تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809907434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/قصه هزار و يكشب عروسي پولداران مشهدي/ تيشه اي به ريشه فرداي زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/قصه هزار و يكشب عروسي پولداران مشهدي/ تيشه اي به ريشه فرداي زندگي
قصه هزار و يكشب عروسي پولداران مشهدي/ تيشه اي به ريشه فرداي زندگي
مشهد - خبرگزاري مهر: سالها از زماني كه عروسي ها در حياط هاي سنتي برپا مي شد گذشته و امروز اكثر مراسم ها در تالارهاي مجلل برپا مي شود اين امر روايت هزار و يكشب افرادي است كه به رغم فقدان مالي تيشه به ريشه فرداي زندگي مي زنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برخي از آمارها هزينه ازدواج ها در كلان شهر مذهبي مشهد از سه ميليون تا 30 ميليون تومان برآورد شده است، پولي كه مي توان با آن يك آپارتمان كوچك رهن كرد و صاحب خانه شد و يا خودرو شخصي خريداري كرد.

اين روزها در ميان جوان هاي اين شهر باب شده كه پول بيشتر عروسي امن تري را به دنبال دارد و از طلاق جلوگيري مي كند.

دفاتري كه مراسم ازدواج را برگزار مي كنند

در ميان سالن هاي زيبا و تالارهاي با شكوه اين شهر سخن از مبالغ گزافي است كه با يك حساب سرانگشتي مي توان دريافت كه اين هزينه ها نخواهد توانست خوشبختي پسر و دختري را تضمين كند.

به تازگي در مشهد شركت ها و دفاتري براي برگزاري مراسم و مجالس عروسي راه اندازي شده اند آنها با تبليغات گسترده در سر تا سر شهر مردم را متقاعد مي كنند كه كافي است به اندازه توقعتان از جشن به آنها پول پرداخت كنيد و بعد ديگر خيالتان از بابت همه چيز آسوده باشد.

برگزاري مراسم ازدواج تنها با 5 ميليون تومان

عموما اين شركت ها و دفاتر عروسي ها در تبليغات خود عنوان مي كنند كه برگزاري مراسم ازدواج تنها با 5 ميليون تومان در باغ هاي اطراف شهر برگزار مي شود، اما 5 ميليون هزينه ابتدايي و كف ماجراست چرا كه اين مبلغ جداي از هزينه شام، ميوه و شيريني و بسياري از موارد ديگر است.

اين دفاتر معمولا مدعي هستند كه با مبلغي مقرون به صرفه تزئين ماشين، سفره عقد، شام، پذيرايي، فيلم برداري و ساخت كليپ را بر عهده مي گيرند.

جالب تر اين است كه اين دفاتر مانند قارچ در اين شهر در حال رشد هستند و با ظاهري شسته رفته و مرتب قيمت هاي نجومي را با زباني چرب و نرم از زوج هاي جوان دريافت مي كنند و مسئولي نيز قرار نيست در اين شهر پاسخ گوي اين بحران باشد.

مسئول يكي از اين دفاتر مي گويد: اين مكان ها تنها با هدف كمك به جوان ها و ازدواج آسان آنها برگزار مي شود و حال اگر خانواده اي به اين دفتر مراجعه كنند كه وضع مالي خوبي دارند و دوست دارند براي پسر خود سنگ تمام بگذارند مسئله ي ديگري است.

سعيد نياوند افزود: هنگامي كه خانواده اي مرفه بهترين گل شيريني و ابزار را براي عروس خود مي خواهند و مي گويند قيمت واقعي تمام وسايل تدارك داده شده را پرداخت مي كنند ما كه نمي توانيم به آنها بگوئيم نه ما پول نمي خواهيم و هيچ پولي ندهيد.

وي تاكيد كرد: چندي پيش خانواده اي كه متعلق به طبقه بالاي جامعه بودند عروسي پسر خود را با كمك همين دفتر برگزار كردند و در آخر كل مبلغ محاسبه شد و آنها 35 ميليون تومان پرداخت كردند.

نياوند تاكيد كرد: زوجيني نيز هستند كه از طبقه اي متوسط هستند و دستشان آنقدر به دهنشان نمي رسد و ما بر حسب توقعشان با مبلغ 5 ميليون تومان كل عروسي را جمع و جور مي كنيم و از وسايل پذيرايي نيز جنس متوسط را انتخاب مي كنيم.

يكي از كساني كه به تازگي براي مراسم خود به اين دفاتر مراجعه كرده مي گويد: مسئولين اين دفاتر معتقد بودند كه آنها قيمت واقعي تمام خدمات ارائه شده را دريافت نمي كنند و تمام تلاششان خوشبختي و آسايش عروس و دامادها است.

ليلي سنخاستي مي افزايد: اين دفاتر به جز هزينه آرايشگاه و لباس عروس مبلغ 60 ميليون تومان را از ما مطالبه كردند؛ درست است كه من و همسرم و خانواده هايمان دستمان به دهنمان مي رسيد اما اين مبلغ براي ما باورنكردني بود چون در تبليغات آنها آمده بود كه هزينه برگزاري تمام مراسم عروسي توسط اين دفتر تنها با مبلغ 5 ميليون تومان امكان پذير است.

يكي ديگر از كساني كه به اين دفتر مراجعه كرده مي گويد: ما از يك خانواده متوسط بوديم و با اميد به اينكه مسئولين اين دفتر مي توانند با مبلغ 7 ميليوني كه ما براي عروسي كنار گذاشته ايم براي ما عروسي آبرومندي بگيرند به اين دفتر مراجعه كرديم.

حسن بشارتي مي افزايد: اما بعد مسئول اين دفتر هنگامي كه از مبلغي كه ما مي خواستيم براي عروسي خرج كنيم متوجه شد خنديد و گفت در خانه خود مراسمي را برگزار كنيد و ما را دست به سر كرد.

بر اساس اين گزارش در چند سال اخير اين دفاتر توانسته اند به حيات خود ادامه دهند و مبالغ گزاف و غير واقعي را از مراجعين خود دريافت كنند و برخلاف تبليغشان كه گفته مي شود به فكر خوشبختي و ازدواج آسان زوجين هستند تاكنون چنين نيتي از سوي اين دفاتر مشاهده نشده و به نظر مي رسد مسئولين اين شهر بايد بر روي سلامت و مبالغ دريافتي اين دفاتر نظارت كنند.

اما در اين ميان زوجيني هستند كه به جاي مراجعه به دفاتر و شركت هاي ازدواج ترجيح مي دهند مراسم عروسي خود را در هتل و تالاري مجلل بر پا كنند و معتقدند ازدواج با شكوه در ذهن ميهمانان و عروس و داماد در سال هاي سال ماندگار مي شود.

عروسي كم خرج بي احترامي به ميهمانان است

يكي از زوجيني كه مراسم عروسي خود را در هتلي بزرگ برگزار كرده مي گويد: من عروسي خود را به شكل مجلل برگزار كردم چرا كه به نظر مي رسدعروسي كم خرج بي احترامي به ميهمانان است.

آرش لطفي مي افزايد: وقتي پول زيادي دارم همسرم و خانواده اش از من توقع يك عروسي مجلل را دارند بنابراين من نيز عروسي خود را به شكل باشكوه برگزار كردم.

يكي ديگر از كساني كه مراسم عروسي خود را در باغ برگزار كرده مي گويد: عروسي بايد همراه با بريز و بپاش باشد چرا كه اگر كم خرج شود مردم و ميهمانان از فردا حرف در مي آورند.

زهره شريفي ادامه مي دهد: وقتي عروسي مجلل باشد زبان مردم كوتاه مي شود و از طرفي همسرت نيز خواهد فهميد كه زن گرفتن به راحتي نيست و آن وقت فردا روزي به فكر تجديد فراش نمي افتد و حساب كار دستش مي آيد.

مطابق اين گزارش و بر اساس گزارش ميداني خبرنگار مهر تفاوت قميت لباس عروس، گل و ماشين عروس در نقاط مختلف شهر با تفاوت چشم گيري فروخته مي شود.

كرايه لباس عروس از 450 هزار تا 5 ميليون تومان

يكي از فروشندگان لباس عروس در بالاي شهر مي گويد: در اين مزون لباس هاي عروس از 450 هزار تا 5 ميليون تومان فروخته مي شود.

سارا بيات ادامه مي دهد: لباس عروسي كه با قيمت 450 هزار تومان كرايه داده مي شود چون تن پوش سوم بوده به اين قيمت داده مي شود.

وي مي افزايد: لباس 5 ميليون توماني نيز به دليل طرح، مدل، پارچه و نقره دوزي كه روي آن انجام شده و همچنين به خاطر اينكه تن پوش اول آن است با اين مبلغ كرايه داده مي شود.

يكي ديگر از فروشندگان لباس عروس در وسط شهر مي گويد: لباس هايي كه در اين مزون كرايه داده مي شود از 150 هزار تومان تا 800 هزار تومان است.

زهره شهرامي مي افزايد: لباس هاي عروس در اين مغازه كاملا منصفانه كرايه داده مي شود و تفاوت قيمت از 150 تا 800 هزار تومان به دليل كيفيت و تن پوش آن است.

اما تفاوت قيمت تنها در نوع لباس عروس نيست بلكه در دسته گل عروس و تزئين ماشين نيز هست.

دسته گل عروس از 40 هزار تا 300 هزار تومان

يك گلفروش در طبقه بالاي شهر مي گويد: عموما دسته گل عروس متوسط از 40 هزار تومان تا 300 هزار تومان سفارش گرفته مي شود.

سعيد بهشتي ادامه مي دهد: ماشين عروس نيز از 300 هزار تا 800 هزار تومان تزئين و گل زده مي شود.

يك گلفروش نيز كه در منطقه وسط شهر مغازه دارد مي گويد: سفارش گل و تزئينات ماشين عروس بسته به نظر مشتري با قيمتي متفاوت انجام مي شود كه در اين زمينه يك گل عروس از 50 هزار تومان تا 150 هزار تومان سفارش گرفته مي شود.

سياوش بهمني گفت: ماشين عروس نيز از 200 تا 400 هزار تومان تزئين و گل آرايي مي شود.

يك جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: در حال حاضر تجمل گرايي در ميان زوج هاي جوان رواج يافته و براي يك شب عروسي هزينه هاي گزاف و سرسام آوري از روي چشم و هم چشمي هزينه مي شود.

علي رستم پور تاكيد كرد: متاسفانه امروزه اسراف در لايه هاي مختلف جامعه رخنه كرده و بسياري از زوجين گمان مي كنند هرچه بيشتر براي عروسي خرج كنند زندگي با دوام تري را خواهند داشت.

اين جامعه شناس تاكيد كرد: پرداخت هزينه هاي زياد براي يك دسته گل عروس و تزئين ماشين عروس بخشي از هزينه هاي گزاف يك ازدواج تجملاتي است كه نه تنها ارزش محسوب نمي شود بلكه اقدامي ناپسند است.

وي تصريح كرد: خانواده ها مي توانند با هزينه هاي زيادي كه براي برخي از وسايل تزئيني عروسي مانند گل مصرف مي كنند در راه خير به چند جوان كمك كنند تا آنها به خانه بخت بروند و شادي خود را با ديگران قسمت كنند.

رستم پور افزود: هنگامي كه داماد ماشينش پرايد است معنايي ندارد در شب عروسي ماشين بنز كرايه كند و در حالي كه خود متعلق به طبقه پائين جامعه است و خانه اي كه كرايه كرده 50 متر است به دنبال تشريفاتي برگزار كردن مراسم عروسي باشد.

چشم و هم چشمي در برگزاري مراسم ازدواج

وي با بيان اين مطلب كه امروزه چشم و هم چشمي در برگزاري مراسم ازدواج در همه بخش ها از جمله برگزاري مراسم خواستگاري و خريد گل و شيريني گرفته تا لباس عروس، شام و خودروي عروس وجود دارد تصريح كرد: مقابله با اسراف و چشم و هم چشمي در مراسم هاي ازدواج نيازمند فرهنگ سازي و زنده كردن سنت هاي قديمي است.

يك شب عروسي و تمام عمر قرض و بدهي

جشن عروسي زوج هايي كه در اين شهر قرار است با هم زير يك سقف زندگي كنند متفاوت است چرا كه، شرايط مالي بعضي از آن ها باعث مي شود كه هر چند ميليون كه براي مراسمشان خرج مي كنند اصلا برايشان مهم نباشد و همه مخارج عروسي از قيمت يكي از اتومبيل هايشان هم كمتر شود، و بعضي ديگر دست به دامن هر دوست و آشنايي مي شوند كه چند هزار تومان بيشتر قرض كنند و عروسي شيك تري بگيرند.

پولي كه اگر اينجا خرج نمي شد شايد مي توانست پول پيش خانه بهتري باشد و حالا از فرداي عروسي به جاي شروع يك زندگي آرام بايد نگران پس دادن قرض ها بود.

به نظر مي رسد، فرهنگي نادرست در جامعه شكل گرفته و حالا بايد از مسئولين اين شهر پرسيد كه اين فرهنگ چرا چنين عموميت پيدا كرده و چرا امروز روز بايد خانواده اي از قشر متوسط خود را به دردسر بيندازند تا عروسي چندين برابر بالاتر از حد و سطح طبقاتي را بر خود تحميل كنند و بعد تا سالهاي سال زير بار بدهي و قرض بروند.

..................................

گزارش: مرضيه صاحبي

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|19|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 683]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن