تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819266288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لرستان ديار قابليتهاي سرمايه گذاري/ شكوفايي با تكيه بر توانمندي داخلي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: لرستان ديار قابليتهاي سرمايه گذاري/ شكوفايي با تكيه بر توانمندي داخلي
استان لرستان به عنوان يكي از زرخيزترين استانهاي كشور با دارا بودن قابليت هاي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف در انتظار سرمايه گذاران داخلي است تا شكوفايي در اين استان با تكيه بر توانمندي داخلي محقق شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛، بهره مندي از موقعيت مكاني و جغرافيايي ممتاز به عنوان گلوگاه شمال - جنوب كشور، وجود زيرساختهاي مناسب و توان جذب سرريزهاي اقتصادي استانهاي همجوار، همجواري با عمده ترين كانونهاي جمعيتي و قطبهاي صنعتي كشور و وجود بازارهاي مصرف براي فرآورده هاي كشاورزي و صنعتي تنها بخشي از قابليتهاي لرستان در حوزه اقتصادي است.

برخورداري از زمينه هاي مناسب فرهنگي و جاذبه هاي گردشگري تاريخي، طبيعي و اكوتوريسم، بهره مندي از شبكه هاي ارتباطي و شركت هاي حمل و نقل بين المللي در محور ترانزيتي، وجود ذخاير عظيم و منابع قابل توجه معدني از جمله سنگ هاي تزئيني، گچ، آهك، فلدسپات، توليد بيش از 3 درصد سنگ جهان، 28 درصد سنگ ايران، وجود معادن فعال و واحدهاي توليدي صادراتي سنگ از ديگر قابليت هاي استان لرستان است.

توليد حبوبات و احراز قطب توليد حبوبات در كشور، توليد و پرورش ماهيان سردآبي و احراز مقام نخست توليد ماهيان سردآبي در بين استانهاي غيرساحلي كشور، برخورداري از تنوع اقليمي و پتانسيلهاي مطلوب آب و خاك در كشت محصولات گلخانه اي و باغات ميوه از جمله انار انجير و زردآلو، برخورداري از منابع غني آبهاي سطحي ناشي از وجود رودخانه هاي بزرگ دز و كرخه و منابع فراوان آب در قالب 12.5 ميليارد مترمكعب آب سطحي و زيرزميني معادل 12 درصد آبهاي كشور از ديگر شاخص هاي لرستان در حوزه كشاورزي و آب است.

از سوي ديگر اين استان علاوه بر برخورداري نسبي از زمينه هاي لازم براي توسعه صنعتي از جمله وجود شهركهاي صنعتي، منطقه ويژه اقتصادي و تشكلهاي مهم توليدي و صادراتي از قابليتهاي منحصر به فردي در زمينه اراضي حاصلخيز و عرصه هاي وسيع جنگلي و مرتعي برخوردار است.

لرستان، نقطه ثقل غرب به شرق و شمال به جنوب كشور

موقعيت منحصر به فرد استان لرستان به لحاظ نقش شاخص ارتباطي از ديگر مزاياي اين استان زر خيز است. لرستان از شمال به استان هاي مركزي و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از خاور به استان اصفهان و از باختر به استانهاي كرمانشاه و ايلام محدود مي شود.

موقعيت ويژه استان در بين استانهاي مذكور، لرستان را به عنوان شاهراهي ويژه براي ارتباط شمال - جنوب و شرق - غرب تبديل كرده است.

از سوي ديگر لرستان يكي از مناطقي است كه از جهات مختلف زمينه رشد صنعت گردشگري را داراست. ويژگي هاي منحصر به فرد استان نظير سابقه تاريخي، طبيعت زيبا و نقش ارتباطي موجود اين استان را در رديف بهترين اماكن ديدني دنيا قرار داده است.

ضرورت توجه به صنعت درآمدزاي گردشگري

وجود جاذبه هاي تاريخي چون اشياء مفرغي به جاي مانده از صنعتگران اين استان در دوره هاي باستاني هخامنشي، اشكان، ساساني و اسلام، تپه هاي تاريخي، سنگ نوشته ها، پل هاي تاريخي مانند پل كشكان، پل كر و دختر، پل گاوميشان، پل كلهر، پل شكسته، قلعه هاي باستاني مانند قلعه فلك الافلاك يا دژ شاپورخواست، قلعه كوهزاد، قلعه نصير ملاوي، قلعه منيژه كوهدشت، قلعه كوگان ملاوي و غارهاي تاريخي چون پا سنگر، غار قمري شهر خرم آباد، غارهاي هميان يك و دو، غار ميرملاس، غار كنجي، غار يافته اين استان را به يكي از پرجاذبه ترين استانهاي كشور تبديل كرده است.

از طرف ديگر وجود جاذبه هاي طبيعي مانند آبشارها از جمله آبشار بيشه، آبشار نوژيان، آبشار آب سفيد، آبشار وارك، آبشار تله زنگ، چشمه هاي آب معدني نظير چشمه گراب كوهدشت، چشمه گراب امامزاده حسن اليگودرز، چشمه گوگردي برآفتاب طلايه چم سنگر و چشمه سراب در دهقان كاكاشرف، درياچه هاي ديدني مانند درياچه گهر و درياچه كيو، تالاب هاي زيبا مانند بيشه دالان بروجرد و تالابهاي هفتگانه پلدختر اين استان را به لحاظ طيبت گردي در ميان ديگر استانهاي كشور شاخص كرده است.

كشاورزي، پايه توسعه استان لرستان

همچنين استان لرستان به دليل واقع شدن در مسير ترانزيت جنوب - شمال، همجواري با استانهاي مرزي و صنعتي كشور، تعدد محصولات كشاورزي و دامپروري، تنوع توليدات صنعتي و معدني و زيرساختهايي مانند فرودگاه، راه آهن، گمرك و .. پتانسيل لازم براي تبديل شدن به منطقه مهم و فعال بازرگاني را در كشور دارا است.

از طرف ديگر استان لرستان با آب و هواي مناسب و رودهاي پرآب و خاك حاصلخيز استعداد ويژه اي براي كشاورزي دارد و به همين دليل پايه اصلي اقتصاد مردم اين استان را كشاورزي تشكيل مي دهد.

در حال حاضر اين استان با داشتن بيش از 848 هزار هكتار اراضي كشاورزي، 50 هزار هكتار باغات مثمر، ميزان بارندگي نرمال 570 ميليمتر، ميزان 13.5 ميليارد مترمكعب آب توليدي و خروجي از استان در طول سال و بيش از 6.5 ميليون راس دام سبك و سنگين همچنان به جايگاه شايسته خود در اين بخش دست نيافته است.

همچنين اين استان با دارا بودن 6.5 ميليون واحد دامي در رده ششم كشور قرار گرفته و افزون بر آن در زمينه شاخص تراكم نيز رتبه اول را در كشور دارا است كه به عنوان يكي از مهمترين قطبهاي دامپروري كشور استعداد و توانايي ايجاد فرآورده هاي لبني، صنايع تبديلي فرآورده هاي گوشتي و صنعت چرم و پوست را داراست.

قابليتهاي لرستان در زمينه شيلات و دامپروري

استان لرستان از جمله استانهاي غير ساحلي است كه داراي 3039 دهنه چشمه، بيش از 3250 حلقه چاه عميق و نيمه عميق، 1527 رشته قنات و 2450 كيلومتر مسير رودخانه و آبراهه است كه اين امكانات استان را داراي قابليت و چشم انداز توليد 23 هزار تن گوشت ماهي در سال كرده است.

از سوي ديگر شبكه رودخانه اي استان داراي 30 رودخانه دائمي جمعا به طول 2450 كيلومتر در دو حوزه دز و كرخه است. شبكه هاي رودخانه اي استان يكي از غني ترين شبكه هاي آب روان كشور است كه با احتساب آبهاي ورودي از استانهاي مجاور ، پس از كسر متعارف بالغ بر 12.5 ميليارد متر مكعب آب را در درياچه هاي سدهاي دز و كرخه تخليه مي كند. اين حجم آب حدود 12 درصد كل آبهاي جاري كشور است.

اين در حاليست كه با توجه به آمار و اطلاعات موجود در استان، اراضي قابل كشت حدود 800 هزار هكتار است كه با وجود وفور آب و همچنين 23 دشت كه مرغوبترين و حاصلخيزترين اراضي را شامل مي شوند فقط حدود 190 هزار هكتار از اين اراضي - حدود 25 درصد - به زير كشت آبي رفته و مابقي به صورت ديم كشت مي شود.

با اين اوصاف به نظر مي رسد رفع مشكل بيكاري لرستان را بايد در توجه ويژه به حضور كشاورزي و منابع آب جستجو كرد به طوريكه كارشناسان معتقدند كه در يك فرصت كمتر از 5 سال مي توان در اين بخش بيش از 125 هزار شغل را ايجاد كرد.

قابليت هاي لرستان در دو بخش نيروي انساني و انرژي

مطابق اطلاعات گرفته شده از سازمان صنعت و معدن و تجارت اين استان براساس مزيت هاي نسبي موجود داراي نقش اقتصادي "در حال رشد" در كشور است كه با فراهم شدن زيرساختهاي اقتصادي امكان ايفاي نقش به مراتب بالاتر نيز در لرستان وجود دارد.

در دست مطالعه و احداث بودن چند نيروگاه برق از سيمره و بختياري، بهره مندي از قابليت توليد انرژي برق آبي، برخورداري از شبكه انتقال، تبديل و توزيع برق شامل خطوط فشار قوي و پست هاي مربوط و بهره مندي از منابع قابل توجه نفت و گاز و برخورداري از شبكه هاي انتقال نفت و فرآورده هاي نفتي از قابليت هاي استان در حوزه انرژي است.

از سوي ديگر استان لرستان به دليل جواني جمعيت، داراي ظرفيت بالاي نيروي انساني جوان و آموزش ديده و در حال آموزش است به طوريكه در حال حاضر 95.7 درصد جمعيت 18-6 ساله استان تحت پوشش خدمات آموزشي قرار دارد و دانشگاههاي موجود در استان با رشته هاي تحصيلي متنوع و در حال توسعه نيز در كنار آموزشگاههاي فني و حرفه اي در حال ارائه خدمات آموزش عالي هستند.

قابليتهاي بزرگ صنعت لرستان

بخش صنعت نيز از ديگر قابليت هاي استان لرستان لرستان به طوريكه اين استان به دلايل متعدد به شدت مستعد توسعه صنعتي است.

از يكسو موقعيت جغرافيايي اين استان موجب شده تا دقيقا بر شاهراه ترانزيت جنوب - شمال قرار گيرد، از سوي ديگر همجواري با استانهاي برخوردار و داراي بازارهاي به شدت مصرفي همچون اصفهان و خوزستان و مركزي و... پتانسيل توسعه صنايع تأمين مواد اوليه كارخانجات بزرگ اين همسايگان را توجيه مي كند.

در حال حاضر صنايعي همچون نساجي، فرو آلياژ، خودروسازي، توليد شيشه، يخچال سازي، كارخانجات صنايع دفاع، فارسيت، سيمان، داروسازي ... نمونه هايي از صنايع موجود در اين استان است كه همگي نيز در زمره صادركنندگان كشور قرار دارند.

البته در اين استان علاوه بر امتيازات عمومي همچون موارد ياد شده پتانسيل تخصصي و ويژه اي نيز وجود دارد كه عبارتست از وجود منابع سرشار براي توسعه دو حوزه خاص صنايع كاني غيرفلزي از يكسو و صنايع تبديلي از سوي ديگر.

ظرفيت هاي منحصر به فرد لرستان در حوزه معادن

در اين استان بيش از يك چهارم منابع سنگهاي تزئيني كشور، بيشترين حجم از منابع معدني خاصي همچون تالك، سيليس و ... وجود دارد كه امتياز حضور در حوزه معدن را براي سرمايه گذاران به ارمغان آورده است.

از سوي ديگر وجود بيشترين حجم توليد ماهيان سردابي در بين استانهاي غيرساحلي، اولين مقام توليد حبوبات كشور، اولين مقام توليد انجير سياه كشور و بسياري موارد ديگر همه و همه حضور در بخش صنايع تبديلي اين استان را به مزيتي انحصاري تبديل كرده است.

همچنين هم اكنون استان لرستان با بيش از 85 درصد معدن فعال، حدود 4 ميليارد تن ذخاير پيش بيني شده، 270 ميليون تن ذخائر قطعي، 450 واحد سنگبري و 12 ميليون متر مربع فرآوري ساليانه انواع سنگ تزئيني، از جايگاه كم نظيري در امر استخراج، توليد و فرآوري سنگ ايران و جهان برخوردار است.

با اين اوصاف به نظر مي رسد با توجه به تاكيدات رهبر فرزانه و دانشمند انقلاب اسلامي در مورد نامگذاري سالجاري به نام "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني"، مي توان با تكيه بر قابليتهاي استان لرستان زمينه هاي شكوفايي اين استان را فراهم كرد.

تمهيدات انديشيده شده براي تحقق شعار سال

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان با اشاره به برنامه هاي اين سازمان در سال "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني"، اظهار داشت: در آينده نزديك استراتژي وزارتخانه براي سال به صوت متمركز از مركز ابلاغ مي شود.

حجت الله بيرانوند ادامه داد: با اين حال در استان نيز راهبردهايي براي تحقق شعار سال انديشيده شده است كه در بخشهاي مختلف پيگيري مي شود.

وي ادامه داد: در اين راستا جلسات ستاد تسهيل امور و پشتيباني از واحدهاي توليدي و شهرك هاي صنعتي به رياست استاندار و دستگاههاي اجرايي و بانكها براي حمايت از توليد و واحدهاي صنعتي تشكيل و در سالجاري استمرار خواهد يافت.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان همچنين از تشكيل تيمهاي كارشناسي براي افزايش كيفت و كاهش قيمت توليدات استان خبر داد و بيان داشت: همچنين در آينده نزديك همايش سراسري توليد ملي و حمايت از سرمايه و كار ايراني با محوريت اتاق بازرگاني خرم آباد و با همكاري استانداري و ديگر دستگاههاي مرتبط در مركز استان برگزار مي شود.

اجراي طرح هاي بزرگ صنعتي در استان لرستان

بيرانوند از گسترش آموزشها و توانمندسازي مديران صنعتي به عنوان يكي از محورهاي كار خبر داد و گفت: همچنين در اين راستا پيگيري اتمام طرح هاي نيمه تمام در قالب طرح "مهر ماندگار" را در دستور كار داريم.

وي به اجرايي شدن عمليات واحدهاي صنعتي كه مصوبه سفر سوم دولت را دارند نيز اشاره كرد و گفت: همچنين اجراي طرح هاي بزرگ صنعتي با مشاركت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در دستور كار قرار گرفته است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان از نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي در جهت كاهش مصرف انرژي و بهره وري خبر داد و يادآور شد: پيگيري تصويب تسهيلات ارزي مورد نياز طرحهاي پيشنهادي كه در كارگروه اشتغال استان مصوبه گرفتند از ناحيه صندوق توسعه ملي از ديگر برنامه هاتي در دستور كار است.

توسعه برندسازي و گسترش فرهنگ استفاده از برندهاي داخلي

بيرانوند همچنين به توسعه برند سازي و گسترش فرهنگ استفاده از برندهاي داخلي در راستاي افزايش كيفيت و توسعه بازار توليدات استان اشاره كرد و بيان داشت: تلاش مضاعف در جهت توسعه بازارهاي هدف كالاهاي صادراتي استان از ديگر برنامه هاي در دستور كار است.

وي استفاده از مشوقهاي صادراتي براي تسهيل صادرات و توسعه كمي و كيفي تجارت خارجي، پيگيري فعالسازي ظرفيتهاي خالي واحدهاي صنعتي استان از طريق تامين سرمايه در گردش و رفع موانع موجود، تامين اعتبار براي تكميل زيرساختهاي شهركها و نواحي صنعتي استان و همچنين اجرا و حمايت از صنايع ملي و دانش بنيان با همكاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را از جمله برنامه هاي اين سازمان براي تحقق شعار سال برشمرد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان به برپايي نمايشگاههاي تخصصي و عرضه مستقيم كالا در داخل و خارج كشور از محصولات استان اشاره كرد و يادآور شد: همچنين گسترش فعاليتهاي معدني و حمايت از ايجاد صنايع معدني و كاني هاي غيرفلزي از اولويت هاي اين سازمان در سال "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني" است./س

پنجشنبه|ا|24|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن