تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820072526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گــوگــل نام خليج فــــارس را حـــذف كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گــوگــل نام "خليج فــــارس" را حـــذف كرد
خبرگزاري فارس: موتور جست و جوگر عظيم گوگل، نام خليج فارس را از روي خدمات دهنده نقشه (google maps) خود حذف كرده است.


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از خبرنامه دانشجويان ايران، سرويس خدمات دهنده google earth اين سايت نيز مانند سابق كماكان از عنوان مجعول "خليج عربي" در كنار نام خليج فارس استفاده مي كند.

گوگل بزرگترين موتور جست و جوگر اينترنت است كه امكانات خدماتي آن مانند maps و earth مورد استفاده صدها ميليون نفر در سراسر جهان است.

اين كمپاني هيچ توضيحي درباره حذف نام خليج فارس از نقشه خود نداده است و اين در حالي است كه در صورت جست و جوي معادل نام خليج فارس به زبان هاي مختلف در نقشه گوگل، اين برنامه شما را به محل خليج فارس بر روي نقشه هدايت مي كند بدون آنكه نام آن بر روي صفحه وجود داشته باشد.

با وجود اين اگر كاربر اينترنتي، عنوان خليج عربي را هم در نقشه گوگل سرچ كند به محل خليج فارس هدايت مي شود بدون آنكه حتي اين نام نيز بر روي آن درج شده باشد.

بدين ترتيب به نظر مي آيد خليج فارس تنها محل جغرافيايي جهان است كه در شرايط كنوني هيچ نامي بر روي برنامه نقشه گوگل ندارد.

اين در حالي است كه خليج فارس تنها نام تاريخي و مستند اين آبها در جهان از صدها سال پيش است كه هم اكنون توسط نهادهاي مرجع بين الملل مانند سازمان ملل متحد پذيرفته شده و در اسناد و مكاتبات رسمي بين المللي استفاده مي شود.

حتي برخي كشورهاي عربي كه هم اكنون نام خليج فارس را تحريف مي كنند، تا پيش از دهه 1960 ميلادي از همين عنوان در مكاتبات رسمي و بين المللي استفاده مي كردند. با آغاز موج ناسيوناليسم عربي در سال هاي مياني قرن بيستم بود كه كشورهاي عربي اندك اندك نام تاريخي خليج فارس را به خليج عربي تحريف كردند.

دفاع از خليج فارس

اين عنوان از آن رو جعلي خوانده مي شود كه در هيچ سند و نقشه تاريخي بين المللي و منطقه اي، حتي در كشورهاي عربي، عنواني به اين شكل وجود ندارد. در مقابل در تمام اسناد، مدارك و نقشه هاي جهان از 2500 سال پيش كه زمان تقريبي تشكيل كشور ايران بود، نام اين آب ها خليج فارس ذكر شده است.

دولت هاي ايران چه در دوران پادشاهي پهلوي كه ادعاي اعراب براي تحريف نام خليج فارس آغاز شد و چه در زمان جمهوري اسلامي كه اين ادعاها ادامه پيدا كرد، بر فارس بودن خليج فارس تاكيد كرده اند.

تاكيد بر نام تاريخي خليج فارس يكي از موضوعات مشترك هويتي و ملي تمام ايرانيان در سراسر جهان است به گونه اي كه با وجود اختلافات گسترده ميان گرايش هاي مختلف فكري و سياسي، بر سر دفاع از نام خليج فارس با همديگر اتفاق نظر دارند.

در سه روز گذشته كه دو تيم فوتبال استقلال و پرسپوليس به نمايندگي از ايران در ورزشگاه آزادي تهران به مصاف تيم هاي عربستاني و قطري رفتند، ده ها هزار طرفدار دو تيم بارها شعار "خليج هميشه فارس" را سر دادند.

به دنبال بالا گرفتن اختلافات اخير ميان دولت جمهوري اسلامي و حكومت امارات متحده عربي بر سر مالكيت سه جزيره ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك كه پس از سفر ناگهاني محمود احمدي نژاد به ابوموسي در هفته هاي اخير صورت گرفت، تعداد زيادي از ايراني ها در سراسر جهان از امكانات اينترنتي براي بيان اعتراض خود به دولت هاي عربي استفاده كردند.

در اين راستا حدود صدها هزار كامنت در دفاع از خليج فارس و حاكميت ايران بر جزاير سه گانه در صفحات فيسبوك افرادي مانند پادشاه عربستان، حاكم امارات و رئيس جمهور آمريكا منتشر شده است.

اين حجم از نظرات باعث شد تا صفحه فيسبوك ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي براي ساعاتي از دسترس خارج شود و مديريت اين صفحه پس از راه اندازي مجدد آن، اذعان كرد كه بيش از 250 هزار كامنت با محتواي "خليج هميشه فارس" از سوي ايرانيان دريافت كرده است.

اينترنت؛ ابزار اعتراض

اين اما نخستين بار نيست كه دفاع از نام تاريخي خليج فارس تبديل به مسئله ملي و هويتي ايراني ها در سراسر جهان مي شود.

در سال 2004 ميلادي، نشريه معتبر نشنال جئوگرافيك نام خليج فارس را در نقشه هاي خود به خليج عربي تغيير داد؛ اقدامي كه خشم تمامي ايرانيان را در نقاط مختلف دنيا برانگيخت و پژواك آن در محافل سياسي و مطبوعاتي بين المللي نيز به گوش رسيد.

به دنبال اعتراضات گسترده ايرانيان و سپس واكنش وزارت خارجه وقت، سرانجام نشنال جئوگرافيك رسمأ پوزش خواست و نام خليج فارس را بار ديگر جايگزين اين عبارت مجعول كرد.

در آن سال نيز ايرانيان با ياري جستن از امكانات شبكه جهاني اينترنت، به اعتراضات خود رنگ و بو و ابعادي گسترده تر بخشيدند. راهكار ايرانيان معترض، تهيه و راه اندازي صفحه اي بود كه "بمب گوگلي" خوانده مي شود.

اين صفحه اينترنتي كه با نام "خليج عربي arabian gulf" طراحي شد، حاوي چنين عبارتي بود: "خليجي كه به دنبالش مي گرديد يافت نشد. هيچ منطقه آبي با اين نام هرگز وجود نداشته است. نام صحيح، خليج فارس است كه هميشه فارس بوده و هميشه هم خواهد بود."

با كليك چند هزار باره ايرانيان بر روي پيوند يا لينك اين صفحه، موتور جستجوگر گوگل كه ارجحيت يافت مطالبش بر پايه دفعات كليك است، به صورت خودكار اين صفحه را در نخستين جايگاه خود ثبت كرد.

دانشنامه اينترنتي wikipedia كه بزرگترين دانشنامه آنلاين جهان است نيز نام خليج فارس را به رسميت مي شناسد و در تمام زبان هاي آن در صورت جست و جوي عنوان جعلي جايگزين، كاربران را به صفحه مربوط به خليج فارس راهنمايي مي كند.

بزرگترين مورخان و محققان دنياي قديم از جمله هرودوت، نئار خوس، استرابون، كورسيوس رومي و نيز محققان جهان اسلامي نظير استخري، مسعودي، بيروني، ابن حوقل، مقدسي، مستوفي و ناصر خسرو، از هزاران سال پيش در آثار و نوشته هاي خود به نام "خليج فارس" يا "درياي پارس" اشاره كرده اند.

با وجود اين به دنبال بالا گرفتن اختلافات ميان ايران و كشورهاي عربي بر سر نام خليج فارس در دهه 1990 سرانجام سازمان ملل متحد با انتشار دو رهنمود نگارشي در سال هاي 1994 و 1999 بر لزوم بكارگيري نام خليج فارس در تمام اسناد و مكاتبات آن تاكيد كرد.

در بند اول سند رسمي مورخ 14 مه 1999 دبيرخانه سازمان ملل متحد در اين خصوص آمده است: "واژه خليج فارس در اسناد و انتشارات و همچنين بيانيه هايي كه از سوي دبيرخانه (دبيركل) صادر مي شود استفاده مي شود. اين واژه يك نام استاندارد جغرافيايي براي يك منطقه دريايي ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي عرب منطقه (شبه جزيره اعراب) است. واژه كامل فارس همواره براي معرفي اين منطقه دريايي استفاده مي شود. در ابتداي اين سند نيز اين نام به همين منطقه اشاره مي كرد و پس از اين نيز اين نام در هر زماني كه نياز به شفافيت حس شود تكرار خواهد شد."

انتهاي پيام/

پنجشنبه|ا|14|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن