تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806869871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«دنياي اقتصاد» بررسي كردچهار راهكار مواجهه با چالش‌هاي پولي سال 91


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: «دنياي اقتصاد» بررسي كردچهار راهكار مواجهه با چالش‌هاي پولي سال 91
گروه بازار پول- در شرايطي كه نظام بانكي ايران در سال گذشته چالش‌هاي عمده‌اي نظير اقبال عمومي مردم به سمت بازار‌هاي غير رسمي، نوسانات نرخ ارز و تشديد محدوديت‌هاي بيشتر خارجي را از سر گذراندند، برخي كارشناسان، اولويت‌هايي براي سياست‌هاي پولي كشور ارائه مي كنند.


در سال گذشته كشف تخلف بزرگ نظام بانكي و درگير شدن تعدادي از بانك‌هاي بزرگ و كوچك دولتي و خصوصي، برخي كاستي‌ها در مورد نظارت مستمر در نظام بانكي را بيشتر نمايان ساخت. با تنگ‌تر شدن حلقه‌هاي نظارتي به مجموعه‌ فشارهاي سيستم بانكي افزوده شد. نوسانات بازار سرمايه كه حاصل شرايط اقتصادي حاكم بود، شرايط بازار ارز را پيچيده‌تر ساخت و موجب شد تا بانك مركزي تدابير ديگري بر بانك‌ها اعمال كند. بانك مركزي براي كنترل بازار غير رسمي ارز و سكه، دست به تغييراتي در سود سپرده‌هاي بانكي زد تا سياست‌هاي پولي سال 90 با تحولات وسيعي همراه شود. در انتهاي سال نيز خبر برداشت از حساب بانك‌ها بابت مابه التفاوت نرخ ارزهاي فروخته شده به بانك‌ها از ابتداي سال با نرخ بازار آزاد توسط بانك مركزي شوكي ديگر را به بدنه بانك‌ها وارد كرد.
حال اين سوال مطرح است كه مهم‌ترين چالش نظام بانكي ايران در سال 91 چيست؟ آيا سياست‌هاي پولي سال گذشته بايد در سال 91 تغيير كند؟ وضعيت سودآوري بانك‌ها در سال جاري چگونه خواهد بود؟ اينها سوالاتي است كه براي پاسخ به آن بايد ابتدا به جريان شناسي رخدادهايي پرداخت كه در سال گذشته بر نظام بانكي رفته است.
نبود ثبات
بانك‌ها از جمله موسسه‌هايي هستند كه به طور مستقيم از سياست‌هاي پولي كشور متاثر مي‌شوند. تغيير رويه‌هاي بسيار كوتاه مدت و بدون توجيه نظير افزايش نرخ ارز مرجع و كاهش مجدد آن در فاصله‌اي كوتاه، نبود ثبات سياست‌ها نظير كاهش نرخ‌هاي سود سپرده‌ها و اصرار بر كاهش آن و آزادسازي يك‌باره و سپس اعمال سقف و تهديد بانك‌ها در خصوص عدول از سقف تعيين شده يا برداشت از حساب بانك‌ها بابت مابه التفاوت نرخ ارز در معامله‌اي قطعي، اعمال تسهيلات تكليفي از يك‌سو و اخذ جرايم سنگين اضافه برداشت، همگي از جمله مواردي هستند كه امكان ترسيم تصوير روشن از بانكداري در كشور را با‌هاله‌اي از ابهام مواجه مي‌كند.
رخدادهاي سال گذشته نظام بانكي به خوبي نشان داد كه نبود ثبات در سياست‌هاي پولي چه تبعاتي بر بازار پولي مالي كشور خواهد داشت. بانك‌ها موسساتي هستند كه به طور مستقيم از سياست‌هاي پولي كشور متاثر مي‌شوند. حال آن كه به عقيده كارشناسان بانك مركزي بايد ملزم به ارائه «سياست‌هاي پولي پايدار حداقل طي يك سال» باشد و در صورت نياز به تغيير طي سال با لحاظ تمام شرايط و اعلام قبلي صورت پذيرد. به اعتقاد كارشناسان «در پيش گرفتن سياست‌هاي پايدار پولي و توجه به تمامي بخش‌ها در سياست‌گذاري پولي از جمله منافع بانك‌ها، سهامداران، سپرده گذاران و تسهيلات گيرندگان آنان، لازمه‌ فعاليت بانكداري در شرايط كنوني است.»
چالشي به نام مطالبات معوق
در چند سال اخير، مطالبات معوق، به يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي شبكه‌ بانكي تبديل شده است. كارشناسان حوزه بانكي، دليل رشد مطالبات معوق بانك‌ها را در افزايش نرخ‌ سود تسهيلات، ركود در فعاليت‌هاي اقتصادي، كاستي‌هاي بازار سرمايه و بوروكراسي‌هاي اداري در نظام اداري مي‌دانند. در گذشته كه بخش بزرگي از سيستم بانكي، به صورت دولتي فعاليت مي‌كرد، اين مشكل چندان ديده نمي‌شد؛ اما به موازات شكل گيري و رشد بانك‌هاي خصوصي و رقابت سخت بانك‌ها براي سودآوري، مطالبات معوق نيز به دردسر عمده بانك‌ها تبديل شد. بر اساس آمارها، نسبت مطالبات معوق به كل تسهيلات بانكي، حدود 20 تا 25 درصد است؛ يعني 20 تا 25 درصد تسهيلات شبكه‌ بانكي بازگشت به موقع ندارد كه اين موضوع ريسك بالاي اعطاي تسهيلات در شبكه‌ اقتصاد داخل را نشان مي‌دهد.
سيستم سنتي و ضعف فن‌آوري اطلاعات بانك‌ها
شايد يكي از مهم‌ترين پيامدهاي مديريت دولتي در بانك‌ها كه سال گذشته نيز در مواردي ديده شد، رشد پايين فن‌آوري اطلاعات در بانك‌ها بود. بانك‌ها با ساختار سنتي و سيستم‌هاي سنتي چندين ساله خود، با توجه به ساختار دولتي و عدم رقابت از يك سو و افزايش هزينه‌هاي ارتقاي تكنولوژي به دليل اعمال محدوديت‌هاي بين المللي، در رشد فن‌آوري از كارنامه‌ قابل قبولي برخوردار نيستند. به اعتقاد كارشناسان، يكي از دلايل اصلي عدم پيشرفت فن‌آوري اطلاعات، نبود راهبرد مناسب در سطح ملي و راهبرد مناسب در سطح بانك‌هاست. آنها مي‌گويند: تقريبا تمامي بانك‌ها مطالعات متعددي در رابطه با تدوين استراتژي فن‌آوري اطلاعات و نيز سيستم‌هاي جامع بانكي داشته‌اند، اما هنوز بيشتر بانك‌ها راهبرد مشخصي در اين زمينه نداشته و با تغييرات مديران بانكي، حركت‌هاي ناقص انجام شده در اين زمينه نيز بي‌نتيجه مي‌ماند.
اولويت‌هاي سياست‌هاي پولي سال 91
در چنين شرايطي، برخي از كارشناسان بانكي، 4 راهكار براي عبور از چالش‌هاي بانكي ارائه كرده و معتقدند كه سياست‌هاي پولي بايد بر اساس اعتمادسازي، اصلاح ساختار تعيين نرخ سود در كشور، نظارت و ارتقاي تكنولوژي بانكي پي ريزي شود. آنها معتقدند «اعتماد سازي از راه شفافيت و اعمال سياست‌هاي باثبات در بخش پولي و بازار سرمايه به دست مي‌آيد.»
با توجه به اجتناب ناپذير بودن تعيين نرخ سود در سياست‌گذاري‌هاي پولي فعلي، به نظر مي‌رسد كه شيوه تعيين نرخ از جمله مواردي است كه نيازمند بازنگري است. كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند كه اعمال نرخ سود بايد از راه ابزارهاي در دست بانك مركزي و بدون هدف قرار دادن ترازنامه‌ بانك‌ها باشد؛ به گفته آنها «بانك مركزي و مقام‌هاي پولي، بانك‌ها را در تعيين نرخ سود سپرده و تسهيلات آزاد بگذارند و به اين ترتيب رقابت را در شبكه‌ بانكي ايجاد كنند.»
كارشناسان معتقدند «آزادسازي و شناورسازي نرخ‌ها از جمله اقدام‌هاي اساسي براي كنترل فساد و رانت در سيستم بانكي و حذف بسياري از فعاليت‌هاي واسطه‌گري و دلالي غيرقانوني در سيستم بانكي است. با اين اقدام دسترسي به تسهيلات بانكي نيز به سمت عدالت پيش مي‌رود. »
هم اكنون در بسياري از كشورهاي دنيا، به ويژه كشورهايي كه در زمينه‌ كنترل تورم و سياست‌گذاري پولي دچار مشكل هستند، وظيفه‌ نظارت بر بانك‌ها را از بانك مركزي جدا و ساختاري يكپارچه براي نظارت بر بانك‌ها و نهادهاي بازار سرمايه ايجاد كرده‌اند. اين اقدام علاوه بر تخصصي شدن مبحث نظارت، مزاياي ديگري از جمله كاهش امور اجرايي بانك مركزي و توجه بيشتر به موضوع كنترل تورم و استقلال بيشتر اين بانك، نظارت يكپارچه نهادهاي بازار پول و سرمايه و جلوگيري از دوگانگي در اين بازارها و... در پي دارد.
كارشناسان پيشنهاد مي دهند كه «نهادي مستقل براي نظارت بر كارگزاران بازار پول و سرمايه بايد تشكيل شود تا انواع ريسك‌هاي اين بازارها كنترل شود.» ضمن اينكه با توجه به لزوم ارتقاي ساختار فناوري كنوني بانك‌ها تا چند سال آينده، كارشناسان اعتقاد دارند كه « سامانه‌هاي مركزي و جامع بانكي بايد توسط بانك مركزي ارتقا پيدا كرده و به آخرين فناوري روز دنيا مجهز شود.»

پنجشنبه|ا|14|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن