تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813477723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اردشير قوام زاده در گفت‌وگو با فارس اعلام كردايران دومين كشور دنيا در پيوند سلولهاي بنيادي/ توليد داروي سرطان با آرسنيك


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اردشير قوام زاده در گفت‌وگو با فارس اعلام كردايران دومين كشور دنيا در پيوند سلولهاي بنيادي/ توليد داروي سرطان با آرسنيك
خبرگزاري فارس: برنده جايزه برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني گفت: ايران در درمان تالاسمي و پيوند سلول‌هاي بنيادي دومين كشور دنيا است و در ايران براي نخستين‌بار از آرسنيك ماده اوليه دارويي براي درمان سرطان حاد خون تهيه كرده‌ايم.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اردشير قوام زاده، پزشك ايراني و استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشكي تهران چندي قبل برنده جايزه 2012 «برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني» كميته مطالعات بين‌المللي مركز تحقيق بين‌المللي خون و پيوند مغز استخوان امريكا شد.

قوام زاده، فوق تخصص خون و انكولوژي (سرطان) و برنده اين جايزه، نخستين دانشمندي است كه در ايران، پيوند سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز از راه پيوند مغز استخوان و پيوند از طريق خون محيطي به انجام رسانده است.

وي كه برنده جايزه «برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني» كميته مطالعات بين‌المللي مركز تحقيق بين‌المللي خون و پيوند مغز استخوان آمريكا است به دليل تحريم‌هاي دولت آمريكايي‌ با وجود حضور در مراسم اهداي جايزه و دريافت لوح آن موفق به كسب مبلغ مالي جايزه خود نشد.

اين استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشكي تهران كه در حال حاضر، رئيس پژوهشكده خون سرطان و سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز اين دانشگاه بوده و در بيمارستان دكتر شريعتي تهران به كار مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به چگونگي كارشكني دولت آمريكا در پرداخت مبلغ جايزه «برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني» و همچنين دستاوردهاي جديد در درمان سرطان در ايران پرداخت.

قوام ‌زاده در توضيح دريافت جايزه «برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني» خود در سال 2012 اظهار داشت: اين دستاورد كار يك يا دو روز نبود بلكه اين حاصل تلاشي بالغ بر 20 سال بود كه مركز هماتولوژي و مديكال آنكولوژي سلول‌هاي بنيادي دانشگاه علوم پزشكي تهران با ارتباط و همكاري با دنيا انجام داد.

وي افزود: هيچ مملكتي نيست كه مركز تحقيقات مديكال هماتولوژي يا پژوهشكده آنكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران را نشناسد.

قوام‌ زاده ادامه داد: از نقاط مختلف دنيا از اين مركز بازديد كرده‌اند و متوجه شدند كه توانمندي‌هاي اين مركز بسيار بالاست و هر كاري كه در اين حوزه در دنيا صورت مي‌گيرد در اين مركز نيز انجام مي‌شود.

وي تصريح كرد: اين توانايي با همت و همكاري تمام پرسنل اين مركز صورت پذيرفته است و بنده به عنوان راهنما و پشتيباني‌كننده كار بودم البته خودم هم در اين تمام زمينه‌ها درگير بودم ولي ما از كسي كه زمين اين مركز را تميز مي‌كرد تا بنده كه در راس اين هرم قرار داشتم براي اين موفقيت تلاش كرديم.

قوام ‌زاده گفت: مركز هماتولوژي و مديكال آنكولوژي سلول‌هاي بنيادي دانشگاه علوم پزشكي تهران كه اكنون دانشگاه علوم پزشكي تهران اين مركز را به پژوهشكده تبديل كرده است، با 3 مركز تحقيقات هماتولوژي، مركز تحقيقات مديكال آنكولوژي و مركز تحقيقات سلول‌هاي در حال فعاليت است.

وي ادامه داد: ما ارتباطات بين‌المللي وسيعي در اين زمينه داريم و فعاليت‌هاي اين مركز در تمام دنيا مورد بررسي علمي و درماني قرار مي‌گيرد و براين اساس تحقيقات اين مركز توسط كميته‌ علمي به نام كميته بين‌المللي تحقيقات سلولهاي بنيادي دنيا در ايالت ويسكانسن آمريكا و كشورهاي ديگري چون آلمان و ژاپن نيز جزو اعضاي اين كميته هستند مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

قوام‌ زاده گفت: رئيس كميته مطالعات بين‌المللي مركز تحقيق بين‌المللي خون و پيوند مغز استخوان امريكا در ايالت ويسكانسن آمريكا يك پرفسور زن است كه در حدود يك سال يا 9 ماه قبل از آمريكا با من تماس تلفني گرفت مبني بر اينكه كميته مركزي تحقيقات سلول‌هاي بنيادي دنيا شما را به عنوان «برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني» در سال 2012 شناخته‌اند.

وي تصريح كرد: البته وي به من گفت كه اين كسب عنوان «برترين محقق جهان در زمينه سرطان و بيماري‌هاي خوني» در سال 2012 يك خبر خوب براي شما است ولي يك خبر بد هم براي شما دارم، زيرا به خاطر تحريم ايران ما نمي‌توانيم پول جايزه را به شما بدهيم و حتي نمي‌توانيم هزينه بليت و حتي هزينه هتل شما را نيز متقبل شويم.

رئيس بخش پيوند سلول هاي بنيادي خون ساز بيمارستان شريعتي تهران ادامه داد: ولي اين مسئول مركز عنوان كرد كه ما چون به صورت علمي فعاليت مي‌كنيم به خاطر اينكه شما و مركزتان فعاليت‌هاي با ارزشي انجام داده‌ايد اين جايزه تحقيقاتي را به شما خواهيم داد و زمينه حضور شما را در اين مراسم فراهم مي‌كنيم كه اين كار را انجام دادند و من با حضور در اين مراسم لوح برترين محقق جهان در زمينه سرطان و سلولهاي بنيادي را دريافت كردم.

قوام‌ زاده افزود: خوشبختانه در دوم فوريه سال 2012 در آمريكا من اين جايره( لوح) را در حضور بيش از 2 هزار نفر از دانشمندان و افراد برجسته دنيا دريافت كردم. رئيس اين مركز بر روي جايگاه اعلام كرد كه ما بسيار ناراحت هستيم كه بر اثر اين تحريم‌ها نمي‌توانيم با برخي كشورها ارتباط برقرار كنيم و اين محدوديت تا آنجا وجود دارد كه حتي هزينه بليت شما را نيز نتوانستيم متقبل شويم و ما از اين مسئله بسيار خجالت‌زده هستيم.

قوام‌ زاده بيان داشت: مردم آمريكا كاملاً با اين جريانات (تحريم‌هاي ايران) مخالف هستند حالا چون مسئله سياسي است از حيطه بنده خارج است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه اين جايزه معتبر بين‌المللي در سال 2012 به طور دقيق براي چه فعاليتي به شما اهداء شد، افزود: اين جايزه و عنوان به خاطر تحقيقات سلول‌هاي بنيادي بود و ما تبادل اطلاعات از سال‌هاي گذشته با حضور در كنگره‌هاي بين‌المللي را داشتيم و ارزش معنوي اين جايزه معتبر بين‌المللي به هيچ عنوان با ارزش مادي آن قابل مقايسه نيست و در تمام دنيا اين جايزه علمي نه به عنوان بنده بلكه نام ايران مطرح است زيرا واقعاً ما توليد علم كرده‌ايم.

پيوند به صورت سرپايي

قوام ‌زاده ادامه داد: ما در برخي رشته‌ها به خصوص در تالاسمي در دنيا براي درمان تعيين كننده هستيم و با وجود امكانات كمي كه در كشور وجود دارد، پيوند سلولهاي بنيادي به صورت سرپايي را ما در دنيا مطرح كرده‌ايم.

4 هزار پيوند سلول‌هاي بنيادي

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار داشت: به طور مثال در موارد ديگر از جمله بانك سلول‌هاي بنيادي از سال 69 تاكنون در حدود 4 هزار پيوند سلول‌هاي بنيادي در اين مركز انجام شده است يعني سالي 400 پيوند و اصلاً اين مسئله براي تمام دنيا باورنكردني است. اين در حالي است كه از 30 پيوند شروع كرديم تا به 4 هزار پيوند رسيده‌ايم.

عنوان سرطان حذف ‌شود

قوام‌ زاده در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت سرطان در ايران از نظر رشد و سن ابتلا به بيماري در مردان و زنان به تفكيك چگونه است، افزود: ببنيد در گام نخست بايد اول اسم سرطان را حذف كرد براي اينكه كلمه سرطان عنوان بدي است و ديگر امروز با وجود رشد علم، واژه سرطان ديگر حقيقت ندارد و اين براي زمان‌هاي خيلي قديم بود.

سرطان درمان قطعي دارد

وي ادامه داد: اگر به موقع براي درمان اقدام شود، درمان سرطان قطعي است به خاطر همين خاطر عنوان سرطان به هيچ عنوان درست نيست. كشور ما از نظر پزشكي كاملاً پيشرفته است ولي به شرط اينكه يك مقدار سرانه پزشكي را افزايش دهند. به خصوص سرانه بيماري سرطان، زيرا بيماري سرطان در دنيا از نظر بار بيماري ها مرتبه دوم است و در ايران به خاطر تصادفات سوم است ولي چون سن جمعيت در ايران در حال افزايش است به زودي به مرتبه دوم بار بيماريها خواهد رسيد و بنابراين مسئولان بايد سرانه پيشگيري و درمان سرطان را افزايش دهند.

قوام ‌زاده تصريح كرد: همان طور كه براي پزشك خانواده اقدام شد كه كار بسيار خوبي است براي اينكه هر گروهي مي‌تواند يك پزشك داشته باشد اجراي پزشك خانواده باعث تشخيص زودرس بيماري‌ها مي‌شود و اين طرح كار بسيار عالي است. بايد افزايش سرانه درمان سرطان نيز در دستور كار مسئولان قرار گيرد.

راه‌اندازي انجمن ملي سرطان

وي پيشنهاد كرد: در اين زمينه بايد انجمن ملي سرطان كشور ايجاد شود تا به صورت فعال بتوان با ارتباط با سازمان جهاني بهداشت و NGOهاي داخلي و NGOهاي خيريه و علمي بتوانيم گايدلاين‌هاي بهتري براي درمان سرطان نوشت تا درمان بهتري براي بيماران ميسر شود.

تعداد ابتلا افراد مبتلا به سرطان در حال افزايش است

قوام‌ زاده در پاسخ به اين پرسش كه متوسط سن ابتلا به سرطان در كشور ما به چه صورت است، افزود: سن ابتلا به سرطان در تمام دنيا رو به كاهش است و در تمام دنيا به خاطر مشكلات محيطي، غذايي و آب و هوا تعداد موارد ابتلاي افراد به سرطان نيز در حال افزايش است.

درمان 70 درصدي بيماران مبتلا به سرطان خون

وي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت درمان سرطان خون در كشور به چه صورت است، گفت: مهم اين است كه بيمار به موقع مراجعه كند يعني زود بيماري او تشخيص داده شود مثلاً اگر امروز بيماري به درمانگاه مراجعه مي‌كند در اورژانس ممكن است بيمار يك تا دو هفته به دليل كمبود جا منتظر بماند ولي اگر كمتر از 4 روز درمان اين بيمار شروع شود و بعد نيز فرآيند پيوند مغز استخوان براي او صورت پذيرد در اين صورت 55 تا 70 درصد اين بيماران درمان مي‌شوند.

قوام‌ زاده با توضيح بيشتر درباره برگزاري يازدهمين كنگره مديكال هماتولوژي و آنكولوژي نيز اظهار داشت: در اين كنگره به مباحث درماني پيشرفته براي درمان بهتر بيماران پرداخته مي‌شود كه در اين زمينه روش‌هاي مختلفي وجود دارد.

هيچ سرطاني وجود ندارد كه قابل درمان نباشد

وي با اشاره به موثر بودن اجراي طرح پزشك خانواده كه‌ مي‌تواند در ارجاع بيماران به خصوص براي تشخيص زودرس سرطان و در نهايت درمان آنان بسيار موثر باشد تأكيد كرد: ديگر نبايد به سرطان مانند گذشته نگاه كرد. چون با رشد علم و پيشرفت، امروز شاهد درمان سرطان هستيم ولي شرط اصلي آن مراجعه و تشخيص زودرس است و هيچ سرطاني وجود ندارد كه قابل درمان نباشد و آن كسي كه به صورت نسبي درمان مي‌شود بيماري است كه دير براي درمان مراجعه كرده است و پزشك خانواده مي‌تواند در اين مسئله بسيار كمك كند.

قوام ‌زاده با اشاره به درمان سرطان خون گفت: مثلاً اگر بيمار مبتلا به سرطان خون به موقع مراجعه كند و تشخيص و مراحل درماني آن صورت پذيرد بين 55 تا نزديك به 70 درصد بيمار، درمان قطعي مي‌شود و مي‌تواند بدون هيچ مشكلي كار، ازدواج و تحصيل كند و حتي داراي فرزند شود.

85 درصد درمان قطعي بيماران تالاسمي ماژور

وي در ادامه با اشاره به بيماران تالاسمي نيز افزود: به طور مثال كشور ما به عنوان دومين كشور در دنيا از نظر تعداد پيوند تالاسمي ماژور مطرح است و با تشخيص زودهنگام اين بيماري پاسخ‌هاي بسيار خوبي دريافت كرده‌ايم و 85 درصد اين افراد درمان قطعي شده‌اند و زندگي عادي مي‌كنند و ديگر احتياجي به خون يا فرآورده‌هاي آن ندارند.

توليد مواد اوليه دارويي درمان سرطان خون با آرسنيك

قوام‌ زاده بيان داشت: در اين زمينه يك نوع داروي سرطان خون در كشور با استفاده از آرسنيك تهيه كرده‌ايم و به عنوان بزرگترين كشور در زمينه درمان سرطان حاد خون با آرسنيك اقدام مي‌كنيم و ايران نخستين كشوري است كه مواد اوليه براي درمان سرطان حاد خون نوع M3 توليد كرده است.

وي ادامه داد: دنيا بداند كه ايران از سال 2010 تا 2012 يك جايزه بين‌المللي را گرفته است كه اين جايزه براي پيشرفت‌هاي تحقيقاتي در زمينه سلول‌هاي بنيادي فقط به 5 كشور از جمله آمريكا، آلمان، هلند، سوئيس و ايران داده شده است.

سالانه 400 پيوند سلول‌هاي بنيادي در ايران

قوام‌ زاده تصريح كرد:‌ ما در مركز هماتولوژي و مديكال آنكولوژي سلول‌هاي بنيادي دانشگاه علوم پزشكي تهران سالانه 400 پيوند سلولهاي بنيادي انجام مي‌دهيم و تنها مركز سياتل در آمريكا مي‌تواند با ما رقابت كند و امروز نيز با توجه به برخي كمبودها از نظر امكانات فيزيكي مركز ما سالانه 400 پيوند انجام مي‌دهد و مركز در سياتل آمريكا در حال رسيدن به 600 پيوند در سال است ولي در مجموع ايران يكي از يك درصد مراكز دنيا است كه مي‌تواند سالي 400 پيوند سلولهاي بنيادي انجام دهد و در دنيا فقط حدود يك درصد مراكز ‌مي‌توانند اين پيوندها را انجام دهند.

وي در مورد پيشرفت‌هاي ديگر كشورمان در زمينه سلول‌هاي بنيادي گفت: در كشور ما ازدواج‌هاي فاميلي بسيار است و در دنيا مانند ايران به اين تعداد افراد با خويشاندان خود ازدواج نمي‌كنند به همين علت نيازي به دريافت اين همه پيوند سلول بنيادي به اندازه ايران ندارند.

قوام‌ زاده افزود:تاكنون 50 تا 60 نفر را در اين زمينه كه دهنده نداشته‌اند را پيوند كرده‌ايم و از حدود 3 سال گذشته تاكنون اين پيوندها صورت پذيرفته است.

دريافت 2CC خون از افراد براي بانك سلول‌هاي بنيادي

وي تصريح كرد: كساني كه دهنده سلول‌هاي بنيادي ندارند مي‌توانند از بانك سلول‌هاي بنيادي كه غيرخويشاوند است و در بيمارستان شريعتي ايجاد شده استفاده كنند و در اين زمينه افراد مي‌توانند از سن 18 تا 60 سال به اين مركز مراجعه كنند و 2 سي سي خون از آنها گرفته مي‌شود و كارهاي اصلي بر روي خون آنان انجام مي‌شود و هر زمان كه بيماري در حال مرگ باشد اين افراد مي‌توانند براي اهداي سلول بنيادي به آنها كمك كنند.

افزايش سرانه درمان و مراكز تشخيص بيماري سرطان در كشور

قوام‌ زاده خاطرنشان كرد: ايران در زمينه سلول‌هاي بنيادي يكي از مطرح‌ترين كشورهاي دنيا به حساب مي‌آيد و همه كارهايي كه در دنيا در اين زمينه صورت مي‌پذيرد در ايران نيز انجام مي‌شود ولي به هر حال ما يك اشكالاتي نيز داريم كه در اين زمينه بايد سرانه پزشكي افزايش يابد به خصوص سرانه سرطان و مراكز مراجعه بيماران نيز در كشور براي تشخيص سرطان افزايش يابد.

انتهاي پيام/

شنبه|ا|9|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن