تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817951286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش‌دبستاني اجباري و البته رايگان شود


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: پيش‌دبستاني اجباري و البته رايگان شود
پولي شدن آموزش پيش دبستاني باعث محروميت اقشار وسيعي از مردم به خصوص طبقات فقير از آموزشهاي مهم پيش دبستاني شده است و اين تصميم بيش از همه به كودكان مناطق دوزبانه آسيب مي رساند.
هموطن آنلاين _ شيرزاد عبداللهي _ خانم ايرينا بوكووا، مدير كل سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) به مناسبت هفته اقدام جهاني آموزش براي همه (3 تا 9 ارديبهشت) گفت: «آموزش پيش دبستاني موتور محركه قوي براي توسعه پايدار جوامع در طولاني مدت است.»
يونسكو در اين يك هفته "مراقبت و آموزش پيش دبستاني" را برجسته كرده است. در سال 2000 رهبران آموزشي 164 كشور جهان از جمله ايران، همراه با تعدادي از سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي فعال در عرصه آموزش، در كنفرانس داكار( پايتخت كشور افريقايي سنگال) متعهد شدند تا سال 2015 در كشورهاي خود اقدامات جديدي را براي دسترسي كودكان، جوانان و بزرگسالان به امكانات آموزشي مناسب و با كيفيت انجام دهند. در اين نشست چارچوب عمل مشتركي به نام «چارچوب عمل داكار- آموزش براي همه » در شش بند طراحي شد. "گسترش و پيشبرد مراقبت و آموزش جامع پيش دبستاني، بويژه براي كودكان محروم و نيازمند" اولين بند اين سند است.
خانم بكووا در پيام خود درباره لزوم و اهميت آموزش هاي پيش دبستاني مي گويد: «در اين دوره سني كودكان، دنيا را كشف مي كنند، زبان و مهارت هاي درك كردن را فرا مي گيرند، ياد مي گيرند دليل بياورند و نظرات خود را بيان كنند، ارتباط برقرار نموده و با ديگران زندگي كنند...». آموزش دوره پيش دبستاني بخصوص براي كودكان طبقات محروم ضروري است. طبق تعريف شورايعالي آموزش و پرورش ايران "دوره پيش دبستاني به دوره دو ساله اي اطلاق مي شود كه كودكان 4 و 5 سال تمام را تحت پوشش برنامه هاي تربيتي قرار مي‌دهد، اين دوره اختياري است و به تفكيك شامل برنامه هاي آموزشي و پرورشي ويژه كودكان گروههاي سني 4 ساله (نوباوه) و 5 ساله (آمادگي) است".
كارشناسان مي گويند كودكاني كه دوره پيش دبستاني را مي گذرانند در دوره ابتدايي از نظر يادگيري موفق تر ظاهر مي شوند. كوجيرو ماتسورا؛ يكي از مشاوران و برنامه‌ريزان آموزشي يونسكو درباره اهميت آموزش كودكان پيش‌دبستاني مي گويد: «آموزش اوليه به كودكان به ويژه كودكان متعلق به جوامع آسيب‌پذير و به طور خاص خانواده‌هاي آسيب‌پذير، بسيار حائز اهميت است؛ چرا كه به هر ميزان آموزش به اين كودكان از سن پايين‌تري آغاز شود؛ به همان ميزان مشكلات آموزشي- پرورشي اين گروه نيازمند، كاهش مي‌يابد. كودكاني كه جز آموزش‌هاي بيرون از منزل، شانس آموزش و فراگيري ديگري ندارند.»
در پيش نويس سند تحولي آموزش و پرورش بر اساس مفاد كنفرانس داكار سن ورودبه مدرسه به 5 سال تمام كاهش يافته بود و قرار بود كه دانش آموزان سه سال اول دبستان يعني كودكان 5 تا 8 ساله در مدارس جداگانه اي تحت آموزش ويژه خردسالان به مدت سه سال قرار گيرند. در تغييرات بعدي سند كاهش سن ورود به مدرسه تصويب نشد، اما تفكيك دوره ابتدايي به دو دوره سه ساله پذيرفته شد. اهميت آموزش پيش دبستاني از نظر يونسكو به حدي است كه در مهرماه 89، نخستين كنفرانس جهاني مراقبت و آموزش كودكان خردسال، با شركت وزيران آموزش و پرورش 65 كشور، ازجمله وزير آموزش و پرورش ايران و دبيركل يونسكو و تعدادي از صاحب‌نظران،كارشناسان، مربيان در شهر مسكو برگزار شد.
مطابق معيارهاي يونسكو كودكان زير 8 سال در طبقه خردسالان قرار مي گيرند و آموزش در اين گروه سني، اصلي ترين آموزش پايه محسوب مي شود. مديركل يونسكو در كنفرانس مسكو گفت: «برنامه‌هاي مراقبت و آموزش كودكان خردسال، بيش از ساير دوره‌هاي آموزشي، سبب بازگشت سرمايه مي‌شود». وي افزود: «چنانچه مراقبت و آموزش براي تمامي كودكان خردسال كمتر از هشت سال فراهم شود، 69 ميليون كودكي كه هم اكنون از آموزش ابتدايي محرومند، كاهش قابل توجهي خواهند يافت.»
با وجود اينكه كشور ايران يكي از امضاكنندگان سند "آموزش براي همه " معروف به سند داكار است، اما در سال 86 آموزش و پرورش ايران با صدور دستورالعملي، پيش دبستاني ها را به مدارس غير انتفاعي واگذاركرد. مديركل مدارس غير دولتي آموزش و پرورش در مصاحبه اي گفت: «از امسال (86) همه كلاس هاي پيش دبستاني در شهرها و مناطق روستايي برخوردار به صورت غيرانتفاعي اداره مي شوند و شهريه اين كلاس ها نيز از سوي هيات موسسان مدارس غير دولتي تعيين مي شود.» مديركل مدارس غيردولتي واگذاري پيش دبستاني ها به مدارس غيرانتفاعي را در راستاي استفاده بيشتر از ظرفيت مشاركت هاي مردمي در آموزش و پرورش و كوچك كردن سهم دولت ارزيابي كرد. هر چند هنوز به لحاظ شكلي پيش دبستاني ها به انواع دولتي و غيردولتي مستقل و ضميمه تقسيم مي شوند، اما تمام يا بخش عمده شهريه را از اولياي دانش آموزان مي گيرند.
پولي شدن آموزش پيش دبستاني باعث محروميت اقشار وسيعي از مردم به خصوص طبقات فقير از آموزشهاي مهم پيش دبستاني شده است و اين تصميم بيش از همه به كودكان مناطق دوزبانه آسيب مي رساند. پولي شدن آموزش پيش دبستاني، مانعي بر سر راه اجراي بند س ماده 52 قانون برنامه چهارم توسعه بود كه دولت را مكلف به تهيه و اجراي برنامه هاي لازم براي گسترش آموزش پيش دبستاني و آمادگي به ويژه در مناطق دوزبانه كرده بود. عده اي از مقامات آموزش و پرورش معتقدند كه طبق اصل 30 قانون اساسي، آموزش و پرورش فقط موظف به ارائه آموزش رايگان به كودكان بالاي 6 سال است و اين وزارتخانه تعهدي در برابر كودكان زير 6 سال ندارد. اين درحالي است كه اصل 30 قانون اساسي شرط سني براي آموزش قائل نشده است. نكته شگفت اينجاست كه آموزش و پرورش در حالي كه كودكان زير 6 سال را از شمول برخورداري از تحصيلات رايگان خارج مي داند؛ در پروسه اي غير مرتبط اشتهاي زيادي براي ورود به حيطه آموزش عالي از خود نشان مي دهد. در اقدامي ديگر آموزش و پرورش سرانجام سازمان بهزيستي را وادار به عقب نشيني كرد و كنترل اداري مراكز پيش دبستاني و مهدهاي كودك را از سازمان بهزيستي گرفت و صدور و تمديد پروانه اين مراكز به آموزش و پرورش محول شد. هرچند يكپارچگي سيستم آموزشي؛ منطقي و درست است، اما مهم تر از آن گسترش مراكز آموزش پيش دبستاني اجباري و رايگان است. اين اقدام يكي از وظايف ذاتي و مهم آموزش و پرورش است.

جمعه|ا|8|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن