تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816526028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنگل‌هاي حرا توسعه مي‌يابد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جنگل‌هاي حرا توسعه مي‌يابد
جام جم آنلاين: جنگل‌هاي حرا كه توسعه آن از سال 70 آغاز شده است با كاشت دو گونه نهال حرا و چندل به زودي به سطح 25 هزار هكتار افزايش مي‌يابد.


به گزارش ايسنا، مديركل اداره منابع طبيعي استان هرمزگان با اشاره به اين كه حدود 7 ميليون اصله نهال حرا و چندل در اين جنگل‌ها كاشته شده است. سطح جنگل‌هاي حرا را در حال حاضر حدود 20 هزار و 400 هكتار عنوان كرد.

محسن يكتاپور افزود: در سال 86 بيش از 2 ميليون و 170 هزار اصل نهال در سطح اين جنگل‌ها كاشته شده كه درصد افت نهال‌كاري در جنگل‌هاي حرا بسيار پايين و كمتر از 10 درصد است.

مديركل اداره منابع طبيعي استان هرمزگان گفت: امسال 420 ميليون تومان اعتبار از بودجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيز‌داري براي احياي جنگل‌هاي حرا در نظر گرفته شده كه تاكنون 60 درصد از آن تخصيص يافته است.

به گفته وي، استان هرمزگان 7 ميليون و 200 هزار هكتار وسعت دارد كه 6 ميليون و 73 هزار هكتار آن منابع طبيعي است و بيش از 6 ميليون هكتار از عرصه‌هاي منابع طبيعي استان هرمزگان (معادل بيش از 99 درصد) سند ملي دارند.

وي اظهار كرد: استان هرمزگان 19 كانون بحران فرسايش بادي در سطح 209 هزار هكتار دارد كه در شرق استان و در منطقه چاسك و ميناب واقع شده است كه با كاشت درخت و احداث بادشكن‌هاي غيرزنده اين مناطق تثبيت مي‌شوند.

به گفته يكتاپور، علي‌رغم اقليم خشك و پايين ‌بودن بارندگي در اين استان به دليل رطوبت ساحل، تنوع در پوشش گياهي اين منطقه بالا است و حدود هزار گونه گياهي در استان هرمزگان وجود دارد.

4 ميليون و 93 هزار هكتار از سطح استان هرمزگان مراتع، يك ميليون و 79 هزار و 219 هكتار و يك ميليون و 565 هزار هكتار (معادل 23 درصد) از مساحت استان را بيابان تشكيل مي‌دهد. همچنين بيش از 45 هزار هكتار جنگل دست‌كاشت در اين منطقه ايجاد شده و 78 درصد از سطح پوشش گياهي خليج‌فارس و درياي عمان (جنگل‌هاي حرا) در استان هرمزگان واقع شده است.

9 پارك جنگلي به مساحت 180 هكتار و 54 بوستان روستايي با مساحت 161 هكتار در اين استان قرار دارد.

استان هرمزگان 4/4 درصد از وسعت كشور را در بر مي‌گيرد و حدود يك ميليون و 500 هزار نفر (معادل 9/1 درصد جمعيت كشور) جمعيت دارد كه حدود 47 درصد از مردم اين استان شهرنشين و بقيه روستانشين هستند.

هرمزگان داراي 14 جزيره است كه 4 جزيره آن منطقه تجاري و دو جزيره مرجاني است. همچنين بزرگترين اسكله ترانزيت كالاي كشور (شهيد رجايي) در اين استان قرار گرفته كه نقش بسيار موثري در اقتصاد كشور دارد.

حفاظت از جنگل‌هاي زاگرس

مديركل حفاظت محيطزيست خوزستان نيز از طرح حفاظت از جنگل‌هاي زاگرس خبر داد.

تورج همتي افزود: پروژه احيا جنگل‌هاي زاگرس با همكاري و حمايت بانك جهاني و مشاركت سازمان حفاظت محيطزيست در استان‌هاي اصفهان، كهگيلويه ‌و بويراحمد، فارس و چهارمحال بختياري اجرايي شده است.

وي افزود: در اين پروژه چگونگي حفاظت از اين جنگل‌ها و نحوه جلب مشاركت ذي‌نفعان تعريف شده و بر اين اساس تعهدات سازمان‌هاي مختلف و نقش آنها در احيا جنگل‌هاي زاگرس مشخص شده است؛ اين در حالي است كه در اجراي اين پروژه به جنگل‌هاي زاگرس مياني در استان خوزستان توجه نشده است.

به گفته همتي، براساس بررسي‌هاي انجام شده، 95 گونه گياهي در ناحيه‌اي از زاگرس كه در خوزستان واقع است، وجود دارد و اين ميزان تنوع گياهي تنها در يك بخش از زاگرس معادل تنوع گياهي در 10 كشور است.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اين‌كه جايگاه استان خوزستان در بخش حفاظت از جنگل‌هاي كشور و بهويژه در حوزه زاگرس هنوز مشخص نيست، خاطرنشان كرد: قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي طبيعي موجود در منطقه زاگرس مياني بايد معرفي شود و جايگاه جنگل‌هاي اين منطقه در طرح بايد مشخص شود. اقداماتي كه در زمينه مديريت زاگرس و جنگل‌هاي آن انجام مي‌شود بايد به استان خوزستان گسترش يابند.

وي ادامه داد: ‌با وجود پيگيري‌هاي بسياري كه براي اجراي اين پروژه در خوزستان انجام شده است، ولي اين طرح در خوزستان اجرايي نشد. دوره زماني اجراي پروژه حفاظت از جنگل‌هاي زاگرس به پايان رسيده و اجراي طرح در مناطق ديگر هم بازدهي زيادي نداشته است.

همتي گفت: فرسايش سالانه خاك در خوزستان 25 تن در هكتار است و فرسايش و رسوبات ناشي از آن موجب كاهش عمر سدها و كاهش كيفيت‌ رودخانه‌ها مي‌شود. در زمينه سدسازي سرمايه‌گذاري‌هايي كلان در استان انجام شده و بي‌توجهي به موضوع احيا جنگل‌هاي زاگرس مياني در خوزستان، پروژه‌هاي ملي و اقتصادي اجرا شده در استان را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان افزود: ميزان بسيار زياد فرسايش خاك نشان مي‌دهد كه درحوزه‌هاي بالادست نيازمند مديريت مراتع و ايجاد تعادل ميان جمعيت دام و مراتع هستيم. توسعه كشاورزي در زيستگاه‌ها و كشاورزي‌ غيرفني ازجمله عواملي است كه ‌موجب افزايش شدت فرسايش خاك مي‌شود؛ روستائيان و جامعه محلي در اين زمينه به‌خوبي آموزش‌ نديده‌اند و متاسفانه در مناطق جنگلي با معضلاتي مانند قطع درختان، بوته‌كني براي سوخت و زغال‌گيري مواجه‌ايم و متاسفانه حجم زيادي از درختان به منظور زغال‌گيري قطع مي‌شوند.

سه|ا|شنبه|ا|9|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن