تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816275498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير حوزه علميه استان قم در گفت‌وگو با عنوان كرد حضور فعال حوزويان در عرصه پژوهش


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: مدير حوزه علميه استان قم در گفت‌وگو با عنوان كرد حضور فعال حوزويان در عرصه پژوهش
دين و انديشه- مرضيه محتشمي بررسي فعاليت‌هاي حوزه هاي علميه در يك سال گذشته و برنامه‌هاي حوزه براي سال آينده موضوع گفت‌وگوي ما با حجت الاسلام والمسلمين احمد فرخ فال، مسئول حوزه مديريت حوزه‌هاي علميه و مدير حوزه علميه استان قم است. بخش اول اين گفت‌وگو در تاريخ نهم اسفندماه در همين صفحه به چاپ رسيد و آنچه در ادامه مي‌آيد بخش دوم و پاياني اين گفت‌وگو است.
در سال‌هاي اخير چه تعداد مراكز تخصصي حوزه ايجاد شده و برنامه‌هاي آتي در اين باره چيست؟
تعدادي از مراكز تخصصي در دوران مديريت آيت‌الله مقتدايي در قم ايجاد شد كه رشته‌هاي تخصصي شيعه‌شناسي، فلسفه و چند رشته ديگر را در بر مي‌گيرد. البته بحث راه اندازي اين مراكز تنها منحصر در قم نشده به اين معني كه در مراكز استان‌ها نيز با وجود آن كه مديريت حوزه‌هاي آن‌ها نوپا بوده اما اين كار تا حدودي انجام شده است.با تشكيل شوراها و مديريت‌هاي استاني به لطف الهي، شاهد راه‌اندازي رشته‌هاي تخصصي در تهران و اهواز و استان‌هاي مختلف بوده‌ايم كه اميدواريم اين روند با قوت در آينده نيز تداوم داشته باشد.
به نظر شما برگزاري برنامه‌هايي چون همايش كتاب سال، جشنواره‌هاي علمي و پژوهشي مختلف و ... تا چه حد توانسته در شناسايي استعدادهاي نويسندگي و تحقيقاتي طلاب و فضلاي حوزه مؤثر باشد و برنامه شما براي تقويت اين امور در آينده چيست؟
پس از گذراندن سطح مقدماتي حوزه كه اصولاً علوم پايه و عمومي را شامل مي‌شود، طلاب وقتي وارد سطوح عالي و بعد درس خارج مي‌شوند، ميدان وسيعي در ارتباط با پژوهش مي‌يابند و به همين خاطر اكثر كارهاي طلاب متناسب با رويكرد پژوهشي انجام مي‌شود. البته در اين خصوص، برنامه‌ريزي‌هاي خوبي را معاونت پژوهشي انجام داده تا حتي آموزش‌ها در مدارس علميه به سوي آموزش پژوهش محور سوق پيدا كند، ضمن آن كه تمهيدات خوبي هم در اين رابطه انديشيده شده و معاونت‌هاي پژوهشي در حوزه‌هاي استان‌ها كارهاي خوبي را انجام داده يا در دست اقدام دارند. يك كار بسيار زيبايي كه در استان‌ها انجام شده، راه اندازي جشنواره‌هاي مشابه علامه حلي است كه اين‌ها تشويقي است براي كساني كه دغدغه‌شان، تحقيق، پژوهش و تأليف مي‌باشد. در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، شما وقتي نگاه مي‌كرديد در حوزه قم و حتي كشور يك مجله مكتب اسلام در عرصه كارهاي علمي و پژوهشي طلاب مي‌ديديد ولي امروز به لطف الهي مجلات بسيار متنوع و جامعي از سوي نهادهاي مختلف به عنوان محصولات علمي و پژوهشي حوزه ارايه شده كه چشم انداز بسيار خوب و روشني را نويد مي‌دهد. طبعاً جشنواره‌هاي علامه‌حلي، كتاب سال و ... زمينه‌هايي است كه طلاب را ترغيب مي‌كند براي انجام پژوهش‌هاي عميق و متناسب با حوزه و برنامه مركز مديريت حوزه‌هاي علميه نيز تقويت اين گونه برنامه‌هاي ارزشمند است.
بي شك يكي از مطالبات جدي مقام معظم رهبري متوجه مسئله اخلاق و تهذيب مي‌شود، كما اين كه معظم له در نماز جمعه اخير تهران نيز بر لزوم تقويت بعد اخلاق و مباحث تهذيبي در سطح جامعه تأكيد نمودند. با توجه به نقش بي بديل حوزه در اين عرصه حساس و رسالتي كه حوزويان در ايجاد اين فضاي اخلاقي برعهده دارند، سياست‌ها و برنامه‌هاي محوري حوزه در اين باره چيست؟!
خوشبختانه برنامه‌هاي متنوع و عميقي را معاونت تهذيب حوزه‌هاي علميه در اين خصوص تدوين كرده است، گرچه محدوديت‌هاي پشتيباني و مالي برخي از طرح‌ها را زمينگير كرده و مشكلاتي را به وجود آورده اما در حد وسع حوزه، دوستان لبيكي به خواسته‌هاي رهبري و مراجع داشته اند و كارهاي خوبي را به انجام رسانده‌اند.
نكته‌اي كه اين روزها در شوراهاي معاونين و نشست‌ها مورد بررسي قرار گرفته اين است كه مدارس - چه مدارس خوابگاهي، چه آموزشي و حتي مراكز تخصصي- به گونه‌اي سازمان نفرات آنها چيده شود كه نقش امور تربيتي و تهذيبي به عنوان يك نقش اصلي مورد توجه قرار گيرد و در مدارس تنها به آموزش بسنده نشده و مسائل اخلاقي در حاشيه قرار نداشته باشد.
ساماندهي واحدهاي حوزوي و مدارس و ... در جلسات متعدد مورد بررسي قرار گرفته و به اين مسئله توجه خاص شده است. اگر اين طرح در قم به عنوان حوزه كلان، عملياتي شد به طور قطع در حوزه‌هاي شهرستان‌ها نيز اين كار الگوبرداري مي‌شود.
يكي از نكاتي كه بزرگان حوزه همواره بر آن تأكيد دارند بحث به روز شدن طلاب است و اين كه با مجهز شدن به آموزش‌هاي كاربردي روز بتوانند به نيازهاي جامعه اسلامي پاسخ دهند. در اين خصوص بفرماييد كه طي يك سال گذشته چه كارهايي در حوزه‌هاي علميه انجام شده است؟!
به دنبال رهنمودهاي رهبري به برقراري تعامل سازنده حوزه و نظام، تفاهمنامه‌هاي متعددي با دستگاه‌ها منعقد شده كه از آن جمله مي‌توان به همكاري حوزه و آموزش و پرورش كه محورهاي وسيعي از تأكيدات معظم له را در بر مي‌گرفت اشاره كرد كه در اين رابطه نشست‌هاي خوبي بين وزير آموزش و پرورش با معاونين ايشان و نيز مدير حوزه‌هاي علميه و معاونان تشكيل شد و منجر به انعقاد تفاهمنامه جامع بين حوزه‌هاي علميه و آموزش و پرورش شد كه به تصويب و تأييد وزير و مدير حوزه رسيد. در اين تفاهمنامه ستادي از بين معاونان وكارشناسان برجسته حوزه و آموزش و پرورش تشكيل شد تا نقش اساسي در پيوند بين حوزه و آموزش و پرورش به منظور استفاده از ظرفيت‌هاي يكديگر در جهت رشد و تعالي فرهنگ و آموزش و تعليم و تربيت جامعه شكل بگيرد. در ارتباط با ديگر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها نيز به همين نحو كارهاي خوبي آغاز شده به گونه‌اي كه در رابطه با آموزش عالي اقداماتي انجام گرفته است. همچنين بين معاونت بين الملل حوزه‌هاي علميه با برخي از وزارتخانه‌ها تفاهمنامه‌هايي امضا شد و در حال حاضر معاونت‌هاي ستاد مركزي با معاونت‌هاي همتراز در وزارتخانه‌هاي مختلف در حال تعامل و رايزني هايي هستند و جلسات خوبي هم برگزار شده است و اميدواريم با آن رويكردي كه در تفاهمنامه‌ها مطرح شده بتوانيم روز به روز به تحقق مطالبات رهبري در اين باره نزديك شويم.
از ديرباز بحث استقلال حوزه‌هاي علميه يكي از نكات مشترك و مورد تأكيد همه بزرگان بوده است اما با اين حال شكي نيست كه نظام بايد براي فراهم شدن زيرساخت‌هاي عمراني حوزه كمك و مساعدت كند ، چه آن كه تأكيد رهبري نيز ناظر به همين مسئله است. در شرايط كنوني انتظار حوزه از نظام و دولت براي تقويت حوزه‌هاي علميه در سراسر كشور چه مي‌باشد؟
استقلال حوزه‌ها كه مورد تأكيد امام و رهبري و مراجع و بزرگان بوده و است به معناي اين است كه حوزه‌هاي علميه به گونه‌اي اداره شوند كه وابسته به هيچ گروه و جناحي نشده و تمشيت امور روحانيت و اداره زندگي طلبه‌ها از طريق وجوهات و مبرات باشد. با اين حال در بحث زيرساخت‌ها، با توجه به اين كه حوزه‌هاي علميه متكفل تربيت و آموزش شخصيت‌هايي هستند كه اين‌ها به عنوان شخصيت كليدي در سطوح مختلف مديريت نظام در حال فعاليت هستند، بنابر اين نظام و دولت جمهوري اسلامي خود را مديون حوزه مي‌داند و اتفاقاً افتخارش هم اين است كه نسبت به تأمين زير ساخت‌هاي حوزه، تعمير و ساخت مدارس علميه كمك مي‌كند و اساساً انتظار حوزه هم جز اين نيست. انتظار حوزه از نظام اين است كه به ازاي اين كه حوزه همه تلاش خود را در تربيت نيروهاي فكري و مديريتي جامعه، تربيت قاضي براي دستگاه قضايي ، روحانيون مبلغ براي كارهاي عقيدتي نيروهاي مسلح و تأمين تبليغ براي كل كشور مي‌كند نظام و دولت نيز در حد توان و وسع خود در جهت تأمين و تقويت زير ساخت‌هاي حوزه‌هاي علميه ايفاي نقش كنند كه البته انصافاً هم كم و بيش كمك هايي داشته اند و حوزه هم از آنها به اين جهت تشكر مي‌كند، اما اميد است كه ان‌شاءالله اين كمك‌ها بيش از گذشته باشد.

شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن