تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816917951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عليپور در گفت‌وگو تفصيلي با فارس:دادكان اگر سرباز نظام بود، مي‌آمد/ فوتبال ايران رئيسي مثل آقامحمدي مي‌خواهدخبرگزاري فارس: دبير هيئت رسيدگي به تخلفات فوتبال گفت: فوتبال ايران به رئيسي مثل علي آقامحمدي نياز دارد تا بتواند تحولات اساسي در اين رشته ايجاد كند.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عليپور در گفت‌وگو تفصيلي با فارس:دادكان اگر سرباز نظام بود، مي‌آمد/ فوتبال ايران رئيسي مثل آقامحمدي مي‌خواهدخبرگزاري فارس: دبير هيئت رسيدگي به تخلفات فوتبال گفت: فوتبال ايران به رئيسي مثل علي آقامحمدي نياز دارد تا بتواند تحولات اساسي در اين رشته ايجاد كند.
خبرگزاري فارس: دبير هيئت رسيدگي به تخلفات فوتبال گفت: فوتبال ايران به رئيسي مثل علي آقامحمدي نياز دارد تا بتواند تحولات اساسي در اين رشته ايجاد كند.


حجت‌الاسلام عليرضا عليپور دبير هيئت رسيدگي به تخلفات فوتبال ايران در مورد انتخابات فدراسيون و آخرين اتفاقات رخ داده در برخورد متخلفان، با خبرگزاري فارس گفت‌وگويي تفصيلي انجام داد.

گفت‌وگوي فارس با عليپور را در زير مي‌خوانيد:

فارس: نظر شما در مورد انتخابات فدراسيون فوتبال چيست؟

امروز بيشتر از هر چيزي در فوتبال به وفاق ملي نياز داريم. در يكي دو ماه اخير بسياري از علاقمندان و دلسوزان به فوتبال اعم از مديران، پيشكسوتان، مربيان، ‌اصحاب رسانه، مسئولان وزارت ورزش و نمايندگان محترم مجلس اظهار نظر كردند ولي واقعيت آن است كه اگر بخواهيم به خواست عمومي مردم توجه كنيم، مسلما نياز به يك تحول اساسي در فوتبال داريم.

اكنون خواست عمومي مردم و همچنين خواست مسئولان محترم كشور اعم از دولت‌،‌ مجلس و مديران ورزش اين است كه فوتبال بايد متحول شود. قطعا اصلاحات در فوتبال نيازمند يك ساز و كار و برنامه همه جانبه و فراگير است. آنچه كه اكنون در فوتبال ما اتفاق افتاده و مي‌افتد دواي درد ما نيست.

فارس: بايد چه كار كنيم؟

به خاطر احترام به نظر مردم و احقاق حق فوتبال و در نظر قرار دادن ديدگاه مسئولين نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد داشتيم و هنوز هم اين پيشنهاد را داريم كه نخبگان فوتبالي ما دور هم جمع شوند تا نسبت به دوره گذاري كه مي‌خواهد اتفاق بيفتد، نظر بدهند. ما يك طراحي سيستم مي‌خواهيم و با همفكري، همگرايي و نه همسويي و مدنظر قرار دادن نظرات دست اندركاران مي‌توان به اين نقطه رسيد.

مدل مشابه اين مسئله را در قضيه انتخاب كي‌روش مي‌بينيم. شايد بعد از انقلاب تنها مربي‌اي كه وارد كشور ما شده و به نحوي مورد وفاق بود و همه از او حمايت كردند كي‌روش بود. اين حمايت هم بايد قطعا ادامه پيدا كند تا ما در رده ملي و بالاترين سطح فوتبال‌مان كه خواسته به حق مردم‌ هم هست، به جاهايي برسيم. چه اشكالي دارد كه همين مدل را براي مديريت فوتبال تجربه ‌كنيم.

* عليپور: مگر چند نفر داريم كه مي‌توانند رئيس فدراسيون شوند؟

مگر ما چند نفر داريم كه مي‌توانند به معناي واقعي رئيس فدراسيون فوتبال شوند؟ چرا زمينه را براي حضور همگي آنها فراهم نكرديم؟ چرا الان شرايط به گونه‌اي است كه اشخاصي كه مي‌توانند مؤثر باشند، جرات ظهور و بروز را به خودشان نمي‌دهند؟ شايد مي‌ترسيدند كه همان 10 پيش راي اوليه را هم نتوانند كسب كنند و اگر آن 10 راي بگيرند و وارد مجمع شوند، به خاطر شرايط مجمع نتوانند راي لازم را كسب كنند و به نوعي اين را يك نوع خودزني و ترور شخصيتي براي خودشان محسوب كنند.

چه اشكالي داشت اشخاصي كه مي‌توانستند به زعم خودشان فوتبال را اداره كنند و مصاحبه مي‌كنند، وارد اين عرصه مي‌شدند و تكليفشان را ادا مي‌كردند. اگر اين فرضيه را قائل باشيم كه قائل به تكليف هستيم و خيلي دنبال نتيجه نباشيم لااقل خودمان را به مجمع عرضه مي‌كرديم و هر چه كه آنها تصميم مي‌گرفتند، مي‌شد.

اين مسئله و فرآيند در كشور ما خالي است و ما بايد به اين بلوغ فكري و عقلانيت جمعي برسيم كه در كنار هم و با هم براي كشورمان آنچه كه خير و صلاح است انجام دهيم. حتما كه نبايد ما و شما باشيم. خيلي‌ها از ما و شما بهترند ولي از اين عرصه به دلايل مختلف فاصله گرفتند و دور افتادند. من نمي‌گويم فقط فوتبالي‌ها بلكه آنها كه مي‌توانند در شرايط فعلي به بهترين نحو فوتبال ما را اداره كنند وارد گود شوند.

فارس: برخي مانند محمد دادكان مي‌گويند چون زمينه براي پاچه‌خواري فراهم نبود، وارد انتخابات نشدند؟

با همه احترامي كه براي دادكان قائلم بايد بگويم اگر دادكان خودش را سرباز نظام مي‌دانست، در انتخابات شركت مي‌كرد. بهتر بود دوستان ورود و اعلام برنامه مي‌كردند و برنامه‌هايشان را مي‌دادند. چرا هميشه بايد بازي برد - برد را انجام دهند؟ آقاياني كه خودشان فوتباليست بودند و پيشكسوت فوتبال، مي‌دانند كه در فوتبال هم يك تيم هميشه نمي‌تواند برنده باشد و مساوي و باخت هم هست.

هميشه كه شما برنده مطلق نيستيد. در هيچ عرصه‌اي از زندگي نمي‌توان برنده مطلق بود. اگر نوع ديدگاه و تفكرمان را عوض كرده و تفكري كه امام به ما ياد داد كه تكليف محور باشيم را پيگيري كنيم در آن صورت، آنچه كه تكليف است را انجام مي‌دهيم. نتيجه هر چه شد به ما ربطي ندارد. اين نظر دادكان را قبول ندارم.

فارس: يعني دادكان از ترس باخت در انتخابات شركت نكرد؟

در هر حال از رفتار ايشان اين طور قضاوت مي‌شود.

* عليپور: دوستان كسي را به جاسوسي متهم نكنند

دوستان بدانند فيفا كميته‌اي به نام فدراسيون‌ها دارد كه در آن تمام اظهار نظرها و مطالب رسانه‌هاي جمعي و گروهي همان كشور،‌ چه خبرگزاري‌ها و سايت‌ها و چه رسانه ملي را رصد مي‌كند. دوستان كسي را به جاسوسي متهم نكنند. تمام اين اظهارنظرها جمع مي‌شود و اگر آنچه ما در رسانه خودمان منتشر مي‌كنيم، باعث شود فردا فيفا به اين جمع بندي برسد كه ما مستقل نيستيم اينها يك نوع گرا و آدرس دادن براي ورود فيفا است كه بگويد فوتبال شما استقلال و تشكيلات ساختاري و اداري ندارد و مثل سال‌هاي گذشته ما را تعليق كند. خواهش مي‌كنم از همه دوستان در اظهار نظراتشان دقت كنند و به اين مسئله توجه داشته باشند.

* عليپور: ادبيات نمايندگان مجلس دخالت در فوتبال است

در بازي استقلال و تراكتورسازي داور كه حاكم مطلق زمين است و قوانين را اجرا مي‌كند تشخيص داد احسان حاج صفي بايد اخراج شود. بعد از چند روز نمايندگان مجلس اظهار نظر كردند و تذكر دادند و تهديد كردند كه وزير ورزش را استيضاح مي‌كنند. همين نحوه ادبيات نمايندگان مجلس دخالت در امر فوتبال است. دوستان قانونگذار خودشان چنين مي‌كنند در حالي كه قانونگذار از هر كسي بيشتر بايد قوانين را رعايت كند.

نمايندگان مجلس به هر نحو و شكلي در مورد فوتبال در رسانه‌ها مصاحبه و در صحن علني مجلس وزير را تهديد به استيضاح مي‌كنند. در وزارت ورزش با معاون ورزش جلسه مي‌گذارند و از فدراسيون فوتبال، نائب رئيس و برخي از اعضاي كميته داوران مي‌خواهند به آنها توضيح دهند. همه اينها دخالت در امر فوتبال و امري ناصواب است.

* عليپور: دوستان اين رويه خلاف را ادامه ندهند

توصيه‌ام اين است كه دوستان در مجلس اين رويه خلاف را ادامه ندهند اما فرض بر اين است كه اگر اين خلاف ادامه پيدا كند و اگر قرار باشد براي هر كارت زردي كه داور به اشتباه از جيبش درمي‌آورد در صحن مجلس تذكر كتبي و شفاهي به وزير ورزش بدهند و او را به مجلس دعوت كنند و اگر قرار است وزير ورزش در جزئي‌ترين مسائل ورزش پاسخگوي نمايندگان باشد و استفساريه از او بخواهند و او را تهديد به استيضاح كنند چرا او نبايد اختيار داشته باشد؟

اخلاق اسلامي و الهي ما مي‌گويد وقتي مسئوليتي از فردي خواستيم مقدمات انجام آن مسئوليت را برايش محترم بشماريم. از يك طرف براي كارت قرمز حاج صفي آن همه جار و جنجال و هياهو راه مي‌افتد و از اين طرف تا انتخابات مي‌شود، مي‌گويند وزير ورزش كاري به كار انتخابات نداشته باشد. اگر وزير ورزش كاري به انتخابات نداشته باشد پس چرا بايد جوابگوي نمايندگان در مجلس باشد؟ كدام يك از اين دو غلط را بايد باور كنيم؟ اعتقاد شخصي من اين است كه هر دو تفكر غلط است.

* عليپور: همه بايد برنامه بدهند

فوتبال در كشور ما پديده‌اي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و حتي امنيتي، تفريحي و اقتصادي است كه در جميع جهات قابل توجه است و مي‌طلبد در انتخابات كه يك مجموعه كلان و مرتبط با فوتبال باشد، برايش تصميم‌گيري شود. ما مجمع فدراسيون را داريم. اين مجمع 31 هيئت استان‌ها و 34 باشگاه دارد كه عمده اركانش اين 65 نفر است. 10 نفر ديگر هم ساير اعضا هستند. آيا واقعا اين 34 مديرعامل باشگاه‌ها و 31 رئيس هيئت‌هاي فوتبال استان‌ها فوتبالي نيستند؟ اصلا دوستان ما مي‌دانند رؤساي هيئت‌هاي استان چگونه انتخاب مي‌شوند؟ آنجا هم اهالي فوتبال مي‌روند و راي مي‌دهند. نماينده بازيكنان،‌ داوران،‌نمايندگان و.. رئيس هيئت را انتخاب مي‌كنند.

در باشگاه‌ها هم بيشتر مديران چهره‌هاي فوتبالي هستند. فكر مي‌كنم اين اختيار به مجمع فدراسيون بسپاريم اما قبلش بايد راهكار داشته باشيم. تمام كساني كه مي‌خواهند نامزد رياست، هيئت رئيسه و نواب رئيس باشد بايد برنامه خود را ارائه دهند.

* عليپور: بايد يك كارگروه تشكيل شود

يك كارگروه بايد از قبل تعيين شود كه اين ضعف جدي را در معاونت ورزش وزارتخانه ورزش و جوانان مي‌بينم. معاونت ورزش وزارت ورزش هر شخص محترمي كه هست، كارگروه‌هاي مختلف تشكيل دهد تا بدون حب و بغض دو سه سال قبل از انتخابات فدراسيون‌ها فعاليت‌شان را آغاز كنند و برنامه اشخاصي كه مي‌توانند در انتخابات شركت كنند را از قبل بگيرند و بررسي كنند تا سياست گذاري كلان و با برنامه‌اي كه به مصلحت ورزش كشور است را در بر بگيرد داشته باشيم. آن موقع آن نفرات اجازه پيدا كنند كه فرم ثبت نام در انتخابات را دريافت كنند نه هر كسي كه از راه رسيد در انتخابات شركت كند.

ضمن اينكه در اساسنامه هم پيش‌بيني شده نامزدها بايد از 10 نفر تائيديه بگيرد. اين 10 نفر بايد از حقشان خوب استفاده كنند و از كسي كه نامزد رياست است بپرسند شما چه برنامه‌اي داريد و مي‌ خواهيد چه كنيد؟ از حقوق‌شان خوب استفاده نمي‌كنند وگرنه سازوكار ما يك سازوكار كاملا دموكراتيك است تا افراد خوب شناسايي شوند و جلو بيايند.

نبايد فرصت‌ها را از دست بدهيم. زماني كه ما صرف تغيير و تحول رؤساي فدراسيون‌ها و انتخاب نفرات براي كميته فدراسيون‌ها و مربيان تيم ملي مي‌كنيم در همان زمان رقباي ما با تشكيلات منظم و ساختار منسجم از ما جلو مي‌زنند. كره جنوبي در جام جهاني 2006 و پس از آخرين بازي‌اش سرمربي‌اش را انتخاب مي‌كند و دستيار اول سرمربي را به عنوان سرمربي جديد كره انتخاب مي‌شود. ما چه مي‌كنيم؟ تا بياييم خاوير كلمنته را پيدا كنيم و او از پلكان هواپيما پايين بياوريم بعضي‌ها كه ممكن است خيلي نفع و سودي برايشان در قراردادش نباشد، مربي پروازي اعلامش مي‌كنند و در آخر هم افشين قطبي را سرمربي تيم ملي مي‌كنيم. كسي كه مي‌گفت تيم ملي كره را مثل كف دستش مي‌شناسد اما به اين تيم مي‌بازيم. تيم‌مان هم با كمال افتخار حذف مي‌شود و كسي هم عين خيالش نيست و همان روز پرونده تيم ملي را مي‌بنديم تا چه پيش آيد و ما چه بخواهيم چه بكنيم.

همين پروسه غلط را در انتخابات فدراسيون فوتبال طي مي‌كنيم آنچه كه اتفاق مي‌افتد قابل تامل است. قطعا افراد بهتري بودند كه از گود بيرون افتادند.

فارس: مثلا چه كسي؟

يكي مثل علي آقامحمدي. آقامحمدي كم شخصيتي براي فوتبال نبود. فوتبال ما كسي را مي‌خواهد كه چترش بزرگ باشد و همه بتوانند زير اين چتر جمع شوند. اين فوتبال فردي را مي‌خواهد كه بين مردم،‌ مقبوليت عامه و بين مسئولين مقبوليت خاص داشته باشد.

* عليپور: چرا از اتفاقات زمان داكان و علي آبادي درس نمي‌گيريم؟

شما فكر كنيد فردا يك رئيس فدراسيوني انتخاب شود كه مورد تائيد دولت و وزارت وزارت ورزش نباشد؛ چه اتفاقي مي‌افتد؟ فدراسيوني كه از نظر مالي هم مستقل نيست چه مشكلاتي پيش مي‌آيد؟ هيچ كسي به اتفاقاتي كه در زمان دادكان و علي‌آبادي رخ داد توجه نكرد. آنجا چه اتفاقي افتاد؟ چرا از گذشته عبرت نمي‌گيريم؟

دو روز پس از صعود تيم ملي به جام جهاني، انتخابات رياست جمهوري بود و دولت جديد سر كار آمد و تا آمد رئيس سازمان ورزشش را انتخاب كند، نزديك 9 ماه از سال را از دست داديم. ما همه فرصت‌ها را از دست داديم. وقتي رئيس سازمان انتخاب شد، با رئيس فدراسيون به دعوا افتاد. ثمره‌اش آن شد كه ما با تيم ملي كه از لحاظ امنيت روحي و رواني دچار از هم گسيختگي بود وارد مسابقات جام جهاني شديم.

حالا هم زماني انتخابات فدراسيون فوتبال برگزار مي‌شود كه مجلس ما در حال پوست انداختن است. يك سال بعد هم انتخابات رياست جمهوري است. اگر دولت آينده آمد و آنچه در 2006 اتفاق افتاد تكرار شد و هيئت رئيسه فدراسيون فعلي را به هر دليلي قبول نداشت اگر راس كاري را قبول نداشت اگر ميانه‌هايش را قبول نداشت چه مي‌شود؟ چه تضميني وجود دارد كه اشتباهات گذشته را تكرار نكنيم؟ چرا نمي‌آييم مدلي را طراحي كنيم؟ من براي تمام نامزدهاي رياست، هيئت رئيسه و نواب رئيس احترام قائلم. چقدر بهتر است اشخاصي بيايند و راه را برايشان باز كنيم كه در تعويض دولت‌ها دچار تنش نشويم.

فارس: به نظرتان چه كار كنيم؟

طرح من اين است كه اگر آنچه اتفاق مي‌افتد اشتباه است جلوي اشتباه را بگيريم.

فارس: يعني انتخابات را برگزار نكنيم؟

روي اين مسئله فكر كنيم. اين فرايند قابل تامل است. آقاي رئيس جمهور اعلام كردند كه فوتبال ما نيازمند تغيير و تحول است. اين تغيير و تحول اساسي راهكار و برنامه مي‌خواهد. اين انتخاباتي كه برگزار مي‌شود، تغيير و تحول اساسي مورد نظر رئيس جمهور را تامين نمي‌كند و آنچه كه مردم مي‌خواهند اتفاق نمي‌افتد. من نمي‌گويم انتخابات برگزار نشود؛‌ تشخيص اين بايد از نظر قانوني با اعضاي مجمع باشد كه برنامه‌هاي نامزدهاي تائيد شده فعلي را ببيند. فقط 3 نفر توانستند 10 پيش راي اوليه را بياورند.

پيشنهاد من اين است كه كارگروهي از اعضاي مجمع بدون حب و بغض و حميت قسمتي تشكيل شود و برنامه‌هاي اين سه نفر را آناليز كند و ريز به ريز ببيند و اگر در برنامه‌هاي اين سه داوطلب توسعه و رشد فوتبال را مي‌بيند آنها وارد عرصه رقابت شوند. اگر يك وقت نمي‌بينند، از اين سه نفر يك تركيب واحد درآورند و به سمت وسويي بروند كه هر كدام از اين نفرات در جايگاهي از فدراسيون مي‌توانند بهتر كار كنند و موثرتر باشند. اعضاي اين مجمع به عنوان خبرگان اين مسائل را ببينند و تشخيص دهد.

اگر اعضاي اين مجمع به اين جمع بندي مي‌رسند كه اين سه بزرگوار (كفاشيان، قريب و محمدي) برنامه‌هايشان طوري نيست كه فوتبال ما را بتواند از جا بكند و يك قدم جلوتر ببرد، چه اشكالي دارد كه با سازوكار اساسنامه تاريخ انتخابات تمديد شود و فرصت براي افرادي ايجاد شود كه شايد بهتر بتوانند فوتبال را اداره كنند؟

من نمي‌گويم انتخابات به تعويق بيفتد بلكه به تشخيص مجمع اين كار صورت بگيرد. اين كارگروه قبل از ورود به انتخابات برنامه‌ها را ببيند و اين سه بزرگوار هم در هر بخش برنامه‌هايشان را به ريز اعلام كنند يعني در حوزه‌هاي باشگاهي، استاني،‌ فوتبال پايه، فرهنگي و اخلاق حرفه‌اي، اقتصاد فوتبال و استقلال فوتبال. اينكه مي‌گوييم فوتبال استقلال داشته باشد يعني اينكه فوتبال دستش توي جيب خودش باشد و مثل الان نباشد كه باشگاه‌هاي ما در ساير ليگ‌ها قراردادهاي 3-4 ساله گذشته‌شان هم بدهكار باشند و هر روز كميته انضباطي آنها را محروم و تعليق كند. با اين شرايط فوتبال ما به اصلاحات اساسي نياز دارد.

* عليپور: كي‌روش يك هفتم براي صعود ايران شانس قايل است

وقتي كي‌روش رسما اعلام مي‌كند كه ما از ژاپن و استراليا 6 ثانيه و از كره جنوبي 4 ثانيه عقب هستيم، ‌آدرس خوبي نيست. بايد رئيس فدراسيوني بيايد كه بتواند اين انسجام را در تيم‌هاي ملي و تيم بزرگسالان ايجاد كند كه ما نه تنها اين ثانيه‌هاي عقب افتاده را جبران كنيم بلكه از استراليا و ژاپن و كره هم جلو بيفتيم. معني حرف كي‌روش معني‌ اين است كه ما از آن سه تيم ديگر عقب‌تريم و ايران و 6 تيم ديگر آسيايي بايد براي كسب سهميه در جام جهاني مبارزه كنند. يعني كي‌روش يك هفتم براي صعود ما به جام جهاني شانس قائل است.

در حوزه باشگاهي هم آنچه كه من شخصا اطلاع دارم نمايندگان AFC سال آينده مي‌آيند. از شهريور سال گذشته فدراسيون به جاي آنكه دنبال جبران و ارتقاي وضعيت باشگاه‌ها باشد و به جاي آنكه از وزير ورزش و سجادي و يا از خود فدراسيون بخواهيم ستادي تشكيل دهد تا در استان‌ها با استانداران، نمايندگان مجلس، مديران كل تربيت بدني، مديران باشگاه‌ها اعضاي هيئت مديره باشگاه‌ها مذاكره و نواقص استاديوم‌ها و موانع مالي باشگاه‌ها را برطرف كند به دنبال تغيير اساسنامه افتاديم و نحوه انتخاب نواب رئيس را مدنظر قرار داديم.

6 -7 ماه است كه فكر و ذهن هيئت رئيسه، مجمع فوتبال، وزارت ورزش و معاون ورزش متوجه اساسنامه بوده است. حالا مي‌خواهيم انتخابات برگزار كنيم و سال آينده هم نمايندگان AFCبه ايران مي‌آيند. كمتر از يك سال ديگر نيز نمايندگان فيفا به ايران مي‌آيند. بايد حداقل 12 باشگاه ما مجوز ورود به ليگ حرفه‌اي و در واقع پروانه حرفه‌اي باشگاهي را بگيرند. من به شما به عنوان رئيس كميته نظارت و بازرسي ليگ مي‌گويم از شهريور تاكنون يك قدم رو به جلو برنداشتيم كه به باشگاه‌ها كمك شود. اگر اينگونه پيش برويم همين دو سهميه‌اي و نيم ما تبديل به يك نيم سهميه مي شود.

اينها شاخص‌هاي خوبي نيستند. آنچه در حال حاضر در حال رخ دادن است در يك كلمه قابل تامل است. اعضاي مجمع بايد خلوت كنند كه رايي كه مي‌دهند امانت است و مسئوليت شرعي و حقوقي و اخلاقي دارد. اگر فوتبال استان آنها به خاطر تصميم غلطي كه آنها مي‌گيرند پسرفت كند و آنها در رودربايستي قرار گيرند و سفارش قبول كنند ممكن است فردي در اين جايگاه قرار گيرد كه حقش نباشد و شايستگي واقعي نداشته باشد. قطعا اين حق الناس است. قطعا حق 75 ميليون ايراني را با يك راي غلط ضايع مي‌كنيم.

* عليپور: مجمع توصيه پذير نيست

آنچه كه من از اعضاي مجمع سراغ دارم و ضمن عذرخواهي از آنهايي كه اعضاي مجمع را به توصيه‌پذيري متهم كرده‌اند و مي‌گويند وزارت ورزش به آنها فشار مي‌آورد قاطعانه مي‌گويم اين گونه نيست. قطعا وزارت ورزش هم مي‌تواند نظر داشته باشد. در جايگاهي قرار گرفته كه مسير ورزش را تعيين كند آنچه كه در ذهن برخي اتفاق مي‌افتد واقعيت ندارد. بايد براي وزارت ورزش به عنوان ستاد عالي ورزش به عنوان ستاد هماهنگي و ناظر همه مسائل ورزش اين حق را قائل باشيم كه در فرآيند نامزد شدن افراد،‌ كنترل برنامه‌ها، كنترل شايستگي افراد و صحيح برگزار شدن انتخابات نظارت داشته باشد.

قطعا همه اين انتظار را از وزارت ورزش دارند اما اينكه بگويم فلاني گزينه وزارت ورزش است و گزينه وزارت ورزش راي مي‌‌آورد چنين چيزي را قبول ندارم. استقلال ذاتي است و بسياري از اعضاي مجمع آن را دارند و وزارت ورزش هم به چنين سمتي نخواهد رفت. با توجه به اينكه نمايندگان مجلس حساس شده و كنترل مي‌كنند و نظارت دارند و با توجه به اينكه انتخابات تك كانديدا نيست قطعا مجمع اگر تشخيص دهد برنامه اين سه نفر مقبوليت براي پيشرفت فوتبال دارد هر سه را مي‌پذيرد و بعد هم در ميانه اين سه نفر يكي را انتخاب مي‌كند.

* عليپور: چرا عزيز محمدي نامزد رياست شد؟

در اين چند روز با سؤالات برخي اعضاي مجمع و پيشكسوتان در رسانه‌ها مواجه بوديم كه سه نفر از اعضاي اين فدراسيون براي رياست ثبت نام كردند. ثبت نام كفاشيان و تاج به طور همزمان در دستور هيئت رئيسه بود كه اگر كفاشيان هم مانند شهنازي (در دوره قبل) مجبور به كناره‌گيري شد، يا كناره‌گيري كرد يكي از اهالي فوتبال در انتخابات باشد كه آن هم تاج بود. عزيز محمدي هم به درخواست هيئت سازمان ليگ و مجمع فدراسيون و بالاي 90 درصد از اعضاي مجمع نامزد رياست شد.

بيش از 62 نفر از اين مجمع خواهان اين بودند كه عزيز محمدي بماند و كارهاي نيمه تمامش را در سازمان ليگ تمام كند. چون بحث مجوز باشگاه حرفه‌اي استانداردسازي ورزشگاه‌ها و بحث مبارزه با دلاليسم را داريم كه در ليگ حرفه‌اي بايد كارها به سرانجام برسد و اين اصلاحات در ليگ‌هاي پايين هم انجام شود.

از همه مهمتر بحث مالي و بحث پاكدستي مالي سازمان ليگ بود و اين سلامتي كه در چند سال گذشته در ليگ حرفه‌اي به وجود آمده نشانه‌هايش معلوم است. ساختمان خريداري شده است. من تعجب كردم يكي از روزنامه‌ها نوشته بود به درخواست واعظ آشتياني سازمان بازرسي كشور به سازمان ليگ ورود كند. ما بارها از سازمان بازرسي كشور درخواست كرديم كه اين كار را انجام دهد ضمن اينكه سازمان ليگ حسابرس، بازرس موسسه حسابرسي قانون دارد اما ما از پيشنهاد واعظ سخاوتمندانه استقبال مي كنيم. از بازرسي كشور خواهش كرديم چنين كاري انجام شود قطعا آنها واقفند كه چه زماني بيايند و چگونه شروع كنند و ما بارها خواستيم كه اين كار انجام شود.

تعجب ما از برخي پيام‌هاي واصل شده است مثلا از قول بعضي داوطلبان كه داوطلب رياست بودند نقل شده بود و نمي‌دانم چقدر صحت دارد، كه تو مي‌تواني رئيس باشي به شرطي كه عزيز محمدي نباشد. اين پيامي بود كه براي ما خيلي تعجب برانگيز بود. اول اينكه وزير محترم ورزش يك مسئول ارزشي فرهنگي و ولايت محور است. دوم اينكه ايشان اولين وزير ورزش است كه هم منصوب رئيس جمهور است و هم راي اعتماد از مجلس گرفته و ولايت ايشان بر ورزش يك ولايت مضاعف است اما از برخي منتسبين به وزارت ورزش چنين نقل قولي‌هايي شده بود. اگر منتسبين وزارت ورزش براي اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال احترام قائلند بيش از 62 نفر از اعضاي مجمع خواهان ادامه كار عزيز محمدي هستند كه عقل سليم هم اين را حكم مي‌كرد.

در مقابل نظرات مجمع و شخص ارزشي مانند عزيز محمدي پيام‌هاي اين چنيني بود كه ما صحت و سقمش را نمي‌دانيم. شايد همين باعث شد طيف ارزشي مجلس مقابل وزارت موضع بگيرد و به موضع خود هم اصرار بورزد. دليل اينكه عزيز محمدي نامزد شد اين بود كه از قول كفاشيان قبل از سفر به سوئيس عنوان شد كه من اگر راي بياورم نواب رئيسم را تغيير مي‌دهم.

از طرفي هم خود تاج به درخواست هيئت رئيسه گفت اگر كفاشيان تا آخر بماند او به صورت جدي ورود نمي كند. احساس كرديم با استفاده از اين دو ديدگاه جريان خاصي به دنبال حذف تاج و كفاشيان باشند و وقتي اين دو نفر نباشند عزيز محمدي به طور اتوماتيك كنار مي‌رود. پيش‌بيني مي‌كرديم اين دعوا در اساسنامه و پيشنهادي بودن نواب رئيس از سوي جريان خاصي باشد افرادي كه به سازمان ليگ نظر جدي دارند. شايد 30 ميليارد تومان پول براي هر كسي وسوسه كننده باشد. عزيز محمدي به اين دليل به انتخابات ورود كرد.

فارس: گفته مي‌شود به خاطر برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال با افرادي مماشات شده و ديگر خبري از پاكسازي در فوتبال نيست؟

اصلا چنين چنين چيزي نيست. در اين چند روز افرادي كه سوءسابقه و پرونده‌هايي داشتند، هم به ما و هم به اشخاص ديگر مراجعه كردند. يكي از آنها نقل قول كرد كه پيش فلاني رفتيم و گفت قطعا نمي‌گذاريم عليپور و عزيز محمدي باشند. شما از ما در رسانه‌ها حمايت كنيد ما نمي‌گذاريم آنها بيايند و آنها هم كه نباشند ما با شما كاري نداريم.

فارس: منظورتان افراد منشوري است؟

فراتر از منشوري. وقتي ما در رقابت سالم باشيم اهالي مجمع و فدراسيون تشخيص مي‌دهند كه چه چيزي خير و صلاح است اما تيمي كه ما با آن كار مي‌كنيم هرگز روي اصول معامله نمي‌كند. چون قائل به تكليف هستيم و تكليف‌مان ايجاب مي‌كند اگر كسي پرونده‌اش به نقطه‌اي رسيد كه بايد به مراجع ذيصلاح ارسال شود و حكم او اعلام شود، اعلام مي‌كنيم. اگر قرار بر اين معامله‌ها باشد و فلان پرونده مسكوت بماند؛ معامله نكرديم، نمي‌كنيم و نخواهيم كرد.

فارس: حكم خشايار محسني اعلام شد و او گفت از اين حكم خنده‌اش گرفته...

در متن حكم محسني تعليق موقت قيد شده است. معناي تعليق موقت اين است كه ممنوعيت او در فوتبال داخلي ما ادامه دارد و شكايت شكات ايشان را به قوه قضائيه و محاكم قضايي ارجاع داده‌ايم. شك نكنيد به خشايار محسني به دليل كثرت شكايتي كه از او شده اجازه هيچ گونه فعاليتي در فوتبال ايران نمي‌دهيم.

ايشان گفته من مدير برنامه نيستم، مديرعاملم. با اين حال اشكالي ندارد؛ پس از تائيد موارد اتهامي حكم موقت تبديل به حكم دائم شده و در چارچوب كدهاي اخلاقي ترجمه مي‌شود و ما آن را به فيفا اعلام مي‌كنيم و قطعا فيفا رسيدگي مي‌كند. البته ايشان حق واخواهي و دادخواهي دارد اما آنچه كه به عنوان راي يك فدراسيون عضو فيفا اعلام مي‌شود در تمام فدراسيون‌هاي عضو خانواده فيفا قابل احترام است و به ضرر ايشان تمام مي‌شود. محسني بخندند اما ما دوست نداريم چون ايشان يك ايراني است تخلفاتشان بين‌المللي مي‌شود و ديگران به او بخندند.

فارس: قرار بود برخي مربيان مادام‌العمر محروم شوند، ‌چه شد؟

مادام‌العمر يك كلمه‌اي است كه بار حقوقي دارد اما مربي‌اي كه محروم شود داريم كه در حال پيگيري پرونده هستيم.

فارس: چرا مثل فدراسيون فوتبال چين با مفسدان به طور آشكار و علني برخورد نمي‌شود؟

ما پرونده‌ها را به مراجع ذيصلاح ارجاع داديم. آنها مستندات خاص خود را مي‌خواهند. هر پرونده‌اي كه ما فرستاديم در كمترين زمان حكمش صادر شد اما برخي مسائل بايد براي مراجع ذيصلاح به طور دقيق بررسي شود. بخشي از كار به ساير نهادها واگذار شده است. البته اين اشكال شما وارد است اما بسياري از پرونده‌ها در حال پيگيري است.

انتهاي پيام/

جمعه|ا|12|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن