تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820950062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قزوين سرزمين باد و توربين


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: قزوين سرزمين باد و توربين
امروزه‌ بهره‌گيري ازانرژي‌ بادي يكي ‌از گزينه هاي اصلي ‌براي توليد انرژي‌ درجهان بوده و ‌سهم آن در توليد جهاني برق به‌ طور‌پيوسته رو به افزايش است.


به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، كشور ايران از لحاظ منابع مختلف انرژي يكي از غني ترين كشورهاي جهان محسوب مي شود و همچنين داراي پتانسيل فراوان انرژي هاي تجديدپذير از جمله باد است.
استان قزوين هم با داشتن مناطق زياد بادخيز از جمله دشت قزوين منطقه طارم سفلي و كوهين ، استعداد ساخت نيروگاه هاي بادي بزرگ و كوچك با توليد برق در واحدهاي چند مگاواتي را دارد.
مدير عامل شركت توزيع نيروي برق استان قزوين معتقد است مولدهاي برق بادي با توجه به هزينه پايين مي تواند جايگزين مناسبي براي نيروگاه هايي كه با سوخت مازوت ، گاز و غيره كار مي كنند ، هستند.
جبار زاده معتقد است ... استفاده از فناوري توربين هاي بادي به علت قيمت پايين توربين هاي برق بادي و عدم آلودگي ، باعث شده توربينهاي بادي بزرگ و كوچك در بسياري از كشورها از جمله ايران ساخته شود و برنامه ريزي براي استفاده بيشتر از انرژي باد جهت توليد برق در واحدهايي با توان چند مگاواتي مورد مطالعاتي قرار گيرد.
وي عدم نياز توربين بادي به سوخت ، تامين بخشي از تقاضاهاي انرژي برق ، تنوع بخشيدن به منابع انرژي ، ايجاد سيستم پايدار انرژي ، قدرت مانور زياد در بهره برداري ( از چند وات تا چندين مگاوات) ، عدم نياز به آب و نداشتن آلودگي زيست محيطي را از مهمترين مزاياي نيروگاه هاي بادي مي داند.
مدير عامل شركت توزيع نيروي برق استان قزوين با با بيان اينكه هم اكنون در چهار روستا در قزوين برق مورد نياز خود را از انرژي خورشيدي استفاده مي كنند معتقد است: چون هزينه توليد برق از انرژي خورشيدي نسبت به انرژي بادي بالاتر است پس از لحاظ اقتصادي هم توسعه انرژي هاي بادي در استان قزوين با توجه با استعداد آن ضروري به نظر مي رسد.
مدير عامل شركت توزيع نيروي برق استان قزوين در ادامه بر برنامه ريزي و سرمايه گذاري در انرژي هاي تجديدپذير تاكيد كرد و گفت: هم اكنون افزون بر سه هزار مگاوات برق توليدي در استان قزوين اعم از نيروگاه گازي ، بادي و خورشيدي در دست اقدام داريم .
سامان ميرهادي مدير دفتر برق و انرژي روستايي سازمان انرژي هاي نو ايران هم مي گويد: طبق برنامه پنجم توسعه قرار است تا سال 1394 ، پنج هزار مگاوات انرژي تجديد پذير ايجاد شود و طبق سند چشم انداز بايد تا افق 1404 هم 10 درصد انرژي هاي الكتريكي از منايع تجديد پذير باشد از اين رو بايد با برنامه ريزي دقيق به اين سمت حركت كنيم.
وي يكي از علل استفاده ازطرح هاي انرژي هاي نو را روند كاهش قيمت اين سامانه ها در سطح دنياست كه باعث شده است همه به اين سمت روي آورند ، البته اين طرح ها از نظر مشخصات فني و تجهيزات و حفظ نگهداري نياز به برنامه ريزي و كنترل دقيق دارد.
وي مي گويد: به منظور گسترش استفاده از انرژي هاي نو در استان قزوين ، سازمان انرژي هاي نو ايران نسبت به شناسايي و تهيه اطلس باد براي 6 نقطه مستعد قزوين در كوهين ، جرندق ، نيكويه ، شورجه ، كهك و پاپولي كرده است .
ميرهادي تاكيد مي كند با توجه به اطلس ياد آوري شده در بازه هاي زماني مناسب ، تمامي مناطق ذكر شده مستعد احداث نيروگاه هاي بادي شناخته شده اند .
وي مي گويد : براي احداث نيروگاه هاي بادي در استان قزوين تاكنون 2 هزار و 134 مگاوات موافقت نامه توسط سازمان انرژي هاي نو (سانا) صادر شده است .
مرداي معاونت مهندسي و برنامه ريزي شركت توزيع نيروي برق استان قزوين در همين خصوص مي گويد: از اين دو هزار و 143 موافقت نامه حدود 810 مگاوات موافقت نامه براي احداث نيروگاه هاي بادي صادر شد كه پيگير تملك زمين در محدوده تاكستان ، بوئين زهرا ، طارم سفلي و كوهين هستيم.
به گفته مرادي ، هم اكنون كار اجرايي 110 مگاوات نيروگاه بادي در در منطقه خرهشت شهرستان تاكستان شروع شد كه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده فاز اول آن به ظرفيت 55 مگاوات در سال 91 به بهره برداري خواهد رسيد.
معاون مهندسي و برنامه ريزي شركت توزيع نيروي برق استان با بيان اينكه هزينه توليد برق در نيروگاه هاي بادي در مراحل ساخت آن است ، گفت: براي توليد هر مگاوات برق حدود يك ميليارد تومان هزينه نياز دارد.
مرادي افزود: تنها نيروگاه بادي استان قزوين در منطقه سياه پوش طارم سفلي قرار دارد كه ظرفيت توليد برق آن 17 و هفت دهم است.
وي يكي از مهمترين عوامل توسعه نيافتن نيروگاه هاي بادي در استان را تملك زمين دانست و گفت: اكثر اين زمين ها در حوزه منابع طبيعي قرار دارد و تملك اين زمين ها مدت زيادي طول مي كشد.
مرادي نياز به انرژي هاي تجديد پذير ( مانند بادي و خورشيدي ) و گرايش به سمت اين نوع انرژي ها را از علل ديگر توسعه نيافتگي نيروگاه هاي بادي دانست.
معاون مهندسي و برنامه ريزي شركت توزيع نيروي برق استان همچنين توان توليد هر توربين بادي در استان را دو مگاوات دانست و از سازمان ها و اداراتي كه به نوعي در توليد و ساخت نيروگاه هاي بادي دخيل هستند خواست براي گسترش انرژي هاي نو ، طرح هاي خود را ارائه دهند تا بتوان از اين ظرفيت عظيم براي افزايش توليد توان برق استان استفاده كرد.
معاون هماهنگي و امور عمراني استانداري قزوين هم با بيان اينكه استان قزوين با توجه به ضرورت حفظ محيط زيست واينكه اين استان به عنوان قطب صنعتي كشور محسوب مي شود ، نياز صنعت به انرژي برق در آينده به طور جدي احساس مي شود.
منوچهر حبيبي با اشاره به اينكه استان قزوين داراي مناطق بادخيز زياديست ، مي گويد: برنامه ريزي براي تأمين انرژي هاي بادي از اهميت مناسبي برخوردار است و در اين زمينه بايد از ظرفيت بخش خصوصي استفاده كرد.
وي راه اندازي نيروگاه بادي در استان قزوين را به اين علت ضروري دانست كه خطر و آلودگي براي محيط زيست ندارد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان قزوين نشر آلايندگي گازي از دودكش نيروگاه هاي حرارتي كه با سوخت فسيلي را يكي از عوامل مهم انتشار آلودگي در اين نيروگاه ها دانست و گفت: تركيبات حاصل از احتراق سوخت هاي فسيلي مثل اكسيدهاي كربن ، ذرات نسوخته يا نيم سوز سوخت و اكسيد هاي گوگرد خطرناك و گاه سرطان زا هستند.
علي فرهادي افزود: در ايران در سال 1379 حدود 6 و نيم ميليارد ليتر مازوت ، يك و سه دهم ميليارد ليتر گازوييل و 33 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي براي توليد برق و در يكسال حدود 300 هزار تن گاز SO , و حدود 72 ميليون تن گاز co ، و 110 هزار تن اكسيد هاي ازت وارد هوا شده است.
وي معتقد است در ميان منابع و صنايع مختلف ، نيروگاه ها پس از بخش حمل ونقل بيشترين سهم را در آلودگي دارند كه علاوه بر پرداخت هزينه ، نقش مهمي در آلايندگي محيط زيست دارند.
فرهادي همچنين استفاده از انرژي هاي تجديد پذير كه داراي منابع متعدد ، توزيع آن در مناطق مختلف ، تاثيرات منفي آن بر محيط زيست دارند ، بسيار لازم و ضروريست.
وي مي گويد: با توسعه نگرش هاي زيست محيطي و راهبرد هاي صرفه جويانه در بهره برداري از منابع انرژي هاي تجديد پذير ، استفاده از انرژي باد در مقايسه با ساير منابع انرژي در بسياري از كشورهاي جهان رو به فزوني گذاشته است .
فرهادي مي گويد: احتياج نداشتن به آب ، نداشتن آلودگي محيط زيست ، احتياج نداشتن توربين هاي بادي به سوخت و قيمت پايين توربين هاي آن در مقايسه با ديگر صورت هاي انرژي نو از مزيت هاي نيروگاه هاي بادي است .
معاون امورعمراني استانداري قزوين مي گويد : مناطقي از قبيل طارم سفلي ، كوهين و كهك شهرستان تاكستان در استان قزوين ، ظرفيت لازم را براي ساخت نيروگاه هاي بادي دارند ، به طور مثال در سياه پوش ، 17 و هفت دهم مگاوات نيروي برق توليد مي شود كه با توجه به ظرفيت هاي استان با ساخت نيروگاه هاي جديد اين رقم رشد چشمگيري دارد.
وي تاكيد كرد اگر نيروگاه بادي در منطقه كهك تاكستان ساخته شود حدود 100 مگاوات بر ظرفيت برق استان افزوده مي شود.
حبيبي افزود: بالا بودن هزينه نيروگاه هايي كه با سوخت مازوت و گاز كار مي كنند با توجه به اين كه اكثر نيروگاه هاي كشور آبي است و خشكسالي نقش مهمي در كاهش ميزان توليد برق دارد گسترش نيروگاه هاي بادي مي تواند به افرايش توان برق توليدي استان كمك كند.
انرژي هاي فسيلي ماندني نيست و به زودي به پايان خواهد رسيد بنابراين بايد به سوي استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير برويم چرا كه امكانات طبيعي كه در اين استان براي توليد انرژي هاي نو به خصوص بادي و خورشيدي وجود دارد كم نظير بود و زمينه براي سرمايه گذاري نيز فراهم است./ج

يکشنبه|ا|28|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 522]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن