تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812820763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: تحليل سياسي هفته
بسم‌الله الرحمن الرحيم
در ايام جانسوز فاطميه و روزهاي حزن انگيز شهادت حبيبه خدا و يگانه دختر رسالت، همسر امامت و شجره طوباي ولايت، حضرت زهراي اطهر سلام‌الله عليها بسر مي‌بريم؛ بانوي بزرگي كه با آنكه در جواني، خزان ديد ولي در همان دوران كوتاه عمر خود درسهاي فراواني براي مسلمانان به يادگار گذاشت. زندگاني حضرت فاطمه(س) از آغاز تا پايان به زيور ايمان، عفاف، حجاب، پاكي، صداقت، فضيلت و شكيبايي آراسته بود و اين ويژگيها دست به دست هم داده بودند تا زندگي نمونه‌اي بسازند كه براي همه نسل‌ها و همه اعصار سرمشق خوب زيستن و حيات متعالي باشد.
در آغاز اين هفته انجام مذاكرات هسته‌اي با گروه 1+5 در اسلامبول پس از ماهها توقف گفتگوها، في نفسه رويداد مهمي بود كه در صدر خبرهاي رسانه‌هاي بين‌المللي قرار گرفت ولي آنچه كه بيش از گذشته بر اهميت اين دور از گفتگوها افزود، خويشتنداري طرفين، واقع بيني و احترام متقابل بود كه توانست مذاكرات اين دور را از كشمكش‌هاي موجود و دخالت‌هاي سابقه‌دار برهاند و آنرا به سوي يك رويكرد هوشمندانه، مثبت و سازنده سوق دهد. طرفين مذاكره پس از پايان گفتگوهاي اسلامبول، عزم خود را براي ادامه رايزنيها در بغداد اعلام كرده و اظهار اميدواري كردند به نتايج مثبتي دست يابند.
به نظر مي‌رسد دور جديد مذاكرات هسته‌اي بر خلاف دوره‌هاي گذشته با منطق سازنده دنبال شد و پرهيز گروه 1+5 از مطرح كردن پيش شرط‌ها و دوري جستن از زبان تهديد توانست بن بست چند ماهه حاكم بر گفتگوها را بشكند. در همين رابطه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در استقبال از پيگيري منطقي مذاكرات تاكيد كرد اين مذاكرات نشان داد هرگاه گفتگوها با منطقي صحيح دنبال شود، بازتاب سازنده و مثبتي در داخل و خارج از كشور خواهد داشت و بنظر مي‌رسد مذاكرات با تعامل سازنده‌اي از سوي طرفين همراه بوده است.
هفته جاري جمعي از فرماندهان و كاركنان نيروي انتظامي با فرمانده كل قوا ديدار كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي طي رهنمودهايي جلب رضايت مردم را زمينه ساز جلب رضايت الهي دانسته و تأمين امنيت را از وظايف اصلي نيروي انتظامي برشمردند. ايشان تصريح كردند "چنانچه جامعه‌اي امنيت نداشته باشد، هيچ كار سازمان يافته‌اي در جهت پيشرفت و ارتقاء آن كشور تضمين نخواهد شد."
رهبر انقلاب با تاكيد بر ضرورت برنامه ريزي مبتني بر خرد جمعي، تلاش مجاهدانه و از سر دلسوزي براي پيشرفت و حركت رو به جلوي كشور، تحقق برنامه‌ها و اجراي صحيح آن را منوط به تأمين امنيت و احساس آرامش دروني جامعه دانستند. ايشان همچنين ضمن برشمردن برخي آسيب پذيري‌هاي فردي و سازماني افزودند: "همانگونه كه ممكن است افراد به لحاظ روحي و ذهني دچار آسيب پذيري شوند، سازمانها نيز در معرض رخنه فساد و آسيب هستند كه همواره خردمندانه و با توجه كافي، بايد مراقبتهاي لازم را به عمل آورد."
روز ارتش از مناسبت‌هاي اين هفته بود. همه ساله در 29 فروردين در گراميداشت روز ارتش، رژه نظامي در سراسر كشور برگزار مي‌شود و در آن توان دفاعي و بازدارندگي نيروهاي مسلح در دفاع از كيان انقلاب و تماميت ارضي كشور به نمايش در مي‌آيد. واقعيت اينست كه جمهوري اسلامي ايران از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با دشمنان جرار و قداره‌بندان بين‌المللي و مستكبران جهاني مواجه بوده كه به صراحت نيت شوم خود را براي مقابله و حتي براندازي آن اعلام كرده‌اند. از اين جهت عقل و تدبير حكم مي‌كند كه در مقابل دشمنان همواره آماده بود و از هر تلاشي براي افزايش توان دفاعي غافل نبود ولي استكبار جهاني و قدرتهاي سلطه گر كه توليد كنندگان عمده تسليحات در جهان هستند با بزرگنمايي قدرت نظامي جمهوري اسلامي ايران و ايجاد ايران هراسي تلاش كرده‌اند كشورهاي منطقه را در مقام وحشت از ايران به خريدهاي هنگفت تسليحاتي وادار كنند. بدين ترتيب غرب همواره از اين وضعيت و تغيير جايگاه دوست و دشمن براي همسايگان ايران به نفع سياستهاي منفعت طلبانه خود استفاده كرده است.
در موضوعات خارجي هفته، ادامه اعتراض‌ها در بحرين، ورود ناظران بين‌المللي به سوريه، رد صلاحيت چند نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر، عمليات گسترده طالبان در افغانستان و كودتاي ناموفق در قطر، اهم رويدادهاي خبري را تشكيل مي‌دادند.
در بحرين، مردم اين كشور به اعتراضات خود عليه نظام ديكتاتوري آل خليفه ادامه مي‌دهند. اين در حالي است كه رژيم بحرين، در تلاش براي بهبود بخشيدن به موقعيت متزلزل و بي‌اعتباري روزافزون، اقدام به برگزاري يك مسابقه بين‌المللي كرده است. رژيم بحرين با اين اقدام مي‌خواهد چنين وانمود كند كه اوضاع را تحت كنترل درآورده و مردم، برنامه‌هاي اصلاحات رژيم را پذيرفته‌اند.
تظاهرات اخير مردم بحرين براي خنثي كردن اين ترفند رژيم آل خليفه بوده است. در اين تظاهرات مردم بحرين اصلاحات ادعايي رژيم منامه را نمايشي خوانده و آنرا رد كردند. نيروهاي امنيتي بحرين طي روزهاي اخير 60 نفر از فعالان سياسي مطرح اين كشور را بازداشت و روانه زندان كردند تا به زعم خود ابتكار عمل را از مخالفان در آستانه برگزاري مسابقه ورزشي مذكور سلب كنند.
در تحولي ديگر، سازمان عفو بين‌المللي در گزارشي اذعان كرد رژيم بحرين، عليرغم ادعاي اصلاحات، به سياست‌هاي سركوبگرانه‌اش ادامه مي‌دهد و بازداشت‌هاي گسترده، شكنجه‌هاي شديد زندانيان و سركوب تظاهرات با گازهاي سمي همچنان در اين رژيم رايج است. اكثريت مردم بحرين از بيعدالتي، نبود آزادي و سياست‌هاي تبعيض‌آميز رنج مي‌برند و به آن معترض هستند ولي رژيم بحرين، به جاي تامين خواسته مردم، اعتراضات را با وحشي‌گري و قلع و قمع‌ مخالفان پاسخ داده است.
اين هفته، سوريه شاهد تحول تازه‌اي بود. در پي تصويب قطعنامه‌اي جديد در شوراي امنيت كه مورد تاييد همه اعضاي شوراي امنيت قرار گرفت مقرر شد ناظراني به سوريه اعزام شوند. وظيفه اين ناظران، آنچنانكه در قطعنامه مذكور مورد اشاره قرا رگرفته است، نظارت بر آتش‌بس ميان طرفين و فراهم ساختن زمينه اجراي طرح "كوفي عنان" درباره سوريه مي‌باشد.
روز دوشنبه، 30 ناظر وارد دمشق شدند و بناست شمار اين ناظران تا 250 نفر افزايش يابد. سوريه، واكنشي مثبت به اين اقدام سازمان ملل نشان داده است. وليد معلم، وزير خارجه سوريه در سفر خود به چين، اعلام كرد: حضور اين ناظران به نفع دولت سوريه است زيرا كه مي‌تواند به ثبات در سوريه كمك كند و ثبات نيز به نفع ماست. سازمان ملل در اولين گزارش خود پس از حضور ناظران در سوريه، اعلام كرده است خشونت‌ها در اين كشور به مقياس زيادي كاهش پيدا كرده است هر چند هنوز درگيري‌هاي پراكنده و محدودي رخ مي‌دهد.
با اينحال، عواملي وجود دارد كه اين آتش‌بس را شكننده مي‌سازد از جمله اينكه برخي طرفهاي خارجي، و مشخصاً آمريكا و دولتهاي عربستان و قطر، قلباً تمايلي به حل و فصل مسالمت‌آميز بحران سوريه ندارند و دو روز پيش بود كه قطر بار ديگر بر مسلح كردن مخالفان تاكيد كرد. امير قطر مدعي شد: "آنچه در حال حاضر مخالفان سوريه نياز دارند طرح‌هاي صلح نيست بلكه سلاح است!"
در مصر، رد صلاحيت 10 نامزد انتخابات رياست جمهوري، واكنش‌هاي گسترده‌اي در پي داشت و خبرهاي اين كشور را بار ديگر به مركز توجه رسانه‌ها كشاند. روز چهارشنبه كميته انخابات رياست جمهوري مصر رسماً رد صلاحيت 10 نامزد انتخابات را به طور نهايي تاييد كرد. "عمر سليمان" رئيس سازمان اطلاعات رژيم مبارك، "خيرات الشاطر" نامزد گروه اخوان‌المسلمين و "حازم ابواسماعيل" نامزد سلفي‌ها از جمله مهمترين افراد رد صلاحيت شده هستند. كميته انتخابات مصر در حال حاضر توسط شوراي نظامي حاكم اداره مي‌شود. ناظران، معتقدند اعضاي شوراي نظامي حاكم در صدد جلوگيري از تصدي پست حساس رياست جمهوري توسط اسلام‌گراها هستند و رد صلاحيت عمر سليمان را نيز توجيهي براي قلع و قمع نامزدهاي شاخص اسلام‌گرا قرار داده‌اند. اكنون با كنار گذاشتن چهره‌هاي مطرح اسلام‌گرا، راه براي نامزدهاي مورد اعتماد نظامي‌ها از جمله عمرو موسي باز شده است.
اين هفته، افغانستان صحنه عمليات گسترده طالبان در مركز اين كشور بود. دهها نفر از نيروهاي طالبان موفق شدند در چند منطقه حساس كابل مستقر شده و عمليات خود را صورت دهند. مهاجمان در اين عمليات چند سفارت‌خانه خارجي، يك هتل و مجلس افغانستان را هدف قرار دادند. منابع امنيتي كابل اعلام كرده‌اند در اين عمليات حدود 50 نفر كشته شده‌اند.
اظهارنظر "رايان كروكر" سفير آمريكا در كابل كه بيان كرد، "عمليات اخير ايجاب مي‌كند ما بايد همچنان در افغانستان بمانيم" اين ظن را قوت بخشيده است كه عمليات تروريستي اخير با هماهنگي آمريكايي‌ها صورت گرفته است. واقعيت اين است كه هيات حاكمه آمريكا راغب نيست لقمه افغانستان را به راحتي از دست بدهد و در صدد يافتن توجيهي براي جهان و افكار عمومي آمريكاست كه همچنان در افغانستان بماند.
اين هفته، انتشار يك گزارش از شبكه العربيه، جهان را با شوك خبري مواجه كرد. شبكه العربيه كه متعلق به عربستان است در سايت اينترنتي خود خبري را قرار داد مبني بر اينكه در قطر كودتا شده ولي به دليل دخالت آمريكا اين كودتا به فرجام نرسيده است. براساس اين گزارش، نيروهايي از ارتش به فرماندهي "العطيه" دست به كودتا زده و در پي اين اتفاق، در اطراف كاخ رياست جمهوري درگيري‌هاي شديدي رخ داده است. اين گزارش اضافه كرده است كه اميرقطر با دخالت آمريكايي‌ها كه در اين كشور پايگاه نظامي دارند موفق شده است از مهلكه فرار كند. العربيه ساعتي بعد اين خبر را بدون هيچ دليلي از سايت اينترنتي خود حذف كرده است. پيشتر نيز گزارش‌هايي دال بر بروز اختلاف‌هاي عميق در خاندان حاكم منتشر شده بود. البته سايت العربيه روز گذشته و پس از گذشت 24 ساعت مدعي شد اين خبر صحت نداشته بلكه ارتش الكترونيكي سوريه، باحمله به سايت اين شبكه، خبر مذكور را منتشر كرده است. نكته قابل تامل در سانسور كامل اين خبر در رسانه‌هاي غربي مي‌باشد و اين شبكه‌ها كه حتي براي موارد بسيار جزيي‌تر، ساعتها خبر، گزارش و تفسير تهيه مي‌كنند در برابر اين خبر مهم سكوت اختيار كرده‌اند.

چهارشنبه|ا|30|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن