تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806735672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به كاركردهاي شوراي عالي فضاي مجازي فرماندهي فضاي سايبري


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: نگاهي به كاركردهاي شوراي عالي فضاي مجازي فرماندهي فضاي سايبري
باقر زيدي

فضاي مجازي و سايبري امروز به بخشي لاينفك از زندگي انسان تبديل شده است.صاحب نظران معتقدند در دهه دوم از هزاره سوم ميلادي دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي ، اجتماعي و حتي سياسي بدون در نظر گرفتن اقتضائات عصر ارتباطات و دنياي اينترنت امكان پذير نمي باشد .
بسياري از صاحب نظران بر اين باورند كه يكي از اصلي ترين بستر ها براي رسيدن به توسعه در كشورهاي جهان، افزايش سطح دسترسي به اينترنت و همچنين افزايش پهناي باند در راستاي گسترش تجارت الكترونيك و همچنين خدمات دولت الكترونيك است. با اين حال نمي توان از اين نكته نيز غافل شد كه اينترنت مظروفي وسيع است كه برخي داده هاي آن نه تنها كمكي به توسعه اقتصادي و اجتماعي در كشورهاي در حال توسعه نمي كند بلكه با برهم زدن نظم و هويت عمومي‌،
ضربات مهلكي بر فرهنگ و روند توسعه مستمر و بومي اين جوامع وارد مي سازد.

در واقع توليد محتوا يكي از اصلي ترين لازمه هاي بسط و توسعه اينترنت است تا جوامع بتوانند ضمن استفاده از قابليت هاي تجاري و اقتصادي اين ابزار جديد فرهنگ و انديشه هاي خود را نيز در عرصه دنياي اطلاعات متبلور سازند.

كشور ما نيز طي چند سال اخير به دليل وجود جمعيت گسترده جوان حركت شتابنده اي به سوي استفاده از اينترنت داشته است اما به دليل هم سنخ نبودن محتواي دنياي مجازي اينترنت با ارزش ها و فرهنگ هاي اسلامي ايراني و همچنين ضعف در توليد محتواي بومي در اين عرصه توسعه اينترنت در كشور با مشكلات متعددي روبه رو شده است به نحوي كه ضريب نفوذ پهناي باند اينترنت در دنيا 60 درصد و در ايران تنها 4/1 درصد گزارش شده است.

با اين حال چندي پيش رهبر معظم انقلاب در حكمي اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي را منصوب كردند. شورايي كه بدون شك مي تواند حكم فرماندهي فضاي مجازي و ريل گذاري در پيش روي توسعه اين حوزه باشد. چندي پيش رهبر معظم انقلاب طي حكم مهمي اعضاي حقيقي و حقوقي شوراي عالي فضاي مجازي را تعيين كردند. در بخشي از اين حكم آمده است: «اين شورا وظيفه دارد مركزي به نام مركز ملّي فضاي مجازي كشور ايجاد نمايد تا اشراف كامل و به روز نسبت به فضاي مجازي در سطح داخلي و جهاني و تصميم گيري نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه كشور با اين موضوع از حيث سخت افزاري، نرم افزاري و محتوايي در چارچوب مصوّبات شوراي عالي و نظارت بر اجراي دقيق تصميمات در همه سطوح تحقق يابد. «تاكيد رهبر معظم انقلاب بر مواجهه فعال و خردمندانه با فضاي مجازي حكايت از دور انديشي معظم له به منظور بهره مندي از آثار چشمگير شبكه جهاني اينترنت در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي، لزوم برنامه ريزي و هماهنگي به منظور پيشگيري از آسيب‌هاي ناشي از آن و بهره‌گيري حداكثري از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفيد به مردم دارد.

در عصر حاضر فرهنگ مهاجم غربي تمامي افسارهاي خود را گسيخته است. تكنولوژي اگر مهار نشود ديگر به هيچ حريم امني رحم نمي كند. اگر در زمان طاغوت برخي از خانواده هاي مذهبي به سينما نمي رفتند اما با ورود تلويزيون به خانه ها اين مصونيت از بين رفت. بعدها با ورود كامپيوتر و قرار گرفتن يك صندلي مقابل آن، تماشا و ارتباط تصويري يك نفره شد و افراد از خانواده منزوي و كامپيوتر هاي شخصي جايگزين بسياري از مواهب غير قابل انكار خانواده شدند. فرهنگ مبتذل غربي حتي به كامپيوترهاي شخصي نيز قانع نشد و لجام گسيخته وارد شخصي ترين حريم انساني مانند گوشي هاي تلفن همراه شده است.

ديگر كدام پدر و مادري مي تواند مطمئن باشد كه فرزندش در مترو، پارك و يا هر جاي ديگر از شر بلوتوث هاي مستهجن، پيامك هاي تصويري و شنيداري مبتذل و اخيرا دسترسي به شبكه هاي پورنو و غير اخلاقي ماهواره اي مصون است. در كشور ما امكان دريافت شبكه هاي 30 ماهواره از حدود 80 ماهواره وجود دارد، 80 ماهواره حدود 6800 شبكه تلويزيوني را پخش مي كنند كه از اين تعداد برنامه هاي حدود 3000 شبكه در ايران قابل دريافت است. البته مطمئنا اهداف و كاركردهاي شوراي عالي فضاي مجازي تنها به مسائل سلبي ختم نمي شود بلكه مطمئنا يكي از اهداف اصلي اين شورا بايد تلاش براي بستر سازي در فضاي مجازي براي توسعه مبتني بر ارزشهاي بومي باشد. در واقع اين شورا بايد به نوعي براي توليد محتوا در فضاي سايبري كه با فرهنگ بومي و نيازهاي كشور همخواني دارد نيز ايده پردازي كند.ما براي حفظ و اشاعه‌ فرهنگ انقلاب اسلامي بايد همه‌ ظرفيت‌هاي خود را مورد نظر قرار دهيم. يكي از مهم‌ترين اين ظرفيت‌ها فضاي مجازي است. دشمن انواع تهمت‌ها و افتراها و انواع بدعت‌ها و خرافات را در اين فضا طراحي كرده است و انواع دروغ‌پردازي‌ها را در ساحت‌هاي مختلف انقلاب اسلامي براي اثرگذاري بر گروه‌هاي مرجع و انديشمندان تهيه ديده است.ما بايد از مرزهاي فكري، مرزهاي اعتقادي و مرزهاي فرهنگي خود دفاع كنيم.

بنابراين يكي از بسترهايي كه در آن مي‌توانيم براي رساندن پيام خودمان و مقابله با پيام‌هاي مخالفين و دشمنان انقلاب و اسلام و دشمنان عقايد بحق انقلاب اسلامي در جهان امروز بهره بگيريم، عرصه‌ مجازي است.

اين شورا مي‌تواند اين طراحي‌ها را داشته باشد و براي مقابله در عرصه‌هاي مختلف اين جنگ نرم، از گروه‌هاي مرجع، نويسندگان، انديشمندان و صاحبان كالاهاي فرهنگي بخواهد كه در اين فضاي
منسجم و روشمند ايفاي نقش كنند.

از طرفي به تعبير رهبر انقلاب، ما امروز در يك سونامي اطلاعات قرار داريم. اين پديده الزاماتي دارد كه بايد به آنها توجه ويژه كنيم. مثلاً‌ امروزه جبهه‌ فرهنگي انقلاب اسلامي در فضاي مجازي حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد و مطالبه‌كنندگان و شنوندگان و دريافت‌كنندگان زيادي در جهان دارد. در مقابل، دشمن هم جبهه‌ فرهنگي تقابل با انقلاب را شكل داده است. بر همين اساس ما بايد يك آرايش منطقي و نظام‌مند براي رساندن پيام خود و مقابله با ترفندهاي دشمن در اين عرصه داشته باشيم.

لذا در نهايت و به عنوان جمع بندي بايد گفت بدون شك تشكيل يك اتاق فرماندهي در حوزه فضاي مجازي مي تواند در بسياري از موارد از امنيت كشور دفاع كند و همچنين راهكاري نيز براي بسط و نشر ارزشهاي اسلامي ايراني شود. اميد است كه تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي طليعه اي در دستيابي به فضايي مجازي مبتني بر نيازها و فرهنگ بومي باشد.

سه|ا|شنبه|ا|23|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن