تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816898340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين پديده‌هاي نجومي سال90


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مهمترين پديده‌هاي نجومي سال90
سال 90 با بارشهاي شهابي شلياقي، اسدي و برساوشي آغاز شد و در حالي پايان يافت كه پس از خورشيد گرفتگي 4 آذرماه شاهد پديده ماه گرفتگي در روز 19 آذرماه در سال 90 بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علم نجوم علم مطالعه حركات، ساختار، تكامل و سرنوشت اجرام آسماني و علم پاسخ به سوالات و چراهاي آدمي درباره جهان آفرينش و ماهيت آن است. در اين راستا بشر با اختراع تلسكوپ سعي كرد تا پاسخ سوالات خود را در اعماق آسمان جستجو كند كه گذر پژوهشهاي خود توانست مشكلات زميني خود را حل كند.

از سوي ديگر ستاره شناسي از معدود علومي است كه آماتورها همچنان در آن نقش فعالي به ويژه در كشف و مشاهده حوادث زودگذر نجومي دارند. ستاره شناسان آماتور با برگزاري تورهاي رصدي سعي مي كنند تا با ابزارهاي نجومي خود اعماق آسمانها را جستجو كنند.

اين گونه است كه گزارش رصد پديده هاي نجومي خورشيد و ماه گرفتگي، مقارنه هاي اجرام نجومي و بارشهاي شهابي از جمله اخباري است كه همواره مخاطبان زيادي را به سوي خود فرا مي خواند. در اين گزارش به پديده هاي نجومي در سال 90 مي پردازيم.

2 ارديبهشت
اولين بارش شهابي سال 90 بارش شهابي "شلياقي" بود كه از 2 ارديبهشت آغاز شد و در شامگاه روز 22 ارديبهشت ماه به اوج بارش رسيد به گونه اي كه در هر ساعت 10 تا 15 شهاب از آسمان عبور كرد.

بارش شهابي شلياقي بازمانده يك دنباله داري است كه از بين رفته از اين رو درخشندگي شهابهاي اين بارش كم است.

11 خرداد
در ساعت 19 و 25 دقيقه و 17 ثانيه وز 11 خرداد ماه 90 اولين خورشيدگرفتگي سال 90 از نوع جزئي رخ داد كه از ايران قابل رويت نبود. اين پديده از شمال شهر توكيو آغاز شد و حركت خود را به سمت شمال در قاره آمريكا ادامه يافت.

25 خرداد
از ساعت 21 و 54 دقيقه و 37 ثانيه شامگاه 25 خردادماه ماه گرفتگي جزئي رخ داد. : اين خسوف در آسيا به جز نوار شمالي آن، آفريقا، اروپا، اقيانوسيه، آمريكاي جنوبي و جنوبگان قابل مشاهده بود. تنها قاره اي كه از رصد اين خسوف محروم ماند آمريكاي شمالي بود.

7 تيرماه
بارش شهابي "دلتاي دلوي" در اثر بقاياي ذرات گرد و غبار دنباله دارها در صفحه مداري زمين ايجاد مي شود و با هر بار عبور زمين از ميان اين مواد يك بارش شهابي به وقوع مي پيوندد.

دلتا دلوي حاصل عبور دنباله دار هالي از مدار زمين است كه با عبور آن از مدار زمين بارش شهابي دلتاي دلوي آغاز مي شود. اوج اين بارش از 7 تيرماه آغاز و تا 15 مرداد ماه ادامه داشت.

22 مرداد
آسمان شبهاي 21 و 22 مردادماه سال 90 شاهد يكي از مهمترين بارشها يعني بارش شهابي "برساوشي" بود. منشا اين بارش را دنباله داري به نام "سويفت-تاتل" (Swift-Tuttle) دانست كه حدود 130 سال يك بار حركت، مدار خورشيد را كامل مي كند.

8 مهرماه
در فاصله 8 تا 12مهرماه، سال 90 بارش شهابي تنيني يا اژدهايي به اوج خود رسيد و تعداد شهابهاي قابل مشاهده در هر ساعت به 600 شهاب مي رسد. منشاء اين بارش دنباله دارى كوتاه دوره به نام جياكوبينى – زينر يا 21P است كه هر 6/ 6 سال يك بار از نزديكى زمين مي گذرد.

22 مهرماه
بارش جباري كه بازمانده دنباله دار هالي است در روز 29 مهرماه به اوج بارش خود رسيد. اين بارش شهابي يكي از بارشهاي شهابي سالانه است كه كانون بارش آن در صورت فلكي جبار است.

27 مهر
روزهاي 27 و 28 آبان ماه ناظران زميني با شهاب باران "اسدي" مواجه شدند. بارش شهابي اسدي يكي از معروفترين بارشهاي شهابي سال در صورت فلكي "اسدي" يا "شير" است.

8 آبان
در شامگاه 8 آبان ماه سال 90 پديده مقارنه ماه و سياره سرخ (مريخ) رخ داد و در طي آن سياره مريخ به نزديكترين فاصله خود با ماه رسيد.

4 آذر
روز 4 آذرماه 90 شاهد خورشيد گرفتگي جزئي بوديم كه تنها در بخشهايي از آفريقاي جنوبي، تاسماني، نيوزيلند و قطب جنوب قابل مشاهده بود.

19 آذر
19 آذر سال 90 شاهد آخرين گرفت سال 90 بوديم. رصدگران اين پديده را از دست ندادند چراكه به باور ستاره شناسان اين گرفت از اهميت ويژه اي برخوردار بود. توضيح اينكه در زمان غروب خورشيد، ماه با وضعيت گرفت از شرق طلوع كرد.
ايران 10 سال پيش نيز چنين تجريه اي را پشت سر گذاشت و در سال 80 در حالي كه از يك سو خورشيد طلوع مي كرد، از سوي ديگر ماه در وضعيت گرفت به طرف پايين افق در حركت بود.

دوشنبه|ا|7|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن