تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798443259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تصويري - تشريحي/بوشهر؛ سرزمين نخل و دريا/ نخلستانها منتظر گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تصويري - تشريحي/بوشهر؛ سرزمين نخل و دريا/ نخلستانها منتظر گردشگران
بوشهر؛ سرزمين نخل و دريا/ نخلستانها منتظر گردشگران
بوشهر - خبرگزاري مهر: استان بوشهر سرزمين نخل و دريا، يكي از خوش آب و هواترين استانهاي كشور در ايام تعطيلات نوروز محسوب مي شود كه هر ساله پذيراي خيل عظيم مسافران نوروزي است.

به گزارش خبرنگار مهر، بوشهر از استان‌هاي جنوبي ايران و هفدهمين استان بزرگ كشور به لحاظ مساحت است كه در حاشيه خليج فارس قرار دارد. مركز اين استان بندر بوشهر است.

استان بوشهر از استان‌هاي جنوبي ايران و هفدهمين استان بزرگ كشور به لحاظ مساحت است كه در حاشيه خليج فارس قرار دارد. مركز اين استان بندر بوشهراست كه مساحتي حدود 27 هزار و 653 كيلومتر مربع دارد.

استان بوشهر از شمال به استان خوزستان و قسمتي از استان كهكيلويه و بوير احمد، از جنوب به خليج فارس و قسمتي از استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خليج فارس محدود است و داراي 625 كيلومتر مرز آبي معادل 31 درصد از طول نوار ساحلي كشور است.

استان بوشهر مشتمل بر 9شهرستان است كه عبارتند از بوشهر، تنگستان،‌ دشتستان، دشتي، دير، ديلم، كنگان و گناوه و جم.

آب‌ و هواي‌ استان‌ در نوار ساحلي‌ گرم‌ و مرطوب‌ و در قسمتهاي‌ داخلي‌، گرم‌ و خشك‌ صحرايي‌است‌. در اين‌ استان‌ دو فصل‌ محسوس‌ وجود دارد، زمستان‌ نسبتاً خنك‌ شامل‌ ماه‌هاي‌ آذر، دي‌، بهمن‌ و اسفند و تابستان‌ گرم‌ و خشك‌ كه‌ ساير ماه‌هاي‌ سال‌ را در بر مي‌گيرد.

فصول‌ پاييز و بهار اين‌ استان‌ بسيار زودگذر است‌.متوسط‌ دماي‌ سالانه‌ استان‌ ۲۴ درجه‌ سانتي‌ گراد گزارش‌ شده‌ است‌ كه‌ بيشترين‌ مقدار آن‌ در تابستان‌ با ۵۰ درجه‌ و كمترين‌ مقدار آن‌ در زمستان‌ با شش درجه‌ سانتي‌گراد ثبت‌ شده‌ است‌. گرماي‌ متوسط‌ خنك‌ترين‌ ماه‌ اين‌ استان‌، در دي‌ ماه‌ با ۱۵ درجه‌ سانتي‌گراد گزارش‌ شده‌ است‌.

اين استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژيك خليج فارس، صادرات واردات دريايي، صنعت صيادي، وجود ذخاير نفت و گاز (پارس جنوبي و شمالي)، كشاورزي و نخلداري و وجود نيروگاه هسته‌اي از اهميّت راهبردي و اقتصادي برخوردار است‎‎ به گونه‌اي كه پايتخت انرژي ايران لقب گرفته‌است.

بوشهر، ديار شيرمردان جنوب

مبارزه مردم بوشهر عليه نيروهاي خارجي در يكصد سال اخير از شاخصهاي مهم تاريخي اين استان است.

در آغاز جنگ جهاني اول قواي روس از شمال و نيروهاي انگلستان از جنوب، ايران را در معرض هجوم قرار دادند و كشتي‌هاي جنگي انگلستان در مقابل بوشهر لنگر انداختند و نيروهاي اشغالگر بصورت تدريجي قصد اشغال بوشهر و نواحي ساحلي اطراف را داشتند.

رئيس علي همراه دوستش خالو حسين دشتي در عمارت حاج سيد محمدرضا كازروني، پس از مذاكراتي با وي آمادگي خود را براي دفاع از بوشهر و جلوگيري از پيشروي نيروهاي انگليسي اعلام كرد.

قيام دليران تنگستان عليه اشغالگران آغاز شد و نيروهاي متجاوز انگليسي كه قريب به پنج هزار نفر بودند در دام دلير مردان تنگستاني گرفتار آمدند و عده زيادي از متجاوزان انگليسي در اين حمله كشته شدند. عمليات چريكي پيروزمندانه رئيس علي، ساير مبارزان تنگستان را تشويق به همراهي با او كرد.

جنگ ميان رئيس علي و دليران تنگستان از يك سو و انگليسيها و خوانين متحد آنان از سوي ديگر به طور پياپي و پراكنده ادامه يافت و انگليسي‌ها نتوانستند بر رئيس علي و يارانش تفوق يابند تا اين كه در گيرودار حمله انگليسي‌ها به بوشهر در شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ ه.ق رئيس‌علي در محلي به نام «تنگك صفر» هنگام شبيخون به به قواي انگليسي‌ها توسط فردي به نام غلامحسين تنگكي از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت. رئيس علي در ۱۲ شهريور ۱۲۹۴ خورشيدي در سن ۳۴ سالگي كشته شد.

نخلستان‌هاي سرسبز آب‌پخش

در استان بوشهر بالغ بر پنج ميليون اصله نخل وجود دارد و توليد سالانه محصول خرماي اين استان حدود 150 هزار تن است. در اين ميان منطقه آب‌پخش بيشترين ميزان توليد خرما در سطح استان را دارد و نخلستانهاي سر به فلك كشيده در اطراف مسير ورودي به اين منطقه جلوه بسيار زيبايي به اين منطقه داده است.

اين منطقه كه در محور مواصلاتي استان‌هاي جنوبي قرار گرفته است، با وجود بهره‌مندي از نهرها و كانال‌هاي آبياري پرآب در كنار نخلستان‌هاي سرسبز محل مناسبي براي توقف مسافراني است كه از اين مسير عبور مي‌كنند.

سيراف

سيراف در بعضي نوشته‌ها صيراف نيز نوشته شده‌است. شهري باستاني واقع در بخش مركزي شهرستان كنگان در استان بوشهر يكي از آثار تاريخي و از نقاط ديدني استان بوشهر در جنوب ايران است.

سيراف يكي از قديميترين بنادر ايران است كه زماني داراي رونق فراواني بوده‌است. شهر باستاني «سيراف» داراي معماري خاصي مي‌باشد كه بسيار شبيه به روستاي ماسوله در شمال كشور مي‌باشد. سيراف پررونق ترين بندركشور بود كه روابط تجاري زيادي با كانتون چين و... در دوره‌هاي ساساني و اسلامي داشت.

بازمانده‌هاي اين شهر باستاني در نزديكي بندر سيراف كنوني ديده مي‌شود. سيراف زماني از بندرهاي اصلي ايران و خاورميانه و محل پهلوگيري كشتي‌هاي بزرگ بود. بازرگانان سيرافي به دوردست‌هاي آسيا و آفريقا سفر دريايي مي‌كردند.

بافت تاريخي بوشهر

بافت تاريخي بوشهر با حدود 35 هكتار مساحت، در دل اين شهر بندري قرار دارد و از بافت‌هاي منحصربه‌فردي است كه متناسب با شرايط اقليمي منطقه شكل گرفته است.

مصالح غالب ساختمان‌هاي اين بافت، سنگ و گچ بوده و سقف بناها نيز از مصالح چوبي است كه پس از 100 سال، دوام حقيقي خود را از دست داده و نياز به مرمت مداوم و مستمر دارد؛ از اين رو، با گذشت ساليان متمادي، عمر مفيد ساختمان‌هاي درون بافت پايان يافته است.

منطقه حفاظت‌شده ناي‌بند

منطقه حفاظت‌شده ناي‌بند منطقه در ۳۲۰ كيلومتري جنوب شرقي بندر بوشهر شامل خليج ناي بند، منطقه حفاظت شده ناي بند و جنگل‌هاي حراي (مرزهاي عسلويه، بساتين و هاله) است. اين منطقه با وسعت ۲۲هزار و 500 هكتار بصورت دماغه مرتفع در ساحل جنوبي خليج ناي بند قرار دارد.

گونه‌هاي كل و بز، قوچ و ميش، و گونه نادر جبير و جيرفتي را در بر دارد.در چشم انداز طبيعي اين منطقه داراي خورهاي متعدد، جنگلهاي حرا، سواحل ماسه‌اي و درختان كهنسال انجير معابد، دشتهاي مشجر دره‌هاي عميق و صخره‌اي وجود دارد.

اين منطقه از نظر تنوع جانوران وحشي منحصر به فرد است و داراي ميش و قوچ، كل، بز وحشي، آهو، جبير و پلنگ است. جبير را آهوي هندي و آهوي كويري نيز مي‌نامند. جبير كمي كوچكتر از آهو با پوست اُخرايي رنگ است كه رنگ سفيدي در زير شكم دارد. شاخ آن مستقيم با انحنايي در طرف جلو است كه پيچ قلاب مانند نوك شاخ آهوي ايراني را ندارد.

پارك ملي دريايي نايبند با مساحت ۴۹ هزار و ۸۱۵ هكتار در دو استان بوشهر و هرمزگان قرار دارد.

مجموعه پارك ملي دريايي زير نظر اداره كل محيط زيست شهرستان كنگان است. حدود ۲۷ هزار هكتار اين منطقه دريايي و بقيه خشكي است.

پايتخت انرژي ايران

ميدان گازي پارس جنوبي (در قطر: گنبد شمالي) بزرگترين ميدان گازي جهان است كه در خليج فارس و در آبهاي سرزميني ايران و قطر واقع شده‌است. اين ميدان گازي بين ايران و قطر مشترك بوده و در كشور قطر ميدان گازي گنبد شمالي نام دارد. در صورت برداشت كامل گاز اين ميدان، انرژي ده سال كل ساكنان كره زمين تامين مي شود.

مساحت اين ميدان ۹ هزار و ۷۰۰ كيلومتر مربع است كه سه هزار و 700 كيلومتر مربع آن در آبهاي سرزميني ايران و شش هزار كيلومتر مربع آن در آبهاي سرزميني قطر قرار دارد.حجم گاز برداشت‌شدني ميدان به همراه ميعانات گازي، معادل ۲۳۰ بيليون بشكه نفت خام است.

ذخيره بخش ايراني ميدان ۱۴ تريليون مترمكعب گاز درجا و ۱۰ تريليون مترمكعب گاز قابل برداشت و ۱۷ بيليون بشكه ميعانات گازي (۹ بيليون بشكه قابل برداشت) است كه ۵۰ درصد ذخاير گازي ايران و هشت درصد از ذخاير گازي جهان است.

كاخ بردك‌سياه

كاخ بردك‌سياه واقع در شهر برازجان از توابع بخش مركزي شهرستان دشتستان يكي از آثار تاريخي و از نقاط ديدني استان بوشهر در جنوب ايران است.

كاخي مربوط به عصر هخامنشي است، ودر ۱۲ كيلومتري شهر برازجان واقع شده‌است، اين كاخ در حاشيه رودخانه دالكي قرار دارد، و بعد از كاخ كوروش بنا شده و فاقد ظرافت‌ها و تركيب خاص رنگ‌هاي سياه و سفيد كاخ‌هاي برازجان و پاسارگاد است.

ظاهر كاخ سنگ سياه از لحاظ سبك هنر معماري و تركيب رنگ‌هاي سياه و سفيد و مشخصات ظاهري آن نشان مي‌دهد كه اين كاخ بعد از كاخ برازجان ساخته شده‌است. كاخ سنگ سياه داراي تالاري مركب از ۱۰ ستون است، در دو رديف پنج تايي كه به سبك و پلان و نقشه‌هاي هخامنشي ساخته شده و مخصوصا قابل انطباق با پاسارگاد و برازجان است.

منطقه حفاظت‌شده حله

اين منطقه در سواحل خليج فارس در فاصله ۱۰ كيلومتري شمال شرقي بندر بوشهر است. مساحت آن بالغ بر 42 هزار هكتار است كه حدود نيمي از آن تالابي است و آب آن از تالاب رود حله مي باشد. تشكيل اين تالاب بر اثر طغيان رودخانه و تغيير مسير دادن اين تالاب با نفوذ مسير سابق در زمينهاي مجاور تشكيل شده است.

گياهان آبزي تالاب زيستگاه پرندگان آبزي و كنارآبزي است. پوشش گياهي آن شامل بوته هاي شور پسند - گياهان علوفه اي - درختان گز - گردو - اشك - و گياهان تالابي نخل مردابي - ني - بزواش - پيازين و گزنه پالويي (پيازين و ني بيشترين تراكم دارند) است.

اين منطقه زيستگاه جانوراني چون گراز، شغال، گرگ، روباه معمولي و خرگوش است و پرندگاني نظير دراج (به وفور وجود دارد)، كوكر، قمري، كبوتر چاهي، چكاوك، كاكلي، حواصيل خاكستري، درنا، غاز خاكستري، فلامينگو، پليكان، پاخاكستري، بوتيمار، اردك كله تير، اردك نوك پهن، هوبره و انواع باز در آن بسر مي برند.

گور دختر

گوردختر واقع در بخش مركزي شهرستان دشتستان يكي از آثار تاريخي دورهٔ هخامنشي و از نقاط ديدني استان بوشهر در جنوب ايران است.

اين بنا آرامگاه دختر (آتش سا) يا مادر (ماندانا) يا خواهر كوروش بزرگ است. شاپور شهبازي از باستان‌شناسان بزرگ ايران معتقد بود كه اين گور به كوروش كوچك تعلق دارد. لويي واندنبرگ نيز آن را متعلق به كورش يكم مي‌دانست.

گور دختر يعني دختر گبر يا زرتشتي، در خاور جادهٔ برازجان به كازرون قرار دارد كه بناي آن داراي سقف و بدنه سنگي شبيه آرامگاه كورش بزرگ است كه البته هخامنشيان در برازجان تنها گور دختر را از خود به يادگار نگذاشته‌اند و علاوه بر آن «چرخاب» متعلق به كوروش در يك كيلومتري جنوب غرب برازجان و كاخ«سنگ سياه» و كاخ«بردك سياه» در دشتستان نيز بناهايي مربوط به اين دوره از تاريخ در اين سرزمين هستند.

معماري بناي گور دختر درست مشابه آرامگاه كوروش در پاسارگاد اما در مقياسي كوچكتر است. كل بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته و بوسيله بست‌هاي دم چلچله‌اي به يكديگر متصل شده‌اند.

كوه پرديس (پدري)

اين كوه به عنوان يكي از عجايب شهرستان جم محسوب مي‌شود و پژوهشهاي بسيار زيادي روي اين كوه انجام شده كه داراي نتايج جالب و شگفت‌آوري بوده و تعابير مختلفي را به جا گذاشته است.

اين كوه در قديم با عنوان كوه جم، پوز يا پدري ناميده مي‌شد چون قله اين كوه شبيه پوز است. اما در كتاب اوستا از اين منطقه به "ور جم كرد" نام برده مي شود به همين دليل نام جم نيز بر آن گذاشته شده اما يك پژوهشگر با استفاده از نام "پدري" كه نام رسمي كوه و به معني پارادايس يا بهشت اوستاست، واژه پرديس را براي آن انتخاب كرد به همين دليل اكنون از واژه پرديس در كل كشور براي اماكن، مناطق حتي نام دختران نيز استفاده مي شود.

قله اين كوه كه رفته رفته از ارتفاع آن كاسته شده، نزديك‌ ترين نقطه كره زمين به خورشيد، ‌است زيرا در نزديكي خط استوا بلندترين ارتفاع، قله همين كوه‌ است. حتي اورست حدود هزار متر از پوز پدري پائين‌تر است و يك قله مستقل جداگانه محسوب مي‌شود.

جنگل گلو بردكان

يكي از مناطق نمونه‌ي گردشگري در شهرستان جم استان بوشهر ، جنگل گلوبردكان واقع در بخش ريز اين شهرستان است. اين جنگل با داشتن درختان بسيار سايه‌گستر و رود تقريباً دائمي همه ساله پذيراي مهمانان بسياري است.

جنگل گلوبردكان ريز از جمله مناطقي است كه عيد نوروز بسيار پر تردد و مهمان‌پذير بوده و به دليل وسعت نسبتاً زياد تعداد زيادي از مسافران نوروزي و مردم بومي مي‌توانند از محيط مفرح آن استفاده كنند.

گنبد نمكي جاشك

كوه جاشك، كوه نمك يا گنبد نمكي جاشك در استان بوشهر، يكي از بزرگ‌ترين و فعالترين و زيباترين گنبدهاي نمكي ايران و خاورميانه و از جاذبه‌هاي طبيعي استان بوشهر است كه در بهمن سال ۱۳۸۶ بعنوان اثر طبيعي ملي فسيلي به عنوان يكي از مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست به ثبت رسيد كه اكنون در اختيار محيط زيست قرار گرفته و محيط باني آن در روستاي جاشك از توابع دهستان آبدان شهرستان دير در آينده نزديك ايجاد مي‌شود.

مهمترين خصوصيات بارز و متفاوت كوه نمكي جاشك به نوع نمكهاي اين كوه نمكي، گنبدها و غارهاي منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و... مي‌توان اشاره داشت.

موزه مردم شناسي بوشهر

در دوران پهلوي دوم و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي از اين‏ عمارت همچون گذشته به عنوان ساختمان شهرداري استفاده‏ مي‏شد، به پيشنهاد اداره ميراث فرهنگي و بنياد ايران‏شناسي در صدد برآمدند از آن بنا به عنوان«موزه مردم ‏شناسي بوشهر»استفاده‏ كند.

عمده مصالح تشكيل دهنده اين بنا سنگ‏هاي مرجاني، گچ،چوب ساج مي‏باشد كه به منظور جلوگيري از نفوذ رطوبت‏ به دليل نزديكي به دريا و موريانه نخست اطراف ستونها را با بند كمال(كنبال)كه از الياف درخت نارگيل درست‏ مي‏شود مي‏پيچانده‌‏اند و سپس روي پوست مزبور با گچ‏ تزئين داده‏‌اند. اين ساختمان داراي دو طبقه است.

نيروگاه اتمي بوشهر

نيروگاه اتمي بوشهر يكي از نمادهاي بالندگي ايران اسلامي در دستيابي به فناوري‌هاي نوين در علم هسته‌اي است.

سواحل زيباي خليج فارس

سواحل زيباي خليح فارس و غروب هاي سحر انگيز آن مهم‌ترين مكان هاي ديدني استان بوشهر را تشكيل مي دهند. جزيره خارك در نزديكي شهرستان گناوه واقع شده و از مهم ترين جاذبه‌هاي طبيعي منطقه و يكي از جزاير زيباي خليج فارس به شمار مي آيد. اين جزيره از مناطق بسيار قديمي منطقه بوده و داراي آثار تاريخي متعددي است.

مرز طولاني استان بوشهر با خليج فارس سواحل بسيار زيبايي را براي استان بوشهر رقم زده است.

..................................................

گزارش: سعيد رضائي

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|22|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن