تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/پرورش گل؛ ظرفيت مغفول مانده استان زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/پرورش گل؛ ظرفيت مغفول مانده استان زنجان
پرورش گل؛ ظرفيت مغفول مانده استان زنجان
زنجان - خبرگزاري مهر: امروز بازار گل به عنوان بازار پرسود و پردرآمد در جهان مطرح است و تجارت گل در بسياري از كشورها به عنوان تجارت نخست مطرح است ولي اين امر در كشور ايران و به خصوص استان زنجان كمتر مورد توجه واقع شده است و به عنوان يك ظرفيت مهم و تاثيرگذار در توسعه مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گل به عنوان يكي از موهبت‌هاي بي‌نظير و بي‌بديل خداوند است كه انسان براي ابراز هر آنچه كه در درونش نهفته است، به اين نعمت زيبا پناه مي‌برد و اين روزها كساني كه در زمينه پرورش گل و گياه دستي بر آتش دارند، باعث شده‌اند كه هنوز انسان براي بيان برخي از خواسته‌هاي دروني خود و رسيدن به آرامش، بهانه‌اي داشته باشد.

استان زنجان با وجود ظرفيت‌هاي فراوان براي فعاليت در صنعت گل نتوانسته است از اين صنعت سودآور به درستي استفاده كند. با اينكه پرورش گل در ايران قدمتي 3 هزار ساله دارد اما گلخانه‌هاي مدرن فقط 75 سال است كه از هلند وارد ايران شده است. موطن و جايگاه اصلي گل‌هاي زينتي مثل گل‌هاي پامچال، ميخك، گلايل و لاله در ايران است.

بي شك بايد از ظرفيتهاي مغفول مانده در عرصه منابع طبيعي و كشاورزي استفاده بهينه و به ظرفيتهاي استان در زمينه پرورش گل و گياه توجه ويژه شود.

در حدود 3 هزار و 119 هكتار از مزارع كشور به كشت گل اختصاص دارد و نيروي انساني قابل توجهي در اين مزارع، گل پرورش مي‌دهند.

كارشناسان معتقدند كه ايران از نظر تنوع گل در دنيا در رتبه اول قرار دارد و استان‌هاي تهران، مركزي، مازندران و خوزستان برترين‌هاي پرورش گل محسوب مي‌شوند، اما سئوال اين است كه استان زنجان چه جايگاهي را به لحاظ پرورش گل و گياه در كشور به خود اختصاص داده است.

ايران به لحاظ توليد گل در جهان رتبه هفدهم اما در عرصه صادرات رتبه 107 را به خود اختصاص داده است.

اين در حالي است كه كارشناسان بر اين اعتقادند كه كشورمان به لحاظ تنوع شاخه هاي گل در جهان بي نظير است و در عين حال با داشتن تنوع آب و هوايي و اقليم چهار فصل در نقاط مختلف و با توليد بيش از يك ميليارد شاخه گل در سال، مي تواند مديريت صادرات انواع گل و گياهان زينتي در منطقه و برخي بازارهاي جهاني را در دست بگيرد.

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان در اين خصوص اذعان مي كند: ما در استان زنجان فعلاً پروژه توليد مستمر گل و گياه زينتي را نداريم و اين در حالي است كه عوامل مؤثر در اين زمينه شامل فاصله كمتر، ارتفاع از سطح دريا و نور كافي در اين استان وجود دارد، اما ايران فقط 2 درصد از صادرات گل دنيا را دارد و اين به اين معني است كه ما در اين زمينه رتبه 107 را در اختيار داريم.

سعيد اديب ادامه مي دهد: امكان اينكه ما در يك گلخانه مجموعه اي از انواع گل‌ها را توليد كنيم، بسيار ضعيف است، لذا كساني كه توانايي سرمايه‌گذاري در اين بخش را داشته و با منافع و درآمد و سود توليد گل آشنا شوند، قطعاً به اين سمت خواهند آمد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان براي توسعه پرورش گل در اين منطقه، اظهار مي‌كند: در حال حاضر وزارت جهادكشاورزي در حال تهيه برنامه‌هايي است كه بتوانيم از محل اعتبارات اشتغال خانگي، گلخانه‌هاي كوچك از 50 متر به بالا را براي محيط‌ هاي روستايي طراحي كنيم كه در همين راستا اولين مركز رشد و آموزش فعاليت‌هاي گلخانه‌اي نيز در استان در حال راه‌اندازي است.

همچنين رئيس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان زنجان از راه‌اندازي مجتمع گلخانه‌اي توليد گل رز به روش هيدروپونيك در زنجان داد.

ابوالفضل فلاح با بيان اينكه راه‌اندازي اين مجتمع با سرمايه‌گذاري دو هزار ميليارد ريالي محقق خواهد شد، اظهار مي‌كند: در اين مجتمع به طور متوسط سالانه 400 ميليون شاخه گل رز توليد و عرضه خواهد شد.

وي ميزان سرمايه‌گذاري لازم براي اجراي اين طرح را دو هزار و 187 ميليارد ريال اعلام كرده و با اشاره به ميزان مصرف سوخت و انرژي در اين مجتمع گلخانه‌اي، يادآور مي‌شود: ميزان ‌آب مصرفي 60 ليتر در ثانيه، گاز 14 ميليون مترمكعب در سال و برق مصرفي آن نيز20 مگاوات ساعت در روز خواهد بود.

فلاح با بيان اينكه در صورت موافقت و كسب مجوزهاي لازم، اين مجتمع گلخانه‌اي در سنبل‌آباد سلطانيه احداث خواهد شد افزود: با راه‌اندازي مجتمع گلخانه‌اي توليد گل رز، زمينه اشتغال يك‌هزار نفر به صورت مستقيم ايجاد مي‌شود.

كارشناسان گل و گياه معتقدند كه ورود تكنولوژي به صنعت پرورش گل و گياه زينتي، ضروري است و اهتمام به اين اصل از سوي مسئولان مربوطه و گل‌كاران بايد مورد توجه قرار گيرد، چرا كه امروز نيازمند استفاده از تكنولوژي و فناوري‌هاي روز در توليد، بسته‌بندي و ارائه گل‌هاي زينتي در بازارهاي داخلي و خارجي هستيم.

ارائه تسهيلات مورد نياز فعالان اين عرصه براي ايجاد تحول در توليد و صاردات گل، يكي از ضروريات در اين حوزه مي‌باشد و به نظر مي‌رسد با برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين زمينه، اين آمادگي وجود دارد تا با دادن تسهيلات به فعالان اين بخش زمينه براي ايجاد مراكز پردازش و بسته‌‌بندي و جذب و تأمين نيروهاي متخصص به منظور آشنا ساختن بهره‌‌برداران صنعت گل و گياه فراهم شود.

به عقيده كارشناسان، حركت نكردن به سمت كشاورزي نوين، بي‌‌توجهي به انتقال ژنتيك در پرورش گل و گياه، نبود كلاس‌هاي آموزشي براي بهره‌‌برداران اين بخش، كمبود تسهيلات و پراكندگي واحدهاي پرورش ‌دهنده، از چالش‌هاي عرصه پرورش گل در استان زنجان به‌شمار مي‌رود.

بدون شك، پرورش گل و گياه در وهله اول و فروش آن نيز در وهله دوم قرار دارد.

به سراغ يكي از فروشندگان گل و گياه در سطح شهر زنجان رفتيم تا وضعيت اين صنعت را از زبان اين قشر نيز جويا شويم.

يك فعال صنعت گل و گياه در استان زنجان از كسادي بازار گل گله كرده و مي‌گويد: مردم ديگر نسبت به چند سال پيش علاقه‌اي به خريد گل و گياه ندارند مگر اينكه مجبور به خريد آن شوند.

عباسي يكي از مهم‌ترين دلايل عدم استقبال مردم براي خريد گل را قيمت بالاي آن دانسته و اظهار مي‌كند: به جرأت مي‌توان گفت كه قيمت گل نسبت به چند سال گذشته در حدود 3 برابر افزايش داشته و اين خود عاملي براي عدم رغبت مردم براي خريد گل و گياه به هر دليلي است.

وي با تأكيد بر اينكه علي‌رغم برخي از استان‌ها، صنعت پرورش گل و گياه در استان زنجان به هيچ وجه سودآور نيست، تصريح مي‌كند: عدم حمايت مسئولان از اين صنعت باعث شده است كه فعالان عرصه گل براي تهيه آن اقدام به سفارش از خارج استان كه اغلب از تهران صورت مي‌گيرد، كنند و همين امر باعث افزايش قيمت آن شده است.

عباسي ادامه داد: حدود 5 سال است كه با هزينه‌اي بالغ بر 60 ميليون تومان اقدام به احداث گلخانه براي پرورش گل كرديم اما به دليل هزينه‌هاي بالاي آن و عدم حمايت جدي از سوي مسئولان نتوانستيم به مرحله سودآوري برسانيم و اين در حالي است كه اقساط تسهيلات احداث اين گلخانه نيز فرا رسيده است.

وي يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي فروشندگان گل و گياه را دخالت ساير صنوف در اين امر دانسته و يادآور مي شود: متأسفانه برخي از صنوف از قبيل مبل‌فروشان و كريستال‌فروشان نيز اقدام به فروش گل مي‌كنند و اين در حالي است كه اتحاديه در اين زمينه اقدامي نكرده است كه شايد دليل آن نيز زيرپوشش بودن گل‌فروشان توسط اتحاديه موتورآلات كشاورزي باشد كه چند شغل غيرهمگن را تحت پوشش قرار داده است.

وقتي عدم رسيدگي به دغدغه گل‌فروشان از سوي اتحاديه مربوطه را از زبان يكي از فعالان اين عرصه شنيديم، به سراغ رئيس اتحاديه موتورآلات كشاورزي كه مشاغلي همچون گل‌فروشان، سم‌فروشان و جرثقيل‌داران را نيز تحت پوشش دارد رفتيم تا علت تشكيل يك اتحاديه مشترك براي صنوفي كه هيچ ارتباطي به هم ندارند، جويا شويم.

حسن محمودپور با تأكيد بر اينكه صنوفي كه كمتر از 100 عضو دارند، قادر به تشكيل اتحاديه مستقل نيستند، اظهار مي‌كند: به همين دليل اتحاديه موتورآلات كشاورزي، اين دسته از صنوف را كه يكي از آن‌ها نيز گل‌فروشان است، تحت پوشش خود قرار داده است كه تا به امروز در اين زمينه با مشكلي مواجه نبوده‌ايم.

وي با بيان اينكه صنعت پرورش گل در زنجان به دلايل مختلف از جمله عدم حمايت از مسئولان ذي‌ربط نتوانست به مرحله سودآوري برسد، تصريح مي‌كند: اين در حالي است كه كارشناسان اين امر نيز به صورت عملي از تخصص كافي برخوردار نيستند و اين خود عاملي براي عدم توسعه اين صنعت در استان زنجان شده است.

محمودپور در خصوص دغدغه اصلي گل‌فروشان استان كه مربوط به فروش گل توسط برخي صنوف ديگر بود نيز يادآور مي‌شود: برخلاف اين اظهارنظرها، اتحاديه تا به امروز در مورد تداخل شغلي بيش از 200 مورد به اصناف استان نامه‌نگاري شده است، اما با توجه به اينكه اتحاديه قدرت اجرايي نداشته و فقط مي‌تواند از اصناف درخواست برخورد با چنين معضلي را نمايد، اقدامات لازم صورت گرفته است،‌ اما متأسفانه تا به حال هيچ اقدامي از سوي اصناف در اين رابطه انجام نشده است و ما نيز در اين زمينه به گل‌فروشان حق مي‌دهيم.

از دغدغه‌هاي صنعت پرورش گل و گياه و همچنين مشكلات فراروي عرضه‌كنندگان گل سخن به ميان آورديم و اينكه مسئولان امر نيز در اين رابطه وعده‌هايي را براي توسعه اين صنعت در استان داده‌اند.

اما بايد ديد كه اين وعده‌ها تا چه حد به مرحله اجرايي در خواهد آمد اما آنچه كه مسلم است، اين است فعالان اين صنعت در انتظار حمايت مسئولان هستند تا شايد با كم شدن دغدغه‌هاي اساسي، دوباره اين صنعت به عنوان يك صنعت سودآور در استان تلقي شود، در غير اين صورت بايد شاهد تعطيلي مراكز عرضه گل و گياه در استان باشيم كه اين خود زمينه دوري انسان از تداوم حس زيبادوستي را فراهم خواهد كرد.

© 2003 Mehr News Agency .

پنجشنبه|ا|24|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن