تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806666429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمدي نژاد: سوال از رييس جمهوري اتفاق ويژه اي نيست/ مصوبه مترو حتما خلاف اصل 75 قانون اساسي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: احمدي نژاد: سوال از رييس جمهوري اتفاق ويژه اي نيست/ مصوبه مترو حتما خلاف اصل 75 قانون اساسي است
تهران- رييس جمهوري صبح امروز (چهارشنبه) در سخناني از تريبون مجلس، طرح سوال از خود را اتفاق ويژه اي ندانست و در عين حال از حق قانوني خود براي روشنگري درباره پاره اي از مباحث مطرح شده در كشور استفاده كرد.


به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، محمود احمدي نژاد كه صبح امروز (چهارشنبه) براي پاسخ به سوال تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بهارستان حضور يافته بود، در باره نخستين بند از سوالات نمايندگان در باره علت اجرا نشدن مصوبه مجلس در زمينه پرداخت شش ميليارد دلار به صورت فاينانس به متروي كلانشهرها، اين مصوبه را خلاف اصل 75 قانون اساسي دانست.

** اتفاق ويژه اي نيفتاده است

رييس جمهوري در آغاز سخنان خود در صحن علني مجلس ضمن تبريك عيد نوروز به ملت ايران و جامعه بشري گفت: همانطور كه اشاره شد سوال طبق قانون اساسي حق مجلس است و رييس جمهوري هم بايد پاسخ دهد؛ بنابراين اتفاق ويژه اي نيفتاده است؛ جمعي از نمايندگان سوالاتي را مطرح كردند بنده هم مي خواهم پاسخ دهم.

احمدي نژاد با بيان اين كه البته اين سوالات مدتها است كه مطرح و سرزبان ها است، اظهار داشت: اين سوالات به بيان هاي مختلف و در رسانه هاي گوناگون مطرح شده و صدها ساعت بر روي آن حرف زده شده است.

رييس قوه مجريه از همه سوال كنندگان تشكر كرد كه اين فرصت به او دادند تا پاسخ دهد و اضافه كرد: گرچه زمان پاسخ فقط يك ساعت است.

رييس جمهوري با اشاره به اين كه علي مطهري 20 دقيقه (پنج دقيقه بيش از فرصت قانوني نماينده طراحان سوال) صحبت كرد، گفت: وي 33 درصد بيشتر از وقتش سخنراني كرد، به همين نسبت ما هم يك ساعت و 20 دقيقه وقت داريم.

وي در ادامه با لبخندي بر لب به ظرافت گفت: مجلس اينگونه است سه دقيقه وقت مي گيرند 11 دقيقه صحبت مي كنند.

** آماده بودم قبل از انتخابات به سوالات پاسخ بدهم

رييس جمهوري با اشاره به اين كه قبل از انتخابات براي پاسخ آماده بوده است، افزود: البته گفتيم روي فضاي انتخابات اثر مي گذارد و بعدا نتيجه را گردن ما مي اندازند؛ ديواري كوتاه تر از ديوار ما نيست.

احمدي نژاد ادامه داد: در اين باره با برخي دوستان مشورت كرديم و با مردم صحبت كرديم؛ برخي دوستان مي گفتند فرصت است برويم جواب دهيم و برخي ديگر مي گفتند شب عيد است و مردم مي خواهند شاد باشند و نبايد اوقات مردم تلخ شود، اكثر نمايندگان حاضر هم كه به زودي به همكاران دولت تبديل مي شوند و ضَرورتي هم ندارد؛ از اين رو، ما هم نمي خواستيم بياييم و تلاش كرديم برگزار نشود، اما حالا هيات رييسه چنين تصميم گرفت. ما هم مطيع هيات رييسه هستيم.

وي به ظرافت گفت: من چون دانش آموز مرتبي هستم مي خواهم طي نامه اي كه دادن به ترتيب اولويت پاسخ مي دهم.

رييس جمهوري افزود: در سوال اول گفتند چرا به مترو تهران تسهيلات داده نشده است. من اين مصوبه را مي خوانم كه مي گويد دولت تا پايان سال 89، از محل حساب ذخيره ارزي يا هر عنوان ديگر به صورت تسهيلات با رعايت قانون، قانون حداكثر استفاده از توان كشور اين پول را در اختيار شهرداري ها قرار دهد؛ اين مصوبه در ادامه گفته است خودش (دولت) ضامن شود و خودش هم بازپرداخت كند. چگونه مي شود دولت وام دهد؟ (آن هم در حالي كه) يك حساب ذخيره ارزي است و بانك مركزي مكتوب اعلام كرده كه موجودي آن صفر است.

رييس قوه مجريه يادآور شد: زماني كه قانون مي نويسيم بايد به گونه اي بنويسيم كه قابل اجرا باشد؛ در حالي كه پولي وجود ندارد مي گويند "بده"، از كدام محل پرداخت كند؟، بعد مي گويند با "عنوان ديگر"، يعني ما برويم از محل پول بهداشت و درمان، حقوق معلمان، نظامي ها، عمران و آبادي و روستاها و شهرها پرداخت كنيم.

وي خطاب به طراحان اين مصوبه مجلس گفت: شما كه نوشتيد، مشخص مي كرديد كه دولت از كدام رديف كم كند، به كدام رديف اضافه كند؛ با اين وجود اين مصوبه حتما خلاف اصل 75 است.

** افزايش كمك هاي دولت هاي نهم و دهم به كلانشهرها

رييس قوه مجريه در ادامه خطاب به نمايندگان مجلس گفت: اگر شما دغدغه كلانشهرها را داريد ما هم اين دغدغه را داريم؛ اما بايد بدانيد كه واقعا چه اتفاقي افتاده است و آيا كمكي شده است يا نشده است؟

احمدي نژاد با بيان اين كه فقط قصد دارد چند مورد از كمك هاي دولت را در صحن مجلس بيان كند گفت: در سه سال اخير هشت هزار و 730 ميليارد تومان بابت عوارض به شهرداري ها كمك شده است و سه هزار و 110 ميليارد تومان به مترو كلانشهرها كمك شده است.

رييس جمهوري خاطرنشان كرد شش ميليارد دلار فاينانس به كلانشهرها اختصاص داده ايم كه اين رقم غير از ارقام مربوط به شهر تهران است.

احمدي نژاد گفت: دولت در طول دولت هاي نهم و دهم، 11 هزار و 68 دستگاه اتوبوس با 82.5 درصد تخفيف در اختيار كلانشهرها گذاشته است و اين در حالي است كه در طول مدت مشابه در دولت هاي قبلي اين رقم 2 هزار دستگاه بوده است با 65 درصد تخفيف.

** كمك هاي دولت به شهرداري تهران هشت برابر دولت هاي قبل

رييس قوه مجريه درباره كمك هاي دولت به شهرداري تهران افزود: در همين چند سال گذشته فقط براي كارهاي عمراني چهار هزار و 600 ميليارد تومان پول نقد به شهرداري تهران كمك شده است كه يك هزار و 100 ميليارد تومان آن مربوط به مترو بوده است؛ اين رقم 10.7 برابر كل كمك دولت هاي قبلي است.

وي يادآور شد بيش از سه ميليارد دلار مجوز فاينانس داده ايم و يك ميليارد ديگر هم در حال نهايي شدن است كه پنجاه درصد آن را دولت مي دهد و تمام آن را نيز خود دولت تضمين مي كند.

رييس جمهوري گفت: علاوه بر اينها مجوز هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت فقط براي مترو صادر كرده ايم و 250 ميليارد تومان براي يارانه بليت مترو اختصاص يافته است كه حدود هشت برابر دولت هاي قبل است.

** حتي عوارض مصوب مجلس را پرداخت نكردند

رييس جمهوري در ادامه اظهار داشت: واگن هاي مترو را وارد گمرك كردند و حتي چهار درصد عوارض قانوني را هم كه مجلس وضع كرده بود پرداخت نكردند و دولت 25 ميليارد تومان پرداخت كرد و واگن ها ترخيص و 30 ميليارد تومان ديگر براي خريد واگن هاي جديد پرداخت شد.

وي افزود: در طول دولت هاي نهم و دهم فقط به تهران چهار هزار و 250 دستگاه اتوبوس با 5/82 درصد تخفيف داده ايم و علاوه بر آن، بارها و بارها بدهي هاي كلان شهرداري تهران به بانك ها به كمك دولت استمهال شده است .

احمدي نژاد تصريح كرد: همين الان حدود 800 ميليارد تومان از بانك هاي داخلي براي متروي تهران فاينانس كرده ايم ؛ بند 22 بودجه امسال هم دو ميليارد دلار به متروي تهران اختصاص داده است.

** يك گزارش از نحوه خرج شدن كمك هاي دولت به شهرداري تهيه مي كرديد

رييس جمهوري خطاب به طراحان سوال از خود گفت: آيا بهتر نبود به جاي اين همه فشار به دولت يك سر مي زديد و مي ديديد كه اين همه كمك چگونه خرج شده است؛ يك گزارش هم از آنجا تهيه مي كرديد.

احمدي نژاد گفت: حالا در چيزي كه شما تصويب كرده ايد رييس جمهوري چه كاري بايد انجام مي داده است؟ رييس جمهوري طبق اصل 113 مجري قانون اساسي است؛ ما با استدلال مي گوييم اين مصوبه نبايد به مجمع مي رفته است. اين كه حق رييس جمهوري است.

** اگر همه همت كنند مي شود به اهداف اشتغالزايي دست يافت

رييس جمهوري در خصوص سوال ديگر مجلس در خصوص اشتغال و رشد اقتصادي گفت: گفته اند كه آيا با اين عددها مي تواند اين قدر شغل ايجاد كرد؟ بله. چرا نمي شود. اين گزارش رسمي بانك مركزي است و مركز آمار است . در سال 89 بانك مركزي مي گويد امار رشد اقتصادي ما 6 و يك دهم درصد است و مركز امار هم مي گويد 7.3 درصد. چرا نمي شود يك ميليون و 600 هزار شغل درست كرد. اگر شما و همه همت كنند، مي شود و حتي بيشتر از اين تعداد هم مي شود.

** بنا بر پيش بيني بانك مركزي، رشد اقتصادي امسال كمتر از سال گذشته نيست

احمدي نژاد با بيان اين كه "سوال سوم درباره يارانه است كه مي گويند چرا اينگونه عمل شد؟" در پاسخ به اين سوال طراحان سوال گفت: به نظر شما بايد چگونه عمل مي شد؟ شديد ترين محدوديت ها براي دولت بوده است، تحريم ها و بحران هاي جهاني بوده است و به اعتراف دوست و دشمن در اين شرايط بسيار عالي عمل كرده است و خود شما بارها گفته ايد؛ دولت بيشترين حمايت را هم از بخش توليد داشته است.

رييس قوه مجريه يادآور شد: تقريبا همه توليد اساسي كشور در سال 90 رشد قابل توجه پيدا كرده است؛ بنا بر پيش بيني هاي اوليه مركز آمار بانك مركزي رشد اقتصادي سال 90 اگر بيشتر از سال 89 نباشد كمتر از آن هم نيست .

وي ادامه داد: البته حالا چند تا بنگاه هم دچار مشكل شده اند كه بايد به آنها كمك كنيم؛ ما بيشترين كمك را به بنگاه ها كرده ايم .

** گراني هاي اخير ربطي به هدفمندي يارانه ها ندارد

رييس جمهوري خاطرنشان كرد: گراني هاي اخير ربطي به هدفمندي ندارد؛ اين بازي كه در بازار ارز و طلا درست شد كه البته يك وقت مناسب براي مردم توضيح خواهم داد و علت (گراني ها) چيز ديگري است.

وي خطاب به نمايندگان مجلس گفت: من از شما خواهش مي كنم قانوني را كه تصويب كرده ايد خودتان آن را مطالعه كنيد . در قانوني كه شما تصويب كرده ايد در كجاي آن اسمي از رييس جمهوري برده ايد. يك مجمع عمومي براي سازمان هدفمندي يارانه ها تعريف كرده ايد كه رييس جمهوري در آن نيست و حالا سوالات آن را از رييس جمهور مي پرسيد؟

سيام**9012**1723**9132**2026

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80039378

چهارشنبه|ا|24|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن