تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820368585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وضعيت آموزش عالي كشور/تحصيل 50درصد مهندسان در دانشگاه آزاد/ كاهش سهم علوم انساني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: وضعيت آموزش عالي كشور/تحصيل 50درصد مهندسان در دانشگاه آزاد/ كاهش سهم علوم انساني
تحصيل 50درصد مهندسان در دانشگاه آزاد/ كاهش سهم علوم انساني
مدير كل نظارت و ارزيابي آموزش عالي وزارت علوم از تحصيلي 50 درصدي دانشجويان فني و مهندسي در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: تنها حدود 12 درصد از مهندسان در دانشگاههاي دولتي تحصيل مي كنند كه اين وضعيت بايد اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا عامري در همايش آموزش عالي، الزامات تحول در آموزش فني و مهندسي، با خاطرنشان كردن اين موضوع كه توسعه آموزش عالي در برخي بخشها متناسب نبوده و با بيان اينكه از ابتداي انقلاب تاكنون جمعيت دانشجويي كشور رشد داشته است، ادامه داد: جمعيت دانشجويي كشور اوايل انقلاب بالغ بر 150 هزار نفر بود و اين رقم هم اكنون به 4 ميليون و 200 هزار نفر افزايش يافته و بر اين اساس، وضعيت كلان آموزش عالي در قالب سه اطلس آموزش عالي لحاظ شده است.

وي درباره اين سه اطلس، گفت: اطلس آموزش عالي كشور يك، دو و سه كه آخرين وضعيت آموزش عالي كشور را نشان مي دهد در مقياس كلان ملي و استاني وضعيت آموزش عالي رصد شده است. وضعيت توزيع رشته ها و زيرنظامها در كشور، هرم دانشجو همچنين برخورداري استانها از آموزش عالي در اين اطلسها توضيح داده شده است.

عامري با اشاره به سوال اصلي كه در توسعه آموزش عالي مطرح مي شود، گفت: هدف توسعه آموزش عالي كشور چيست، اين سوال اصلي به شمار مي آيد از اين رو در طرح آمايش آموزش عالي كارگروههاي متعددي تشكيل شد كه يكي از اين كارگروهها، مباني نظري و ارزشي بود، در اين كارگروه درباره اهداف كلان آموزش عالي مباحثي مطرح مي شود. اين موضوع يقيناً با توجه به اهداف و برنامه هاي كشور نوشته مي شود و برنامه هايي كه ديگران نوشته اند براي خودشان است و قابل تعميم در جامعه اي مثل ايران نيست.

بررسي وضعيت مطلوب آموزش عالي كشور

مدير كل نظارت و ارزيابي وزارت علوم در بررسي وضعيت مطلوب آموزش عالي كشور، به اصلاح سهم گروههاي آموزشي اشاره كرد و گفت: هم اكنون حدود 46 درصد سهم علوم انساني، سهم فني مهندسي 34 درصد، سهم علوم پايه 9.5 درصد، هنر 5 درصد و كشاورزي و دامپزشكي روي هم 6 درصد است. اين نشان مي دهد كه توسعه گروههاي آموزشي به اين دليل كه هدايت تحصيلي در آموزش و پرورش در دوره اي بيشتر به سمت رشته هاي علوم انساني بوده، متناسب نبود.

به گفته عامري 85 درصد توسعه آموزش عالي در دست بخش غيردولتي يا شبه دولتي يا اگر بتوان بهتر گفت دست نظام شهريه اي است كه يكي از آفتها به شمار مي آيد. برخي تصور مي كنند هر چه نظام آموزش عالي بيشتر خصوصي سازي شود بهتر است. اين در حاليست كه سهم حاكميتي كشورهاي داراي قدرتهاي اقتصادي در نظام توسعه آموزش عالي بسيار برجسته است.

كاهش سهم علوم انساني در برنامه 1404

اين مقام مسئول در وزارت علوم با بيان اينكه دولت در افق 1404 سه گام اصلي بايد بردارد، به نخستين گام كه كاهش سهم علوم انساني در اين افق است اشاره و تاكيد كرد كه سهم علوم انساني از 46 درصد به 37 درصد به ويژه در رشته هاي اشباع شده كاهش مي يابد، در مقابل فني مهندسي 37 درصد، هنر 8 درصد، همچنين سهم علوم پايه و كشاورزي نيز داراي رشد يك درصدي خواهند شد.

وي دو گام ديگر را وضع هيئت علمي و نسبت استاد به دانشجو اعلام كرد.

تحصيل 80 درصد دانشجويان كشور در 20 رشته

عامري در بخش ديگر سخنان خود با بيان اينكه توزيع جمعيت دانشجويي كشور به نحوي است كه 80 درصد دانشجويان در 20 رشته تحصيل مي‌كنند، ادامه داد: هم اكنون بيش از يك هزار و 300 رشته بدون در نظر گرفتن گرايش‌ها در سطح آموزش عالي كشور وجود دارند. براي مثال 10 درصد جمعيت دانشجويي كشور در رشته مهندسي كامپيوتر و 10 درصد نيز در رشته حسابداري تحصيل مي كنند كه اين موارد نياز به اصلاح دارند.

سهم دانشگاه آزاد در تربيت مهندسان كشور

مدير كل نظارت و ارزيابي وزارت علوم با اشاره به تربيت دانشجويان در دانشگاههاي دولتي و آزاد، اعلام كرد كه سهم دانشگاه آزاد اسلامي با حدود 680 هزار دانشجوي فني مهندسي نشان مي دهد كه 50 درصد مهندسان كشور در اين دانشگاه تربيت مي شوند و تنها حدود 12 درصد در دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم تحصيل مي كنند.

وي ادامه داد: اين سهم‌ها را بايد اصلاح كرد و سهم دانشگاه آزاد بايد كاهش يابد و سهم وزارت علوم افزايش خواهد يافت كه به حدود حداقل 13 درصد مي رسد.

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|1|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن