واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اسدزاده، محمدرضا - اخیرا رویکردهای فرهنگی و اندیشهگرایانه رئیس دولت دهم طعنههای ژرفی به رویکردهای رئیس دولت هفتم میزند. از اظهارات احمدی نژاد درباره حجاب و تمدن ایرانی که بگذریم، سخنان وی در جمع روسای دفاتر مقام معظم رهبری در دانشگاهها فضای فکری رئیس جمهور را روشن ترمی کند. رئیس دولتی که تاکنون سعی کرده است سیاست های توسعه اقتصادی خود را در تعارض با دولت سازندگی معرفی کند و علیه گذشته سخن بگوید، اینک به سیاست های فرهنگی ای اشاره می کند که قرابت فراوانی با توسعه فرهنگی دولت اصلاحات دارد که به برخی از آنان اشاره می کنیم: سخنرانی خاتمی در 16 آذر 78 در دانشگاه تهران:" نباید دانشگاه ما و استاد ما و جوان جامعه ما، به نام تراشیدن ریش و مدل لباس متهم شود و کسانی به عنوان نسل انقلاب همه را متهم کنند. انقلاب متعلق به همه است و... " سخنان احمدی نژاد در 20 تیر 89: " به عنوان مثال ما در دوره ای کروات زدن را مسئله کردیم و یا زمانی بود که اگر استادی ریش خود را می تراشید تمام گروه های حزب الهی از وی در دانشگاه فاصله می گرفتند و این در حالی است که دایره انقلاب و اسلام دایره ای بسیار وسیع است و حتی وسیع تر از آن چیزی است که ما تصور آن را می کنیم..."---------------------------------- سخنرانی خاتمی در دیدار جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس /27 مهر 79 :" اسلام را محدود کرده اند به مقدار پوشش و موی زن و این یک جفای بزرگ به اسلام و انقلاب است. زن در دایره انقلاب ما تعریف وسیعی پیدا کرده است و اگر دایره ارزش ها را حداکثری ببینیم و برای حریم فردی افراد احترام قائل باشیم، می توانیم همه را در این دایره وسیع بیابیم ..." سخنان احمدی نژاد در 20 تیر 89: " گزارش های متعددی می رسد که وضع فرهنگی و پوشش بسیاری نامناسب است و خارج از حوزه فرهنگ قرار می گیرد. علت این است که ما دایره و محدوده خود را به گونه ای ترسیم کرده ایم که عده زیادی تصور می کنند که خارج از دایره ارزش ها و آرمان های انقلاب قرار گرفته اند. به عنوان مثال ما در دوره ای کروات زدن را مسئله کردیم و یا زمانی بود که اگر استادی ریش خود را می تراشید تمام گروه های حزب الهی از وی در دانشگاه فاصله می گرفتند و این در حالی است که دایره انقلاب و اسلام دایره ای بسیار وسیع است و حتی وسیع تر از آن چیزی است که ما تصور آن را می کنیم. " --------------------------------سخنان خاتمی در گردهمایی ائمه جماعات / 5/4/78"جوان ما باید احساس امنیت کند. باید احساس کند که حرمت انسانی او حفظ می شود. اسلام با زور و تحکم در جان جوان ما رسوخ نمی کند. اسلام پیامبر، اسلام رحمت است و پیام دین برای همه انسانها حفظ حرمت انسان است. نباید از چند واحد درس اخلاق و کلاس معارف، توقع داشت که جوان دانشجوی ما همچون عارف عامل عمل کند. دینداری تنها با محبت و اخلاق انسانی و به تدریجی در افراد تجلی می کند..." سخنان احمدی نژاد در 20 تیر 89:" مسیر انتقال ارزش های الهی تنها از طریق عشق و محبت امکان پذیر است، چرا کلام و سخن پیامبر انقدر موثر است و چنین نفوذ دارد، این نفوذ به دلیل آن است که پیامبر عاشق انسان ها است و عاشقانه به دنبال هدایت انسانها است و به همین دلیل می تواند از یک عده انسان های کوچک و قلیل انسان های وارسته ای که در تارک تاریخ بدرخشند درست کند. واحد درس معارف در دانشگاه ها تدریس می شود. به ظاهر با تدریس این تعداد از دروس اخلاقی باید همه زیر و رو شوند اما چرا چنین اتفاقی نمی افتد. دانشجو در تمام کلاس ها حاضر می شود، تمام سوالات را جواب می دهد، نمره بیست را می گیرد اما در جامعه آن چیزی نیست که ما برای آن زحمت کشیده ایم. ----------------------- اینکه چرا رئیس دولت نهم به سخنانی در حوزه اندیشه فرهنگی آن هم از جنس اصلاحاتی آن روی آورده است، خود جای کاوشی زمان شناسانه در مدیریت دولت وی دارد. اما اینکه چرا رویکردهای فرهنگی دولت اصلاحات که سالها توسط جامعه دینداران و دلسوزان و اصول گرایان، منفور و مذموم معرفی می شد، اینک مورد احترام و اهتمام دولتمردان امروز قرار گرفته است، شاید ریشه های جامعه شناختی و سیاسی داشته باشد تا دغدغه مندی هایی برای عبور از بحران فرهنگی. دین عشقی و تساهلی دولت چند مولفه به راحتی در سخنان اخیر رئیس جمهور قابل پرسش و نقد و بررسی است: 1- سخنان احمدی نژاد در گفت گوی تلویزیونی خود آنقدر صریح بود که با مخالفت جدی علما و جامعه سنتی دینداران روبرو شد، اما این بار او با ادبیاتی فراخ تر و بسیط تر به معنای فلسفی آن سخن می گفت تا کسی به راحتی نتواند زیر سوال بردن اخلاق نظری در کلام وی را بیابد. او با طرح بسط دایره ارزش ها در دین، بر تئوری تساهل و تسامحی صحه گذاشت که سالهاست آیت الله مصباح در رد آن تئوری پردازی کرده است. 2- از سویی منتفی دانستن مساله علم و دانش در دستور کار دانشگاه و نیز طرح تربیت مبتنی برعشق، گذشته از بیان اختلاطی که در خود نهفته دارد، با نظریه حکمت متعالیه که شهید مطهری در کتاب تربیت اسلامی تبیین کرده است، در تضاد است. اساسا این نوع بیانات ریشه در عرفان های مسلکی جدید دارد که همه جانبه بودن تفکر جامع اسلام را در نظر نمی گیرد. 3- "مسیر انتقال ارزش های الهی تنها از طریق عشق و محبت امکان پذیر است"( سخنان احمدی نژاد در20 تیر) شهید مطهری در کتاب " انسان کامل " با رد این نگاه در تربیت اسلامی بیان می دارد: که انتقال ارزش های دینی به فرد و به جامعه منبعث از نظام جامعی است که عقل و عشق، دین و دانش، فرد و جامعه، جاذبه و دافعه هم پای هم نظام جامع اجتماعی را طراحی می کند. استاد مطهری در این بیان خطر اسلام عشقی در جامعه دینداران را متذکر می شود و تکثیر نحله های فکری غیر عقلی و خارج از تفکر جامع دین را یادآور شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 413]