تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819989605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست كشور در مراسم پايان دفن پسماند در اصفهان: اصفهان الگوي مديريت پسماند در كشور است


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست كشور در مراسم پايان دفن پسماند در اصفهان: اصفهان الگوي مديريت پسماند در كشور است
اصفهان- خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: امروزه روند روبه رشد جمعيت و گسترش شهرنشيني، مشكلات و چالش‌هايي را فراروي مسئولان و برنامه ريزان شهري قرار داده كه يكي از بارزترين آن‌ها معضلي تحت عنوان پسماند و مديريت آن است. بر اساس آمارهاي ارايه شده حدود 65 تا 70 درصد پسماندهاي توليد شده در شهرها از مواد آلي تشكيل شده كه با ورودشان به طبيعت بار آلايندگي قابل توجهي را بر آن تحميل مي‌كنند. علاوه بر اين مواد بخشي از پسماندها نيز از مواد با ارزش همچون شيشه و فلز و كاغذ و پلاستيك تشكيل شده كه حداقل بخشي از آن‌ها با مديريت صحيح قابل استفاده مجدد هستند. درصد بالاي مواد آلي موجود در پسماندهاي شهري لزوم توجه استفاده از اين مواد را نشان مي‌دهد. فرآيندهايي همچون كمپوست كردن پسماندهاي آلي در كارخانه‌ها و تأسيسات مربوطه از مناسب‌ترين و اقتصادي‌ترين راهكارهاي مديريت اين بخش با ارزش در زباله‌هاي شهري است. خوشبختانه با برنامه ريزي و اقدامات صورت گرفته در شهرداري اصفهان و سازمان بازيافت و تبديل مواد زايد شهرداري همزمان با هفته زمين پاك، براي اولين بار در كشور دفن پسماند در اصفهان به طور كامل حذف شد به طوري كه ديگر دفن پسماند در اين كلانشهر نداريم.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست كشور در مراسم جشن پايان دفن پسماند در اصفهان، اين شهر را الگوي مديريت پسماند در كشور معرفي و اعلام كرد: اصفهان بايد به شهر پاك تبديل شود.
علي محمد شاعري با اظهار اميدواري از اينكه اين اقدام اصفهان به منظور دستيابي به زمين پاك در كشور تسري يابد به طوري كه هيچ زباله‌اي زمين را آلوده نكند افزود: هنوز 30 درصد پسماند استان اصفهان به صورت مستقيم دفن مي‌شود كه بنا به قول سازمان محيط زيست استان مقرر شده تا پايان سال ساماندهي شود.
وي با اشاره به اينكه‌ سازمان محيط زيست مديريت پسماند را محور فعاليت خود قرار داده‌ است گفت: برنامه جامع مديريت پسماند را در 6 بخش پسماندهاي كشاورزي، صنعتي، بيمارستاني، ويژه، خانگي و ساير پسماندها به مرحله اجرا در خواهيم آورد.
تجهيز تمام بيمارستان‌ها به سيستم امحاي زباله تا پايان سال جاري
شاعري با بيان اينكه با اقدامات صورت گرفته 50 هزار تن پسماندهاي خانگي حداكثر تا سه سال آينده به طور كامل مديريت و ساماندهي مي‌شوند اظهارداشت: تا پايان سال 91 تمام بيمارستان‌ها به سيستم امحاي زباله و بي‌خطر سازي مجهز خواهند شد.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست كشور افزود: سالانه حدود 16 ميليون تن زباله خانگي در كشور توليد مي‌شود و در حال حاضر حدود 80 درصد اين زباله‌ها به صورت بهداشتي دفع و دفن و 20 درصد به صورت غيربهداشتي در طبيعت رهاسازي مي‌شود.
شاعري تأكيد كرد: در سال جاري ما تمامي پسماندهاي كشاورزي شامل سموم تاريخ گذشته و سموم خطرناك كه توسط وزارت جهاد كشاورزي اكنون در انبارهاي مخصوص نگهداري مي‌شود با روش‌هاي مناسب دفع و نابود مي‌كنيم به گونه‌اي كه هيچ خطري براي طبيعت نداشته باشد و صددرصد آنها را امحا خواهيم كرد.
وي از مديريت پسماندهاي ويژه تاپايان سال 92 خبر داد و تصريح كرد: 200 تن پسماندهاي ويژه نظير روغن آسكارل، لجن‌هاي اسيدي، لامپ‌هاي جيوه اي، سموم كلره و فسفره تا پايان سال آينده امحا مي‌شوند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براي ساير پسماندها مانند پسماندهاي صنعتي برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه طبق برنامه اعلام شده به استان‌ها كه وظيفه دارند با روش‌هاي مناسب از جمله نصب زباله سوز‌هاي پيشرفته و ريجكت‌سوزها و به كارگيري روش كمپوست و ايجاد سلول‌هاي بهداشتي به دفن زباله اقدام كنند، بتوانيم امسال گامي اساسي در مديريت پسماند برداريم.
شاعري با اشاره به اين كه 80 درصد صنايع آلاينده كشور در 5 استان قراردارد خاطر نشان كرد: متاسفانه به دليل تجميع اين صنايع، سالانه شاهد تحميل هزينه‌ها و تلاش بيشتر براي جبران خسارات قابل توجهي هستيم لذا لازم است تمام مسولان دست به دست هم دهند تا صنايع آلاينده را تعطيل و يا روند فعاليت شان را اصلاح كنند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد: تا پايان سال جاري نيمي از صنايع آلاينده استان اصفهان حذف مي‌شود اين در حالي است كه صنعت فولاد سازي از صنايع پاك مي‌باشد اما ذوب آهن بايد در اين خصوص تلاش بيشتري كند تا به عنوان يك صنعت پاك معرفي شود.

وي با انتقاد از اين كه كسي حق ندارد هواي سالم را از مردم بگيرد اظهار داشت: تا سال گذشته در اصفهان يك هزار و 250 صنعت آلاينده وجود داشت كه امسال با همت مسوولان اين تعداد به يك هزار و 25 واحد كاهش يافت.
وي با بيان اينكه در سال جاري 50 درصد از منابع آلاينده كشور تبديل به صنايع پاك مي‌شود كه حدود 1400 واحد صنعتي را شامل مي‌شود افزود: ضمن اينكه سال 90 هم حدود 1400 واحد صنعتي آلاينده را تبديل به صنايع پاك كرديم و امسال هم حداقل به همان ميزان برنامه‌ريزي شده و تا پايان سال 92 تمام صنايع آلاينده كشور را به صنعت پاك تبديل خواهيم كرد.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست آلاينده محيط زيست اظهار داشت: برنامه‌ريزي ديگر ما در سال 91 برپايش آن لاين و لحظه‌اي صنايع و واحدهاي آلاينده محيط زيست است.
سلامت مردم با هيچ كالايي قابل معامله نيست
وي سلامت مردم را با هيچ كالايي قابل معامله ندانست و افزود:آلوده كردن هوا و محيط زيست جرم و گناه نابخشودني است و نيروگاه‌هاي اصفهان هم كه مازوت مصرف مي‌كنند نبايد كاري كنند كه به بهانه صرفه جويي هواي شهر را آلوده كنند.
شاعري افزود: خوشبختانه هواي شهر اصفهان تمام روزهاي سال جاري پاك بوده و يك روز آلوده نداشته اما لازم است با همكاري تمام ارگان‌ها آلاينده‌ها را در اصفهان كاهش داد.

شهردار اصفهان نيز در حاشيه مراسم پايان دفن پسماند در اصفهان با تاكيد بر اينكه ديگر دفن پسماند در اين كلانشهر نداريم اظهار داشت: 250 تن از ضايعات ريجكتي(ذخيره سازي شده) در سايت شرق با احداث نيروگاه در اين محل از طريق زباله‌‌سوزها به انرژي تبديل مي‌شود.
دفن پسماند در اصفهان به طور كامل حذف شد
سيد مرتضي سقائيان نژاد گفت: در كلانشهرهاي تبريز و مشهد دفن غيربهداشتي انجام نمي‌شود اما دفن پسماند در اصفهان به طور كامل حذف شد.
وي با بيان اينكه روزانه 250 تن ضايعات ريجكت يا همان پسماند خروجي كارخانه كمپوست كه بيشتر شامل مواد پليمري، كاغذ و پوشاك هستند ذخيره مي‌شود، افزود: اين ضايعات در ابتدا خشك و هوا دهي و در سايت سگزي براي توليد برق ذخيره سازي مي‌شود.
شهردار اصفهان از احداث نيروگاه برق با استفاده از زباله‌ها خبر داد و تصريح كرد: به زودي هياتي از كره جنوبي به شهر اصفهان مي‌آيند تا تجارب خود را در اين خصوص در اختيار شهرداري قرار دهند.
سقائيان نژاد با اشاره به توليد كود استاندارد كمپوست اظهار داشت: بر اساس برنامه پنجم توسعه 35 درصد از كود استاندارد را وزارت كشاورزي خريداري مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني هستيم با توليد كود استاندارد مي‌توان در چرخه اقتصادي تحولي ايجاد نمود و اين مهم مقدمه‌اي براي فعاليت‌هاي زيست محيطي در حوزه فضاي سبز و ترافيك است.
توليد برق از زباله‌ها با همكاري كره جنوبي
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان نيز با گراميداشت هفته زمين پاك اعلام كرد: به زودي هياتي از كره جنوبي به منظور مشاركت در احداث كارخانه زباله سوز و توليد برق از زباله به اصفهان سفر مي‌كنند.
محسن رنجبر با بيان اينكه در قرن 18 ميلادي به بهانه توسعه صرف اقتصادي آسيب‌هاي زيادي به زمين وارد شد كه اگر اين روند ادامه پيدا مي‌كرد در قرن بيستم زندگي در زمين غير قابل تحمل مي‌شد، خاطرنشان كرد: در سال 1999 علاقه مندان زمين گرد هم جمع شدند تا راهكاري براي جلوگيري از توسعه صرف اقتصادي و توجه بيشتر به مسايل زيست محيطي، اجتماعي و فرهنگي بيانديشند.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان تاكيد كرد: در دين مبين اسلام نيز توجه فراواني به نگهداري از زمين شده به طوري كه در اسلام قوانيني به صورت تشريحي در اين خصوص ارائه شده است.
رنجبر به آغاز عمليات توليد كود استاندارد كمپوست و پايان دفن مستقيم پسماند در اصفهان اشاره و تصريح كرد: اگر امروز اصفهان زيباترين و تميز‌ترين شهر كشور محسوب مي‌شود به دليل وجود برنامه ريزي در بخش‌هاي مختلف است چرا كه ما تمام فعاليت‌هاي خود را بر اساس برنامه سامان مي‌دهيم.
وي با اشاره به اينكه اكنون بحث توسعه پايدار در دنيا مطرح است، افزود: مقام معظم رهبري الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را در مقابل توسعه صرف غربي مطرح مي‌نمايند.
رنجبر با تاكيد بر اينكه 12 هدف كلان در برنامه اصفهان 95 مشخص شده است، تصريح كرد: شاخص شهر اسلامي با الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در اين 12 هدف گنجانده شده و اين برنامه بر اساس ايجاد شرايط مطلوبتر براي شهر گنبد‌هاي فيروزه‌اي هدفگذاري شده است.
وي با بيان اينكه ما از لحاظ تئوريك و برنامه چيزي از غرب كم نداريم، اظهار داشت: با توجه اين كه شهرداري اصفهان در حال حاضر چهارمين برنامه توسعه را در اين كلان شهر دنبال مي‌كند اكنون بايد به دنبال راهكار‌هاي عملي در اين خصوص باشيم.
تمام پسماند توليدي شهر به كود استاندارد تبديل مي‌شود
وي در خصوص مديريت پسماند در اين كلان شهر اظهار داشت: از يك هزار تن پسماند توليدي شهر در روز يك گرم نيز از كارخانه خارج نشده و تمامي آن به كود استاندارد تبديل مي‌شود همچنين از اين ميان روزانه دويست و 50 تن ريجكت با ارزش به منظور استفاده در زباله سوزها در آينده ذخيره مي‌گردد.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان بيان داشت: سرانه پسماند توليدي در سال 90 براي هر شهروند چهارصد و 86 گرم در روز بوده اين در حاليست كه اين رقم در سال 89 به ازاي هر نفر پانصد و 20 گرم بوده است كه اين كاهش نشان دهنده حركت مديريت پسماند به سمت كاهش توليد زباله است.
وي با تاكيد بر اينكه در يك روز يك هزار تن پسماند تر، 140 تن پسماند خشك، 300 تن نخاله، 700 تا 2000 تن خاك برداري، 40 تن زباله عفوني و 150 تن پسماند سبز در كلان شهر اصفهان توليد مي‌شود، خاطر نشان كرد: درصد تفكيك زباله از مبدا و از پسماند عادي به ترتيب 13 و 14 درصد بوده كه مي‌توان با استفاده از تكنولوژي‌هاي به روز 25 درصد انرژي شهر را از اين طريق تامين كرد.
وي در خصوص سرانه فضاي سبز شهر اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر سرانه فضاي سبز اكولوژيك شهر اصفهان 26 متر مربع است و در نظر داريم اين سرانه را تا پايان برنامه 5 ساله به 30 مترمربع برسانيم.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان با تاكيد بر اينكه 13 درصد فضاي سبز شهر از پساب تصفيه شده آبياري مي‌شود، خاطر نشان كرد: در سال 55 اصفهان با جمعيت هفتصد هزار نفري بيست و يك هزار هكتار فضاي سبز داشت اما اكنون علي‌رغم تلاش‌هاي انجام شده با جمعيت يك ميليون و هفتصد هزار نفري 5 هزار هكتار فضاي سبز دارد.
وي با اشاره به طول دويست و 75 كيلومتري مادي و انهار در اين كلان شهر، گفت: مادي‌ها و انهار از زاينده رود منشعب شده و فضاي سبز اكولوژيك را ايجاد مي‌نمايند كه طي سال‌هاي اخير 59 درصد از اين مادي‌ها ساماندهي شده‌اند.
رنجبر با اشاره به وسعت يك هزار و 760 هكتاري كمربند سبز شهر اصفهان، يادآور شد: اين كمربند در سال‌هاي اخير در صفه، شرق و شمال اصفهان توسعه يافته همچنين چهارصد هكتار فضاي سبز بياباني از سوي سازمان بازيافت به اين مجموعه اضافه شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بهره‌برداي از اولين توربين بادي در شهر اصفهان، اظهار داشت: در اسفند ماه سال گذشته اولين توربين بادي شهر اصفهان با مشاركت شهرداري و شركت برق منطقه‌اي در محل كوه صفه به بهره‌برداري رسيد كه با 20 سال عمر مفيد، ظرفيت توليد 660 كيلووات برق در ساعت را دارد.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان در پايان با تاكيد بر اينكه توسعه پايدار در محلات شهر اصفهان آغاز شده است، افزود: كاهش توليد پسماند، تسهيل حركت معلولين، افزايش راندمان انرژي در پاركها و استفاده از انرژي تجديد پذير تحت عنوان پروژه‌هايي كه منجر به افزايش پايداري محلات مي‌شوند در محله اميريه به عنوان پايلوت در حال اجراست.
گفتني است در اين مراسم توليد ورمي كمپوست، پروژه استحصال بيوگاز از لندفيل‌هاي قديمي، پروژه تبديل ضايعات پسماند به انرژي برق، احداث لندفيل پزشكي و تجهيز به سيستم جمع آوري و مخزن شيرآبه به بهره‌برداري رسيد. در پايان اين مراسم پوستر پايان دفن پسماند توسط قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست كشور رونمايي شد. همچنين گواهينامه علامت استاندارد كيفيت كود كمپوست به شهردار اصفهان اهدا گرديد.
* سالانه حدود 16 ميليون تن زباله خانگي در كشور توليد مي‌شود و در حال حاضر حدود 80 درصد اين زباله‌ها به صورت بهداشتي دفع و دفن و 20 درصد به صورت غيربهداشتي در طبيعت رهاسازي مي‌شود
* با برنامه ريزي و اقدامات صورت گرفته در شهرداري اصفهان و سازمان بازيافت و تبديل مواد زايد شهرداري همزمان با هفته زمين پاك، براي اولين بار در كشور دفن پسماند در اصفهان به طور كامل حذف شد به طوري كه ديگر دفن پسماند در اين كلانشهر نداريم

يکشنبه|ا|10|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن