تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820826281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دندانپزشكي،دردي كه مرهم بيمه ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: دندانپزشكي،دردي كه مرهم بيمه ندارد
از بيمه دندانپزشكي حمايت مي‌كنيم ولي تأمين هزينه‌هاي مربوط به دندان‌پزشكي يك پروسه خاص دارد كه مسيرش بايد طي شود تا نهايي شود.


اين پاسخ دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران مبني بر برنامه هاي حمايتي وزارت بهداشت از بيمه دندان پزشكي است.

وي در اين پاسخ با تاكيد از حمايت وزارت بهداشت از اين اقدام سخن به ميان آورد و گفت: البته تصميم نهايي در مورد تحت پوشش بيمه قرار گرفتن هزينه‌هاي دندان‌پزشكي را شوراي عالي بيمه مي گيرد ولي ما از اين پوشش بيمه اي حمايت مي كنيم.

شايان ذكر است وزير بهداشت براي دومين بار در طول مدت وزارتش است كه از لزوم بيمه مردم در قبال بيماري هاي دندان و حمايت وزارت بهداشت از آن سخن به ميان مي آورد. وي براي نخستين بار اين حمايت را در اختتاميه پنجمين كنگره دندانپزشكي نيروهاي مسلح در نميه دوم سال 88 مطرح كرد كه با واكنش منفي كارشناسان و مسئولان بيمه اي و همچنين استقبال سرد مجلسيان روبرو شد. در حالي كه هزينه هاي سنگين دندانپزشكي يكي از معضلات بزرگ مردمي در نظام سلامت كشور بوده و شاهد افزايش سالانه و گاهي روزبروز اين هزينه ها در سبد سلامت خانوارها هستيم. به نحوي كه هزينه يك ايمپلنت با مواد مرغوب از يك ميليون تومان نيز فراتر رفته است.

وزير بهداشت در اختتاميه پنجمين كنگره دندان پزشكي نيروهاي مسلح در ان سال علاوه بر تاكيد برتحت پوشش بيمه قرار دادن جراحي هاي دندان، ارتودنسي و پروتز، از تدوين برنامه اي در وزارت بهداشت براي ادغام خدمات بهداشت دندان در طرح پزشك خانواده خبر داده و چنين گفت: هم اينك اين خدمات در حوزه زيبايي قرار دارد و شامل بيمه دندان پزشكي نمي شود، اما وزارت بهداشت پوشش بيمه اي اين گونه خدمات را در برنامه هاي خود قرار داده است.
وي افزود: تحقق عدالت در سلامت در اولويت برنامه هاي اين وزارتخانه قرار دارد كه بخش مهم آن مربوط به دندان پزشكي و سلامت دهان است.
وحيد دستجردي تحقق اين امر را منوط به ارائه خدمات با كيفيت برشمرد و تصريح كرد: ضروري است پوشش خدمات دندان پزشكي با كيفيت مطلوب و در كل كشور بويژه مناطق محروم صورت گيرد.

وزير بهداشت همچنين از طرح ارائه خدمات بهداشت دهان با تكيه بر پيشگيري توسط پزشكان خانواده خبر داد.

وي از تعرفه گذاري مناسب در ارائه خدمات دندان پزشكي به مردم و دندان پزشكان به عنوان حركتي ياد كرد كه هم مردم و هم دندان پزشكان از آن بهره مند خواهند شد.دستجردي از طراحي بسته هاي سلامت مناسب با هر سن و سال كه در آن سلامت و بهداشت دهان نيزگنجانده شده است به عنوان ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه نام برد.

وي تعرفه گذاري مناسب در زمينه دهان را به نفع مردم و پزشكان دانست و در تشريح برنامه هاي وزارت بهداشت براي رفاه بيشتر دندان پزشكان افزود:سلامت دندان پزشكان بويژه در مسأله عفونت ها و ارگونومي و راه هايي كه از ميزان اشعه در امان باشند مورد توجه جدي قرار خواهد گرفت.

هر ايراني 3 دندان خراب دارد

دكتر يزداني عضو شوراي سازمان نظام پزشكي پيش از اين در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود: متاسفانه بيش از 90 درصد هزينه هاي دندانپزشكي توسط بيماران پرداخت مي شود در حالي كه اين هزينه بايد به 50 درصد برسد و اين مشكل به كم كاري بيمه ها و دولت برمي گردد، بر اساس آمارهاي به دست آمده هر ايراني 3 دندان خراب دارد. اما مهمترين مساله اين است كه پيش گيري بهتر از درمان است و ما احتياج به فرهنگ سازي در زمينه بهداشت دهان و دندان داريم و الگوي تغذيه اي بايد اصلاح شود.

جايگاه بسيار پايين دندانپزشكي در حوزه سلامت

دكتر ظفرمند، مشاور وزير در امور دندانپزشكي نيز در ادامه افزود: دندانپزشكي مثل ساير رشته هاي ديگر هزينه دارد. در بهمن ماه طرحي را به وزير بهداشت داديم كه داراي 6 بند است و يكي از اين بندها بحث بيمه خدمات دندانپزشكي است كه بايد با زيرساخت ها آن را برنامه ريزي كنيم. اگر بتوانيم با سازمان هاي ذيربط از جمله بيمه ها تعامل خوبي داشته باشيم مشكلات حل مي شود، نحوه نگاه به بيمه در ايران غلط است و اگر هزينه ها در كشور سرشكن شود مشكلات برطرف خواهد شد.
وي گفت: جايگاه دندانپزشكي در حوزه سلامت بسيار پايين است و متولي كه در كنار مقام وزارت بهداشت در امر دندانپزشكي بايد باشد وجود ندارد.

معضل تنوع تعرفه و تعرفه گذار در دندانپزشكي

دكتر ساعي، دندانپزشك در اين خصوص گفت: متاسفانه خدمات دندانپزشكي و هزينه آن در بعضي مناطق بسيار پايين و در بعضي مناطق بسيار بالا است و تنوع تعرفه گذاري در دندانپزشكي كار را بسيار مشكل كرده است كه اين مشكل به تعريف نشدن ارزش خدمات دندانپزشكي بر مي گردد و برخلاف تلاش هاي وزارت بهداشت و وزارت رفاه هنوز اين ارزش ها كاربردي نشده است.

وي افزود: گفته شده بود كه مواد دندانپزشكي به دليل افزايش نرخ ارز گران تر شده و متاسفانه شركت هاي توليد و وارد كننده اين مواد روش هايي اتخاذ كرده اند كه از اين فرصت سوء استفاده كنند اما اين نوسانات قيمت ارز كاذب بود.

وي ادامه داد: در عرصه دندانپزشكي سه ضلع وجود دارد؛ گيرندگان خدمت، ارائه دهندگان خدمت و متوليان سلامت. ايده آل اين است كه هر سه از وضعيت فعلي راضي باشند اما اين گونه نيست و اين مشكل به مديريت سلامت بر مي گردد. متاسفانه بيمه هاي پايه خدمات ناچيزي مانند كشيدن دندان و يا جرم گيري را پوشش مي دهند كه اين نوع پوشش سلامت نگر نيست بلكه بايد در بيمه تكميلي پوشش خدمات دندانپزشكي بطور كامل ارائه شود.

ترميم دندان با چسب دو قلو!

يك شهروند به دليل ناتواني در پرداخت هزينه هاي دندان پزشكي، براي خلاصي از درد، اقدام به ترميم دندان هاي پوسيده خود با استفاده از چسب دو قلو كرد، اما مدتي بعد به دليل تشديد بيماري لثه، به ناچار به دندان پزشك مراجعه كرد.
پزشك معالج او پس از معاينه دندان، در حالي كه از مشاهده چسب دو قلو در دندانهاي اين كارگر ساختماني كاملاً شگفت زده شده بود، به ناچار چهار دندان او را كشيد.

بدين ترتيب، «علي» كه به شغل بنايي مشغول است، پس از 50 سال براي هميشه با دندانهاي خود خداحافظي كرد و امروز دوستانش او را با لقب «علي بي دندان» مي شناسند.
علي.م در گفتگو با خبرنگار ما، دليل استفاده از

چسب دو قلو براي ترميم دندانهاي پوسيده خود را هزينه سنگين دندان پزشكي مطرح كرد و گفت: سالهاست مشكل دندان درد دارم، اما به دليل ناتواني در پرداخت هزينه هاي درمان، به دندان پزشك مراجعه نكرده ام.

وي با گلايه از كمرشكن بودن هزينه هاي خدمات دندان پزشكي، افزود: از آنجا كه توان مالي لازم را براي معالجه دندانهايم نداشتم، سال گذشته اكثر دندانهايم را كشيدم و چند تاي باقيمانده را هم با استفاده از چسب دو قلو ترميم كردم، اما اين كار فايده اي نداشت.

اين در حالي است كه به گفته پزشكان، استفاده از چسب دو قلو در دهان به دليل تركيبات شيميايي موجود در آن، علاوه بر تشديد بيماريهاي دهان و دندان، باعث مسموميت شديد مي شود.

دندان پزشكان معتقدند از هفتاد ميليون ايراني نزديك به 50 ميليون نفر به خدمات دندان پزشكي چون ترميم، رفع پوسيدگي، جرم گيري، پروتز متحرك پروتز ثابت و ارتدونسي نياز دارند.

گفتني است، بنا بر آمار انجمن دندان پزشكان ايران، به طور متوسط هر فرد 40 ساله كشورمان 5 تا 6 دندان خود را از دست داده است.

آخرين واكنش از وزير تعاون

لازم به يادآوري است آخرين واكنش يك مقام مسئول در اين زمينه را دكتر شيخ الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي انجام داد. وي 2 ارديبهشت ماه در پايان مراسم رونمايي از نسخه 02 پزشك خانواده شهري در ساختمان ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پاسخ به پرسش خبرنگاران در اين خصوص گفت: من شخصا با موضوع بيمه گذاري تعرفه ها و خدمات دندانپزشكي موافقم، اما تامين هزينه‌هاي آن پروسه خاصي را مي‌طلبد و بايد در شوراي عالي بيمه مطرح شود./ع

دوشنبه|ا|4|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن