تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836880830
علی حاتمی در جشنوارهی فجر
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "علی حاتمی" در جشنوارهی فجر
« دریغ، یازده سالی گذشته است كه سینما انتظار میكشد كه یك حاتمی سینماشناس، ایران دوست پارسیگوی، شیرین زبان با آن عشق به ایران و سنت و اعتقاد پیدا شود و این چند كار نوشتهی زمین ماندهاش را بسازد.» به گزارش ایسنا، در یازدهمین سال فقدان "علی حاتمی" و در بیست و ششمین جشنوارهی فیلم فجر قرار است بزرگداشت سازندهی فیلمهای "مادر"، "دلشدگان"، "كمالالملك"، "سوتهدلان" برگزار شود. در سالهای اخیر و در گفتو گوهای مختلفی كه پیشكسوتان سینمای ایران با ایسنا داشتهاند از علی حاتمی گفتند كه در ادامه آنها را بازخوانی میكنیم. "حاتمی" سعدی سینمای ایران بود جمشید مشایخی میگوید: زندهیاد "حاتمی "سعدی سینمای ایران بود كه دیالوگهای حساب شدهای در فیلمهایش استفاده میكرد. او حرف امروز را در قصههای دیروز میگفت و تاریخ برایش وسیله بود. حاتمی هنرمند توانایی بود كه به تاریخ و ادبیات اشراف كاملی داشت و اثر را از فیلتر ذهن خود خارج و روایت میكرد. من در داستانهای مولوی، سلطان صابحقران، سوتهدلان، كمالالملك و هزاردستان با او همكاری داشتم. ضمن اینكه قرار بود در "دلشدگان" هم حضور داشته باشم و حتی تست گریم دادم و قرارداد بستم. یك روز هم علی حاتمی با حسین دهلوی خانه ما آمدند و قرار شد او هم به ما كمك كند. مدتی هم تار زدن یاد گرفتم تا استیل ساز زدن را در فیلم به شكل درست داشته باشم. حاتمی به من گفت تا شهریور كاری با من ندارد و دراین فاصله سریال "پیك سحر" پیشنهاد شد. به گونهای قرارداد بستم كه كارم اول شهریور تمام شود. اما 10 مرداد حاتمی مدیر تولید را سراغ من فرستاد و به خاطر اینكه كاخ گلستان را جلوتر گرفته بودند، خواستند كار را شروع كنند كه نتوانستم در فیلم بازی كنم. در "مادر" هم قرار بود بازی كنم آن هم نشد. "ورسیون اول "تختی" را هم به من داد و قرار بود نقش "مردم" را در مقابل پیروزیها و شكستهای "تختی" بازی كنم. اما عدهای نمیخواستند علی با من كار كند و همین افراد باعث شدند دلخوریهایی بین ما بوجود آید. من كار با او را خیلی دوست داشتم و خود حاتمی معتقد بود دیالوگهایش را من از همه بهتر میگویم و به همین دلیل هنوز هم بعضی ازدیالوگهایش را حفظ هستم. او به ایران و تاریخ آن اهمیت میداد علی نصیریان هم با بیان اینكه "علی حاتمی" ریشه در تئاتر داشت و از بچههای تئاتر بود، مطرح میكند: از همان ابتدا او را میشناختم و با شیوه كاریاش هم آشنا بودم. او اسكلتی از قصه و چیزی كه میخواست بسازد را مینوشت و به هنرپیشهاش میداد و میگفت چهارچوب و قاب قضیه این است و دیالوگها را شب قبل از فیلمبرداری مینوشت و صبح كه میخواست برداشت شود به بازیگر میداد. این یك مقدار برای من و بازیگران دیگر سخت بود، چون هم زبان كار عادی و راحت نبود و هم اینكه فرصت بسیار محدود بود و تنها مشكل من با حاتمی همین بود. ولی از لحاظ كار چهارچوبها و دیدهایی داشت كه در اول كار مطرح میكرد و در هنگام كار دخالتی در كار هنرپیشه نمیكرد و فقط میزانسنها را توضیح میداد. حاتمی با تمام عواملش خیلی با محبت ارتباط داشت و كارش هم به نظر من منحصر به فرد بود و فرم خاص خودش را داشت. او به ایران و تاریخ ایران و آدمهایی كه در تاریخ بودند و حتی اشیا، معماری و رنگ اینها اهمیت زیادی میداد و اصرار داشت همه چیز درست دربیاید. "حاتمی" از پایهگذاران سینمای ملی بود محمد علی كشاورز كه به سابقهی همكاریاش با زندهیاد علی حاتمی اشاره دارد، به ایسنا میگوید: سال 59 مشغول بازی در سریال "سربداران" بودم كه علی حاتمی "هزار دستان" را شروع كرد و این اولین كار من با او بود. البته قبلا نمایشنامههایی كه نوشته بود را در تئاتر كار كرده بودم. علی از بچههایی بود كه از اداره هنرهای دراماتیك بیرون آمد و در رشته ادبیات دراماتیك تحصیل میكرد و در بعضی كلاسها با هم بودیم. فیلمهای خوبی هم ساخته بود مثل "سوته دلان" و "ستارخان" و در واقع فیلمنامهنویس ماهری بود و هنوز كسی روی دست او در دیالوگنویسی بخصوص در زمان قاجار بلند نشده است. او ادامه میدهد: هنگام ساخت "هزار دستان" به من میگفت؛ حالا دیگر باید با من كار كنی. او فیلنامهاش را به كسی نمیداد البته اینكه میگویند چیزی آماده نداشت اشتباه است. علی همه چیزش آماده بود منتهی دست كسی نمیداد و فقط به تعداد معدودی كه با آنها آشنا بود میداد. "هزار دستان" را من، مشایخی و انتظامی خواندیم ولی به خیلی از بازیگران نداد. حتی اینكه میگویند سركار میآمد و مینوشت اصلا درست نیست، تمام این چیزها را علی قبلاً نوشته بود، منتهی وقتی سر صحنه میآمد آنها را به كسانی كه باید بازی میكردند میداد. وقتی نقش "شعبان بی مخ" را به من پیشنهاد كرد گفتم:اجازه بده روی نقش مطالعه كنم و ببینم دوستش دارم یا نه، دیدم با این كار میشود یك تجربه كار هنرپیشگی كرد. با جاهلهای قدیمی و لوطیهای محلههای مختلف صحبت كردم تا به نقش نزدیك شوم. نزدیك به 5 بار هم گریمم عوض شد كه هر بار 4 ساعت طول میكشید من و انتظامی سنگینترین گریم را داشتیم. به هر حال شروع به كار كردیم.شعبان بیمخ نقشی بود كه دوست داشتم و خوشبختانه از نظر مردم هم موفق بود. علی هم دقت زیادی روی كار داشت و حتی به جزئیات میرسید. "هزار دستان" واقعهای تاریخی به روایت علی حاتمی بود. او به همراه فرخ غفاری از پایهگذاران سینمای ملی بودند علی مطالعه زیادی داشت و مردم را خوب میشناخت و نقشش را به كسی میداد كه بتواند آنرا حس كند و حتی وسایلی كه در صحنه انتخاب میكرد، حتما باید اصل میبود و آنها را از موزهها به امانت میگرفت كه هنرپیشه با دیدن این اجسام قدیمی یك حس جدیدی را تجربه كند. بازیگرانش همه برایش مهم بودند چه آنكه نقشی بلند داشت و چه آنكه نقشش كوتاه بود. در فیلم "كمال الملك" هم همكاریام با علی ادامه پیدا كرد كه نقش "اتابك اعظم" را بازی میكردم و برای این فیلم هم تحقیقات و مطالعات زیادی را انجام دادم. او با وسواس عجیبی كار میكرد مرتضی احمدی از اینكه علی حاتمی بچه محلاش بوده است یاد كرد و بیان كرد: كوچهای بنام حاتمی بود كه هنوز هم هست و در آنجا با عمویش زندگی میكردند. اسم كوچه هم برای عمویش "عزیزالله خان حاتمی" نویسنده بزرگ رادیو بود. علی در كنار عمویش به اینجا رسید. علی مرد بامرامی بود و دیالوگهایش مینیاتور بود و فكر نمیكنم كسی پیدا شده باشد كه بتواند مانند او دیالوگ بنویسد. علی یك برادر و یك خواهر داشت كه برادرش حسین هنوز هم با من تماس دارد. در فیلم "حسن كچل" به كارگردانی علی حاتمی فقط در تیتراژ خواندم و بازی نكردم و در مقابل اصرار حاتمی برای بازی كردن، گفتم: «علی جان من هر كار هم بكنم به اندازه تیتراژ مورد توجه مردم قرار نمیگیرد» كه همینطور هم شد. "باباشمل"و"قلندر"را هم با او كار كردم و از كارهای بعد از انقلابش هم بازی در "هزاردستان" را پیشنهاد داد كه آن زمان مسأله بیماری همسرم مطرح بود كه مبتلا به سرطان بود كه همه دار و ندارم را خرج او كرده بودم و خواه ناخواه من باید زیاد كار میكردم و نمی توانستم 2 سال مشغول یك كار باشم، "هزاردستان" 8سال طول كشید. به او هم گفتم من دوست تو هستم. بچه محل هستیم من چیزی را از تو لاپوشانی ندارم، خیلی بدهكارم، باید كار كنم. علی هم حرف مرا قبول كرد و چیزی نگفت. ولی به عنوان 2 تا بچه محل و دو تا دوست با هم تماس داشتیم و مرگش هم برای من خیلی سخت بود.علی حاتمی با وسواس عجیبی كار میكرد و به همین دلیل تمام آثارش به یادگار مانده است. او فیلمش را در هنگام دوبله هرس میكرد منوچهر اسماعیلی از دوبلورهای پیشكسوت هم از سابقهی رفاقتش با علی حاتمی میگوید: با علی حاتمی از "حسن كچل" كه شروع كارش بود رفیق بودم و به همین دلیل علاقه خاصی به هم داشتیم و این همكاری از آن كار كه پیش صدا ضبط كردیم تا فیلم آخرش ادامه داشت. از كارهای علی حاتمی اصلاً نمیتوان گذشت، خود او معتقد بود و بارها و بارها هم گفت: «كه من فیلمم را در زمان دوبله هرس میكنم و به بار میآورم و معتقد بود كه لحن كارهایشان در دوبله در میآید.» چند تا فیلم هم مثل "دلشدگان" سر صحنه گرفت و دوبله نكرد، یكی هم "حاجی واشنگتن" بود كه تقریبا همه هنرپیشهها به جز یكی دو نفر خودشان صحبت كردند و جایی برای دوبله آنچنانی نداشت، ولی "كمالالملك" و"مادر" او مثال زدنی است. ایمان بچهها پشت حاتمی بود و لحظهای كه حضور نداشت ما كار نمیكردیم و صبر میكردیم بیاید و بدون دستور او حتی یك كلمه هم نمیگفتیم. با اینكه اطمینان كامل داشت ولی به خودمان اجازه نمیدادیم. این اعتقاد این احترام را برای همه ما واجب میكرد. "مادر" آخرین همكاری من با مرحوم حاتمی است. در این فیلم هم جای سه شخصیت اصلی صحبت كردم، پسر بزرگ خانواده كه نقش آن را محمد علی كشاورز بازی میكرد و آقای حاتمی گفت، همان شعبان استخوانی را مقداری ارتقاء بده و در واقع حساب بانكیاش را زیاد كردیم و چهار تا كلمه آلمانی هم در حرفهایش آوردیم. پسر عقب افتاده خانواده با بازی اكبر عبدی كه آن هم شبیه كه نه؛ ولی از جنس "سوتهدلان" بود كه در واقع باید گفت، هیچ كدام از پرسوناژها در تفكر علی حاتمی از دسترسش دور نبودند و هر كدام در یك جایی در فیلمهایش حضور داشتهاند و برادر ناتنی كه جمشید هاشم پور آنرا بازی میكرد و برای این نقش آقای فردوسیزاده مترجم زبان عربی خیلی به من كمك كرد و با حضور او تمام اعرابگذاریهای را رعایت كردم. البته زیاد با این زبان غریبه نیستم و سابقه ذهنیام از ادای كلمات خیلی زیاد است و با یك بار گفتن ایشان توانستم صحبت كنم. زندهیاد علی حاتمی چند بار سر فیلمبرداری این فیلم در همان خانهای كه میخواست كار كند، در خیابان سوم اسفند ماه از من دعوت كرد كه با حال و هوای فیلم آشنا شوم. اجل مهلت نداد آخرین پیامبر (ص) را بسازد عزت الله انتظامی هم از فیلمنامهی نساختهی علی حاتمی به نام آخرین پیامبر (ص) یاد میكند و به ایسنا میگوید: "آخرین پیامبر(ص)" كه به زندگی حضرت محمد (ص) مربوط میشد از جمله فیلمنامههای آمادهی مرحوم علی حاتمی بود كه مجال ساختنش را پیدا نكرد و برای همیشه بایگانی شد. «زینالعابدین رهنما» كتاب زیبا و قشنگی دربارهی حضرت محمد (ص) نوشته بود كه علی حاتمی تصمیم گرفت فیلمنامهای براساس این كتاب آماده كند و آن را در قالب سریالی بسازد. به اتفاق ایشان به منزل رهنما رفتیم و اجازه این كار را گرفتیم فیلمنامه آماده شد و گفتند باید به قم برود تا آنجا اجازه ساخت بگیرد كه این سناریو در آنجا رد شد و آقای حاتمی آنرا به آقای رهنما برگرداندند. علی حاتمی خیلی دوست داشت راجع به حضرت محمد (ص) كاری بكند و سناریوی دیگری را با نام «آخرین پیامبر» آماده كرد و آن را به همراه دو فیلمنامه دیگر به نامهای «آقبانو» و «گاردنپارتی» به من داد تا آن را بخوانم و نظرم را بدهم. آنرا خواندم و خیلی خوشم آمد در واقع خیلی خوب روی آن كار شده بود. فقط پیشنهاد كردم به خاطر اینكه فضای كار درست در بیاید در كشورهای عربی ساخته شود كه نظر خود حاتمی هم همین بود. این سناریو مورد تأیید مراجع قم هم قرار گرفت و پروژه بسیار عظیم بود و بعد از سریال «هزاردستان» تنها سریالی بود كه دوست داشتم در آن بازی كنم كه نشد. در واقع حاتمی میخواست دولتهای دیگر را برای ساخت این مجموعه به مشارت بكشاند كه اجل مهلتش نداد. آقای بازیگر معتقد است: سناریوهای علی حاتمی خاص بود و با وجود اینكه سناریوی این سریال كامل است اما شخص دیگری نمیتواند این كار را بسازد. در واقع سبك حاتمی این بود كه سناریوها را كامل نمینوشت اما وقتی میخواندیم به پیكره كار پی میبردیم. او سر كار، صبح به صبح دیالوگی را به بازیگران میداد. حاتمی تبحرش را در ساخت آثار تاریخی با "كمالالملك"، "سلطان صاحبقران" و "هزار دستان" نشان داده است. و صادق ماهرو از دوبلورهای پیشكسوت به ایسنا میگفت: با علی حاتمی در «حسن كچل» همكاری كردم و معتقدم او یك دانشمند بود كه خیلی میفهمید. از من خواست صدایم را برای نقش غول بسازم و بعد هم تلافی كرد و اسم من را در تیتراژ، بزرگ بالای گویندههای دیگر نوشت. چنگیز جلیلوند دیگر دوبلور پیشكسوت مطرح كرد: فكر میكنم یكی از قشنگترین كارهایی كه در سینما دوبله كردم فیلم "طوقی" ساخته علی حاتمی بود كه به جای وثوقی و ملك مطیعی صحبت میكردم و هر دو، صداهایی كاملاً متفاوت داشتند كه با راهنماییهای خوب حاتمی این نقشها درآمد. علی حاتمی در چهاردهم آذرماه سال 1375 پس از یك بیماری طولانی درگذشت. از آثار سینمایی او میتوان به "طوقی" 1349 ، "باباشمل" 1350 ، "قلندر" 1351 ، "سوته دلان" 1356 ، "حاجی واشنگتن" 1361 ، "كمالالملك" 1363 ، "مادر" 1368"دلشدگان" 1370 و... است. سال گذشته بود كه محمد مهدی دادگو در مراسم رونمایی تندیس علی حاتمی خطاب به مسوولان فرهنگی اعلام كرد: «عمده آثار ارزشمند علی حاتمی همچون همهی سینماگران كشور بر روی نگاتیو ثبت شده است، این منبع و سرمایهی اصلی سینما ملی در حال نابودی است. میراث فرهنگی تصویری ایران كم از بناهای تاریخی و میراثی ندارد. ولی اخبار خوشی از این میراث نمیرسد، میتوان با بهرهگیری از فنآوری جدید از نابودی این بخش مهم از میراث فرهنگی ایران زمین پیشگیری كرد، حتی با استفاده از آنچه در زمینه دانش فن این امر در جهان رخ داده است این آثار را حفظ كرد.» او تأكید میكرد: «نسلهای آینده، مخاطبان بالقوه این آثار هستند، آنان را از این اتصال و تداوم فرهنگی، هنری محروم نكنید. آثار علی حاتمی به صورت ویدئویی دیگر موجود نیست، به صورت نگاتیو جسته و گریخته و پراكنده هنوز وجود دارد، كه آن هم قطعاً در وضعیتی نابسامان و در حال رنگ باختگی یا خرابی است. همتی والا میخواهد با كمك تمام دستگاههای زیربط و به دور از دغدغههای روزمره، این مهم به صورت تكلیفی فرهنگی - تاریخی به اجرا درآید.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 620]
صفحات پیشنهادی
بزرگداشت علی حاتمی در جشنواره
بزرگداشت علی حاتمی در جشنواره-ایسکانیوز:دبیر خانه بیست و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر اعلام کرد که یکی از بزرگداشت های بخش سینمای ایران به مرحوم ...
بزرگداشت علی حاتمی در جشنواره-ایسکانیوز:دبیر خانه بیست و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر اعلام کرد که یکی از بزرگداشت های بخش سینمای ایران به مرحوم ...
علی حاتمی ستایشگر هویت ملی است
وی با اشاره به اختصاص بخشی از جشنواره فیلم فجر به بزرگداشت علی حاتمی , افزود : این نکوداشت تکریم هویت و شناسانه ملی است که در آثار علی حاتمی تبلور یافته ...
وی با اشاره به اختصاص بخشی از جشنواره فیلم فجر به بزرگداشت علی حاتمی , افزود : این نکوداشت تکریم هویت و شناسانه ملی است که در آثار علی حاتمی تبلور یافته ...
« مادر» علی حاتمی در جشنواره
همين بس كه سال 68 فيلم «مادر» را با علي حاتمي بهعنوان تهيهكننده كار كردم و ... این 12 نفر كمتر از دو ماه به برگزاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر باقی است.
همين بس كه سال 68 فيلم «مادر» را با علي حاتمي بهعنوان تهيهكننده كار كردم و ... این 12 نفر كمتر از دو ماه به برگزاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر باقی است.
دو فيلم بازسازي شده از علي حاتمي
دادگو به آماده شدن اين دو فيلم سينمايي اشاره كرد و گفت: حاتمي يك سينماگر هميشه زنده است و اميدوارم تا جشنواره فيلم فجر امسال، اين دو فيلم به كارنامه علي حاتمي بعد از ...
دادگو به آماده شدن اين دو فيلم سينمايي اشاره كرد و گفت: حاتمي يك سينماگر هميشه زنده است و اميدوارم تا جشنواره فيلم فجر امسال، اين دو فيلم به كارنامه علي حاتمي بعد از ...
لیلا حاتمی و علی مصفا در «آسمان محبوب» داریوش مهرجویی
اولین نمایش تازهترين فيلم داريوش مهرجويي در جشنواره فیلم فجر امسال. ... در "آسمان محبوب" علی مصفا، لیلا حاتمی، مانی حقیقی، فریده سپاهمنصور، محمدباقر صفانور .
اولین نمایش تازهترين فيلم داريوش مهرجويي در جشنواره فیلم فجر امسال. ... در "آسمان محبوب" علی مصفا، لیلا حاتمی، مانی حقیقی، فریده سپاهمنصور، محمدباقر صفانور .
لیلا حاتمی: بیوگرافی و گزارش تصویری
بیوگرافیمتولد مهر 1351فرزند مرحوم علی حاتمی- همسر علی مصفا* پس از دیپلم، دو سال ... او برای بازی در فیلم «لیلا» از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار ...
بیوگرافیمتولد مهر 1351فرزند مرحوم علی حاتمی- همسر علی مصفا* پس از دیپلم، دو سال ... او برای بازی در فیلم «لیلا» از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار ...
نمایش و مرور آثار علی حاتمی
در این شرایط، کمالالملک (علی حاتمی) به محبوبترین فیلم جشنواره سوم تبدیل شد. ... چهارمین جشنواره فیلم فجر در شش بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مرور یک سال ...
در این شرایط، کمالالملک (علی حاتمی) به محبوبترین فیلم جشنواره سوم تبدیل شد. ... چهارمین جشنواره فیلم فجر در شش بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مرور یک سال ...
مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر-مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجرآپاراتخانهی ... مسعودجعفری جوزانی هم با اشاره به بزرگداشت زندهیاد علی حاتمی در این جشنواره اظهار ...
مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر-مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجرآپاراتخانهی ... مسعودجعفری جوزانی هم با اشاره به بزرگداشت زندهیاد علی حاتمی در این جشنواره اظهار ...
حضورليلا حاتمي و علي مصفا در فرهنگسراي رازي
حضورليلا حاتمي و علي مصفا در فرهنگسراي رازي-به گزارش روابط عمومي ... آلمان و آمريكا مورد توجه قرار گرفته و در جشنواره فيلم فجر نامزد دريافت ديپلم افتخار براي.
حضورليلا حاتمي و علي مصفا در فرهنگسراي رازي-به گزارش روابط عمومي ... آلمان و آمريكا مورد توجه قرار گرفته و در جشنواره فيلم فجر نامزد دريافت ديپلم افتخار براي.
مرور 27 دوره جشنواره فیلم فجر
مرور 27 دوره جشنواره فیلم فجر-در این مطلب فجر قصد داریم خلاصه ای از کارنامه این ... (مرحوم علی حاتمی) که 2 فیلم اول برای همیشه در توقیف ماند و فیلم حاتمی نیز پس از ...
مرور 27 دوره جشنواره فیلم فجر-در این مطلب فجر قصد داریم خلاصه ای از کارنامه این ... (مرحوم علی حاتمی) که 2 فیلم اول برای همیشه در توقیف ماند و فیلم حاتمی نیز پس از ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها