تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806747937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي پژو، ايران خودرو مي‌صرفد يا جنرال‌موتورز؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: براي پژو، ايران خودرو مي‌صرفد يا جنرال‌موتورز؟
صنعت - آيا براي پژو فرانسه تعليق همكاري با ايران خودرو مي‌صرفد؟


رسول شقاقي: بازار ايران حدود يك و نيم درصد از درآمد كل بازار پژو است. به نظر عدد كوچكي مي‌آيد اما اين يك و نيم درصد، سود بزرگي است كه بدون سرمايه‌گذاري و با كمترين هزينه سربار سال‌هاست نصيب اين شركت فرانسوي مي‌شود.

از سويي بحران اقتصادي در اروپا آن قدر عميق است كه هر يورو و هر شغل براي شركت‌ها و دولت‌ها از اهيمت بسياري برخوردار است. بازار ايران نيز علاوه بر سود تضمين شده‌اي كه در بيش از دو دهه همراه پژو بوده كمترين چالش را براي اين خودروساز فرانسوي دارد چنانچه خودروهاي آن بي‌نياز از فيس‌ليفت و با مدل‌هاي قديمي همچنان به توليد ادامه مي‌دهد. در اين بين قطعه‌سازي كه سال‌ها پيش سرمايه گذاري كرده و هزينه استهلاك دستگاهش را پشت سر گذشته اما همچنان با آن دستگاه قطعه توليد مي‌كند شيريني سود را چند هزار كيلومتر دورتر كاملا حس مي‌كند. از سويي پژو بنيانگذار روش‌هاي جديد توليد و تامين در ايران بود و هنوز روش هاي آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بيش از هر خودروساز ديگري به بازار و مناسبات صنعت خودرو ايران آشناست كه خود مزيت بزرگي است.

همه اين‌ها نشان مي‌دهد پژو در خروج از بازار ايران سود بزرگي را از دست خواهد داد. بزرگي اين سود نه به رقم آن بلكه به نسبت سودآوري خوبش است. نبايد از ياد برد در ماه مارس فروش پژو 33 درصد افت داشت و مسائلي مانند اين يا بحران سه سال پيش اقتصاد جهاني كه صنعت بانك و خودرو را بيشتر تحت تاثير قرار داد، بر اهميت بازارهاي منطقه‌اي (و انحصاري) مانند ايران مي‌افزايد.

همه اين‌ها اما باعث نشده اين شركت فرانسوي پس از آنكه 7 درصد از سهام خود را در اختيار جنرال موتورز آمريكايي گذاشت همچنان به شريك ايراني خود وفادار باشد. آيا موضوع سياسي است؟ راحت‌ترين راه براي تحليل اين موضوع شايد همين باشد. رئيس جمهور فرانسه هم‌اينك در خط مقدم تبليعات تحريم قرار دارد و از سويي خاطره توقف توليد خودرو محبوب دوو سي‌يلو در ايران پس از سهام‌داري جي‌ام در دوو كره هنوز از خاطره‌ها پاك نشده مخصوصا آنكه وابستگي جي‌ام پس از ورشكستگي، به دولت آمريكا نيز افزايش يافته است. دست‌كم خاطره دوو سي‌يلو و تحريم‌هاي فعلي خريد نفت علي رغم افزايش قيمت انرژي در بازار جهاني نشان مي‌دهد نمي‌توان از موضوعات سياسي گذشت مخصوصا آنكه خبر‌هايي از تحريم بعضي قطعات و مجموعه‌هاي خودرويي فرانسوي و اروپايي مانند موتور به ساير شركت‌هاي ايراني نيز به گوش مي‌رسد. اما نگاه ديگري نيز وجود دارد.

رنوپارس با سهام‌داري 51 درصدي رنو در ايران همچنان به فعاليت ادامه مي دهد و اتفاقا افزايش توليد نيز داشته است. اين در شرايطي است كه سهام دولت فرانسه در اين خودروساز حدود 15 درصد است اما فاصله سياست با اقتصاد رعايت شده است؛ حداقل تا حدودي رعايت شده است. بنابراين مي‌توان مطمئن بود پژو در صورت رويگرداني از بازار ايران گرچه همسويي خود با سياست‌هاي دولت فرانسه را يادآوري خواهد كرد اما امتياز قابل توجهي دريافت نمي‌كند. از سويي اوضاع اقتصادي در اروپا نيز به نفع دولت‌ها نيست و همين باعث مي‌شود فشارهاي سياسي به بنگاه‌ها به حداقل برسد. با اين حساب شايد بهتر باشد نگاهي به آمريكا داشته باشيم.

در پي افزايش سهام جي‌ام در پژو اعلام شده خودرو مشترك اين دو خودروساز سال 2016 وارد بازار خواهد شد. همچنين در طي پنج سال آينده كميته‌اي مشترك از دو كمپاني مسوول توليد سالانه دو ميليارد دلار درآمد در پژو خواهد بود. اين همه آن چيزي نيست كه پژو به دست مي‌آورد. آنها در تحقيق و توسعه فعاليت‌هاي مشتركي با قدرت برتر از خود خواهند داشت تا جايگاه خود را در اين صنعت و در ميان رقباي جديد و قديمي بتوانند حفظ كنند. آيا مي‌ارزد از سود بازار ايران گذشت؟ اگر تا اينجا نيز نصرفد، استفاده از شبكه عظيم جهاني فروش و عضويت در شبكه تامين قطعه و خدمات پس از فروش جي‌ام قطعا مي‌تواند خودروهاي پژو را در هر بازاري معرفي كند. در آن صورت آنها مي‌توانند چندين بازار مشابه ايران داشته باشند و در كورس رقابت جهاني در ميان خودروسازان باقي بمانند. از سويي نبايد از ياد برد بازار آمريكاي شمالي هنوز يكي از بزرگ‌ترين بازار هاي خودويي جهان است. فقط در ماه مارس به نسبت مارس سال گذشته فروش خودرو بيش از يك ميليون دستگاه افزايش يافته و از مرز 14,75 ميليون دستگاه گذشت. اين در شرايطي است كه در همين ماه رنو، داسيا، اپل، فيات و آلفا رومئو كاهشي در حد 30، 57، 26، 36 و 46 درصد در فروش داشته‌اند.

گذشته از تمام اين موارد شريك ايراني پژو انعطاف پذيري جهت جايگزيني سريع ندارد و لذا تامين قطعه با دست به دست شدن و از طريق تركيه، اسپانيا، هند و حتي چين (احتمالا با قيمتي بالاتر) مي‌تواند يك و نيم درصد درآمد پژو از بازار ايران را تا حد زيادي در چند وقت آينده حفظ كند مخصوصا آنكه پژو نشان داده به ارزش برندش در بازار ايران و در ميان مشتريان ايراني اهيمت زيادي قائل نيست و لذا از نارضايتي مشتريان ايراني خود نيز نگراني ندارد. مي‌ماند يك ريسك بزرگ و آن آينده دور جي‌ام و پژو در ايران است. بازاري با قابليت‌ها، مزيت‌ها و ظرفيت‌هاي بزرگ كه حافظه تاريخي آن در تقابل با اين دو خودروساز قرار خواهد گرفت.

/3131

پنجشنبه|ا|17|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن