تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820618815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلك الافلاك ميزبان موسيقي محلي لرستان/ برگزاري جشنواره آش محلي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: فلك الافلاك ميزبان موسيقي محلي لرستان/ برگزاري جشنواره آش محلي
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان از برگزاري جشنواره موسيقي سنتي در محوطه قلعه فلك الافلاك خرم آباد خبر داد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان عباس گودرزي در حاشيه جلسه ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان با اشاره به تمهيدات انديشيده شده براي ايام تعطيلات نوروزي اظهار داشت: راه اندازي چهار نمايشگاه صنايع دستي در مركز استان يكي از برنامه هاي در نظر گرفته شده است.

وي همچنين از ارسال جاذبه هاي استان در قالب بلوتوث به موبايل مسافران نوروزي خبر داد و بيان داشت: همچنين در اين راستا سه دستگاه تلويزيون شهري به منظور معرفي قابليت ها و جاذبه هاي استان در سطح شهر خرم آباد نصب خواهد شد.

سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان ادامه داد: به اين منظور يك دستگاه تلويزيون شهري در نزديكي قلعه فلك الافلاك به بهره برداري رسيده است.

گودرزي همچنين از تسطيح ورودي قلعه فلك الافلاك به منظور ايجاد پاركينگ به مساحت هزار و 200 مترمربع خبر داد و گفت: به منظور ايجاد فضايي مفرح و بانشاط جشنواره موسيقي سنتي در محل قلعه فلك الافلاك برگزار خواهد شد.

وي از برگزاري جشنواره آش محلي در محل خانه تايخي آخوند ابو خرم آباد نيز خبر داد و يادآور شد: همچنين به منظور معرفي جاذبه هاي استان در رسانه ملي يك كليپ 53 ثانيه اي تهيه شده كه به طور مستمر از شبكه افلاك پخش خواهد شد.

بنابر اين گزارش، قلعه فلك الافلاك بر بلنداي تپه اي باستاني و طبيعي در مركز شهر خرم آباد واقع شده است و داراي هشت برج و دو حياط مستطيل شكل بوده است.

ارتفاع بلندترين ديوار اين قلعه سترگ و باشكوه تا سطح تپه پنج متر و 22 سانتي متر و مساحت كلي آن پنج هزار و سيصد متر مربع و پلان بناي اين قلعه تاريخي به صورت هشت ضلعي نامنظم است.

ورودي قلعه فلك الافلاك در جبهه شمالي و در برج جنوب غربي به عرض 10 متر و 20 سانتي متر و ارتفاع سه متر ساخته شده و در ساخت اين بنا از مصالحي چون خشت، آجر (قرمز و بزرگ)، ‌سنگ و ملات استفاده شده است.

از جمله نكات قابل تامل در اين بناي بي نظير وجود چاه قلعه به عمق 42 متر در حياط اول و گريزگاه اضطراري در حياط دوم است.

زيبايي و معماري شگفت انگيز قلعه فلك الافلاك موجب شده كه اين قلعه تاريخي و باستاني لرستان از سوي بسياري از كارشناسان به عنوان يكي از شاهكارهاي مهندسي و معماري دنيا لقب گيرد.

از زمان برپايي بنادر عهد ساساني تا دوره هاي متاخر الحاقاتي به آن اضافه شده است (به خصوص در دوره صفوي و قاجار) و اين اثر همان دژمعروف شاپورخواست است كه در تاريخ ذكر شده است.

اين قلعه به لحاظ موقعيت استراتژيكي خود در قرن چهارم هجري قمري به عنوان مقر حكومت آل حسنويه و گنجور در زمان آل بويه در آمد و از قرن ششم هجري پس از ساخته شدن شهر جديد خرم آباد اين قلعه نيز بنام خرم آباد معروف شد و احتمالا نام فلك الافلاك در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

از بدو شكل گيري، اين بناي عظيم و ديدني تا به حال كاربريهاي سياسي، نظامي، خزانه سلطنتي، مقر حكومتي، پادگان نظامي و زندان سياسي داشته است و اكنون نيز به عنوان موزه باستانشناسي، مردم شناسي و آزمايشگاه مرمت اشيا و چايخانه سنتي از آن استفاده مي شود.

اين بناي كم نظير مربوط به دوره ساساني است و به شماره 883 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است./س

جمعه|ا|26|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن