تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816843790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجت الاسلام كعبي تاكيد كرد:نوسازي نظام تنها از بستر تحول در علوم انساني امكان پذيراست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام كعبي تاكيد كرد:نوسازي نظام تنها از بستر تحول در علوم انساني امكان پذيراست
نوسازي نظام تنها از بستر تحول در علوم انساني امكان پذيراست
قم - خبرگزاري مهر: عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر اينكه علوم انساني بايد جايگاه خود را بيابد و نقش خود را ايفا كند، گفت: نوسازي نظام با حفظ محتوا فقط از بستر تحول در علوم انساني امكان پذيراست.

به گزارش خبرگزاري مهر، حجت الاسلام عباس كعبي در كميته راهبردي مركز رشد علوم انساني با تاكيد براينكه مسئله علوم انساني از ابتداي انقلاب مطرح بود و به همين دليل يك سال دانشگاه‌ها تعطيل و ستاد انقلاب فرهنگي تاسيس شد، گفت: با اين تصميم بود كه مقررشد، اين ستاد از حضور علماي حوزوي نيز بهره گيرد و حضرت امام نيز روي آن تاكيد داشتند.

وي افزود: به تبع آن جامعه مدرسين آقايان مصباح يزدي و خرازي را مسئول برقراري ارتباط بين حوزه و دانشگاه كرد.

تحول در علوم انساني بايد با منويات امام و رهبري سازگار باشد

نماينده مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه از لابه لاي اين تعامل علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه متولد شد، گفت: با وجود ساختار سازي ها و تأليف‌هايي كه وجود داشته، متاسفانه بحث تحول درعلوم انساني در حد كليات و پيش درآمدهاي كلي مانده است.

وي با اشاره به اينكه در سفر اخير مقام معظم رهبري به قم، مسئله تحول در علوم انساني به شكل جدي مطرح شد، بيان داشت: آنچه حائز اهميت است تحول در علوم انساني با رويكرد اسلامي و بر پايه منويات حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري است.

حجت الاسلام كعبي با اعلام اين نكته كه منظور از تحول علوم انساني دشمني با علوم انساني نيست، افزود:علوم انساني واقعيتي است كه وجود دارد و تاثير گذار نيز هست. نقش علوم انساني در پيشرفت و عدالت و برنامه ريزي در كشور، تبيين واقعيات به اندازه ساز و كارها و ابزار و روش هاي اين علوم است.

نقش علوم انساني در جامعه صدور احكام نيست

وي با اشاره به اينكه منظور از تحول، تحول در روش‌ها و مفاهيم و اصطلاحات نيست، گفت: متأسفانه وضعيت موجود در تبيين واقعيات در علوم انساني بر پايه فلسفه خاصي تدوين شده است، چرا كه نقش علوم انساني صدور حكم نيست.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با تشريح اين مطلب كه اهداف، قواعد، مباني و كاركردهاي علوم انساني بايد بر پايه معرفت ديني و آموزه هاي قرآن و سنت باشد كه اين اتفاق نيفتاده است، افزود: بحث علوم انساني مي تواند مبنايي بر تدوين نظام اجتماعي، سياسي، فرهنگي و... اسلامي باشد.

وي با بيان اينكه پي ريزي در نظام ها نيزدر حد كليات امكان پذيرنيست و بايد راه حل هاي واقعي و ميداني داد، گفت: براي اينكه نظام اسلامي تدوين شود پيش نياز مي‌خواهد آن پيش نياز تحول در علوم انساني است.

كعبي با تأكيد بر اينكه رويكرد ما در تحول علوم انساني صرفا آموزش نيست، اظهار داشت: تدوين نظام اسلامي كار كساني است كه در اسلام جامعيت دارند.

وي با بيان اينكه بايد مبناي تحول در روشها و دستاوردهاي فقهي و اجتهادي را با علوم انساني تامين كرد، ادامه داد: اگر اجتهاد بر پايه اين دو پيش نياز يعني تحول در علوم انساني و تدوين نظامات اسلامي صورت گيرد مي توانيم دستاوردهايي براي نظام و نوسازي نظام در عرصه گوناگون داشته باشيم.

نماينده مجلس خبرگان رهبري افزود: ما نمي توانيم به سمت نوسازي نظام و تحول در شاكله كلي نظام برويم، مگر اينكه تحول در علوم انساني و تدوين نظامات اسلامي را خوب انجام دهيم.

محصولات حوزه علميه بايد در چرخه تصميم گيري كشور باشد

وي با تاكيد بر فرمايش مقام معظم رهبري كه فرمودند محصولات حوزه بايد در چرخه تصميم گيري قرار گيرد، گفت: يكي از خروجي هاي تحول در علوم انساني و تدوين نظامات اسلامي است.

حجت الاسلام كعبي به الگوهايي كه باعث تحول در اجتهاد حكومتي است اشاره كرد و گفت: الگوي اسلامي ايراني پيشرفت عدالت، برنامه هاي پنج ساله توسعه، سياست هاي كلي نظام را نشان مي دهند.

استاد حوزه علميه قم با اعلام اين موضوع كه بحث تحول در علوم انساني يك بحث صرفا انتزاعي و تئوريك و آكادميك نيست، افزود: اين مساله يك امر بنيادي و پايه اي است كه بايد از آن راهبرد و كاربرد اين نظام تدوين كرد و ماموريت تحول علوم انساني ماموريت تدوين كتاب و جزوه نيست.

وي افزود: ماموريت استخراج نظريه هايي است كه به تحول در نظام براساس پايه هاي ديني منجر مي شود و كار با اين عظمت يك ابر پروژه است ومحدود به استان قم نيست و كل نظام درگير آن است و بايد بررسي شود.

حجت الاسلام كعبي گفت: بايد دانست اعضاي كميته راهبردي و معاونت توسعه مديريت و منابع انساني و مركز رشد واحد هاي فناور علوم انساني، كدام قسمت از اين ابر پروژه را در دست مي گيرند تا دوباره كاري و موازي كاري نگردد.

مسئولان استان خروجي‌هاي علوم انساني را معرفي كنند

وي برتمركز استان در مورد شناسايي ظرفيت هاي استاني در عرصه تحول در علوم انساني تاكيد كرد و گفت: تدوين نظام اسلامي و تحول در اجتهاد بر پايه اصالت هاي حوزوي است. اين ظرفيت‌ها بايد شناسايي شود شناسايي اين ظرفيت‌ها به توليد فكر نياز دارد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علمه قم افزود: منظور از شناسايي ظرفيت اين است كه بايد با توجه به خروجي كار، همه مراكز و نهادها يك كار ميداني كنند و بايد ببينم چقدر استان قم به حلقه هاي فتح مرز دانش نزديك است و چقدر فاصله دارد و چقدر پايه هاي ايجاد تحول را دارند تا آنها را به نهادهاي تصميم گيري معرفي كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه اجتهاد حكومتي دو خمير مايه دارد، تصريح كرد: در علوم انساني كسي كه مي تواند اين اجتهاد را بكند بايد به مسائل علوم انساني - اسلامي تسلط داشته باشد.

لزوم انجام مصاحبه و برگزاري اتاق فكر با بزرگان حوزه علميه

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه منظور از اجتهاد حكومتي يعني استنباط مسائل حكمت در عرصه‌هاي گوناگون مبتني بر نظامات اسلامي نه مبتني بر فقه فرعي رساله‌ها، افزود: كار اول شناسايي ظرفيت‌ها و معرفي اين ظرفيت‌ها به نهادهاي تصميم گير است. كار دوم تربيت نيروي انساني مناسب جهت قرار گرفتن در اين مسير،كار سوم برگزاري نشست‌ها و بحث و هم انديشي علمي است كه ممكن است خروجي داشته باشد.

وي برگزاري مصاحبه‌هاي مهم علمي در قالب پاسخگويي به سئوالات علمي و ايجاد طوفان فكري و استخراج ايده از خروجي هاي طوفان فكري را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: مواردي را كه ذكر كردم مهمترين اصول و مباني است كه بايد روي آن كار شود و بقيه تشريفات است.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|29|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن