تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816437223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه ملي بهبود توليد، فرآوري، ‌توزيع و صادرات زعفران ابلاغ شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: برنامه ملي بهبود توليد، فرآوري، ‌توزيع و صادرات زعفران ابلاغ شد
تهران -هيات دولت بنابر پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي برنامه ملي"بهبود توليد، فرآوري، توزيع و صادرات زعفران" را تصويب و براي اجرا ابلاغ كرد.


به گزارش روز دوشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دولت، بر اين اساس، وزارت جهاد كشاورزي به عنوان مسئول اجراي برنامه موظف است با همكاري دستگاه هاي ذيربط براي اجراي راهكارهاي تعيين شده به منظور تحقق چشم انداز برنامه ياد شده، اقدام كرده و حداكثر طي پنج سال شرايط لازم براي اجباري شدن استانداردهاي موضوع فصل پنجم اين برنامه را به طور كامل تامين كند.

طبق اين مصوبه، بايستي گزارش روند اجراي برنامه به صورت سالانه به دفتر هيات دولت ارايه شود.

از اهداف اجراي برنامه ملي زعفران، دستيابي به توليد سالانه 500 تن زعفران در افق سال 1400، ارتقاء كيفيت زعفران، ساماندهي فعالان امور توليد، فرآوري، بازاريابي و صادرات زعفران زير نظر شوراي ملي زعفران، تدوين و بازنگري استانداردهاي مربوط و اجراي آنها به شرح فصل پنجم و ارتقاء جايگاه زعفران ايران در سازمان استاندارد جهاني از طريق ايجاد دبيرخانه مستقل زعفران در ايران زير نظر كميته بين‌المللي ادويه و چاشني (iso) است.

همچنين ثبت برند ملي زعفران ايران و حفظ حقوق معنوي آن (حمايت از ثبت خواص و ويژگي هاي زعفران درمبادي بين‌المللي، كدكس غذايي و استاندارد جهاني) و ارتقاي سهم تجارت بين‌المللي زعفران از صادرات متوسط سالانه 130تن به 350تن در سال 1400 و ارزآوري بيش از يك ميليارد دلار از طريق شناسايي و توسعه بازارهاي فروش زعفران و نيز متعادل سازي قيمت داخلي و قيمت هاي بين‌المللي نيز از اهداف اجراي اين برنامه است.

**بهبود فرآيند توليد

ايران با دراختيار داشتن بيش از 96 درصد كل زعفران توليدي جهان، به دليل وجود شرايط اقليمي مناسب براي كشت زعفران، زمينه توليد زعفران با بالاترين درجه كيفيت را داراست.

متوسط وضعيت عملكرد توليد زعفران ايران در 18 سال گذشته برابر با 32/4 كيلوگرم در هر هكتار و مجموع توليد 239 تن در سال 1389 بوده كه با اجراي اين برنامه بايد تا سال 1400 به 7كيلوگرم در هر هكتار و مجموع توليد 500 تن برسد.

افزايش توان مالي توليد كنندگان زعفران، كاهش قيمت تمام شده توليد زعفران، افزايش سطح بهداشت زعفران توليدي و ارتقاء فرهنگ توليد كيفي زعفران است.

براساس اين مصوبه برنامه ملي بهبود توليد، فرآوري، توزيع و صادرات زعفران؛ صدور شناسنامه جداگانه براي زعفران كاران، مزارع، واحدهاي بهره برداري زعفران و تشكيل بانك اطلاعاتي مربوط ، آموزش كارشناسان فني زعفران و بكارگيري آنها در مديريت مزارع زعفران (با اولويت بهره گيري از كارشناسان شركت هاي خدمات مشاوره فني و مهندسي كشاورزي، تربيت كار گر ماهر(اپراتور ماشين آلات) زعفران، گسترش ضريب مشاركت توليدكنندگان در طرحهاي مكانيزاسيون و نوسازي مزارع، ارتقاء سطح دانش مكانيزاسيون توليدكنندگان و توسعه مكانيزاسيون در مزارع زعفران (ترويج دستگاههاي الگويي نظير پياز كار دو رديفه، ‌برداشت گل و جداساز كلاله) از راهكارهاي اجراي برنامه ملي زعفران در كشور است.

**بهبود روش هاي فرآوري و بسته بندي

تعداد واحدهاي داراي پروانه بهره برداري در زمينه درجه بندي و بسته بندي زعفران در كل كشور 73 واحد با مجموع ظرفيت 888 تن در سال است كه با اجراي اين برنامه بايد در سال 1400 تعداد واحد هاي داراي پروانه بهره برداري در زمينه درجه بندي و بسته بندي زعفران و 87 واحد با مجموع ظرفيت 963 تن برسد.

به صفر رساندن ميزان ناخالصي زعفران، افزايش ارزش افزوده صادراتي زعفران و فرآورده‌هاي جانبي آن و صادرات زعفران در بسته بندي هاي متناسب با بازار هاي مختلف از راهبردهاي اين برنامه ملي است.

همچنين آموزش ضوابط فني و بهداشتي به واحدهاي آماده سازي و بسته بندي انواع ادويه و چاشني در دسترس براي صاحبان واحد‌هاي بسته بندي، صدور شناسنامه براي واحد‌هاي مختلف فرآوري و بسته بندي زعفران، تجهيز خطوط درجه بندي و بسته بندي زعفران به ابزار و تجهيزات مدرن و ساماندهي واحد‌هاي درجه بندي (سورتينگ) و بسته بندي تحت پوشش تعاوني هاي كشاورزي و زعفران كاري از ديگر راهكارهاي برنامه ملي زعفران است.

**بهبود بازاريابي و تجارت خارجي زعفران

براساس اين مصوبه، يكي از دلايل استفاده نكردن از توانمندي توليد زعفران در كشور، كاهش حجم توليد و صادرات، عدم توجه به شناخت بازار، ناموفق بودن در جلب مشتري ثابت، ناپايدار بودن قيمت هاي مناسب بازار و ضعف در تبليغات و امور مرتبط به بازاريابي زعفران بوده كه موجب عدم تمايل به افزايش عملكرد در واحد سطح و يا عدم پذيرش ريسك سرمايه گذاري در جهت توليد بيشتر از يك سو و از سوي ديگر از دست دادن بازار و مشتريان در خارج از كشور شده است.

بر اين اساس، از راهبردهاي اين برنامه؛ افزايش سهم ايران از منافع و ارزش افزوده حاصل از تجارت زعفران، بازاريابي و گسترش شبكه فروش زعفران و محصولات جانبي آن در خارج از كشور و اعتماد سازي جهت برند ملي ايران در تجارت زعفران است.

همچنين طبق اين مصوبه، ‌گسترش مطالعات بازاريابي و فعاليتهاي تبليغاتي، مطالعه امكان سنجي و اثر بخشي بازار فروش اينترنتي، تشويق شركتهاي فعال در تجارت الكترونيك زعفران و به كارگيري روشهاي مختلف ترويج فرهنگ مصرف و توسعه بازار زعفران از جمله برپايي نمايشگاه، مراكز عرضه محلي، همايشهاي تخصصي و جشنواره هاي توسعه گردشگري زعفران از ديگر راهكارهاي اين برنامه است.

**بهبود و توسعه تحقيقات زعفران

كاربرد دارويي، خوراكي و صنعتي زعفران تاكنون جايگاه حقيقي خود را پيدا نكرده است. انجام تحقيقات مناسب و آشكارسازي اين خواص، علاوه بر ايجاد بازارهاي جديد، باعث بهبود جايگاه ارزآوري و افزايش ارزش افزوده زعفران مي شود.

براساس مصوبه راهبرد اين برنامه، توسعه تحقيقات علمي و كاربردي توليد، فرآوري، بسته بندي، توزيع و صادرات زعفران و محصولات جانبي آن است.

براين اساس، تعيين روشهاي مناسب كشت زعفران در مناطق مختلف، ‌بررسي روشهاي تغذيه گياهي زعفران،‌ تهيه مدل شبيه سازي رشد و عملكرد زعفران، بررسي سيستمهاي آبياري مناسب در زراعت زعفران، بررسي تاثير شرايط اقليمي بر توليد زعفران، ‌انجام مطالعات شناسايي انواع زعفران توليدي در كشور و ثبت آنها و توسعه تحقيقات كاربردي زعفران با همكاري توليد كنندگان و مصرف كنندگان عمده آن از راهكار هاي اين بخش است.

**بهبود و تدوين استانداردهاي زعفران

اجراي استاندارد، باعث تنظيم فرآيند توليد، ‌فرآوري و بسته بندي زعفران شده و شرايط نگه داري و انبارداري زعفران را بهبود داده و همچنين باعث افزايش كيفيت همكاريهاي تجاري، بازاريابي و بازار رساني مي شود و در نتيجه آن رضايت مندي مشتريان، تجار و مصرف كنندگان افزايش مي يابد.

استانداردسازي زعفران و فرآيند توليد، فرآوري و بسته بندي آن با هدف بهبود كيفيت و حذف زعفران تقلبي و فراهم آوردن زير ساختها و مقدمات لازم براي اجباري شدن استانداردهاي مختلف مربوط به زعفران است.

تدوين استانداردهاي لازم توسط سازمان ملي استاندارد با همكاري وزارت جهاد كشاورزي شامل؛ استاندارد زعفران فاقد هرگونه سم و كود شيميايي (ارگانيك)، استاندارد ويژگي هاي زعفران مصارف داخلي،‌استاندارد ويژگي هاي زعفران صادراتي و استاندارد انواع بسته بندي براي زعفران است.

اين مصوبه از سوي "محمدرضا رحيمي"؛ معاون اول رييس جمهوري براي اجرا ابلاغ شده است.

اقتصام**9186**1601

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80058129

دوشنبه|ا|14|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن