تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815651447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز رزمايش مشترك نيروي دريايي چين و روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: آغاز رزمايش مشترك نيروي دريايي چين و روسيه
رزمايش مشترك نيروهاي دريايي چين و روسيه صبح امروز يكشنبه ، به فرماندهي ارتش آزادي بخش چين و با هدف ارتقاي همكاري‌هاي استراتژيك دو جانبه ، به طور رسمي آغاز شد.
معاون فرمانده ستاد مشترك ارتش روسيه با تاييد اين خبر افزود: فرماندهي عملياتي اين رزمايش بر عهده معاون فرماندهي ارتش آزاديبخش خلق چين است.

رزمايش مشترك نيروهاي دريايي چين و روسيه كه «همكاري دريايي دو هزار و دوازده» نام گرفته است،در غرب شبه جزيره كره در درياي زرد برگزار مي شود.

در اين رزمايش مشترك قرار است 16 كشتي جنگي چيني و دو زيردريايي به هفت كشتي روسي مستقر در اين منطقه بپيوندند.

رزمايش دريايي مشترك روسيه و چين در چارچوب توافق‌هاي امنيتي «سازمان همكاري شانگهاي» كه در سال ۲۰۰۱ ميلادي توسط چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان پايه‌گذاري شد، برگزار مي‌شود.

ورود ناوهاي روسيه به بندري در چين

در همين زمينه، يك كاپيتان نيروي دريايي روسيه گفت: يك گروه از كشتي‌هاي جنگي نيروي دريايي روسيه وارد بندر "كينگدائو" شدند تا در مانور مشترك دريايي با نيروي دريايي چين شركت كنند.

كاپيتان رومن مارتوف از نيروي دريايي روسيه اظهار داشت: يك يك كشتي‌هاي جنگي به طور جداگانه مورد استقبال قرار گرفتند.

يك ناو، سه ناوشكن و سه كشتي پشتيبان در اين مانور مشترك با حضور 16 كشتي در درياي زرد در فاصله زماني 22 تا 27 آوريل (3 تا 8 ارديبهشت) شركت مي‌كنند.

سخنگوي وزارت دفاع روسيه گفت: اين مانور شامل چندين ماموريت شبيه‌سازي شده صورت مي‌گيرد مانند نجات كشتي دزديده شده،‌ اسكورت كشتي تجاري و دفاع از يك كشتي از زمين و هوا.

فرمانده ارتش چين نيز گفت: اين مانور همكاري‌هاي استراتژيك و اعتماد دو جانبه ميان دو كشور را ارتقا مي‌بخشد.

برخي ناظران بر اين باورند كه برگزاري رزمايش دو كشور براي نشان دادن توان نظامي آنها براي برخورد با قدرت هاي فرامنطقه اي است كه قصد ايجاد تنش در منطقه را دارند.

آمريكا و فيليپين نيز از چند روز پيش رزمايش مشتركي را در درياي جنوبي چين با هفت هزار نيروي نظامي آغاز كرده اند.

رزمايش مشترك روسيه و چين براي چه و عليه كه ؟

از زمان پايان جنگ سرد، رشد روابط اقتصادي و سياسي و امنيتي مسكو- پكن بر مسائل اقتصادي و امنيتي بين‌المللي تاثير‌گذار بوده است. در عين حال روسيه و چين، يك‌سري اهداف جهاني و منطقه‌اي را با رعايت ملاحظات سياسي يكديگر پي‌گيري مي‌كنند.

در حال حاضر همكاري هاي دو كشور به ويژه در زمينه اقتصادي در سطح بالايي قرار داد و حجم مبادلات بازرگاني دو جانبه در سال گذشته به بيش از 40 ميليارد دلار رسيده و دو كشور افزايش آن تا سطح 100 ميليارد دلار را هدف قرار داده اند.

در اين زمينه يانگ جيه چي وزير خارجه چين اظهار داشته كه چين آماده است تا همكاري هاي خود را با روسيه در تمام حوزه ها توسعه داده و تقويت كند. وزير امور خارجه چين هم چنين بر لزوم تحقق برنامه 10 ساله توسعه روابط ميان دو كشور تاكيد كرده است.

رزمايش مشترك

اين در حالي است كه روسيه و چين قصد دارند در چارچوب افزايش همكاري هاي نظامي، در دهه آخر ماه آوريل 2012(اوايل ارديبهشت 1391) مانورهاي نظامي مشتركي در زمينه تامين امنيت دريايي و هوايي در درياي زرد برگزار كنند.

وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه اين كشور به همراه چين از 22 الي 29 ماه آوريل در آب‌هاي ساحلي درياي زرد يك مانورنظامي مشترك تحت عنوان «همكاري دريايي-2012» برگزار خواهند كرد.در اين تمرينات نظامي دريايي بيش از 20 شناورنظامي از دو كشور با هدف تامين امنيت گروه‌هاي مختلف دريايي و هوايي، از جمله هواپيماها، با يكديگر همكاري خواهند داشت.

اظهارات مقامات نظامي

ليانگ گوانگ لي وزير دفاع چين چندي پيش اعلام كرد ، چين و روسيه به منظور تقويت روابط دوجانبه، به مذاكره و همكاري در زمينه هاي بين المللي و منطقه اي ادامه مي دهند.وي با توجه به دهمين سالگرد معاهده حسن همجواري و همكاري دوستانه چين و روسيه و همچنين پانزدهمين سالگرد برقراري روابط و همكاري هاي راهبردي دو كشور تصريح كرد :حجم همكاري ها همواره افزايش و زمينه هاي همكاري ها گسترش يافته است. به گفته وي ،دو كشور در اين زمينه به نتايج ثمربخشي دست يافته اند كه از جمله آنها مي توان به ديدار مقامات رده بالاي دو كشور، همكاري ها در زمينه فناوري نظامي، مشاوره راهبردي روساي ستاد ارتش دو كشور و گفتگوهاي كاري وزراي دفاع اشاره كرد. وي در ادامه از اجراي توافقنامه اي در خصوص اطلاع رساني در زمينه موشك هاي بالستيك و فضاپيماها بين دو كشور خبر داد.

سرگئي ايوانف معاون وزير دفاع روسيه نيز در اين خصوص گفت: روسيه و چين از ديرباز با يكديگر روابط دوستانه و در صلح و ثبات منطقه نقش موثري داشته اند. وي همچنين به مبادلات و همكاري هاي ارتش دو كشور اشاره و ابراز اميدواري كرد، چين و روسيه به منظور گسترش روابط مسالمت آميز و تثبيت موقعيت منطقه اي و بين المللي، به مذاكرات خود در زمينه تقويت روابط و همچنين همكاري در زمينه هاي گوناگون ادامه دهند.

دامنه همكاري ها

روسيه و چين در چارچوب همكاري هاي دو جانبه و سازمان هاي منطقه اي و بين المللي همچون گروه بريكس (روسيه، چين، آفريقاي جنوبي، برزيل وهند) و سازمان همكاري شانگهاي، همكاري نزديكي با يكديگر دارند. اين همكاري ها در كنار منافع مشترك دو كشور براي همكاري هاي نظامي، باعث شده تا موضوع فروش يكي از پيشرفته ترين هواپيما هاي جنگنده روسي به چين مطرح شود.هر چند بايد متذكر شد كه رويكرد مداخله جويانه غرب وبويژه اعلام استراتژي نظامي اخير آمريكا كه به صراحت از چين به عنوان يك تهديد نام برده ، باعث شده تا چيني ها به فكر توسعه هر چه بيشتر توان نظامي خود بويژه خريد هواپيما هاي ضربتي دوربرد سوخو -35 براي مقابله احتمالي با آمريكا بيفتند.

اين در حالي است كه روسيه و چين به عنوان دو رقيب عمده آمريكا در چارچوب همكاري هاي دو جانبه و سازمان همكاري شانگهاي ،سعي در اتخاذ مواضع مشترك براي مقابله با تهديدات نظامي و امنيتي آمريكا دارند. اين همكاري ها در كنار منافع مشترك دو كشور براي همكاري هاي نظامي،به احتمال زياد موجب خواهد شد تا اين دو كشور رايزني هايي را براي مقابله با سامانه هاي سپر موشكي آمريكايي در آسيا صورت داده و حتي اقدامات مشتركي در اين راستا انجام دهند ، بويژه با توجه به اينكه آمريكا اخيرا اعلام كرده قصد برپايي سامانه هاي دفاع موشكي در آسيا و خاورميانه را دارد.

افزايش قدرت نظامي چين

چين بعد از آمريكا بيشترين هزينه‌هاي رسمي دفاعي در دنيا را دارد، اما تحليل‌گران مي‌گويند كه هزينه‌هاي دفاعي واقعي چين به مراتب بيشتر است. بر اساس برآوردهاي دولت آمريكا، بودجه حقيقي نظامي چين دو يا سه برابر رقم‌هاي رسمي اعلامي است. آمريكا، ژاپن و ديگر همسايگان آسيايي چين تبديل اين كشور به قدرتي نظامي در منطقه را با بدگماني فزاينده‌ زير نظر دارند. آنها دليل اين امر را هم مناقشه‌هاي دريايي در جنوب و شرق چين و تهديد جزيره تايوان از سوي همسايه شمالي عنوان مي‌كنند. “باراك اوباما”، رئيس جمهور آمريكا، در آغاز ژانويه گذشته استراتژي نظامي كشورش را در اقيانوس آرام تقويت كرد و به اين ترتيب به تهديدهاي رو به گسترش چين واكنش نشان داد. به همين دليل تنها دو ماه پس از بيان استراتژي جديد نظامي آمريكا از زبان "باراك اوباما" رئيس جمهور اين كشور مبني بر افزايش قدرت نظامي ايالات متحده در آسياي شرقي، پكن اعلام كرد كه بودجه نظامي خود براي سال 2012 را افزايش مي دهد."لي زائوشينگ" رئيس مجلس چين با اعلام اين موضوع گفت: بودجه ارتش آزادي بخش خلق چين به 670 ميليارد و 300 ميليون يوآن معادل 110 ميليارد دلار مي رسد.

ارتش آزاديبخش خلق چين با 3 ،2ميليون سرباز بزرگ ترين ارتش دنياست؛ هر چند در زمينه تسليحاتي در بيشتر بخش‌ها هنوز هم از رقابت با رقيباني چون آمريكا و يا ديگر كشورهاي پيشرفته باز‌مي‌ماند. با اين همه جمهوري خلق چين با ساخت هواپيما هاي جنگنده پيشرفته و زير دريايي هاي جديد ،ساخت انواع موشك هاي دوربرد و ...سعي دارد، دست‌كم در برخي حوزه‌ها عقب‌ماندگي‌اش را جبران كند.

افزايش بودجه نظامي چين در وهله اول براي رويايي با آمريكا و حفظ قدرت خود در آسيا انجام مي شود. چين اكنون از لحاظ اقتصادي و به توجه سياست هاي خاص خود در امر صادرات ،نه تنها مبدل به بزرگ ترين صادر كننده جهان شده است ،بلكه از لحاظ اقتصادي نيز تبديل به قدرت اول آسيا شده وبه همين لحاظ در صدد است تا از بعد نظامي نيز قدرت خود را در آسيا ارتقا بخشد.

چين علاوه بر آمريكا در حال رقابت با كشورهايي چون هند، ژاپن و كره جنوبي نيز هست و از آنجا كه اين سه كشور و البته بيشتر كره جنوبي و ژاپن جزو متحدان اصلي واشنگتن محسوب مي شوند پكن ،اين دو متحد آمريكا را نيز تحت نظر دارد.

آمريكا در سال هاي اخير گزارش هاي متعددي درباره توان نظامي چين منتشر و درباره آن ابراز نگراني كرده بود. براي مثال وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در گزارشي هدفمند از توسعه ارتش چين خبر داده و اعلام كرد: پكن به بهانه مقابله با تايوان در حال آماده كردن ارتشي است كه توانايي حمله به آسيا تا گوام (غرب اقيانوس آرام) را داشته باشد.

پنتاگون در گزارش سالانه خود به كنگره آمريكا اعلام مي كند: ارتش چين سرمايه گذاري در بخش هاي سلاح هسته اي، موشك هاي دوربرد، ناوهاي هواپيمابر و جنگ سايبري را افزايش داده است. به گزارش وزارت دفاع آمريكا، توازن قوا در شرق آسيا هم اكنون در حال تغيير به نفع چين است.

جمع بندي

دولت چين در اواسط اسفند 1390 از تصميم خود براي افزايش بودجه نظامي اين كشور به ميزان 2 /11 درصد در مقايسه با سال گذشته خبر داد، رقمي كه فقط در دو سال 24 درصد رشد كرده است.با توجه به اينكه افزايش بودجه نظامي چين براي مقابله با تهديدات آمريكا در آسياي شرقي انجام مي شود اما نگاهي دقيق به تقابل پكن و واشنگتن نشان مي دهد كه منافع اقتصادي نقشي بسزا در جنگ سرد ايالات متحده با جمهوري خلق چين دارد.

به نظر مي رسد رويكرد مداخله جويانه آمريكا واعلام استراتژي نظامي اخيراين كشور كه به صراحت از چين به عنوان يك تهديد نام برده، باعث شده تا چيني ها به فكر توسعه هر چه بيشتر توان نظامي خود بويژه توسعه توانمندي موشكي خود بيفتند.در كنار اين مساله، چين سعي دارد از طريق افزايش مراودات نظامي و امنيتي با روسيه از طريق برگزاري رزمايش ها و خريد تجهيزات نظامي،ضمن استفاده از فن آوري هاي پيشرفته نظامي روس ها، همراهي آنها براي مقابله با اقدامات آمريكا در آسياي شرقي را نيز به دست آورد.

يکشنبه|ا|3|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن