تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816217743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاذبه‌هاي گردشگري كردستان «پالنگان»؛ زيباي فراموش شده


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جاذبه‌هاي گردشگري كردستان «پالنگان»؛ زيباي فراموش شده
جام جم آنلاين: كامياران داراي تفرجگاه‌ها و مناظر طبيعي بكري است كه از جمله آنها مي‌توان به روستاي پالنگان، تنگه و رودخانه پلنگان، رودخانه سيروان، ارتفاعات شاهو كه در فصل بهار هر بيننده‌اي را مجذوب خود مي‌كند، اشاره كرد.


شهر كامياران را دروازه كردستان نيز مي‌نامند، زيرا رشته كوه زاگرس كه امتداد آن از كشور عراق تا جنوب ايران است از فاصله 10 كيلومتري جنوب كامياران گذشته و كوه‌هاي مرتفع اين رشته كوه از نظر جغرافيايي خود به خود كردستان را از كرمانشاه جدا كرده است، بريدگي اين رشته كوه در محل عبور رودخانه رازآور به فاصله دو كيلومتر مانند دروازه‌ايست كه كوه‌هاي سر به فلك كشيده زاگرس اطراف آن را گرفته است.

كامياران از لحاظ توليد برخي از محصولات كشاورزي از جمله "توت فرنگي" مقام اول را در سطح كشور دارد، همچنين طولاني‌ترين و بزرگترين تونل سد آبي ايران (سد گاوشان) در كامياران قرار دارد.

نقاط ديدني و جذاب شهرستان كامياران عبارتند از روستاي زيباي سرچي، كتيبه باستاني تنگي ور، تپه تيانه، تپه توبره ريز، نقش برجسته و سنگ نبشته اورامان، چشمه آب معدني گواز، رودخانه تنگي ور، روستاي تاريخي پالنگان. همچنين مجتمع پرورش ماهيان سردابي (قزل آلا) واقع در ۴۵ كيلومتري كامياران - مريوان(روستاي پلنگان) در بستر رودخانه سيروان با ظرفيت 864 تن در سال بزرگ‌ترين مجتمع سردآبي خاورميانه به شمار مي‌آيد.

موقعيت جغرافيايي

كامياران جنوبي‌ترين شهرستان استان كردستان است و با استان كرمانشاه و كشور عراق مرز مشترك دارد. از شمال به سنندج، از جنوب به شهرستان كرمانشاه، از غرب به شهرهاي مريوان و روانسر و از شرق به شهرستان سنقر كليايي و از شمال شرق به قروه و دهگلان منتهي مي‌شود. كامياران از شهرستان‌هاي تازه تأسيس استان كردستان و مركز آن شهر كامياران در فاصله 65 كيلومتري جنوب شهر سنندج واقع شده است.

جغرافياي طبيعي كامياران متشكل از دشت‌هاي حاصلخيز كشاورزي درجه يك و كوه‌هاي مرتفع و به هم پيوسته و جنگل‌هاي انبوه است.

موقعيت مناسب شهر كه در مسير جاده كارواني قديمي شمال غرب به سمت جنوبغربي است، موجب رونق و توسعه شهر كامياران شده است.‌ بخش شرقي و شمال‌شرقي كامياران كوهستاني است و دره‌هاي زيبا و خوش آب وهوايي دارد و در بخش جنوبي به دشت كرمانشاه متصل است.

مهمترين جاذبه‌هاي گردشگري و اماكن ديدني

روستاي شگفت‌انگيز پالنگان: عادت همه شده زماني كه معماري پلكاني را مي‌شنوند، نام و سيماي ماسوله را به ياد مي‌آورند، اما پالنگان نيز معماري پلكاني دارد و حياط هر خانه، پشت‌بام همسايه مهربان اوست. اگر به تماشاي روستاهاي خوش آب وهوا علاقه‌منديد، اين بار سري به پالنگان كردستان بزنيد تا جلوه زيبايي از طبيعت را ببينيد. اين روستا در50 كيلومتري شمال‌غربي شهر كامياران و در مسير جاده‌ كامياران به مريوان قرار گرفته و جاده‌ دسترسي به اين روستا آسفالت است.

بافت روستا از لحاظ معماري به صورت پلكاني است و رودخانه‌ "تنگي‌ور" با زيبايي خاصي آبادي را به دو قسمت تقسيم كرده است. در فاصله‌800 متري جنوب شرقي روستا چشمه‌هاي پرآب شيخ خاتون، شيخ‌عمر و شيخ علاءالدين قرار گرفته‌اند، كه مجاورت اين چشمه‌ها با رودخانه‌ "تنگي‌ور" در كنار كوه‌هاي سر به فلك كشيده، چشم‌انداز بسيار بديعي را به وجود آورده است.

همچنين وجود قلعه‌ تاريخي پالنگان كه آثار آن هنوز بر فراز اين چشمه‌ها مانده است، از ديگر جاذبه‌هاي اين روستاست، اين قلعه به مدت 472 سال مركز حكومت خاندان اردلان بوده است.

از ديگر جاذبه‌هاي ديدني پالنگان مجتمع شيلات پرورش ماهي در كنار رودخانه‌ "تنگي‌ور" است كه بيشتر گردشگران با توجه به تازگي و قيمت ارزان و طبخ ماهي‌ها به روش سنتي، در همان محل غذاي خود را ميل مي‌كنند.

كتيبه و نقش برجسته‌ تنگي‌ور: در45 كيلومتري شمال غرب شهرستان كامياران در نزديكي روستاي "تنگي‌ور" به روي صخره‌اي مرتفع در ميان دره‌اي، كتيبه‌اي با خط ميخي و زبان آشوري باستان همراه با نيم تنه‌ مردي در داخل طاقچه‌اي در دل صخره كنده‌كاري شده است. طبق آخرين مطالعات انجام‌ شده، اين كتيبه متعلق به سارگن دوم پادشاه آشور است كه پس از ستايش خدايان دولت آشور به شرح پيروزي‌هاي خود مي‌پردازد. احتمالاً نقش نيم تنه‌ مرد هم متعلق به شخص سارگن دوم است.

علاوه بر اهميت اين كتيبه از لحاظ تاريخي، منطقه‌ استقرار آن از لحاظ طبيعت‌گردي بسيار مهم است، زيرا آبشارهاي طبيعي و فراوان دره‌ تنگي‌ور از ديدني‌ترين نقاط استان است.

زيارتگاه حضرت عكاشه: در فاصله‌ 45 كيلومتري شمال غرب كامياران و بر سر راه جاده‌ آسفالت كامياران به مريوان در نزديكي روستاي "كاشتر" زيارتگاه يكي از اصحاب پيامبر(ص) به نام «معين‌الدين روحاني» معروف به حضرت «عكاشه» وجود دارد، كه بسيار مورد احترام مردم استان است، مردم منطقه معتقدند كه حضرت عكاشه از سوريه به اين محل آمده است. در گذشته افراد بسياري حتي از خارج از كشور به اين محل مي‌آمدند.

در كنار اين زيارتگاه امكانات رفاهي مانند پاركينگ، سرويس بهداشتي، آب آشاميدني و سكوهاي سيماني جهت استراحت زوار احداث شده است. فاصله‌ نزديك اين زيارتگاه با روستاهاي ديدني تنگي‌ور و پالنگان بر اهميت آن افزوده است.

زيستگاه شاهو: كوهستان رفيع و عظيم شاهو با ارتفاع 3390 متر بلندترين نقطه استان محسوب مي‌‌شود و هر ساله تعداد زيادي كوهنورد از داخل و خارج استان به اين كوه زيبا صعود مي‌كنند. روستاهاي بسياري در دامنه‌ اين كوه بزرگ قرار گرفته‌اند، كه از جمله‌ آن مي‌توان به روستاي لون سادات، شاهيني و... اشاره كرد. با توجه به ارتفاع، گستردگي و ميزان بارندگي حدود 800 ميليمتري در سال، زيستگاه مناسبي براي رشد انواع گياهان و زندگي جانوران فراهم شده است.

زيستگاه شاهو از لحاظ تنوع گونه‌اي گياهي و جانوري با ارزش است و گونه‌هايي مانند خرس قهوه‌اي، پلنگ (گونه كمياب)، سياه‌گوش، كل و بز، قوچ و ميش در آن زيست مي‌‌كنند.

درياچه سد گاوشان: سد گاوشان در 45 كيلومتري جاده كامياران به سنندج در نزديكي روستاي گاوشان قرار گرفته و درياچه‌ زيباي اين سد و چشم‌انداز دره و كوه‌هاي اطراف محيط بسيار خوبي را براي گردشگران به وجود آورده است.

رودخانه‌ سيروان: بخشي از رودخانه‌ سيروان به عنوان طولاني‌ترين رودخانه‌ استان در اين شهرستان جريان دارد، حواشي زيباي اين رودخانه محل استراحت گردشگران است.

ساير آثار تاريخي، مذهبي و طبيعي

زيارتگاه شيخ عباس كومايين واقع در روستاي كومايين در 45 كيلومتري شمال شرقي كامياران

ارتفاعات آوالان واقع در روستاي نشور (صعود سالانه گروه‌هاي كوهنوردي)

زيارتگاه و آب شفابخش مشهور به بايس پرنه در كيلومتر 3 جاده كامياران به سنندج

روستاي سلين، اورامان و سروآباد

روستاهاي هدف گردشگري استان كردستان

استان كردستان به علت شرايط متفاوت تاريخي، جغرافيايي و فرهنگي و هم‌چنين معماري خاص خانه‌هاي روستايي در سراشيبي كوه‌ها و كناره رودخانه‌ها و تعداد زياد روستاها، بيشترين تعداد روستاهاي هدف گردشگري را در خود جاي داده است، به طوري كه منطقه كوهستاني و باستاني اورامان به علت تعداد زياد روستاهايي كه داراي معماري پلكاني در طبيعتي زيبا و فرهنگي خاص است به منطقه هزار ماسوله نام‌گذاري شده است.

قابل ذكر است كه به علت قرارگيري روستاهاي غرب استان در محيطي جنگلي و كوهستاني تعداد زيادي از روستاهاي هدف گردشگري استان نيز در اين مناطق قرار گرفته است. روستاهاي نگل، نوره، صلوات‌آباد و آويهنگ از توابع شهرستان سنندج، روستاهاي ژيوار، دزلي و اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد، روستاهاي قم‌چقاي، خسروآباد و صلوات‌آباد از توابع شهرستان بيجار، روستاي پالنگان از توابع شهرستان كامياران، روستاي ترجان از توابع شهرستان سقز، روستاي قصلان از توابع شهرستان. (ايسنا)

جمعه|ا|26|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن