صنايع وابسته اتاق با هدف بررسي مسائل و مشكلات بخش دامپروري استان برگزار شد.


خرم آباد - ايلنا:، نائب رئيس كميسيون از كمبود علوفه به عنوان بزرگ‌ترين مشكل بخش دام كشور و استان ياد كرد و گفت: بر اساس استانداردهاي نگهداري دام، غذاي مورد نياز (تي دي ان) حدود ۳/۶ ميليون واحد دامي در استان مي‌بايست حدود ۷/۱ ميليون تن تي دي ان باشد اين در حالي است كه كل تي دي ان توليدي در بخش زراعت پس چر مزارع و علوفه جو و بخش منابع طبيعي حدود ۱ ميليون تن در سال است و ۷۰۰ هزار تن (حدود ۴۰ درصد) كمبود علوفه داريم.

به گزارش خبرنگار ايلنا به نقل از روابط عمومي اتاق بازرگاني صنايع معادن و كشاورزي خرم آباد «مرتضي هادي‌پور» در نهمين جلسه بررسي مشكلات دامپروري لرستان در اتاق بازرگاني استان افزود: اين كمبود علوفه به خصوص بعد از قانون هدفمندي يارانه‌ها و افزايش قيمت علوفه، فشار مضاعفي به منابع طبيعي استان وارد مي‌كند و باعث تخريب مراتع و جنگل‌ها مي‌شود.

هادي‌پور در ادامه گفت: به علت كمبود علوفه، دامي كه از اين علوفه و مراتع استفاده مي‌كند بسيار ضعيف است بگونه‌اي كه طبق بررسي‌هاي انجام شده متوسط لاشه‌اي كه از كشتارگاه‌ه اخارج مي‌شود حدود ۱۱ تا ۱۵ كيلوگرم است در حاليكه مي‌تواند بين ۲۵ تا ۳۰ كيلو افزايش پيدا كند كه اين مشكل در مورد دام متوسط كه دام سياري است بيشتر به چشم مي‌خورد.

وي تاكيد كرد: بخش دامپروري استان بخش بسيار بزرگي است كه مانند تيغه دولبه براي استان است كه از يك سو نقش مهمي در اقتصاد استان دارد و از سوي ديگر با كمبود علوفه موجب تخريب جنگل‌ها مراتع و منابع طبيعي استان مي‌شود.
«مهرداد فتحي» رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان و عضو كميسيون گفت: بر اساس ماده ۵ و تبصره‌هاي ۱و۲و۳و۴و۵ قانون جامع دامپروري، كل وظايف و تصدي‌گري وزارت جهاد كشاورزي خلع و به نظام مهندسي كشاورزي داده شده است و از اين به بعد صدور مجوز‌ها در همه قسمت‌هاي دام از جمله دام سبك، سنگين و شيلات به سازمان نظام مهندسي كشاورزي محول شده است.

وي افزود: قطعاً با اين موضوع سياست گذاري‌ها در خصوص صدور مجوز‌ها متناسب با ميزان اقتصادي بودن توليد محصولات دامي خواهد بود و قطعاً از نظرات كار‌شناسان در اين جلسات براي صدور مجوز‌ها استفاده خواهد شد.

وي همچنين تصريح كرد: اتاق بازرگاني استان مي‌تواند از طريق بازرگانان عضو نهاده‌هاي مورد نياز دامپروران را وارد و از ابزار قانوني خود در خصوص رفع موانع با رايزني گمرك اقدام كند.

«علي رضا احمدوندي» مدير كل اداراه منابع طبيعي و آبخيز داري لرستان نيز در اين جلسه گفت: در لرستان حدود ۵/۶ ميليون رأس دام سبك و سنگين وجود دارد كه از اين ميان ۵/۴ ميليون رأس دام سبك است كه فشار بسيار زيادي را به مراتع استان وارد آورده است.

وي افزود: استان لرستان به علت ميان بند بودن علاوه بر دام‌هاي خود هر ساله شاهد دامداران كوچ رو از ساير استان هاست و ازدحام اين دامداران فشار زيادي را به مراتع و منابع طبيعي استان وارد نموده و باعث كمبود علوفه براي دام‌هاي استان مي‌شوند.

احمد وندي تاكيد كرد: اين امر آثار و عواقب جبران ناپذيري همچون از بين رفتن گونه‌هاي كمياب گياهان استان، فرسايش خاك، سيل و سيلاب براي استان به دنبال دارد.

وي در ادامه گفت: سابقاً طرح تعادل دام و مرتع در استان‌ها مي‌شد و سياست اين طرح به اين صورت بود كه تعداد دام سبك را كم كرده و تعداد دام سنگين را افزايش دهند كه متأسفانه اين طرح نيمه كاره‌‌‌ رها شد.

وي افزود: البته اقداماتي جهت كاهش اثرات سوء چراي بيش از حد دام در استان صورت گرفته است كه ناكافي مي‌باشد و اجراي طرح فوق بسيار ضروري به نظر مي‌رسد.

احمدوندي خواستار همكاري و كمك سازمانهاي مربوطه در استان براي كنترل كوچ عشاير شد و تاكيد كرد: چنانچه سازمان‌ها و ادارات مربوطه به منابع طبيعي كمك كنند مي‌توان تا حدودي كوچ عشاير را كنترل كرد بطور مثال اگر با كمك اداره كل امور عشايري آب مناطق جنوب استان تأمين شود مي‌توان جلوي كوچ بخشي از عشاير كوچ رو را گرفت.

«عابدين سيفي» مدير كل اداره امور عشاير لرستان گفت: بيش از ۵/۱ ميليون واحد دامي استان متعلق به عشاير استان است و زندگي عشاير وابسته به دام و مرتع است و از ۸۸۰۰۰۰ هكتار مراتع استان حدود ۳۵ درصد در اختيار عشاير است.

وي با بيان اين نكته كه هدف در زندگي عشايري توليد و اشتغال است گفت: ما بايد براي جلوگيري از مهاجرت عشاير به شهر‌ها و روستا‌ها و بوجود آمدن مشكلات حاشيه نشيني، راهكارهايي پيدا كنيم كه اين توليد و اشتغال عشاير تداوم پيدا كند و بيكاري بوجود نيايد.

سيفي از خشكسالي‌هاي اخير و كاهش مراتع به عنوان عواملي كه باعث پيدايش مشكلات دامپروري وكوچ زود هنگام عشاير كوچ رو در استان لرستان ياد كرد و پيشنهادات ذيل جهت كاهش خسارات ناشي از كوچ زود هنگام عشاير كوچ‌رو را مطرح كرد:
-طرح ملي اسكان عشايركه اين طرح داوطلبانه است تا كنون حدود ۲۳۰۰ خانوار در لرستان تا كنون اسكان داده شده است
-تبديل دام سبك به سنگين كه تا كنون به دليل كمبود نقدينگي اعتبارات انجام نشده است
-احداث اصطبل در محل اسكان جهت پرواربندي

سيفي در ادامه گفت: اتحاديه‌ها و تشكلهايي كه سالانه تأمين علوفه را بر عهده دارند، امسال به علت كمبود نقدينگي بعد از طرح هدفمندي يارانه‌ها نتوانستند تهيه كنند.

وي افزود: اگر بتوان از اعتبارات بخش توسعه كشاورزي براي تقويت اين اتحاديه‌ها و تشكل‌ها استفاده كرد، آن‌ها مي‌توانند در فصل برداشت علوفه، علوفه ذخيره كنند و در زمان مصرف در اختيار عشاير قرار دهند و كوچ به موقع را انجام دهند.

تلقيح مصنوعي، خريد تضميني محصولات عشايري و تقويت مراتع استان از جمله پيشنهاداتي بودند كه توسط سيفي براي كاهش مشكلات بخش دامپروري استان در اين جلسه مطرح شد.

«دكتر احسان سليماني» معاون فني دامپزشكي لرستان نيز با اشاره به اينكه سلامت يك دام ضامن توليد اقتصادي دام است گفت: در چند سال گذشته دو پديده طبيعي خشكسالي و وجود ريز گرد‌ها سلامت دام‌هاي استان را به خطر انداخته و سبب شيوع بيماريهايي در بين دام شد و ضريب توليد دام بسيار كاهش يافت.

وي افزود: متأسفانه سنتي بودن پرورش دام در لرستان و همچنين عبور عشاير استانهاي ديگر از استان علاوه بر آسيب رساندن به مراتع سبب انتقال سويه‌هاي بيماري از استاني به استان ديگر مي‌شود.

سليماني تاكيد كرد: با اسكان عشاير دسترسي متخصصين دامپزشكي به دام‌هاي عشاير راحت‌تر شده و بيماري‌هاي بهتر كنترل مي‌شوند چرا كه برخي از مناطق كوچ عشاير بسيار صعب العبور بوده و امكان دسترسي به آن‌ها نيست.

وي در پايان خواستار همكاري دستگاه‌هاي اجرايي با يكديگر جهت رفع مشكلات بخش دامپروري و عشاير در استان شد.

گفتني است بالا بودن قيمت نهاده‌هاي دامي كه باعث افزايش هزينه‌هاي توليد شده است، پروسه زمان بر قرنطينه دام كه هزينه و خسارات زيادي را به صادر كنندگان وارد مي‌كند و وجود واسطه‌ها و دلالان از جمله مشكلات دامداران استان بودند كه در اين جلسه مطرح شدند.

بنا بر اين گزارش، «اسحاق طاهري مقدم» رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كه در اين جلسه حضور داشت پس از شنيدن مسائل و مشكلات مختلف در بخش دام و دامپروري استان گفت: خشكسالي‌هاي طبيعي در سالهاي اخير تأثير نامطلوبي برتوليدات كشاورزي و دامپروري استان گذاشته است كه سازمان جهاد كشاورزي با تدابيري همچون كشت جايگزين و يا استفاده از ارقامي كه نسبت به كم آبي مقاوم هسنتندسعي در كاهش اين تاثيرات داشته است.

وي افزود: كار اجرايي طرح جامع بخش كشاورزي (كاداستر) در حال اجراست و بر اساس آن كليه اطلاعات مورد نياز از واحدهاي دامپروري و همچنين مزارع و مراتع از طريق سيستم ماهواره‌اي رصد مي‌شود. و آمار دقيقي را مي‌توان از طريق اين سيستم بدست آورد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان با اشاره به اينكه بر اساس استاندارد جهاني براي هر واحد دامي يك هكتار مرتع بايد تخصيص داده شود گفت: در استان ما اين مقدار مرتع براي ۶ واحد دامي قابل تخصيص است.

وي تاكيد كرد: اين امرضرورت پياده سازي طرح دام و مرتع، افزايش دام سنگين و كاهش دام سبك را نشان مي‌دهد.

طاهري مقدم در ادامه تصريح كرد: متاسفانه به علت فشاري كه جهت عدم افزايش قيمت شير به توليدكننده وارد شد امسال از مهر ماه به بعد افزايش شديد كشتار دام سنگين مولد را داشته‌ايم.

به گفته طاهري مقدم، قيمت پايين شير از يك طرف و افزايش قيمت علوفه از طرف ديگر سبب شد كه توليد شير براي توليدكننده توجيه اقتصادي نداشته باشد و توليد كننده چاره‌اي جز كشتار دام سنگين نداشته باشد.

وي پيشنهاد از تخصيص يارانه به دام و علوفه براي رفع اين مشكل را مطرح كرد و گفت:. در حال حاضر با توجه به هدفمندي يارانه‌ها گاوي كه زير ۲۵ كيلو شير بدهد توجيه اقتصادي ندارد لذا اصلاح‌نژاد براي افزايش ميزان توليد شير مسئله بسيار مهمي است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان از توافق اين سازمان با پارك علم و فناوري استان در اين راستا سخن گفت وافزود: بر اساس اين توافق پارك علم و فناوري بايد طرح‌هاي خود را در خصوص تغيير فصل زايش براي كاهش فشار به مراتع و هم اقتصادي كردن دام سنگين در رابطه با توليد شير اجرايي كند.

طاهري مقدم از راه اندازي صندوقهاي شهرستاني توسعه حمايت بخش كشاورزي براي تأمين سرمايه در گردش دامداري‌ها و مرغداري‌ها با هدف حمايت مالي از كشاورزان و دامپروران استان خبر داد و گفت: اين صندوقا قرار است تا رو ستا‌ها نيز برده شوند و كشاورزان و دامداران مي‌توانند در آن عضو شوند.

وي افزود: به هر مقدار پولي كه از كشاورزان و دامداران براي صندوق جمع شود به‌‌‌ همان مقدار به صندوق اضافه كند. همچنين سازمان جهادكشاورزي در نظر دارد كه اعتبارات خشكسالي و اعتبارات هزينه‌اي كه قرار است صرف يارانه‌ها شود با مصوبه كارگروه شوراي برنامه ريزي شهرستان‌ها به حساب اين صندوق‌ها واريز شود.

وي در پايان از عدم واردات شير خشك صنعتي براي مشخص شدن پتانسيل شير استان و تلاش براي راه اندازي مجتمع كشت و صنعت لرستان با همكاري استاندار لرستان به عنوان حمايت‌هايي كه در سال گذشته از بخش دام صورت گرفت ياد كرد.

يکشنبه|ا|17|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن