تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815274306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهر تاريخي نراق ، نگين گردشگري استان مركزي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: شهر تاريخي نراق ، نگين گردشگري استان مركزي
بهار در ميان فصلهاي سال آرامش بخش ترين فصلها براي دل گشايي است، شهر تاريخي نراق در استان مركزي نيز در ميان شهرهاي استان همين ويژگي را دارد، وقتي خسته از دود و ماشين مي شوي براي رسيدن به آرامش مي تواني سري به كوچه باغهاي نراق بزني.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران از اراك، در ميان 10 شهر استان مركزي نراق داراي ويژگي هاي خاصي است كه سفر به آن را دوست داشتني مي كند.بافت تاريخي نراق با تركيبي از بناهاي تاريخي، معابر سنگ فرش و آب روان و باغهاي حاشيه آن آرامشي را براي ساكنان به همراه دارد كه در جاي ديگري از شهرهاي كشور قابل مشاهده نيست.

از راه ابريشم گرفته تا آبشار گيسو، خانه فاضلين نراقي، امامزاده سليمان، امامزاده زبيده خاتون، امامزاده يحيي، بازار و كاروانسراي شمس السلطنه، آب انبار حاج عبدالباقي تاريخ نراق را تشكيل مي دهند.

اين شهر درجنوب استان مركزي و جزو شهرهاي دليجان است و حدود 140 كيلومتر با اراك فاصله دارد.جمعيت اين شهر حدود چهار هزار نفر است و نكته جالب اين است كه با وجود دانشگاه آزاد در اين شهر، شش هزار دانشجو وارد نراق شده اند كه از سويي فرصت و در صورت نبود برنامه يك تهديد است.

نراق از شمال به كوه ال، از طرف مغرب در 18كيلومتري شهرستان دليجان، از جنوب در 20 كيلومتري روستاي سينقان و از شرق در 22 كيلومتري مشهد اردهال - مرقد مطهر امامزاده سلطانعلي فرزند امام محمد باقر(ع)- قرار گرفته است.

ارتفاع اين شهر از سطح دريا 1650 متر و مساحت آن با احتساب مزارع اطراف شهر حدود 70 كيلومتر مربع است.

آرامش اولين هديه نراق به گردشگران

نراق شهر كوچك و تاريخي است با داشتن فضاي تاريخي و دست نخورده از طراوت و آرامشي برخوردار است كه هر مسافري را ساعت ها در دل آرام خود پناه مي دهد.

گذر در كوچه پس كوچه هاي اين شهر كوچك انسان را به دل تاريخ مي برد، دنيايي به دور از حساب و كتاب هاي امروزي.

هواي دلچسب خنك، سكوت و آرامش كوچه ها، شاخه هاي درختهايي كه از حياط ها به ديوارهاي كاهگلي بيرون زده و به رهگذران سلام مي كنند، پله هاي بلند آب انبارهايي كه تا عمق زمين مي رود و خنكاي آب را ميهمان برق چشمهاي آنها مي كند... مردم صميمي و ساده همه و همه خبر از گذشته گمشده اي است كه دلتنگي را برطرف مي كند و لحظاتي را مي تواني فارغ از دود و ماشين تنفس كني.

زيبايي و تاريخي بودن اين شهر را مي توان با بافت قديمي يزد مقايسه كرد، شهري به دور از دود و ترافيك و ماشين.

سالانه بيش از 20 هزار نفر از نراق ديدن مي كنند

اين روزها نراق خود را براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي آماده كرده است.

آمار گردشگري استان حاكي است سالانه بيش از 20 هزار نفر از اين شهر بازديد مي كنند كه البته قابليت آن بيش از اين آمار است.

بافت تاريخي اين شهر در قالب سه محله اصلي در بيش از 16 هكتار قرار دارد.

از سال 1383با همكاري شهرداري و شوراي شهر نراق احياي بافت قديم اين شهر آغاز و مرمت بخش هاي اصلي آن به پايان رسيد.

اكنون خانه فاضلين نراقي از مراجع تشيع و صاحب كتابهاي متعدد ديني احياء شده است و آماده استقبال از گردشگران است.اين شهر و تمام اجزاي تشكيل دهنده آن مانند، راه، مسجد، كوچه، بازار و... حفظ شده است، و از سوي ديگر، اين شهر در مسير مناطق گردشگري قم، اصفهان، دليجان قرار دارد و مي تواند به قطب گردشگري تبديل شود.

نراق قابليت ثبت جهاني دارد

براي تعريف نراق براي آنهايي كه به آنجا نرفته اند مي توان به شهرهاي ديدني ماسوله و بافت قديمي يزد اشاره كرد و نراق شهري از اين دست ها شهرهاي قديمي با ديوارهاي كاهگلي است وبه گفته صاحب نظران، اين شهر قابليت ثبت جهاني دارد.

توجه به اين شهر و ايجاد زيرساختهاي گردشگري مي تواند رقم قابل توجهي به ارز آوري گردشگري استان اضافه كند.

استان مركزي زمينه هاي زيادي براي جذب توريسم دارد وتحقق زمينه هاي گردشگري استان نيازمند اعتبارات مناسب و جذب سرمايه گذار است كه گامهايي در اين زمينه برداشته است اما كافي نيست./س

پنجشنبه|ا|10|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن