تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816886475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوستي، زندگي و نوزايي براي همه، هديه فرهنگي ايران به جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دوستي، زندگي و نوزايي براي همه، هديه فرهنگي ايران به جهان
گروه گزارش - مصوبه مجمع عمومي سازمان ملل، نوروز را جشني با ريشه ايراني كه قدمتي بيش از سه هزار سال دارد عنوان مي كند اگرچه از صبح هشتم مهر مصادف با 21 مارس كه نوروز در فهرست ميراث ناملموس جهان توسط يونسكو و در شهر ابوظبي ثبت شد ديگر نوروز جشن و ميراثي براي همه مردم جهان است.


ماهيت نوروز ظرفيت جهاني شدن را به آن داده است، نه زاد روز و درگذشت شخص است نه گرامي داشت پيروزي و شكست يك قوم، نه از سوي مكتب و دين مشخصي عرضه شده و نه به مرز و جغرافيا وابسته است.

نوروز زاد روز بهار و نو شدن دوباره طبيعت است كه نه مرز مي شناسد نه قوم و مليت.گرامي داشت پديده زندگي و نو شدن است كه در تمام طول تاريخ از سوي همه ملل مورد ستايش بوده است.

همين ويژگي ها سبب مي شود تا براي نوروز مخالف و كينه ورزي وجود نداشته باشد. از سوي ديگر نوروز با اديان و مكاتب فكري مختلف سازگاري دارد.

نوزايي و به روز شدن دستور معقولي براي زندگي است كه هم اديان الهي و هم مكاتب فكري بشري آن را تاييد مي كنند. در احاديث آمده كه پيامبر اعظم و امام علي(ع) نوروز را تكريم كرده اند.

اساطير و افسانه هاي مربوط به نوروز و آغاز بهار همچنان كه براي ما شيرين و درس آموز است زيرا از ويژگي بي زمان و بيمكاني برخوردار است براي همه جهانيان شيرين و درس آموز است، با بكار گرفتن همين اسطوره ها و افسانه ها مي توان پيام انسان دوستي و صلح طلبي ايران را به جهان رساند.

براي مثال آنجا كه گفته مي شود كيخسرو پادشاه باستاني كه آينده را در جام جهان نما مي ديد نيز از قدرت نامحدود و بي كنترل برخوردار نبود چراكه تنها در روز نوروز مي توانست به جام نگاه بياندازد و اسرار ببيند. يا داستان خلق نخستين جفت انساني(يم و يمگ ) در روز نوروز توسط پروردگار جهان توصيه اي به نوزايي و تولد دوباره انسان به خود اوست به اين معني كه به اولاد آدم فرصت داده شده تا خود را مانند نوزادي بيگناه به زندگي بازگردانند و از گذشته تيره دست بكشند.

زادن ، مخالف كشتن است نو شدن ، مخالف كينه ورزي است حاصل گرامي داشت اين ارزش ها دوستي را پديد مي آورد كه پيام نوروز باستاني ما به همه دنياست.

با ثبت جهاني نوروز خوشبختانه فرصت بهتري براي اعلام پيام مردم صلح دوست كشور باستاني ايران به مردم دنيا فراهم شده است در اين ميان رسانه ها، نويسندگان و شعرا، هنرمندان سينما ، عكاسان و نقاشان و هركسي كه هنر برقراي ارتباط با انسان ها دارد موظف است براي زدودن چهره جمهوري اسلامي ايران از غبار منفي نگري هايي كه ابدا تناسبي با مردم صلح دوست و با فرهنگ ايران اسلامي ندارد تلاش هدفمند و با برنامه اي ارايه دهند.

اين عدم شفافيت را بدخواهان عامدانه و با استفاده از شبكه هاي رسانه اي بسيار گسترده خود ايجاد كرده اند از سوي ديگر دوستان نيز با كم كاري سهوا در زدودن تيرگي از تصوير ايران در جهان دخيل بوده اند.

اكنون فرصت بسيار ارزشمند جشن جهاني نوروز را نيز داريم كه البته بطور عمده در اختيار دولتمردان و سياستمداران است زيرا آنان برگزار كننده و مدعوهاي رسمي و چهره هاي شاخص و شناخته شده ايراني در سطح جهان هستند.

ثبت جهاني نوروز توسط هفت كشور هند، آذربايجان، ازبكستان، قزاقستان، پاكستان ، تركيه با مديريت ايران پيگيري و به انجام رسيد.

نوروز با همكاري سه كشور فارسي ‌زبان ايران، افغانستان و تاجيكستان در نوروز 1387 در شهر دوشنبه و در نوروز 1388 در شهر مزار شريف جشن گرفته شد اما نخستين جشن رسمي جهاني نوروز پس از ثبت اين ميراث نامحسوس بشر در يونسكو در روز هفتم فروردين 1389 در تهران برگزار شد كه در آن رئيسان ‌جمهوري هاي ايران، افغانستان، تاجيكستان، تركمنستان و عراق، وزير امور خارجهٔ جمهوري آذربايجان و معاون نخست‌وزير تركيه حضور داشتند.

سفيران كشورهاي صاحب نوروز شامل جنوب غربي آسيا، آسياي ميانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالكان نيز در اين جشن حضور داشتند. اين حضور فراگير نشان از ظرفيت نوروز در بهم پيوستن چند دسته از ملل شامل فارسي زبانان، همسايگان و كشورهاي صاحب نوروز داشت و استقبالي كه از سوي دولت ها شد ، دولت جمهوري اسلامي ايران كه نوروز آغاز سال رسمي آن كشور است را نسبت به ظرفيت و توان اثرگذاري اين عيد و جشن مطمئن كرد.

موفقيت نخستين جشن جهاني نوروز در گرد آوري اين همه مقام بلند پايه در فضايي دوستانه مي بايست دولت را به برگزاري دوره هاي بعدي اين جشن نوپا تشويق كرده باشد اما با وجود سفر رئيسان جمهوري هاي تاجيكستان، عراق، افغانستان، ارمنستان و تركمنستان، رييس مجلس پاكستان، معاون رييس جمهوري زنگبار، معاونان نخست وزيران تركيه و آذربايجان، وزيران خارجه لبنان و عمان، وزير بهداشت رفاه و خانواده هند، وزير فرهنگ قرقيزستان، معاون رييس مجلس قزاقستان، دبيركل سازمان اكو و سفيران ازبكستان و سنگاپور در دومين جشن جهاني نوروز حضور داشتند اما جشني كه قرار بود در شيراز و مجاورت بناي با عظمت و مشهور تخت جمشيد برگزار شود ملغي و برگزاري جشن به يك روز و تنها در مجموعه فرهنگي سعد آباد تهران محدود شد.

به اين شكل فرصتي كه براي معرفي جمهوري اسلامي به دنيا و زايل كردن چهره غير واقعي كه از اين كشور از سوي دشمنان به دنيا ارايه شده است تقريبا از دست رفت زيرا مي توانست به نحوي بسيار شايسته و اثرگذار و با پوشش رسانه هاي فراگير برگزار شود.

اگرچه جشن جهاني نوروز امسال در ايران برگزار نمي شود اما حضور مقام عالي رياست جمهوري اسلامي ايران در اين همايش در تاجيكستان فرصتي ديگر براي دولتمردان و رسانه هاي ما به دست مي دهد تا عليه امپراتوري رسانه اي غرب كه تابعي از لابي صهيونيسم است، سخنراني هاي مقامات غربي و رژيم صهيونيستي و طرح هاي تخريبي مختلف ديگري كه از سوي معاندان با دقت اجرا مي شود دست به افشاگري بزنند.

سومين جشن جهاني نوروز همزمان امسال در دوشنبه پايتخت تاجيكستان از پنجم تا هفتم فروردين با حضور روساي جمهوري كشورهاي فارسي زبان برپا مي شود در كنار اين جشن نمايشگاه نوروزي نيز در شهر "خجند" خواهد بود.

محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران در اين جشن سخنراني خواهد داشت.

همزمان با اين جشن پنجمين اجلاس اقتصادي افغانستان كه با حضور وزيران خارجه ۴۰ كشور جهان و تعداد زيادي از روساي نمايندگي‌هاي سازمان‌ها و موسسه‌هاي بين المللي در دوشنبه تشكيل خواهد شد و دكتر احمدي نژاد در اين اجلاس نيز سخنراني مي‌كند.

آنچه مسلم است غرب با ابزار قدرتمند رسانه، افكار عمومي دنيا را براي اهداف سلطه طلبانه خود به منظور جنگ طلب جلوه دادن ايران تحت تاثير قرار مي دهد در اين بين فرهنگ غني و پيشينه تاريخي ايران منبعي بسيار سودمند و غيرقابل انكار است كه اگر با ابزار لطيف و جهان شمولي به نام هنر براي جهانيان عرضه شود مي تواند نگاه ملت ها را به سوي ايران جلب كند كه بهترين سلاح براي خنثي سازي اهداف شوم غرب عليه ما ست، به زبان ديگر جنگيدن با همان ابزار و روش دشمن با خود او.

مقام معظم رهبري در ديدار با رؤساي جمهوري و نمايندگان كشورهاي شركت كننده در جشن جهاني نوروز سال 90 در تهران، نوروز را مناسبتي برجسته از لحاظ معنوي، ملي، و بين‌المللي و حامل ارزش‌هاي ممتاز دانستند و تأكيد كردند: عيد نوروز نماد نوآوري، طراوت، جواني، نشاط و تحكيم روابط دوستي و مهرباني ميان دوستان و آشنايان است.

معظم له با اشاره به ثبت بين‌المللي عيد نوروز تأكيد كردند: اين ثبت جهاني در واقع مي‌تواند نوعي انتقال فرهنگ و هديه از جانب ملت‌هايي كه نوروز را گرامي مي‌دارند به ملت‌هاي ديگر به ‌ويژه غرب باشد.

ايشان افزودند: در شرايطي كه متأسفانه جريان فرهنگي همواره از غرب به شرق است، ثبت بين‌المللي نوروز فرصت انتقال و صدور ارزش‌هاي والاي فرهنگي شرق به ملت هاي غربي است.

در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي محورهايي براي تمركز مجريان دولتي، هنرمندان و رسانه ها ديده مي شود كه مي تواند راهكارهاي كوتاه و بلند مدت و نقشه راه دايمي را بر اساس آن ترسيم كنند.

تا سال 92 و برگزاري جشن جهاني نوروزي ديگر كه اميدواريم مانند جشن هاي پيشين با استقبال روز افزون دولت ها و ملت ها روبرو شود فرصت هست كه دولت ،هنرمندان تمام حوزه ها را به خلق آثاري با محور شناساندن برنامه هاي صلح محور دولت و فرهنگ آشتي طلب ملت ايران تشويق كند. البته اين تشويق بايد در عمل انجام شود به نحوي كه هنرمندان براي كار با محدوديت ها و سختي هاي بي اساس روبرو نشوند.

شعر فارسي ، هنرهاي سنتي ايراني، سينما و عكاسي معناگراي ايراني و هنرمندان خلاق جمهوري اسلامي ايران در جهان شناخته شده و صاحب جايگاه هستند و دنيا منتظر آثار جديد آنها است.

به هنرمندان نيز توصيه مي شود تا جهان شمولي و درك فراملي را در خلق آثار خود مد نظر داشته باشند تا همه مردم دنيا به هر زبان و فرهنگي كه هستند بتوانند پيام آنها را درك كنند.

مجريان به عنوان نيروهاي پشتيبان و اجرايي و هنرمندان و خبرنگاران براي دستيابي به موضوعات ناب مربوط به نوروز و آداب مرتبط با اين پديده زيبا لازم است از پايتخت فراتر رفته و عمق اين مفاهيم را در شهرها و بويژه روستاها بجويند براي اين توصيه چند علت هست يكي اينكه در زندگي مدرن امروزي شهرهاي كوچك و روستاها و اهالي آن بيش از پايتخت و پايتخت نشينان فرصت و ذوق بجا آوردن آداب و سنن را دارند . از سوي ديگر سرزدن به مناطق مختلف كشور وسيع و چهار فصل ايران آنها را به تنوع موضوع هدايت مي كند.

تهران پايتخت دويست ساله ايران است و يكي از نمادهاي جمهوري اسلامي ايران در دنيا اما از آنجا كه ايران سرزميني وسيع با پيشينه تاريخ و تمدن بسيار طولاني است بنابر اين هنرمندان مي توانند به گنجيه اي چند هزار ساله دست يابند و خود را محدود به قدمت دويست ساله تهران نكنند. چنان كه پاسارگاد، تخت جمشيد، هگمتانه و ميدان نقش جهان براي مردم دنيا ياد آور قدمت و غناي تاريخ و تمدن نوع بشر است.

گزارش : طاهره نبي اللهي

گزارميز**1823**1542**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80045140

يکشنبه|ا|28|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن