تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815141084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايتاليا براي واردات نفت ايران نفت كش اجاره كرد نفت به بالاترين قيمت 4 سال اخير رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: ايتاليا براي واردات نفت ايران نفت كش اجاره كرد نفت به بالاترين قيمت 4 سال اخير رسيد
تنها حدود يك ماه از تصويب طرح تحريم‌ نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا گذشته است كه شرايط براي اعضاي منطقه يورو بسيار سخت شده است. آنها كه در محاسبات خود شرايط ديگري را ترسيم كرده بودند در نخستين شوك نفتي كه قيمت جهاني نفت را بيش از 20 دلار در يك ماه اخير افزايش داد فشار اقتصادي زيادي را تحمل كردند. افزايش قيمت بنزين در داخل اين كشورها حتي پاي شهروندان اروپايي را نيز به ميان آورد ولي مهمتر از همه اقتصاد شكننده و بحران‌زده اتحاديه اروپاست كه تحمل شرايط سخت را ندارد.
ثبت بالاترين ركورد قيمت نفت از سال 2008 ميلادي تاكنون
بهاي هر بشكه نفت خام برنت در پايان معاملات پنج شنبه 11 اسفند با سه دلار و 54 سنت افزايش، به 126 دلار و 20 سنت رسيد.
به گزارش رويترز از نيويورك، در پي انتشار خبر انفجار يك خط لوله انتقال نفت در عربستان سعودي از سوي شبكه خبري پرس تي وي، بهاي نفت با 5 درصد رشد به بالاترين سطح از ركورد ثبت شده در سال 2008 رسيد.
بهاي نفت خام شيرين سبك پايه بورس نيويورك (دبليو تي آي) براي تحويل در ماه آوريل، با يك دلار و77 سنJJت افزايش، به 108 دلار و 84 سنت براي هر بشكه در پايان معاملات روز گذشته رسيد. در بازار‌ آي سي يي لندن نيز بهاي نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه آوريل، با سه دلار و 54 سنت افزايش، در سطح 126 دلار و 20 سنت براي هر بشكه تثبيت شد.
شبكه خبري پرس تي وي پنجشنبه اعلام كرد: يك خط لوله نفتي واقع در شرق استان نفت خيز عربستان منفجر شده است، اگر چه مقام‌هاي عربستاني اين خبر را تكذيب كردند اما اين موضوع سبب شد بهاي نفت شاخص برنت در بين معاملات روز گذشته از مرز 128 دلار عبور كند، همچنين بهاي نفت خام امريكا به بيش از 110 دلار براي هر بشكه برسد.
يك كارشناس ارشد اقتصادي با بيان اينكه افزايش توليد عربستان قادر به جبران نياز بازار جهاني در صورت تحريم نفتي ايران نيست، تأكيد كرد: در صورت حمله نظامي به ايران قيمت جهاني نفت به بيش از 150 تا 200 دلار خواهد رسيد.
آمريتا سن كارشناس ارشد مؤسسه تحقيقاتي باركلي كاپيتال در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ان دي تي وي تصريح كرد: اگر رژيم صهيونيستي به تأسيسات هسته‌اي ايران حمله كند، قيمت جهاني نفت به بيش از 150 تا 200 دلار در هر بشكه خواهد رسيد و اين مسئله تأثير منفي شديدي بر رشد اقتصادي جهان به خصوص اقتصاد منطقه يورو خواهد داشت.
براساس اين گزارش وي افزود: افزايش قيمت نفت طي هفته‌هاي اخير هنوز استفاده امريكا از ذخاير راهبردي و استراتژيك انرژي خود را توجيه نمي‌كند و در شرايط كنوني دليلي براي استفاده واشنگتن از اين ذخاير وجود ندارد.
وي در ادامه درخصوص علل واقعي افزايش قيمت نفت طي هفته‌هاي اخير گفت: بدون‌شك نيروهاي عرضه و تقاضا مهمترين و بيشترين نقش را در اين مسئله بازي مي‌كنند اگر به سوريه، سودان و يمن نگاه كنيم مي‌بينيم كه يك ميليون بشكه از عرضه جهاني نفت طي هفته‌هاي اخير كاهش يافته است. اين يك عامل مهم در افزايش قيمت نفت است.
سن افزود: اين در حالي است كه تقاضاي نفت از سوي كشورهاي آسيايي در مقايسه با كشورهاي غربي و امريكا بشدت رو به افزايش است. در صورت تشديد تنش بين ايران و غرب و اعمال تحريم نفتي از سوي اروپا نيز چالشهاي بازار نفت بيش از پيش افزايش خواهد يافت.
اين كارشناس ارشد ادامه داد: ولي كمبود نفت ايران از عربستان بايد جبران شود و اين مسئله مشكل بزرگي است. ظرفيت مازاد توليد نفت در عربستان هم اكنون 6/1تا 7/1 ميليون بشكه در روز است كه اين رقم بسيار كمتر از صادرات روزانه 3/2 ميليون بشكه‌اي نفت ايران است، در بازار نفت زماني كه ظرفيت مازاد توليد نفت كاهش يابد به‌طور طبيعي قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كند.
كمبود روزانه 3 ميليون بشكه‌ نفت
در همين ارتباط وزارت انرژي امريكا نيز اعلام كرد در صورت قطع صادرات نفت ايران شكاف بين عرضه و تقاضاي سوخت در بازارهاي جهاني بشدت افزايش خواهد يافت.
به گزارش بلومبرگ وزارت انرژي امريكا افزود: پس از خروج ايران از بازار جهاني انرژي، شكاف بين عرضه و تقاضاي سوخت به بيش از 3 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد و بازارهاي جهاني انرژي با كمبود 3 ميليون بشكه‌اي عرضه روبه‌رو خواهد شد.
ايتاليا براي واردات نفت ايران نفتكش اجاره كرد
بلومبرگ اعلام كرد در حالي كه تنها ۴ ماه به اجراي تحريم نفت ايران از سوي اروپا باقيمانده شركت ايتاليايي ال پلوم نفتكشي را براي واردات 80 هزار تن نفت از ايران اجاره كرده است.
براساس گزارش‌ها، اين شركت خصوصي ايتاليايي قرار است 80 هزار تن نفت خام از جزيره خارك به ايتاليا ترانزيت كند. بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده: يك كشتي با پرچم كشور پاناما، اكنون از طريق خليج فارس عازم سواحل ايران شده، تا نفت مورد نياز اين شركت ايتاليايي را بارگيري كند. براساس اطلاعات به دست آمده از پايگاه اينترنتي شركت ال پلوم، نفت خريداري شده از ايران، در بندر جنووا- مولتدو، دريافت خواهد شد.
براساس آمارهاي اداره انرژي امريكا، ايتاليا در 6 ماهه ابتدايي سال 2011، با خريد 7 درصد از كل واردات نفتي خود از ايران، بزرگترين مشتري نفت ايران در خارج از آسيا بوده است. مقامات دولتي در تهران روز 19 فوريه اعلام كردند كه در اقدامي پيشدستانه، فروش نفت به فرانسه و انگليس را متوقف كرده‌اند. كشورهاي چين، ژاپن، هند و كره جنوبي با خريد 59 درصد از نفت ايران، بزرگترين مشتريان نفت اين كشور به شمار مي‌روند.
راه‌اندازي مكانيسم جديد مبادلات مالي ايران و هند
يك مقام هندي گفت: ايران و هند با هدف دور زدن تحريم‌هاي امريكا مكانيسم جديدي را براي مبادلات مالي خود راه‌اندازي كرده‌اند و از روز پنجشنبه هفته گذشته پرداخت طلب صادركنندگان هندي به روپيه آغاز شده است.
به گزارش رويترز، روز پنجشنبه صادركنندگان هندي نخستين بخش از طلب خود از ايران را به‌صورت روپيه دريافت كردند. اين‌ساز و كار براي دور زدن تحريم‌هاي غرب عليه ايران، به منظور تداوم مبادلات تجاري با تهران طراحي شده است.
به گفته منابع مطلع هندي، پرداخت‌ها به صادركنندگان هندي از طريق يكي از بانك هاي خصوصي ايران صورت مي‌گيرد كه اخيراً حسابي را در بانك يو سي اوي هند افتتاح كرده است.رفيق احمد، رئيس فدراسيون سازمان‌هاي صادركننده هند در گفت‌وگو با رويترز اظهار داشت: «پرداخت‌ها (به صادركنندگان هندي) اخيراً از طريق حساب مشترك آغاز شده است.»
دهلي‌نو واردات نفت از ايران را كاهش نمي‌دهد
وزير نفت هند نيز اعلام كرد كشورش قصد دارد خريد نفت از عراق را 80 هزار بشكه در روز افزايش دهد اما واردات نفت از ايران را كاهش نمي‌دهد.
به گزارش فرانس پرس، وزير نفت هند تأكيد كرد: اين كشور به‌عنوان سومين اقتصاد بزرگ آسيا بايد اطمينان داشته باشد كه در صورت اختلال در واردات نفت به‌دليل تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، خواهد توانست اين كمبود را از منابع ديگر جبران كند.
ايران صادرات نفت به يونان را متوقف نكرده است
وزير انرژي يونان با اشاره به اين كه كشورش ۳۰ درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي‌كند گفت: صادرات نفت ايران به يونان روال طبيعي خود را طي مي‌كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي بلومبرگ، جورج پاپا كنستانتينو تصريح كرد: در حال حاضر ما براي واردات نفت از ايران با اين كشور قرار داد داريم و ايران به صادرات نفت به يونان مانند گذشته ادامه مي‌دهد و وضعيت صادرات نفت ايران به يونان كاملاً طبيعي و نرمال است.

شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن