تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814733861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمبود اعتبارات مانع پيشرفت شده است


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: كمبود اعتبارات مانع پيشرفت شده است


محمود فرخي مسئول ميراث فرهنگي و گردشگري آباده در گفتگويي ضمن تشريح كارهاي انجام شده و در حال انجام توسط اين اداره، كمبود اعتبارات را مانع اصلي براي پيشرفتكارها برشمرد. شرح گفتگو چنين است:

* ضمن معرفي خود تان از حيطه كاري خود بگوييد ؟

- من محمود فرخي هستم كه بيشتر مردم مرا با نام پيمان مي شناسند و مدت 13 سال است كه به عنوان مسئول اداره ميراث فرهنگي در خدمت همشهريان گرامي مشغول به فعاليت هستم .

همان طور كه از اسم اداره پيداست ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري در سه بخش مجزا مشغول فعاليت است كه در بخش ميراث فرهنگي كه بيشتر وظيفه تحقيق ،‌شناخت ،‌معرفي و حفاظت از آثار و ابنيه تاريخي را بر عهده دارد . لازم به ذكر است كه تعداد 74 اثر ثبت شده در ليست آثار ملي ايران در شهرستان آباده موجود است كه همه تحت حفاظت نيروهاي يگان حفاظت اداره ميراث فرهنگي در شهرستان مي باشد كه با جديت مشغول انجام وظيفه و حفاظت از اين آثار و ابنيه هستند .

محدوده شهرستان آباده كه زير پوشش حفاظتي ميراث فرهنگي است، از كاروانسراي خان خوره شروع مي شود و تا خروجي شهر ايزد خواست و هم چنين دهستان خسرو شيرين ادامه مي يابد .

در بخش صنايع دستي وظيفه شناسايي و معرفي و آموزش و اشاعه هنر هاي دستي را بر عهده داريم. سه هنر اصلي كه در شهرستان از دير باز صاحب شهرت بوده عبارتند از منبت كه سابقه حداقل 004 ساله را دارد و از رواج خوبي بر خوردار است و وجه خوشحال كننده اين قضيه اين است كه اكثريت جوانان اعم از آقايان و خانم ها به صورت حرفه اي و غير حرفه اي دستي در اين هنر دارند و خوش بختانه تا كنون اين هنر ديرباز به بهترين نحو حفظ شده است . لازم است عرض كنم قاشق شربت خوري يا افشره خوري از صنايع مهم دستي آباده است كه امروزه كمتر به آن پرداخته مي شود و ما آباده اي ها در بحث ساخت اين قاشق و به طور كلي هنر منبت ادعاي جهاني داريم و همه جا اعلام نموده ايم كه هر كجا اثري از اين هنر ديرينه باشد قطعا خاستگاه آن شهرستان آباده است .

هنر دوم گيوه يا ملكي دوزي است كه سالهاست غبار كهنگي بر چهره اين صنعت ارزشمند نشسته و جز تني چند از پيران و استاد كار روزگار ديده به اين كار اشتغال ندارند . البته نمونه ساخت اين گيوه هم اكنون در دفتر صنايع دستي شهرستان تدريس مي شود تا در حد امكان از افول اين صنعت جلو گيري شود . فرش يا قالي آباده نيز مانند دو صنعت ديگر از شهرت جهاني برخوردار است كه حاصل پنجه هاي هنر آفرين اين ديار مي باشد كه در كمتر موزه يا نمايشگاهي در اين كره خاكي يافت مي شود كه نشاني از اين سه هنر زينت بخش آن نباشد .

در بخش آموزش صنايع دستي نيز تعداد 11 رشته هنري به هنر آموزان آموزش داده مي شود كه عبارتند از : منبت و معرق در دو بخش پيشرفته و مقدماتي ،‌گليم بافي ، سراجي ( چرم دوزي ) ،سفالگري ، چهل تكه دوزي ،‌سرمه دوزي ، قلم كاري روي پارچه ، خراطي كه به صورت رايگان و ارائه مدارك معتبر بين المللي ارائه مي گردد.

در بخش گردشگري نيز با توجه به موقعيت و ويژگي هاي آب و هوايي در شهرستان ، تفرجگاه هاي زيبايي در شهرستان وجود دارد از جمله ايزدخواست و خسرو شيرين كه به عنوان مناطق نمونه گردشگري معرفي گرديده است كه در همين جا از سرمايه گذاران گرامي دعوت مي كنيم تا گوشه چشمي به اين مناطق داشته باشند . در بخش تاسيسات گردشگري با دو هتل ، يك مهمانسرا ،‌دو مهمان پذير و سه رستوران بين راهي و دو دفتر خدمات گردشگري در خدمت همشهريان و هم ميهنان گرامي هستيم . اين شهرستان به عنوان دروازه ورودي ديرينه فارس هر ساله پذيراي بسياري از هم وطنان گرامي است كه امسال نيز برنامه ريزي هاي دقيقي جهت رفاه حال مسافران تدارك ديده شده است .

* بفرماييد همكاري ساير ادارات و سازمان ها با اداره ميراث فرهنگي چگونه بوده است ؟

- تا كنون ميزان همكاري و مشاركت ادارات و نهاد ها اگر به صورت صد در صد نبوده باشد ولي از تعامل خوبي بر خوردار بوده ايم

* كار موزه مردم شناسي به كجا رسيده است؟

- از سال 78 كه عمليات اجراي موزه در ضلع شرقي پارك شهر و در جوار قبور شهداي گمنام آغاز شده ، متاسفانه به دليل كمبود اعتبارات و اعتبارات قطره اي كمتر از 03 درصد پيشرفت فيزيكي داشته ايم اگر چه قرار بود اين پروژه ظرف 63 ماه به پايان برسد كه عليرغم تلاش هاي بسيار هنوز كار به نتيجه نرسيده است اما با تمهيداتي كه مديريت ارشد استان انديشيده ، قرار بر اين شده است كه سه موزه مردم شناسي استان فارس كه نيمه تمام مانده هر كدام در هر سال به صورت كامل اعتبارات را جذب تا هر سال شاهد بهره برداري از يكي از اين موزه ها باشيم و انشاالله در سال19 در آباده و سال29 در بوانات به اتمام خواهد رسيد .

* و كلام آخر

- در سال 09 آخرين مرحله مرمت تيمچه صرافيان با اعتبار دو ميليارد ريال تمام و در اواخر خرداد ماه 19 اين بازارچه به بهره برداري خواهد رسيد . هم چنين كلاه فرنگي سورمق با همكاري ويژه شهردار محترم سورمق با اعتباري بالغ بر004 مليون ريال مراحل پاياني را مي گذراند و مرمت كاروانسراي ايزدخواست نيز با اعتباري بالغ بر 004 مليون ريال در حال پيگيري است و ساخت يك مجموعه كامل سرويس بهداشتي و نماز خانه با اعتبار 069 مليون ريال در ايزدخواست به بهره برداري رسيده است و در جهت رفاه حال گردشگران مجموعه تفريحي خسرو شيرين يك دستگاه كانكس به مبلغ 052 مليون ريال تهيه شده است . در پايان سال نو را به تمام همشهريان و مهمانان گرامي نوروزي تبريك عرض مي كنم و سال خوبي را براي همگان آرزومندم.

اهم برنامه هاي ميراث فرهنگي در ايام نوروز 19 چنين است:

چاپ نقشه و بروشور و سي دي سرود شهرستان، ايجاد بازارچه صنايع دستي و سوغات در ورودي وخروجي آباده و ايزد خواست، ايجاد نمايشگاه كتاب ونشريه، ساماندهي منازل واتاق هاي استيجاري، نمايش هاي عروسكي موزيكال براي كودكان، اجراي دو سفره هفت سين در ورودي و خرو جي شهر، اجراي هفت سين شهدا، پخش وتوزيع اقلام تبليغاتي، سر كشي از تاسيسات اماكن گردشگري، اهداء هديه به اولين ميهمانان ورودي، اجراي مسابقات آباده شناسي، حافظ و شاهنامه خواني شب هاي كمپ، اسب وكالسكه سواري،‌ جشنواره غذا هاي سنتي، مسابقه عكاسي از آثار تاريخي شهرستان براي ميهمانان نوروزي، اجراي تور هاي شهرستان گردي ، ايستگاه نقاشي و سرگرمي براي كودكان، ايجاد نمازخانه و برپايي نماز جماعت، اجراي بافت گليم وقالي با نام دست ها و گره ها توسط مسافران.





چهارشنبه|ا|24|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن