تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806801974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فيلم مثل يك عاشق به جشنواره كن راه پيدا كرد نگاه دوباره كيارستمي به نخل طلا


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: فيلم مثل يك عاشق به جشنواره كن راه پيدا كرد نگاه دوباره كيارستمي به نخل طلا
عباس كيارستمي ـ كارگردان سينماي ايران ـ امسال در جشنواره‌ي كن 2012 با فيلم «مثل يك عاشق» براي دريافت جايزه‌ي نخل طلا رقابت مي‌كند.

به گزارش ايسنا، امسال 1700 فيلم از كشورهاي مختلف براي حضور در اين فستيوال معتبر بين‌المللي متقاضي حضور بوده‌اند و فيلم «مثل يك عاشق» آخرين ساخته‌ي «عباس كيارستمي» در بخش مسابقه اين جشنواره حضور دارد و با سينماگراني مانند «كن لوچ»، «ميشل هانكه» و «جف نيكولز» رقابت مي‌كند.

تهيه‌كننده‌ي فيلم «مثل يك عاشق» فرانسوي است و كيارستمي فقط به‌عنوان يك سينماگر ايراني در كن حضور خواهند داشت و نماينده‌ي سينماي ايران محسوب نمي‌شود.

تا كنون عباس كيارستمي و فيلم‌هايش حضورهاي متفاوتي در جشنواره‌ي كن داشته‌اند كه مهم‌ترين حضور به سال 1997 برمي‌گردد كه عباس كيارستمي نخل طلاي بهترين فيلم جشنواره‌ي كن را براي «طعم گيلاس» گرفت. او امسال هم در سال 2012 با فيلم «مثل يك عاشقي» دهمين حضورش را در كن پشت سر مي گذارد. نگاهي به حضور سال‌هاي گذشته‌ي عباس كيارستمي در جشنواره‌ي كن نشان مي‌دهد كه او با فيلم «زندگي و ديگر هيچ» در بخش نوعي نگاه دو جايزه معتبر «جايزه روسليني» و جايزه‌ي «بهترين فيلم بخش نوعي نگاه» را دريافت كرده است.

عباس كيارستمي در سال 1993 بر مسند داوري جشنواره‌ي كن نشست و سال بعد، فيلم «زير درختان زيتون» را در بخش مسابقه‌ي كن به نمايش گذاشت.

در سال 2001 فيلم «اي بي سي آفريقا» در بخش خارج از مسابقه حضور داشت و در سال 2002، فيلم «ده» كيارستمي در بخش مسابقه به نمايش درآمد. سال بعد نيز اين هنرمند سرشناس ايراني داوري بخش فيلم‌هاي كوتاه و سينه فوندانسيون را برعهده داشت و سال 2004 فيلم «پنج» را به كن ارائه كرد. رياست هيأت داوري جايزه‌ي دوربين طلايي و نمايش فيلم سه دقيقه‌يي «گريه‌ها» در سال 2007 در يك مجموعه‌ي فيلم به مناسبت شصتمين دوره‌ي جشنواره‌ي كن از جمله‌ حضورهاي پررنگ عباس كيارستمي در جشنواره‌ي فيلم كن بوده است. سال 2010 «رونوشت برابر اصل» اولين اثر كيارستمي كه در خارج از ايران ساخته شده است، در بخش رسمي كن به‌نمايش درآمد. در ادامه، مروري داريم بر گزارشي درباره‌ي حضور سينماي ايران در سال‌هاي مختلف جشنواره‌ي فيلم كن كه سه سال قبل محمد اطبايي ـ كارشناس بين‌المللي سينماي ايران ـ آن را در اختيار بخش سينمايي ايسنا گذاشته است: ايران براي اولين‌بار با فيلم كوروش كبير ساخته مصطفي فرزانه در بخش مسابقه فيلم‌هاي كوتاه جشنواره كن سال 1961 حضور يافت و پس از آن در دومين حضور درسال 1964، فيلم «طلوع فجر» ساخته احمد فاروقي‌قاجار در بخش مسابقه فيلم‌هاي كوتاه حضور يافت و جايزه شوراي عالي تكنيك را نيز دريافت داشت. در همين سال، اولين فيلم بلند ايراني «شب قوزي» ساخته‌ي فرخ‌ غفاري در بخش هفته منتقدان به‌نمايش درآمد. سينماي ايران پس از شش سال غيبت و در سال 1971 با فيلم «گاو» ساخته‌ي داريوش مهرجويي در بخش پانزده روز كارگردان‌ها حضور يافت. مهرجويي در سال بعد نيز يعني در 1972، فيلم «پستچي» را در بخش پانزده روز كارگردان‌ها به‌نمايش درآورد. فيلم كوتاه انيميشن «شهر خاكستري» ساخته فرشيد مثقالي، سينماي ايران را درسال 1973 در بخش پانزده روز كارگردان‌ها نمايندگي كرد. سال 1975 شاهد حضور فيلم «شازده احتجاب» ساخته‌ي بهمن فرمان‌آرا و فيلم انيميشن «تداعي» ساخته‌ نورالدين زرين‌كلك در بخش پانزده روز كارگردان‌ها بود. فرمان‌آرا بارديگر با فيلم «سايه‌هاي بلندباد» در سال 1979 در بخش هفته منتقدين حضور يافت. بهرام بيضايي با فيلم «چرتكه تارا» اولين حضور پس از انقلاب ايران را در بخش نوعي نگاه در سال 1980رقم زد و درهمين سال، سهراب شهيدثالث نيز با فيلم «نظم» و البته به‌عنوان محصول آلمان در بخش پانزده روز كارگردان‌ها حضور داشت. رافق پويا، فيلم «دفاع‌ ازخلق» را به‌عنوان محصول ايران و آمريكا در سال 1981 در بخش پانزده روز كارگردان‌ها به نمايش درآورد و قاسم ابراهيميان نيز «خواستگاران» را به‌عنوان محصول آمريكا درهمان بخش در سال 1988 به جشنواره كن برد. سينماي نوين ايران براي نخستين‌بار در سال 1991 با فيلم «دركوچه‌هاي عشق» ساخته خسرو سينايي در بخش نوعي نگاه حضور يافت. سال 1992 سالي پربار براي سينماي ايران در كن بود. فيلم كوتاه انيميشن «قلب» ساخته سعيد مجاوري در بخش مسابقه فيلم‌هاي كوتاه كن حضور يافت و عباس كيارستمي «زندگي و ديگر هيچ» را در بخش نوعي نگاه به نمايش درآورد و دو جايزه معتبر «جايزه روسليني» و جايزه «بهترين فيلم بخش نوعي نگاه» را دريافت داشت. فيلم «بدوك» ساخته مجيد مجيدي در بخش پانزده روز كارگردان‌ها حضور يافت و ده فيلم انيميشن ايراني نيز در بخش «سينما هميشه» به روي پرده رفتند.

بنياد سينمايي فارابي نيز در همين سال با اختصاص فضايي به عرضه و بازاريابي فيلم‌هاي ايراني در بازار فيلم كن پرداخت كه تا به امروز همه‌ساله در اين بازار حضور داشته است. عباس كيارستمي در سال 1993 بر مسند داوري جشنواره كن نشست و سال پس از آن، فيلم «زير درختان زيتون» را در بخش مسابقه كن به نمايش درآورد. ابراهيم مختاري نيز همان سال، فيلم «زينت» را در بخش هفته منتقدين عرضه كرد. محسن مخملباف نيز در سال 1995 براي نخستين‌بار به كن پا گذاشت و دو فيلم «نوبت عاشقي» و «سلام سينما» در بخش نوعي نگاه حضور يافت.

جعفر پناهي نيز در همين سال با فيلم «بادكنك سفيد» به پديده كن تبديل شد. اين فيلم جايزه معتبر دوربين طلايي، جايزه بهترين فيلم بخش پانزده روز كارگردان را و جايزه فيپرشي (فدراسيون منقدين بين‌المللي سينما) را دريافت داشت. «گبه» ساخته‌ي محسن مخملباف در بخش نوعي نگاه جشنواره‌ي كن سال 1996 به‌نمايش در آمد و در سال 1997 سينماي ايران مهم‌ترين جايزه‌‌ي تاريخ سينماي خود در آن مقطع، يعني نخل طلاي بهترين فيلم جشنواره را براي «طعم گيلاس» ساخته‌ي عباس كيارستمي دريافت داشت.

امير نادري نيز در همين سال «اي بي سي منهتن» را به عنوان محصول آمريكا در بخش نوعي نگاه به نمايش درآورد. سميرا مخملباف نيز در سال 1998 پا به جشنواره كن گذاشت و فيلم «سيب» را در بخش نوع نگاه عرضه داشت. فيلم كوتاه «گناه اول» ساخته فهميه سرخابي نيز در همين سال در بخش تازه تأسيس سينه فوندانسيون به نمايش درآمد. «قصه‌هاي كيش» ساخته ناصر تقوايي، محسن مخملباف و ابوالفضل جليلي با جنجال بسيار در بخش مسابقه كن به روي پرده رفت. فيلم كوتاه «دايره» ساخته محمد شيرواني نيز در همين سال در بخش هفته منتقدين حضور يافت. سميرا مخملباف نيز در همين سال بر مسند داوري كن نشست. سميرا در سال 2000 فيلم «تخته سياه» را در بخش مسابقه به نمايش گذاشت و جايزه هيأت داوران را نيز دريافت داشت.

بهمن قبادي با فيلم «زماني براي مستي اسب‌ها» در بخش پانزده روز كارگردان‌ها و حسن يكتاپناه با فيلم «جمعه» در بخش نوعي نگاه حضور يافته و به طور مشترك جايزه دوربين طلايي سال 2000 را دريافت داشتند. قبادي دو جايزه فيپرشي و سينماي هنر و تجربه را نيز به خود اختصاص داد. محسن مخملباف در سال 2001 با فيلم «سفر قندهار» در بخش مسابقه حضور يافت و جايزه كليساي جهاني را نيز دريافت كرد.

عباس كيارستمي با فيلم «اي بي سي آفريقا» در بخش خارج از مسابقه حضور يافت و رضا ميركريمي با فيلم بلند «زير نور ماه» و علي‌محمد قاسمي با فيلم كوتاه «غريبه و بومي» در بخش هفته منتقدين سال پرباري را براي سينماي ايران در كن رقم زدند و ميركريمي جايزه بهترين فيلم بخش هفته منتقدين را هم گرفت. در سال 2002، عباس كيارستمي با فيلم ده در بخش مسابقه، داريوش مهرجويي با فيلم «بماني» در بخش نوعي نگاه، بهمن قبادي با فيلم «آوازهاي سرزمين مادري‌ام» در بخش نوعي نگاه و دو فيلم كوتاه «چت» ساخته شادمهر راستين و «گيوتين» ساخته بهرام عظيم‌پور در بخش پانزده روز كارگردان‌هاي جشنواره كن حضور پيدا كردند و قبادي كه داوري بخش دوربين طلايي را به عهده داشت، جايزه فرانسوا شاليه را براي «آوازهاي سرزمين مادري‌ام» دريافت كرد. كيارستمي داوري بخش فيلم‌هاي كوتاه و سينه فوندانسيون را عهده‌دار بود. سميرا مخملباف با فيلم «پنج عصر» در بخش مسابقه جشنواره كن 2003 حضور يافت و دو جايزه هيأت داوران و جايزه كليساي جهاني را از آن خود ساخت. جعفر پناهي با فيلم «طلاي سرخ» جايزه هيأت داوران بخش نوعي نگاه را گرفت و پرويز شهبازي با «نفس عميق» در بخش پانزده روز كارگردان‌ها و محمد حقيقت با «دو فرشته» در بخش هفته منتقدين سالي‌ موفقيت‌آميز را براي سينماي ايران به ارمغان آوردند. سال 2004 نيز چهار فيلم ايراني را در جشنواره فيلم كن شاهد بود. عباس كيارستمي با فيلم «پنج» و «10 روي ده» در بخش رسمي، محسن امير يوسفي با «خواب تلخ»، بهروز افخمي با «گاوخوني» در بخش پانزده روز كارگردان‌ها، حضور داشته كه امير يوسفي تقديرنامه هيأت داوري دوربين طلايي و جايزه نگاه جوان بخش پانزده روز كارگردان‌ها را دريافت كرد. در سال 2005، عباس كيارستمي رياست هيأت داوري جايزه دوربين طلايي را به عهده داشت و نيكي كريمي با فيلم «يك شب» در بخش نوعي نگاه و محمد رسول‌اف با فيلم «جزيره آهني» در بخش پانزده روز كارگردان‌ها حضور داشتند و خانه سينما نيز براي اولين‌ و آخرين‌بار در دهكده بين‌المللي جشنواره پاويون ايران را راه‌اندازي كرد. در سال 2006 هيچ فيلمي از ايران در جشنواره پذيرفته نشد اما مرجان ساتراپي نويسنده ايراني مقيم فرانسه داور بخش نوعي نگاه و شهلا رستمي خبرنگار ايراني راديو فرانسه نيز از اعضاي هيأت داوري فيپرشي جشنواره كن بودند. در سال 2007 نيز سرانجام تنها فيلم سه دقيقه‌اي «گريه‌ها» ساخته عباس كيارستمي در يك مجموعه‌ي فيلم به مناسبت شصتمين دوره‌ي جشنواره كن به نمايش درآمد و نيكي كريمي نيز به عنوان داور بخش سينه‌فنداسيون و فيلم‌هاي كوتاه انتخاب شد.

در سال 2008، «ترانه تنهايي تهران» ساخته سامان سالور به عنوان تنها فيلم ايراني براي بخش پانزده روز كارگردان‌ها انتخاب شده است.» در بخش پاياني گزارش محمد اطبايي كه سه سال قبل در اختيار ايسنا قرار گرفته و به همين دليل، حضور ايران را تا سال 2008 در برمي‌گيرد آمده است: «سينما و سينماگران ايراني از ابتداي حضور خود در جشنواره «كن» يعني از سال 1961 تاكنون، 58 حضور در اين رويداد داشته كه البته 6 فيلم ساخته كارگردان‌هاي ايراني اما محصول كشورهاي ديگر بوده است. 44 سينماگر ايراني تاكنون در جشنواره كن حضور داشته كه عباس كيارستمي با 8 فيلم و محسن مخملباف با 5 فيلم بيشترين حضورها را داشته‌اند.

هشت داوري و 16 جايزه نيز مجموعا براي سينماگران ايراني در طول 46 سال حضور سينما و سينماگران ايران در جشنواره كن به دست آمده است.» به گزارش ايسنا، در سال 2009 فيلم «بهمن قبادي» با نام «چه كسي از گربه‌هاي ايراني خبر داره؟» به‌عنوان تنها نماينده سينماي ايران در بخش رسمي كن در بخش «نوعي نگاه» حضور داشت و فيلم سينمايي «زمزمه با باد» كه نخستين فيلم بلند شهرام عليدي است در بخش مسابقه بخش هفته‌منتقدان شصت‌ودومين دوره جشنواره به نمايش درآمد. سال 2010 نيز با انتخاب فيلم «رونوشت برابر اصل» در بخش رسمي جشنواره‌ي كن، عباس كيارستمي براي نهمين‌بار در جشنواره‌ي فيلم كن حضور داشت.

سال گذشته جديدترين ساخته‌ي محمد رسول‌اف «به اميد ديدار» كه پروانه ساخت آن نيز رسما از سوي وزارت ارشاد صادر شد در بخش نوعي نگاه پذيرفته شده است و مستند «اين يك فيلم نيست» ساخته‌ي مشترك مجتبي ميرطهماسب و جعفر پناهي در خارج از مسابقه‌ي بخش رسمي به‌نمايش درآمد.

شنبه|ا|2|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن