تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815613648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توجه به صنايع دستي راهي براي اشتغال و پيشرفت مناطق روستايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توجه به صنايع دستي راهي براي اشتغال و پيشرفت مناطق روستايي
همدان - روستا به عنوان بخش بزرگي از نظام اجتماعي و جمعيتي كشور نقش مهمي در پيشرفت جامعه داشته و اهميت فرآورده ها و توليدات روستايي نظير توليد محصولات كشاورزي، زراعي، دامي، صنايع تبديلي و صنايع دستي در رفع نيازهاي رو به افزايش جامعه در خور توجه است.


به گزارش ايرنا، فعال سازي ساكنان روستاها مي تواند كمك قابل توجهي به تامين امنيت اجتماعي كرده و باعث كاهش حجم زياد ناملايمات اجتماعي شده و منجر به كاهش پديده "مهاجرت روستا-شهري" شود.

ايجاد و راه اندازي كسب و كارها, نظير مشاغل و كارهاي خانوادگي و گروهي در روستاها به دليل وجود پيوندهاي قوي اجتماعي و روحيه بالاي مشاركت و تعاون در روستاها از اهميت زيادي برخوردار است.

تمامي جوامع روستايي با معضل بيكاري به نوعي دست به گريبان هستند و ابعاد اين معضل، بخش‌ هاي اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي را نيز تحت تاثير قرار داده است, بنابراين, وجود اين شرايط لزوم ايجاد فرصت هاي شغلي جديد را در مناطق روستايي ضرورتي اجتناب ناپذير كرده است.

به همين دليل افزون بر آمار بالاي بيكاري در روستاها، كشور با معضل مهاجرت روستاييان به شهرها، به خصوص به شهرهاي بزرگ مواجه است كه اين امر خود پيامدهاي منفي زيادي در زمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و امنيتي دارد.

نكته قابل توجه اينكه اشتغال زايي در روستاها بايد متناسب با نياز و ظرفيت هاي اين مناطق باشد, بنابراين با توجه به سابقه ديرين صنايع دستي و هنرهاي سنتي در روستاها تقويت و توسعه اين بخش مي تواند به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي ايجاد اشتغال روستايي مطرح باشد.

صنايع ‌دستي روستايي نه ‌تنها موجب اشتغال در روستاها مي‌شود بلكه منبع درآمد مهمي نيز براي خانوارهاي روستايي ايجاد مي‌كند و همچنين مي توان گفت صنايع ‌دستي روستايي تداعي‌كننده بخشي از سنت‌هاي اصيل است.

اگر چه امروزه اشتغال به اين صنايع در بسياري از روستاها بيشتر در فصول بيكاري صورت مي‌پذيرد، اما بدان جهت كه با اشتغال در اين فصول، ايجاد درآمد كرده و حتي از مهاجرت فصلي جلوگيري مي‌كند، حايز اهميت است.

كارشناسان صنايع دستي استان همدان بر اين باورند كه شرط لازم براي موفقيت در توليد و مصرف، رفع نقايص موجود در امر بازاريابي و بازار رساني و ايجاد ساز و كارهاي لازم است، به دليل اينكه در صورت نبود بازار براي كالاها، واحدهاي توليد اعم از خانگي و صنعتي با مشكل مواجه خواهند شد.

به اعتقاد آنان در روستاها پتانسيل ‌هاي گردشگري روستايي بسياري وجود دارد كه مي‌تواند منبع جديد درآمدي براي روستاييان به ويژه روستاييان كشورهاي در حال توسعه باشد و صنايع‌ دستي اين مناطق نيز در توسعه گردشگري روستايي اهميت بسيار زيادي دارد.

همچنين ايجاد اشتغال روستايي افزون بر اينكه از مهاجرت روستاييان به شهر جلوگيري مي كند، از اضافه شدن تعداد بيكاران در شهرها نيز مي كاهد.

به گزارش ايرنا، معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان همدان لازمه تحقق اشتغال روستايي در اين استان را بهره گيري از ظرفيت هاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي دانست و تاكيد كرد: بايد مراكز اشتغال در روستاها تشكيل شود.

"بهجت عباسي" افزود: بيشتر فعالان در حوزه صنايع دستي استان به ويژه در شهرستان هاي تويسركان، نهاوند و ملاير را ساكنان روستاها تشكيل مي دهند به اين شكل كه 80 درصد از اشتغال زايي بخش صنايع دستي تويسركان در بخش روستايي است.

وي با اعلام اينكه 21 روستا در سطح شهرستان تويسركان در زمينه هنر و صنعت مبل و منبت فعال هستند, گفت: 661 كارگاه مبل و منبت در روستاهاي اشترمل و جيجانكوه فعاليت دارند و 25 درصد از جمعيت روستاي سيد شهاب به عنوان پايلوت (آزمونه) توليدات مبل و منبت در اين حوزه مشغول به كار هستند.

وي اظهار داشت: اشتغال روستايي در شهرستان هاي تويسركان، ملاير و نهاوند به ترتيب 90، 80 و 70 درصد بوده است.

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان نيز گفت: رشته هاي صنايع دستي واجد قابليت اقتصادي در روستاهاي اين استان آموزش داده شده است و اين مناطق در سال 90 محل برگزاري70 درصد از دوره‌هاي آموزشي هنرهاي سنتي و صنايع دستي بوده‌اند.

وي با اشاره به اينكه مواد اوليه و منابع انساني موجود در روستاها نيز براي انتخاب رشته‌هاي آموزشي صنايع دستي بررسي شده, افزود: امسال 785 هنرمند روستايي آموزش‌ هاي لازم را از طريق برگزاري اين دوره‌ها فرا گرفته اند.

وي تعداد رشته‌هاي صنايع دستي آموزش داده شده در روستاهاي همدان را 12 رشته معرفي كرد و گفت: 29 مركز روستايي ميزبان هنرجويان صنايع دستي همدان در سال جاري بودند.

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان ادامه داد: امسال با برگزاري دوره‌هاي آموزشي زمينه احياي رشته‌هاي فراموش‌ شده‌ صنايع دستي روستايي فراهم شده است.

بيات اضافه كرد: رشته هاي صنايع دستي واجد قابليت اقتصادي در حال فراموشي در روستاها, نظير نمدمالي روستاهاي "شوند"، جاجيم بافي تويسركان، گره چيني همدان، نازك كاري چوب همدان، تراش سنگ هاي قيمتي و نگارگري همدان، قلم زني روي مس در اسدآباد و رودوزي سنتي در كبودرآهنگ احيا شده است.

وي از پرداخت تسهيلات از منابع اعتباري تخصيص يافته شامل زودبازده و منابع داخلي به ميزان 950 هزار ميليون ريال خبر داد و گفت: همچنين به منظور ايجاد، توسعه و تجهيز كارگاه هاي خانگي در روستاها و شهرهاي استان 154 پرونده به مبلغ پنج هزار و 385 ميليون ريال ارسال شده است.

بيات گفت: يك هزار و 318 فقره پرونده مشاغل خانگي صادر و 980 نفر معرفي شدند كه بيش از50 درصد آنان روستايي هستند.

وي با بيان اينكه بازارچه هاي فروش فصلي در مراكز گردشگري همدان به منظور ارايه محصولات توليد شده روستاها ايجاد شده, افزود: تقويت كانون‌ها و خوشه هاي توليد صنايع دستي در روستاهايي نظير اشترمل، جيجانكوه، حاجي‌آباد، توچغاز، مي‌آباد، داويجان، حرم‌آباد و جوراب از ديگر اقدامات به شمار مي‌آيد.

بيات ادامه داد: شناسايي صنعتگران، هنرمندان و پيشكسوتان صنايع دستي در روستاها و معرفي و تقويت آن ها و برگزاري نمايشگاه سراسري زمينه سازي حضور هنرمندان و توليد كنندگان در نخستين نمايشگاه به منظور معرفي، بازاريابي و تعامل در جهت ارتقاء كيفيت توليد از ديگر اقدامات است.

وي همچنين گفت: معرفي آثار هنرمندان برجسته روستايي، حمايت از صادر كنندگان صنايع دستي و ايجاد زمينه هاي فروش و صادرات خارجي، توجه به خوشه هاي صادرات گرا و زمينه سازي براي ايجاد خوشه هاي روستايي و توانمندسازي زنان روستايي با بهره گيري از توان توليد در منازل نيز صورت گرفته است.

بيات تقويت و توسعه صادرات صنايع دستي صنعتگران به ويژه در مناطق روستايي را از مهمترين اقدامات و راهكارهاي حمايتي اين بخش عنوان كرد و از زمينه سازي براي صادرات 19ميليون و 687 هزار و 482 دلار انواع صنايع دستي و هنرهاي سنتي اين استان در 10 ماهه امسال خبر داد.

وي ارزش دلاري صادرات صنايع دستي رسمي استان را 22 ميليون و 783 هزار و 559 دلار عنوان كرد و گفت: توليدات هنرهاي سنتي استان به كشورهاي فرانسه، سوئد، قطر، عراق، هلند، امارات، تركيه و پاكستان صادر شده است.

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان گفت: توليدات رشته‌هاي سفال، شيشه دست‌ساز، مجسمه، سنگ‌هاي حكاكي شده، ميز و گلدان فلزي، مبلمان، مروار بافي، نازك‌كاري روي چوب، رودوزي‌هاي سنتي و مصنوعات چرمي از جمله صنايع دستي صادر شده از همدان هستند.

وي يادآور شد: 669 هزار و 420 دلار صنايع دستي همدان نيز از طريق ساير گمركات كشور نظير بندرگناوه، بندر امام خميني (ره)، ماكو، مرز باشماق به صورت غير رسمي صادر شده است.

بيات اظهار داشت: كشورهاي امارات، ايتاليا، عراق و آمريكا مقصد صادرات غيررسمي صنايع دستي استان همدان بودند.

وي همچنين از تمركز بيش از 70 درصدي هنرمندان و كارگاههاي صنايع دستي استان در روستاها خبر داد و گفت: صنعتگران روستايي نقش قابل توجهي در توليد و صادرات و همچنين رشد اقتصادي اين بخش ايفا مي كنند, بنابراين تلاش براي رفع نيازهاي آنان از اهميت بسيار زيادي براي تحقق رشد و توسعه اقتصادي استان برخوردار است.

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان از تلاش براي بيمه هنرمندان و صنعتگران شاغل خبر داد و گفت: اين اقدام با هدف ايجاد و اميد به آينده شغلي و تثبيت اشتغال و جلوگيري از مهاجرت روستاييان انجام شده و از ابتداي سال جاري تاكنون از مجموعه پنج هزار و 240پرونده سه هزار و 700 نفر بيمه شدند كه يك هزار و 301 نفر آنان روستايي هستند.

بيات از ثبت آثار ارزشمند هنرمندان به منظور حفظ ميراث معنوي خبر داد و گفت: مستند سازي رشته هاي صنايع دستي و ثبت رشته ها به نام استان و منطقه توليد (نازك كاري چوب، منبت، چرم و سفال) انجام شده است.

وي گفت: مراحل اوليه استاندارد سازي مواد اوليه و ابزار توليد رشته هاي صنايع دستي (تراش سنگ، سفال و منبت) انجام شده و تهيه و تدوين اطلس جامع اطلاعات صنايع دستي، روستايي و خانگي (اطلاعات شهرستان هاي بهار، رزن، كبودراهنگ، اسدآباد و همدان جمع آوري شده) نيز به انجام رسيده است.

بيات در ادامه اضافه كرد: پنج مهر اصالت بين المللي مرغوبيت كالا براي رشته هاي نازك كاري چوب، ساز سنتي، منبت و مشبك، سفال و چرم سنتي اخذ شده و شش رشته از رشته هاي بومي استان شامل نمد مالي، سنگ تراشي، مرواربافي، فرش همدان، نازك كاري و منبت در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان همچنين از آموزش 232 نفر در رشته هاي منبت، سفال، سراجي، قلم زني، گره چيني، معرق و تراش سنگ در همدان، حصار، خضر و موسسه بهبود خبر داد و كارگاه هاي نازك كاري، گره چيني و مسگري در تپه هگمتانه و انگشترسازي در گنبد علويان نيز تجهيز شده اند.

بيات در ادامه برگزاري نمايشگاه هاي مختلف صنايع دستي و هنرهاي سنتي را يكي ديگر از راهكارهاي تقويت و توسعه اين هنر عنوان كرد و از شركت صنعتگران استان در 50 نمايشگاه متنوع صنايع دستي كشور خبر داد.

وي گفت: همدان در نمايشگاه هاي كرمان، خوزستان، خراسان رضوي، هرمزگان، يزد، بوشهر، تهران، كردستان، چهارمحال و بختياري، مركزي، گيلان، ايلام، اردبيل، خراسان شمالي، گلستان، كرمانشاه، تهران و سيستان و بلوچستان حضور فعالي داشته است.

گفتني است با توجه به قابليت هاي منحصر بفرد روستاها به عنوان محورهاي استراتژيك كشاورزي، توليدات و بخش هاي مختلف اقتصادي نظير فرآورده هاي غذايي و صنايع دستي و نقش انكارناپذير آن ها در توسعه و استقلال كشور، پرداختن به مسايل و مشكلات روستاييان بايد در اولويت باشد.

نتيجه اينكه ايجاد فرصت هاي شغلي جديد در مناطق روستايي كشور از اهميت دو چنداني براي كاهش آمار بيكاري و جلوگيري از افزايش آسيب هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي برخوردار است.

7521/576/320

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80007755

يکشنبه|ا|7|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 860]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن