تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817030353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر/ورامين، قطب كشاورزي و دامپروري تهران با مشكلات زيرساختي فراوان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر/ورامين، قطب كشاورزي و دامپروري تهران با مشكلات زيرساختي فراوان
ورامين، قطب كشاورزي و دامپروري تهران با مشكلات زيرساختي فراوان
ورامين – خبرگزاري مهر: شهرستان ورامين با وجود اينكه يكي از مناطق پيشرو در امر كشاورزي و دامپروري بوده و به عنوان يك قطب در استان تهران محسوب مي شود، با مشكلات زيرساختي فراواني همراه است.

به گزارش خبرنگار مهر، از ديرباز در منطقه ورامين كه داراي دشت وسيع است، كشت و زرع معمول بوده تا جايي كه شغل غالب مردم محسوب مي شده است؛ اين شهرستان در زمينه هاي مختلف كشاورزي و دامي، رتبه هاي برتر استاني و كشوري را به خود اختصاص داده است.

شهرستان ورامين، گذشته از عوامل و خصيصه هاي ارزشمند ديگر، به غله، محصولات كشاورزي، سبزي و صيفي جات شناخته مي شود.

كشت مرغوبترين پسته كشور در ورامين

با توجه به وجود شرايط اقليمي مناسب در ورامين كشت پسته در اين شهرستان رو به افزايش است و مرغوبترين پسته كشور در اين منطقه توليد مي شود.

حدود 50 درصد از زمينهاي زراعي اين منطقه به كشت غلات به خصوص گندم و جو و نيم ديگر به كشت صيفي جات و محصولات باغي اختصاص دارد.

غناي خاك، تاريخ گويا، روايت معمرين و همچنين وجود سيلوي ذخيره غله در اين شهر كه قدمت زيادي دارد دليلي بر اثبات اين كلام است كه قدمت كشاورزي در اين شهرستان به سالهاي دور بر مي گردد.

انواع توليدات كشاورزي، گياهي و دامي در اين منطقه توليد مي شود و اين شهرستان قطب كشاورزي استان تهران محسوب مي شود.

بيشتر گوشت قرمز استان تهران از دام عشاير ورامين تأمين مي شود

مسئول امور عشاير شهرستان ورامين در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در امور دامي اين نكته قابل توجه است كه بيشتر گوشت قرمز در سطح استان تهران از دام عشاير شهرستان ورامين تأمين مي شود و اين مقدار به پنج هزار و 750 تن در سال مي رسد.

رسول بختياري افزود: مقدار زيادي ازتوليدات دامي ديگر نيز از سوي عشاير اين منطقه تأمين مي شود كه براي نمونه مي توان به توليد پشم گوسفند 210 هزار تن، شير سه هزار و 150 تن، فرآورده هاي لبني مانند پنير، ماست، كره و... به ميزان 285 تن درسال اشاره كرد.

وي عنوان كرد: مجموع اعتبارات تعلق گرفته براي امور عشاير جهاد كشاورزي شهرستان ورامين 698 ميليون تومان است كه نسبت به سال گذشته رشد چهار درصدي داشته است.

كشت ميوه استوايي براي نخستين بار در ورامين

كشت يك ميوه استوايي براي نخستين بار در ورامين نشان از افزايش و توجه ويژه به توليدات گلخانه اي در شهرستان است و به دليل نگهداري در شرايط خاص و سيستم حفاظت شده كاشت آن انجام شد.

اين ميوه توسط يكي از كشاورزان شهرستان در مزارع روستاي جعفرآباد جنگل از توابع شهرستان ورامين كشت شده و در صنايع بهداشتي و آرايشي نيز كاربرد دارد و منبع عظيمي از E ,C,f است و در پيشگيري از سرماخوردگي بسيار مؤثر است.

همچنين به دليل داشتن مواد آنتي اكسيدان خاصيت ضد سرطاني دارد و به دليل اين كه مخصوص آب و هواي استوايي است در محيط گلخانه اي كاشت شده و شرايط خاص نگهداري براي آن فراهم مي شود.

كشاورزي ورامين با كمبود آب مواجه است

رئيس جهاد كشاورزي شهرستان ورامين نيز در گفتگو با خبرنگار مهر به مشكلات پيش روي اين منطقه در عرصه كشاورزي اشاره كرد و گفت: با افزايش جمعيت در تهران و شهركهاي اطراف، تأمين آب كشاورزي دشت ورامين از سد ماملو تا حدي كاهش يافته است و با سهم كمي كه از تصفيه خانه جنوب تهران دارد لزوم استفاده از آبياري قطره اي در اين منطقه ضروري مي شود.

محمدحسين تاجيك افزود: اين نوع آبياري به نفع اهالي شهرستان و كشاورزان بوده و از تخليه سفره هاي زيرزميني جلوگيري مي كند و

كشاورزان مي توانند از اين امتياز مناسب كه 85 درصد آن از سوي دولت و 15 درصد تسهيلات از سوي بانكها به صورت وام در اختيار آنان قرار خواهد گرفت استفاده كنند.

در شهرستان ورامين 550 خانوار عشاير زندگي مي كنند كه در زمينه توليد دام سنگين و سبك به ترتيب 18 هزار و 500 و 150 هزار رأس دام را در شهرستان پرورش مي دهند.

لزوم توجه ويژه به مشكلات عشاير

مسئول امور عشاير شهرستان ورامين عنوان كرد: افزايش شديد قيمت نهاده ها(گندم و جو)، معضل ورود فاضلاب كارخانه هاي چرمشهر ورامين به مراتع و آسيب رسيدن به دامها، عدم امنيت و سرقت دام سبك از جمله مشكلاتي است كه لزوم توجه ويژه به اين مسائل را ايجاب مي كند.

وي افزود: عمده ترين مشكل عشاير براي فروش دامها در منطقه ورامين و خريد آنها توسط كلاهبرداران و دلالان است.

براي حل اين مشكل احداث يك مجتمع عرضه دام و نظارت بر آن در اين شهرستان ضروري است تا دامداران و عشاير متضرر نشوند.

با وجود تخصيص اعتبار و افزايش آن و حضور استاندار تهران در منطقه عشاير شهرستان و تأكيد بر رسيدگي به امور آنان، عشاير شهرستان با مشكلات فراواني دست و پنجه نرم مي كنند.

اصلاح الگوي كشت براي افزايش توليدات گياهي و كشاورزي ضروري است

يكي از مسائل مورد توجه براي افزايش توليدات گياهي و كشاورزي اصلاح الگوي كشت است كه بايد از سوي كشاورزان مورد توجه ويژه قرار گيرد.

هدفمندي يارانه ها و ارائه وام با سود چهار درصد براي كاهش هزينه سوخت و دوسوختي كردن سيستم گلخانه ها از جمله امتيازات در نظر گرفته شده براي افزايش توليدات گياهي در شهرستان ورامين است.

با توجه به اينكه ورامين در 40 كيلومتري تهران بزرگ قرار دارد، با يك سياست اصولي و الگوي كشت مناسب مي توان بازار مصرفي بزرگ استان را تأمين كرد.

با اجراي الگوي كشت مناسب نيز شرايطي فراهم مي شود كه كشاورزان از نظر قيمت در محصولات توليدي خود متضرر نشوند.

لزوم توجه مسئولان استاني به كشاورزي ورامين

كشاورزي و دامداري در شهرستان ورامين با توجه به استعدادهاي بالقوه و بالفعلي كه دارد نيازمند توجه بيشتر و جدي تر مسئولان استان تهران و كشور است تا با رفع نيازهاي ضروري منطقه محوريت و قطب بودن خود را در كشاورزي كشور و استان تهران حفظ كند.

اين توجه با فرهنگ سازي براي كشاورزان و دامداران از طريق بها دادن به بحث آموزش و ترويج در جهاد كشاورزي ار سوي مسئولان و استقبال كشاورزان از اين گونه مسائل، آبياري قطره اي، اصلاح الگوي كشت و ساير روشهاي بهسازي وضعيت كشاورزي انجام مي گيرد.

......................................

زينب عليدوستي

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|2|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن