واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی:
قرآن: زن مظهر عشق، كوثر بيان قرآن در آفرينش زن بازتاب اصل توحيد است: زن و مرد از يك گوهرند و در آفرينش نابرابرى ندارند. همسر آدم از نفس آدم آفريده مىشود تا زوج زن و مرد بيكديگر كمال بجويند. زن براى برآوردن نيازهاى مادى مرد آفريده نشده است. مظهر شهوت نيست. آرامش بخش و مظهر عشق و دوستى است(1): «و از آيات او اينكه از نفس شما جفت شما را بيافريد تا بدو آرامش جوييد و ميان شما بنا را بر دوستى و رحمت قرار داد. همانا در اينكار آيه هاست براى مردم انديشمند» زن و مرد متقلابلاً دوست و ولى يكديگرند(2): «مردان و زنان مؤمن ولى يكديگرند. امر مىكنند به معروف نهى مىكنند از منكر و...» هر يك از زن و مرد را فضلى است (3) و در دوستى و عشق، فضل هاشان در فضلى جامعه تكامل مىجويند. اين دو، لباس يكديگرند (4) كنايه از اينكه دو فضلى هستند كه بيكديگر كمال مىجويند. پاكيشان به داد و عشقى است كه بنا بر فطرت اساس زناشويى شان است. زن فروغ چشمان مرد با تقوى است (5). و نيز در آفرينش زن و مرد برابرند (6). «شما را از مرد و زن آفريديم و قبيله و ملت قرار داديم تا از يكديگر شناخته گرديد. گرامىترين شما نزد خدا با تقوىترين شما است» نه تنها بدنيا آوردن دختر دليل بى مهرى خدا به هيچ پدر و مادرى نيست (7)، بلكه گاه دليل كمال لطف اوست (8). «همسر عمران به خدا گفت خدايا نذر مىكنم فرزندى را كه در شكم دارم در راه تو آزاد كنم از من بپذير. همانا تو شنوا و دانايى. چون فرزند را بدنيا آورد، گفت: خدايا دختر بدنيا آوردم و خدايا تو داناترى كه چرا دختر بدنيا آوردم و دختر مثل پسر نيست. من او را مريم نام نهادم او و فرزندانش را از شر شيطان رانده، به تو سپردم. خدا از او به نيكوتر پذيرشى، پذيرفت و ذكريا را كفيل مريم كرد. هر بار كه ذكريا به نزديك مريم مىرفت، پيش روى او روزى مىيافت. از مريم مىپرسيد اين روزى از كجا براى تو رسيد؟ مريم پاسخ مىداد از نزد خدا: «همانا خدا به كسى كه مىخواهد روزى مىرساند بيحساب..» و خدا مريم را مظهر پاكى زنان جهانيان گردانيد (9): «آنگاه فرشتگان به مريم گفتند خدا تو را برگزيده زنان جهانيان و پاكى بخشيد». زن و مرد در آفرينش برابرى مىيابند. زن از غيريت مىآسايد. مظهر عشق، مادر پيامبرى و آب حيات، كوثر، مىگردد (10). اشراف جامعه عرب كه در آن دوران انحطاط عمومى بشريت، در آن دوران انحطاط زن در موقع و منزلهايش، دختران را زنده بگور مىكنند، در مقام تحقير خداى محمد مىگويند: ما فرزندان پسر داريم و خداى محمد فرزندان دختر دارد (11). قرآن به آنها هشدار مىدهد كه از دختران زنده بگور پرسيده خواهد شد كه به كدامين گناه كشته شدند (12). خدا را فرزندى نيست كه نه دختر و نه پسر (13). زادن پسر بر دختر مزيتى ندارد چرا كه هر دو آفريده آفريدگارند (14). اينبار بسراغ پيامبر مىروند كه او ابتر است زيرا كه فرزند پسر ندارد. پاسخ قرآن اينست (15): «همانا به تو كوثر بخشيديم پس خدا را درود گو و قربانى كن. نسل بريده، دشمن خداى تو است» زن، آب زندگى است و جاودانگى هستى بدو است. بدينسان است كه پيام ابراهيم از آلودگىها پاك مىگردد. و اين پاك سازى، ضرورت اين زمان است. زمانى كه يكجا اسلام محمد (ص) را نيز از خود بيگانه كردهاند و بنام اسلام، زن را مظهر شهوت و ويرانگرى مىشمارند. زمانى كه در جاى ديگر و در بحبوحه تمدن، به زن، در محدوده رقابت در مصرف و شهوت و تخريب، آزادى مىبخشند. مطالعه در موقع و منزلتها و حقوق زن، در جامعههاى امروزى، بايد اهميت تعيين كننده پايه كردن يكى از دو برداشت را روشن كند: زن مظهر عشق و سازندگى يا زن مظهر شهوت و تخريب است. مأخذها و توضيح ها 1- قرآن سوره روم آيه 21 / 2- قرآن سوره توبه آيه 71 / 3- قرآن سوره نساء ايه 32 4- قرآن سوره بقره آيه 187 / 5- قرآن سوره فرقان آيه 74 / 6- قرآن سوره حجرات آيه 13 7- قرآن سوره شورى آيه 49 / 8- قرآن سوره آل عمران آيههاى 37-35 / 9- قرآن سوره آل عمران آيه 42 / 10- قرآن سوره كوثر آيه 1 / 11- قرآن سوره نجم آيههاى 22-21 / 12- قرآن سوره تكوير آيههاى 9-8 / 13- قرآن سوره اخلاص ايه 3 و... / 14- قرآن سوره شورى آيه 49 / 15- قرآن سوره كوثر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]