تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817028399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلستان؛ آماده پذيرايي از مسافران نوروزي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: گلستان؛ آماده پذيرايي از مسافران نوروزي


گرگان ـ خبرنگار اطلاعات: گلستان يكي از مناطق سرسبز و ديدني در شمال ايران با مساحتي بيش از 22 هزار كيلومترمربع در جنوب شرق درياي خزر واقع است و از شمال به جمهوري تركمنستان، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالي و از غرب به استان مازندران محدود مي‌شود.

جمعيت استان حدود يك ميليون و 700 هزار نفر است كه ساكن در 14 شهرستان، 28 شهر، 25 بخش و 56 دهستان هستند.

جغرافياي طبيعي استان به نحوي است كه به سه بخش كوهستاني، دامنه‌اي و جلگه‌اي تقسيم شده و از نظر آب و هوايي داراي اقليم مديترانه‌اي و نيمه بياباني است.

قره‌سو، اترك و گرگانرود از رودهاي پرآب استان گلستان محسوب مي‌شوند و «پيگردكوه» بلندترين كوه استان است و كوه‌هاي شاهكوه، گلدين، زريوان و خواجه قنبر از ديگر كوه‌هاي استان به شمار مي‌روند.

در كنار كشاورزي كه محور اصلي فعاليت‌هاي اقتصادي مردم اين استان است، دامداراي، شيلات و صنايع تبديلي و صنايع‌دستي نيز از رونق خاصي برخوردار است. از محصولات عمده كشاورزي منطقه مي‌توان گندم، پنبه، دانه‌هاي روغني، غلات، توتون و برنج را نام برد.

گلستان به علت دارا بودن مناظر بديع و چشم‌اندازهاي طبيعي و خيره‌كننده از جايگاه ويژه‌اي در صنعت گردشگري برخوردار است و سرشار از عنايات و نعمت خداوندي است به نحوي كه در هر فصل از سال چهار فصل را مي‌توان مشاهده كرد. گلستان به دليل شرايط مساعد اقليمي و زيست محيطي آن از دوران پيش از تاريخ، و دوران اسلامي به عنوان يكي از استقرارگاه‌هاي بشري مورد توجه بوده و سابقه تمدن و فرهنگ استان با توجه به كاوش‌هاي باستان‌‌شناسي به 7000 سال قبل برمي‌گردد.

در دوران هخامنشي و اشكانيان به نام هيركانيا از معروف‌ترين و آبادترين ايالات در شمال ايران بوده و در دوران اسلامي نقش مهمي در شكوفايي و تمدن ايران اسلامي داشته، به طوري كه دانشمندان و شاعران بزرگي را پرورش داده است. سابقه فرهنگي و تاريخي گلستان موجب شده گنجينه‌اي از ارزشمندترين يادمان‌هاي باستاني فرهنگي كشور را در خود به جاي بگذارد كه استان گلستان با داشتن اين جاذبه‌ها كه نمونه آن در دنيا كم‌نظير است، مي‌تواند سهم بزرگي در اقتصاد گردشگري ايران ايفا كند.

در ذيل جاذبه‌هاي ديدني استان گلستان معرفي مي‌شود:

موزه‌هاي استان

موزه گرگان: اين موزه ارديبهشت سال 1343 در كاخ واقع در پارك شهر فعلي با 152 قلم اشياي باستاني افتتاح شد و تا سال 1361 داير بوده است. ساختمان فعلي موزه گرگان در خيابان شهدا، جنب امامزاده عبدالله(ع) گرگان قرار دارد كه در سال 1355 به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد و بهمن 67 با افزودن اشياي باستان‌شناسي و مردم‌شناسي به صورت موزه منطقه‌اي درآمد و امروز با بيش از 7000 قلم اشياي باستاني و فرهنگي يكي از موزه‌هاي قابل طرح است.

كاخ موزه گرگان

ساختمان كاخ در مركز شهر در خياباني به همين نام در پارك شهر گرگان قرار دارد و در اوايل دوره پهلوي اول ساخته شده است و از ساختمان‌هاي همزمان با كاخ مي‌توان از ساختمان‌ شهرداري، شهرباني، ثبت احوال، دادگستري، دارايي، ايرانشهر و سردر پادگان ارتش ياد كرد. اين موزه هم‌اكنون به كاخ موزه تبديل شده است و گردشگران بسياري از آن ديدن مي‌كنند.

موزه مردم‌شناسي

نخستين موزه مردم‌شناسي گلستان در شهرستان علي‌آباد كتول افتتاح شد. يكي از مصوبات نخستين سفر رئيس جمهوري و هيأت دولت به استان در بخش گردشگري ساخت شش موزه در استان بود كه موزه مردم‌شناسي علي‌آباد كتول يكي از موزه‌هاي مذكور است.

اين موزه با هدف معرفي فرهنگ و آداب و رسوم مردم علي‌آباد كتول ساخته شده و بر آن است ضمن حفظ اين آداب و رسوم زمينه‌هاي جذب گردشگران داخلي و خارجي را نيز فراهم كند.

موزه مردم‌شناسي علي‌آباد كتول داراي بخش‌هاي مختلفي نظير اجراي موسيقي محلي كتولي، نمدمالي كتولي، دوخت پوشاك محلي كتولي، مراسم عاروس ياري تشكيل شده، همچنين معماري سنتي روستايي كتولي كه در ايجاد موزه رعايت شده و تنور پخت نان سنتي از ديگر نكات مورد توجه در اين موزه است.

موزه حيات وحش علي‌آباد كتول

اين موزه واقع در ضلع شرقي پارك جنگلي كبودوال جزو مصوبات سفر دوم رئيس جمهوري و هيأت دولت به گلستان بود كه در هفته دولت 88 افتتاح شد و گردشگران مي‌توانند با اكوسيستم جانوري و گياهي مناطق مختلف استان آشنا شوند.

ديوار گرگان

يكي از بارزترين آثار معماري دشت گرگان وجود آثار ديواري از آجر و خشت است كه به طول 155 كيلومتر عرض دشت گرگان را از ارتفاعات پيش كمر در شرق گلستان تا خواجه نفس در كنار درياي خزر در غرب جدا مي‌كند.

نام‌هاي متعددي بر اين محل اطلاق شده است، از جمله: سد انوشيروان، سد اسكندر، سد فيروز، قزل‌آلان (مار سرخ) يا قزل آلانگ.

اين ديوار براساس شواهد به دست آمده از كاوش باستان‌شناسي دهه 1350 در زمان اشكانيان و به دستور مهرداد دوم براي جلوگيري از هجوم اقوام مهاجم هپتال يا هياطله شمال ساخته و در دوران ساساني مرمت شده است. عرض ديوار گرگان تقريباً 10 متر است و حدود 40 قلعه ساخته شده است.

تورنگ تپه

در 17 كيلومتري شمال شرق شهر گرگان واقع است. اين مجموعه از چندين تپه با برجستگي نزديك به هم تشكيل شده است، آنچه در تورنگ تپه از همه چشمگيرتر است وجود قلعه‌اي از دوره ساسانيان (قرن سوم تا پنجم ميلادي) است.

برج قابوس

يكي از بي‌نظيرترين يادمان‌هاي برجسته معماري ايران در دوره اسلامي برج گنبد قابوس بن وشمگير است، بزرگترين برج آجري جهان كه در شمال شهر گنبدكاووس و در سه كيلومتري بازمانده شهر قديم جرجان مركز حكومت آل‌ زيار قرار دارد و از نظر هنر معماري، تاريخي، يادگاري بسيار ارزنده‌ از دوران آبادي و شوكت سرزمين جرجان و دودمان آل زيار است.

اثر مذكور به سال 397 هجري براي آرامگاه شمس‌المعاني روي تپه‌اي به بلندي 15 متر ساخته شده، ارتفاع برج 55 متر است كه با احتساب بلندي تپه در مجموع 70 متر از سطح زمين بلندي دارد و سالانه شمار بي‌شماري از توريست‌هاي داخلي و خارجي از آن ديدن مي‌كنند.

برج رادكان

اين برج در نزديكي روستاي رادكان به فاصله 40 كيلومتري شهرستان كردكوي و 67 كيلومتري جنوب غرب شهرستان گرگان برفراز تپه‌اي با صفا كه از موقعيت ويژه طبيعي و سوق‌الجيشي برخوردار است، قرار دارد. اين برج حدود 25 متر ارتفاع دارد. بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشكيل شده و گنبد آن به صورت مخروطي شكل بلند و كشيده به صورت دو پوسته است كه بر بدنه استوانه‌اي قرار دارد.

پل آق‌قلا

اين پل در شهري به همين نام روي گرگانرود ساخته شده است كه 76 متر طول دارد و عرض معبر آن 30/4 متر است. پايه‌هاي اين پل از دوره سلجوقي باقي مانده و در زمان صفويه روي پايه‌هاي به‌جا مانده پل جديد ساخته شده است.

شهر جرجان

جرجان كه خرابه‌هاي آن در سه كيلومتري جنوب غرب شهر فعلي گنبد كاووس قرار دارد، از بلاد معتبر در دوره‌هاي سامانيان، آل زيار و سلجوقيان است. اين شهر در دوران اوج شكوفايي مهد علم و ادب و صنايع (سفالگري، شيشه‌گري، فلزكاري و...) بوده است. اين شهر روي ويرانه‌هاي شهري از دوران پارتي و ساساني با وسعتي حدود 1200 هكتار به شكل چندضلعي با دروازه‌هاي متعدد ساخته شده كه از نظر معماري و شهرسازي بسيار پيشرفته است.

شهر قديمي تميشه و ديوار آن

بقاياي شهر قديمي تميشه و ديوار آن در غرب روستاي سركلاته شهرستان كردكوي به صورت تپه‌هاي پست و ناهمواري‌هايي جلب توجه مي‌كند. اين شهر پايتخت يك سلسله محلي متعلق به اوايل اسلام تا دوره سلجوقي بوده است.

آق تپه

در 15 كيلومتري شمال شرق گنبدكاووس قرار دارد و كهن‌ترين روستاي پيش از تاريخ دشت گرگان تا به امروز در مطالعات باستان‌شناسي به حساب مي‌آيد كه قدمت آن به بيش از 7500 سال قبل مي‌رسد.

بناهاي مذهبي

مسجدجامع گرگان

مسجدجامع گرگان فعلي (استرآباد قديم) در بازار سنتي و قديمي نعلبندان در زميني به مساحت 1600 مترمربع ساخته شده است. بناي اصلي اين مسجد متعلق به دوره سلجوقي است و از آثار آن دوره در حال حاضر تنها مناره مسجد باقي مانده كه داراي كتيبه‌اي به خط كوفي است و تاكنون باستان‌شناسان زيادي اعم از داخلي و خارجي از آن ديدن كرده‌اند.

در داخل مسجد بر ديوارهاي ايوان غربي سنگ نبشته‌هاي زيادي نصب شده كه شماري از آنها فرمان‌هاي حكام و پادشاهان زمان در ارتباط با شهر استرآباد است و چندين بار مرمت شده است، از جمله در زمان شاه عباس اول و دوم صفوي.

امامزاده اسحاق(ع)

ساختمان امامزاده اسحاق(ع) معروف به امامزاده نور به شكل كثيرالاضلاع است و در محله سرچشمه گرگان قرار دارد. روي چهار بدنه بنا آياتي از كلام‌الله مجيد به خط كوفي ممتاز به چشم مي‌خورد. ظرافت گچبري و دقتي كه در ترسيم خطوط آن به كار رفته حاكي از هنرمندي خطاط و نقاش بناست كه از آثار قرن نهم هجري به شمار مي‌آيد.

امامزاده روشن‌آباد

اين امامزاده نيز حدود 15 كيلومتري بين راه گرگان به كردكوي در نزديكي روستاهاي سركلاته، شموشك دورود محله و در وسط باغ مشحر و قبرستان واقع است. اين بقعه داراي رواق و حرم چهارگوش و گنبد ساقه‌دار و مدور است.

مدرسه عماديه

اين مدرسه در محله قديمي درب نو گرگان واقع است. زمان ساخت مدرسه براساس شواهد موجود در زمان صفويه بوده و در دوره‌هاي بعد نيز مرمت و بازسازي شده است.

مدرسه و مسجد كريم ايشان

اين بنا در شرق كلاله واقع شده و از آثار متعلق به دوره قاجار است. تاريخ ساختمان مدرسه و مسجد سال 1328 هجري قمري است.

از ديگر امامزاده‌ها و بناهاي مذهبي شهرستان گرگان نيز مي‌توان از امامزاده عبدالله (ع)، امامزاده بي‌بي‌سبز(س)، امامزاده بي‌بي‌حور(س)، امامزاده نه‌تن، امامزاده حسن(ع)، امامزاده راضيه و مرضيه(ع)، امامزاده چهل تن و سقاخانه حضرت ابوالفضل(ع) نام برد.

جاذبه‌هاي طبيعي استان

پارك جنگلي ناهارخوران

اين پارك جنگلي از قديمي‌ترين تفرجگاه‌هاي گلستان و شهرستان گرگان است كه بين دو رشته كوه سر به فلك كشيده از رشته كوه البرز در دره‌اي زيبا، چشم‌نواز و با آب و هواي دلچسب و طبيعتي خيره‌كننده در چهار كيلومتري جنوب شهر گرگان واقع شده و مجموعه‌اي از پوشش‌هاي گياهي است. پارك جنگلي ناهارخوران داراي فضاي جنگلي با درختاني از گونه‌هاي كمياب در طرفين جاده دوبانده‌اي است كه با داشتن آب و هواي مناسب و دامنه پرشيب جنگلي و مهمانسراها و كمپ‌هاي اقامتي زيبا و چايخانه‌اي سنتي به شكل سماور و قوري زيبايي پذيراي مسافران داخلي و خارجي است.

پارك جنگلي النگ‌دره

نرسيده به ناهارخوران و در سه كيلومتري جنوب غرب گرگان نيز پارك جنگلي ديگري به نام النگ‌دره (سروش جنگل) قرار دارد. وسعت اين پارك حدود 274 هكتار است.

روستاي زيارت

روستاي زيارت در ارتفاع 1000 متري از سطح دريا و در 17 كيلومتري جنوب گرگان واقع است. اين روستا در ميان دو دامنه كوهستاني و جنگلي قرار دارد و داراي آب و هوايي معتدل است به طوري كه تابستان‌هايي خنك و زمستان‌هايي بسيار سرد دارد.

اين روستا داراي ارزش باستاني بوده كه جزو آثار ملي نيز به ثبت رسيده است.

پارك ملي و آبشار گلستان

پارك ملي جنگلي گلستان در فاصله 45 كيلومتري شرق مينودشت و 150 كيلومتري گرگان واقع است. اين پارك مساحتي بيش از 91 هزار هكتار دارد و از جمله مهمترين مناطق حفاظت شده ايران و يكي از پنج پارك بزرگ جهان و نخستين پاركي است كه عنوان پارك ملي را در ايران به خود اختصاص داده است.

پارك ملي گلستان با داشتن اقليم‌هاي متفاوت و مناطق زيستي متنوع جنگلي و چشم‌اندازها و مناظر متبوع طبيعي از جمله جاذبه‌هاي گردشگري گلستان محسوب مي‌شود و اهميت آن از نظر محققان و دانش‌پژوهان به لحاظ دست نخوردگي جوامع زيستي، گياهي و جانوري و اكوسيستم‌هاي طبيعي به عنوان ميراث طبيعي و تنوع ژنتيكي بسيار زياد است.

از پارك‌هاي جنگلي ديگر در گلستان مي‌توان به پارك جنگلي دلند در مجاورت شهري به همين نام واقع در 11 كيلومتري غرب آزادشهر و در كنار جاده اصلي گرگان ـ مشهد اشاره كرد.

پارك جنگلي امام رضا(ع) كردكوي

اين پارك در چهار كيلومتري جنوب شهر كردكوي و پارك جنگلي قرق در 23 كيلومتري شرق گرگان و در كنار جاده اصلي ترانزيت واقع شده و محل نگهداري گوزن‌هاي بومي جنگل‌هاي شمال ايران است.

آبشار كبود وال

اين آبشار در پنج كيلومتري جنوب شهر علي‌آباد در دامنه رشته كوه البرز واقع است كه با داشتن امكاناتي براي جلب توريست از نقاط مهم تفرجي استان محسوب مي‌شود.

آبشارهاي شيرآباد

اين آبشارهاي زيبا نيز در شش كيلومتري جنوب شهر خان‌ببين در ميان جنگل‌هاي انبوه واقع شده‌اند. اين آبشارها هفت عدد و داراي ارتفاعات متعدد هستند. بلندترين آنها با ارتفاعي نزديك به 20 متر در ميان پوشش سبز جنگل‌هاي پهن برگ قرار دارد و آب با درخشندگي خاصي به صورت پودر وارد استخر پاي آبشار مي‌رود و در بالاي آخرين آبشار غار معروفي با جاذبه‌اي خاص وجود دارد.

آبشار لوه

اين آبشار در گاليكش و در فاصله 14 كيلومتري پارك ملي گلستان واقع شده و محل آن در پنج كيلومتري جنوب روستايي به همين نام است. چند آبشار پي در پي در ميان جنگل‌هاي انبوه و سرسبز پهن برگ منظره زيبا و بديعي ايجاد كرده است.

باران كوه

باران كوه يكي ديگر از نقاط بسيار ديدني و جذاب واقع در جنگل شصت كلاته است و در جنوب غرب شهر گرگان واقع شده و آب‌ها از بالاي تپه‌اي سبز به مانند باران به پايين سرازير مي‌شوند و در فصل زمستان اين قطرات آب به قنديل‌هايي زيبا تبديل مي‌شوند كه بسيار ديدني است.

گل راميان

گل راميان نيز يك استخر طبيعي بيضي شكل است كه طول آن 90 متر، عرض 80 متر و عمق آن بين 44 تا 80 متر است و در پنج كيلومتري جنوب شهر راميان واقع است.آب آن به علت داشتن عمق زياد منظره زيبايي را ايجاد كرده است.

تالاب‌هاي آلاگل، آجي گل و آلما گل

اين تالاب‌ها در 60 كيلومتري شمال گرگان و در نواحي مرزي گلستان با كشور تركمنستان واقع است.در تمام فصول سال به ويژه زمستان پرندگان مهاجر، هياهو و زيبايي خاصي به اين تالاب‌ها مي‌دهند.

سواحل بندر گز، بندر تركمن و نوكنده

اين سواحل غني‌ترين ناحيه درياي خزر از نظر زيست محيطي و تنوع گونه‌هاي آبزي به ويژه ماهيان خاوياري است. اين سواحل به دليل عمق كم و صاف بودن آب در ناحيه ساحلي و قابليت‌هاي ورزش شنا و تفريحي از مناطق مستمر ساحلي استان است. اسكله بندر تركمن و ارتباط آن با جزيره آشوراده و طرح سالم‌سازي دريا در شهرستان تركمن، از جمله قابليت‌هاي توسعه‌اي شهرستان تركمن است.همچنين وجود بازارچه‌اي در اسكله بندرتركمن به جذب توريست و مسافران و گردشگران كمك شاياني كرده است.سايت ساحلي بندرگز نيز از قابليت‌هاي ساحلي شهرستان بندرگز است. وجود منازل قديمي با مصالح چوبي در شهر بندرگز و فانوس دريايي بندرگز كه اكنون نمادي از آن باقي مانده است يادگار زمان‌هاي گذشته در تاريخ اين شهرستان است.

جزيره آشوراده

اين جزيره در شرق شهرستان تركمن و در شمال خليج گرگان واقع شده و وسعت آن بيش از 600 هكتار است. در اين جزيره گونه‌هاي مختلف و متنوع گياهي، جانوري و آبزيان وجود دارند. جزيره آشوراده از ديرباز مورد توجه بسياري بوده به خصوص از زمان خوارزمشاهيان كه سلطان محمد خوارزمشاه در سال 617 هجري قمري در يكي از مجمع الجزاير اين ناحيه (جزيره آبسكون) به خاك سپرده شد.

سوغات گلستان

مهمترين سوغات استان شامل: قالي و قاليچه، پشتي‌هاي تركمن، انواع سوزن دوزي‌هاي (تركمن، شاهكوه، بلوچ و سنتي)، جاجيم‌هاي روستاهاي كوهستاني گرگان، صنايع دستي روستايي، انواع شيريني و نان‌هاي خانگي گرگاني (حلوا اماج، نان زنجبيلي، نان پادرازي، نان خرمايي، كلوچه و سرغربيلي) ماهي و خاويار است.ضمناً خانم‌هاي خانه‌دار و كدبانوي گرگاني نيز با پخت انواع و اقسام غذاهاي خوشمزه و دلچسب ايراني از ميهمانان خود پذيرايي مي‌كنند كه از جمله به خورش ساك، آش ماست، قورمه بادنجان، ماش پتي، نرگسي، ماهي شكم‌پر، باقله گرمك، ترشك كدو حلوايي و ته چين گوشت با ترشي مي‌توان اشاره كرد.





سه|ا|شنبه|ا|1|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن