تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815445980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه والديني ايده آل باشيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه والديني ايده آل باشيم؟
بررسي ها نشان مي دهند كودكان تاثير فوق العاده اي را از رفتار والدين مي پذيرند پس اگر مي خواهيد والديني ايده آل براي فرزندتان باشيد با اين مطالب آشنا شويد.


به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، بسياري از والدين در جست وجوي راه حلي هستند كه نشان دهند چطور مي توان والدين خوبي بود؛ اگرچه هر خانواده اي منحصر به فرد است و نمي توان پاسخ يكساني يافت. به هر جهت مي دانيم كه رشد تربيتي كودك كار دشواري است و اغلب والدين تلاش مي كنند تا در اين راه بهترين باشند.

● حال چگونه مي توان پدر و مادر خوبي بود؟

▪ بايد بدانيم كه به كودكي موفق مي گويند كه...

▪ مهربان و مؤدب باشد،

▪ دوستانه رفتار كند و حس همدردي داشته باشد.

▪ در قبال ديگران احساس مسئوليت مي كند،

▪ دركارها مشاركت دارد،

▪ اخلاقي و منطقي عمل مي كند.

▪ با شادي به زندگي مي نگرد،

▪ دلسوز است و عاشق خانواده و زندگي كردن است.

▪ با هوش، بلند پرواز، مصمم، مطمئن، صبور و پايدار است.

▪ با هر شرايطي مي تواند خود را سازگار كند و توانايي كنترل خويش و اعتماد به نفس را دارد.

▪ به سختي كار مي كند تا اهداف بلند پروازانه اش را به دست آورد.

▪ توانايي به دست آوردن اهدافش را دارد.

● اصول پيشنهادي جهت پدر و مادر خوب بودن

▪ آگاه باشيم كه پدر و مادر بودن نياز به تلاش دارد:

هر روز درباره رفتارهايتان به عنوان يك والد، خوب فكر كنيد.خودتان را به خاطر بياوريد كه چگونه با فرزندتان رفتار كرده ايد تا بر او اثر بگذاريد و سعي كنيد كه از تجارب گذشته تان پند بگيريد و همان طور كه مسئول هستيد با يادگيري بهتر، رفتارتان را بهبود بخشيد.

براي آن دسته از فعاليت هايتان كه مرتبط با كودك شماست اولويت بيشتري قائل شويد:براي والدين شاغل، كار پر زحمت و چالش برانگيزي است. به هر جهت بايستي زمانتان را مديريت كنيد. كار كردن شما همچون راهي است كه فرزندتان ابتداي آن راه قرار دارد و گاهي اين بدان معناست كه علايق و نيازهاي شما، قرباني نيازهاي فرزندتان شود.

▪ عاشق فرزندتان باشيد اما نه خيلي زياد :

چند بار در روز احساس عاطفه و گرمي را به كودكتان نشان دهيد. به طور نمونه بارها او را بغل كنيد و در آغوش خود بفشاريد؛ اگر چه در فرهنگ هاي مختلف روش هاي گوناگوني وجود دارد. به ياد داشته باشيد اگر فرزندتان كار اشتباهي انجام داد و قانوني را در خانواده نقض كرد، بايد به او روش درست را تذكر دهيد و به جاي انتقاد از كودك از رفتار و كارش انتقاد كنيد نه خود كودك را مورد انتقاد قرار دهيد.

▪ قوانين ويژه خانوادگي وضع كنيد :

در جامعه ما قوانيني وجود دارد كه به فرزندتان كمك مي كند تا در مدرسه و دنياي واقعي موفق عمل كند. به عنوان يك والد لازم است كه قوانين خانوادگي وضع كنيد تا فرزندتان ياد بگيرد كه چطور خود را مطابق آن قوانين مديريت كند. براي اينكه فرزند بهتري داشته باشيد بايستي ۳سؤال در هر زمان برايتان روشن باشد :

فرزندم كجاست؟

با چه كسي است؟

و چه مي كند؟

▪ بر قوانين خانوادگي وضع شده پافشاري كنيد :

لازم است قوانين وضع شده روشن و ثابت باشند، در غيراين صورت فرزندتان گيج خواهد شد و نمي تواند به طور جدي به آنها عمل كند. قوانين خانوادگي را براي فرزندتان توضيح دهيد و نشان دهيد كه اقتدارتان بيشتر منطقي است نه آنكه زور و قدرت بر آن حاكم است. طبق اين روش، فرزندتان كمتر دچار چالش مي شود. توجه كنيد كه پدر و مادر بايد هر دو با هم فرزندشان را طبق قوانين يكساني تربيت كنند، پس لازم است تا هر دو قوانين يكساني وضع و به آن عمل كنند.

▪ درباره تصميمي كه مي گيريد براي فرزندتان توضيح دهيد:

با توجه به آنكه فرزندتان تجربه و علمي را كه شما در زندگي استفاده مي كنيد ندارد، نياز است به آنچه فكر مي كنيد و تصميمي را كه گرفته ايد، با حوصله براي او توضيح دهيد و لازم است كه در همه مراحل مختلف رشد (درسنين مختلف) از روشي كه براي او قابل فهم است استفاده كنيد.

▪ از تنبيه كردن شديد و خشن اجتناب كنيد :

براساس تحقيقات به عمل آمده در تمامي اشكال تنبيه هايي كه والدين استفاده مي كنند، تنبيه بدني و جسماني بيشترين عوارض جانبي را ايجاد مي كند. بچه هايي كه تنبيه بدني بيشتري مي شوند در برخورد با كودكان ديگر از خشونت بيشتري در حل مسائلشان استفاده مي كنند و علت آن تقليد از والدينشان است.

▪ به فرزندتان احترام بگذاريد :

بچه ها نسبت به ديگران همان رفتاري را خواهند داشت كه والدينشان نسبت به آنان دارند. فكر كنيد فرزندتان شخصي است همچون افراد ديگر كه احتياج دارد مورد احترام قرار گيرد؛ همان طور كه شما نيز مورد احترام قرار مي گيريد. با ادب با او صحبت كنيد، به عقايد او احترام بگذاريد، زماني كه او با شما صحبت مي كند به دقت به حرف هايش گوش دهيد و همانند يك دوست با او برخورد كنيد.

▪ مستقل بودن را به كودكتان بياموزيد :

ترغيب كودك به مستقل بودن، اگر چه براي كودك آزادي عمل به وجود مي آورد و در كنار آن محدوديت هايي نيز دارد ولي به كودكتان ياد مي دهد كه كنترل خويش را كه يكي از كليد هاي موفقيت در زندگي است، در خودش تقويت كند. همواره به اين نكته توجه كنيد كه استقلال، تمرد يا سركشي نيست، پس تفاوت بين تمرد و مستقل بودن را براي فرزندتان توضيح دهيد./عط

چهارشنبه|ا|2|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن