تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816459029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«نگاه شما»: چقدر خوشبخت هستيم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: «نگاه شما»: چقدر خوشبخت هستيم؟!
مهدي فارغي، بيننده «تابناك» در پيامي به ايميل «نگاه شما» نوشت:

يك بار در جمعي نشسته بودم كه بحث شانس مطرح شد و من گفتم يكي از بزرگترين شانسهاي ما اين است كه انسان متولد شده ايم! و همه از اين حرفم معتجب شدند چون اين مساله اي فراموش شده است در حالي كه مهمترين مساله است! دليلش هم اين است كه تمام توجه ما به مسائل مطرح شده معطوف مي شود نه وراي آن لذا گاهي مهمترين مسائل را يا در حاشيه قرار مي دهيم يا اصلاً ناديده مي گيريم.

مساله انسان متولد شدن ما از مسائلي است كه به فراموشي سپرده شده و دليلش زندگي اجتماعي ماست كه چون مدام انسانها را به وفور مي بينيم از انسان بودن خود متعجب نمي شويم در حالي كه نسبت جمعيت انسان به جمعيت موجودات رقمي چنان كوچك است كه به حساب نمي آيد! از ميان ميلياردها ميليارد موجودي كه به دنيا مي آيد اعم از حشرات و پرندگان و پستانداران و ...تنها يكي شانس انسان متولد شدن پيدا مي كند و اين منتي بزرگ است كه خدا بر ما نهاده است به اين خاطر كه حتي اگر يك زندگي بدتر از حيوان بودن نصيب ما شود در عوض ما مي توانيم به مرحله سعادت ابدي اخروي برسيم چيزي كه حيوانات از آن بي بهره اند و همين مي تواند يك تهديد براي ما شود و به جاي سعادت ابدي خود را دچار عذاب اخروي كنيم. از نظر ماديگرايي هم انسان بودن يك شانس بسيار بزرگ است زيرا زجركشيده ترين انسانها هم دوست ندارد در كالبد يك حيوان به زندگي ادامه دهند. من نمي خواهم به خواننده اين متن بگويم كه چقدر خوشبخت است چون ممكن است يا ملاك هاي من را قبول نداشته باشد يا اگر دارد خود مشمول آن نباشد اما نگاهي به خود مي اندازم شايد با تشابهت هايي كه وجود دارد و ملاك هايي كه مي گويم نظر عده اي را كه مدام از سرنوشت خود گلايه مي كنند تا حدودي تغيير دهم.

1: من انسانم پس خوشبخت تر از تمامي موجودات غير انساني هستم!

2: حدود 100 ميليارد انسان بر زمين پا گذاشته اند و رفته اند و من در اين زمانه پيشرفت و تكنولوژي به دنيا آمده ام ، زمانه اي كه زندگي يك شخص عادي بسيار مرفه تر از حتي پادشاهي در همين دويست سال پيش است تا چه رسد به پيشترها. مثلاً ناصرالدين شاه وقتي مي خواست به حمام رود از روز قبل دستور صادر مي كرد بعد با درشكه به طرف حمامخانه مي رفت با اندك امكاناتي و با كلي زحمت حمامي مي كرد بدون دوش آب و سشوار و... اما وضع امروز بسيار فرق مي كند و از هر جنبه كه نگاه كنيم اصلاً قابل مقايسه نيست پس من واقعاً خوشحالم كه در گذشته به دنيا نيامده ام. شايد بگوييد همين قضيه را مردم قرن هاي آينده درباره ما مي گويند اما اين گفته اي غلط است! پيشرفت گرچه متوقف نمي شود اما در حيطه هايي از كمينه مي گذرد و ديگر پيشرفت كردن يا نكردن آن تقريباً تفاوتي براي انسان نمي كند مثلاً نبود موبايل مي تواند براي ما عذاب آور باشد اما اگر موبايل سيستم فوق پيشرفته شماره گيري از طريق فكر كردن را نداشته باشند باعث عذاب ما نمي شود و بسا اگر اين تكنولوژي ها بيايند ترجيح دهيم گاهي به همين شيوه طبيعي كارها را پيش ببريم چون طبعاً انسان از فعاليت فيزيكي اندك بيزار نيست.

3: من بدني سالم دارم پس از غالب انسانها خوشبخت تر هستم! اگر به اطراف خود نگاه كنيم بسياري از افراد را خواهيم ديد كه يا معلول هستند يا ظاهري مناسب ندارند يا با بيماري هاي سختي مثل سرطان ، ديابت و ... مواجه هستند يا ذهني سالم ندارند در حدي كه مثلاً روانشناسان حدود 700 نوع بيماري رواني را دسته بندي كرده اند و معتقدند اكثر افراد حداقل يك بيماري يا مجموعه اي از آنها را دارند كه باعث مخاطراتي در زندگي آنها مي شود. يا بسياري افراد از مشكلات اجتماعي نظير طلاق والدين، اعتياد اعضاي خانواده يا مشكل داشتن آنها و... رنج مي برند. از نگاه آمار هم به اين قضيه نگاه كنيم خواهيم ديد حدود 80 درصد انسانها حداقل به يكي از اين مشكلات مبتلا هستند؛ مثلاً در همين كشور خودمان 3 ميليون معلول داريم! يك بار تك تك دوستان و آشنايانم را از ذهنم عبور مي دادم و با خودم مي گفتم اگر به من بگويند آيا حاضرم جاي او مي بودم قبول مي كردم يا نه؟ كه همه را از فيلتر ذهنم عبور دادم و ديدم هر يك مشكلاتي دارند كه من حاضر نيستم جاي وي مي بودم! شما هم همين آزمايش را انجام دهيد!

4: رفاه مادي من از 90 درصد مردم دنيا بيشتر است. پس، از اين دريچه هم جزو خوشبخت ها هستم! گاهي لازم است به جاي اينكه ما مدام حيطه هاي آماري كوچك را در نظر بگيريم كمي هم از ديدي كلي به موقعيت خود نگاه كنيم گرچه نبايد به خاطر موقعيت خوب نسبت به كليت، سستي به خرج دهيم و از محيط و جامعه خود عقب بمانيم. اگر مشكل ما اين است كه چرا پول سفرهاي توريستي را نداريم يا ماشين شخصي نداريم، بايد بدانيم در همين جهان ما بيش از يك ميليارد انسان يعني يك هفتم حتي آب سالم براي آشاميدن ندارند و حدود دو ميليارد شب مي خوابند در حالي كه يا گرسنه اند يا نيمه گرسنه.

به خاطر دارم وقتي كامپيوتر خريدم خيلي برايم عادي بود اما همان موقع (6 سال پيش) يك آمار ارائه شد كه در آن بيان مي شد تنها يك درصد مردم دنيا كامپيوتر شخصي دارند! پس تا از محيط پيرامون خود اطلاع دقيقي نداشته باشيم نمي توانيم ميزان خوشبختي خود را تعيين كنيم. ما كه در ايران هستيم و درآمدي متوسط داريم بدان معني است كه حدوداً از 90 درصد مردم دنيا وضعي بدتر نداريم . البته رفاه مادي گرچه تا حدودي متاثر از جبر محيطي است، اما تابعي از لياقت افراد هم مي باشد لذا نمي توانيم عمده مشكلات مالي خود را گردن شانس بيندازيم و خود مي توانيم به طبقات بالاي رفاه مادي برسيم.رفاه مادي هم از نقطه اي كه بگذرد، ديگر چندان كاربردي نيست و افزايش آن ديگر رابطه مستقيم با رفاه پيدا نمي كند مثلاً رفاه كسي كه ده ميليارد تومان دارد ديگر فرقي با كسي كه صد ميليارد تومان دارد نمي كند پس به حال سرمايه داران بزرگ غبطه نخوريد!

5: اين موارد كه بيان مي كنم شخصي هستند كه قصدم تحقير غير آن نيست بسا اينكه غير آن سليقه من را كوچك و بي ارزش بشمارد؛ بلكه قصدم از بيان آن اين است كه شما هم مواردي از همين قبيل را براي خود مجسم كنيد و احساس رضايت بيشتر از وضع خود كنيد. براي نمونه دو مورد را بيان مي كنم: الف) مذكر بودن: به خاطر مزيت هايي كه مذكر بودن در جامعه دارد و محدوديت هايي كه مونث ها دارند از جنسيت خود احساس رضايت دارم گرچه مي دانم اين حاصل عادت به اين جنسيت است چون از بدو تولد بوده و اگر دختر به دنيا مي آمدم الان از جنسيت خود باز هم راضي بودم چنانچه الان اگر از خانم ها بپرسيم كه حاضرند مرد شوند قريب به اتفاق جواب منفي مي دهند. ب) نژاد: همه نژادهايي كه خداوند خلق كرده اند محترم هستند و هيچ فرقي واقعاً نبايد بين آنها باشد و نزد خداوند بهترين ها، با تقوا ترين ها هستند اما چه كنيم كه فاتحان، نژاد غير خود را تحقير مي كنند از اين رو چون سفيد پوستان مسلط تر به دنيا هستند لذا نژاد غير سفيد دچار مصائب بيشتري است و البته از منظر زيباشناختي نژاد سفيد مورد پسندتر است و من به شخصه خوشحال هستم كه سفيد پوست هستم گرچه اين فقط بايد مساله اي در حد زيباشناختي باقي بماند و تعرض به حقوق يك نژاد نشود كه از بدترين كارهاست. علاوه بر اين ممكن است در زندگي اشخاص مواردي باشد كه براي وي به گونه اي باشند كه با وجود آنها احساس خوشبختي بيشتري مي كند اما حالت عمومي ندارد مثلاً من از چپ دست بودن خودم به دلايلي خوشحال هستم اما همين چپ دستي ممكن است براي افراد زيادي ناخوشايند باشد. با اين وضع من خودم را از خوشبخت ترين ها مي بينم، شما هم چشم خود را به روي واقعيات باز كنيد تا بتوانيد جايگاه واقعي خود را در نظام هستي بازشناسيد.

از اين موارد كه بگذريم مساله مهم ديگري وجود دارد كه اكثر افراد را در طول روز آزرده مي كند و آن رخدادهاي كوچك هستند حتي ماندن در پشت چراغ قرمز! يك بار از چند راننده پرسيدم معمولاً پشت چراغ قرمز مي مانيد يا قبل از قرمز شدن چراغ عبور مي كنيد؟ همه گفتند ما كه شانس نداريم مدام به چراغ قرمز بر مي خوريم! در حالي كه وضعيت چراغ قرمز و سبز به يك نسبت هستند! دليلش اين است كه انسانها ناكامي هايي خود را در پس تقدير و شانس پنهان مي كنند و اين پنهانكاري چون پيوسته است، لذا در انسان ريشه مي دواند و بخشي از شخصيت وي مي شود به حدي كه تقريباً همه خود را حداقل مقداري بدشانس تر از ديگران مي دانند در حالي كه قواعد آمار و احتمال كاري به اشخاص و نيت هاي آنها ندارد و كار خود را انجام مي دهد! اين نوشتار را با حديثي از حضرت محمد(ص) به پايان مي برم:
پيامبر فرمودند: «در دين و اخلاق و علم هميشه به بالاتر از خودتان نگاه كنيد تا خود را كوچك ببينيد و در مال دنيا هميشه به پايين تر از خود نگاه كنيد تا خود را ثروتمند و بي نياز ببينيد و نعمت خدا در چشمتان كوچك نشود.»

------------

«تابناك» مطالب اختصاصي و گردآوري شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جديدي با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد كرد.

مخاطبان محترم مي توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس [email protected] ارسال نمايند.

مخاطبان محترم براي ارسال مطالب خود بايد چند نكته را در نظر داشته باشند:

1. اين قالب جديد براي ارائه و معرفي «نگاه بييندگان به تمام موضوعات» مي باشد.

2.مطالب اختصاصي يا گردآوري شده مي تواند در قالب: ايده ، فيلم، عكس، گزارش تحليلي، گزارش خبري، كاريكاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتي الامكان با ذكر نام و نام خانوادگي فرستنده باشد.

4. موارد ارسالي مغايرتي با اصول اخلاقي و قوانين جاري نداشته باشد.

5. مطالب ارسالي به زبان و فونت فارسي باشد.

6.مطالب ارسال شده حتي الامكان حاوي اطلاعات دقيق باشد.

مشخصات فني

1. از ارسال تصاوير در متن فايلهاي word خودداري شود.

2. حجم فايل تصويري ارسالي( به صورت gif يا jpg ) بيشتر از 5 مگابايت نباشد.

3. حداكثر حجم فايل صوتي يا ويديو پنجاه مگابايت باشد. (نوع فايل: wmv, flv, wav, mp3, wma)

دوشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن