تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810008374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش آمانو درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گزارش آمانو درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منتشر شد
يوكيا آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در نخستين گزارش خود در سال ۲۰۱۲ درباره ايران با اذعان به اين كه تمامي تاسيسات اعلام شده ايران زير نظر آژانس قرار دارد ادعاهاي خود مبني بر نگراني جدي در مورد ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته اي ايران ابراز كرده است. اين در حالي است كه يك روز قبل از انتشار اين گزارش روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز با استناد به سندي محرمانه اعلام كرده بود كه ۱۶ نهاد امنيتي آمريكا (NIE) در بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيده اند كه ايران برنامه اي براي ساخت سلاح هسته اي ندارد. به گزارش ايسنا مديركل آژانس در اين گزارش با تاكيد بر اين كه «آژانس هم چنان به راستي آزمايي نبود انحراف در مواد هسته اي اعلام شده در تاسيسات هسته اي ايران تحت توافقنامه پادمان ادامه مي دهد» بار ديگر ادعا مي شود كه چون «ايران همكاري لازم را ازجمله از طريق اجرا نكردن پروتكل الحاقي، ارائه نمي كند» «آژانس قادر نيست اطمينان موثقي را درباره نبود مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام شده در ايران بدهد و بنابراين نتيجه گيري كند كه همه مواد هسته اي در ايران در فعاليت هاي صلح آميز به كار گرفته مي شود.» آمانو در اين گزارش با ابراز «نگراني هاي جدي» در رابطه با آن چه «ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته اي ايران» خوانده مي شود، اشاره مي كند كه «ايران دسترسي به سايت پارچين را كه مورد تقاضاي آژانس در دو ديدار اخير از تهران بود فراهم نكرد و هيچ توافقي درخصوص رويكردي ساختاري براي حل كليه مسائل باقي مانده در ارتباط با برنامه هسته اي ايران حاصل نشد.» آمانو در اين گزارش به گفت وگوهاي بي نتيجه مقام هاي آژانس در سفر اخيرشان با ايراني ها اشاره مي كند و مي نويسد: به درخواست آژانس ايران ۱۵ سايت هسته اي و ۹ منطقه در بيرون از اين تاسيسات را كه در آن فعاليت هاي هسته اي صورت مي گيرد، مشخص كرد كه برخي فعاليت ها در آن ها مغاير با درخواست شوراي حكام و شوراي امنيت مي باشد. كارخانه غني سازي نطنز و مركز غني سازي تحقيقاتي نطنز و تاسيسات غني سازي فردو، سه مركزي است كه آژانس مي گويد ايران در آن به غني سازي اورانيوم ادامه مي دهد. به گفته اين نهاد بين المللي جمهوري اسلامي از ماه فوريه ۲۰۰۷ تا ۱۶ اكتبر سال ۲۰۱۱ به ميزان ۵۵ هزار و ۶۳۸ كيلوگرم هگزا فلورايد اورانيوم طبيعي به آبشارهاي غني سازي تاسيسات غني سازي نطنز تزريق كرده و با اين كار ۴ هزار و ۸۷۱ كيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم غني شده تا سقف ۵ درصد (اورانيوم ۲۳۵) توليد كرده است. به گفته آژانس، تهران در مركز غني سازي نطنز ۵ هزار و ۴۵۱ كيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم را تا سقف ۵ درصد و زير نظر آژانس توليد كرده و در مركز غني سازي تحقيقاتي نطنز هم ايران از فوريه سال ۲۰۱۰ تاكنون نزديك به 95.4 كيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم را تا سقف ۲۰ درصد غني كرده است.

غني سازي در فردو آغاز شده است

در مورد تاسيسات غني سازي فردو نيز آمانو گزارش داده كه ايران فعاليت غني سازي خود را آغاز كرده و بنا به گفته ايران در حدود 99.3 كيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم تا سقف ۵ درصد به اورانيوم ۲۳۵ تبديل شده و 13.8 كيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد به اورانيوم ۲۳۵ تبديل شده است. آمانو مي گويد ايران هنوز بايد اطلاعات مورد نياز را براي اهداف تاسيسات فردو در اختيار آژانس قرار دهد. اطلاعات بيشتر آژانس مي گويد ايران بايد در مورد برنامه خود براي ساخت ۱۰ مركز غني سازي اورانيوم و همچنين درباره فناوري غني سازي ليزري كه در سال ۲۰۱۰ از آن خبر داده بود، توضيح دهد. آمانو مي گويد: به رغم درخواست شوراي حكام و شوراي امنيت، ايران همچنان به فعاليت هاي هسته اي خود در تاسيسات يو.سي.اف و تاسيسات توليد سوخت اصفهان ادامه مي دهد. توليد سوخت آژانس تاييد مي كند كه ايران تا فوريه امسال ۱۴ صفحه سوخت ۲۰ درصدي و ۱۲ ميله سوخت 3.34 درصدي توليد كرده است.

اختلافات مهم باقي ماند

آمانو درباره دور دوم گفت وگوهاي ايران و آژانس در تهران با ذكر اين كه دسترسي به پارچين در دور دوم نيز درخواست شد اما ايران اعلام كرد كه قادر نيست دسترسي به اين سايت را فراهم كند، مي افزايد: «مذاكرات فشرده درباره رويكرد ساختاري براي حل كليه مسائل باقي مانده انجام شد و هيچ توافقي حاصل نشد و اختلافات مهم در رابطه با اين رويكرد باقي ماند.» آمانو افزود كه «ايران در پاسخ به تقاضاي آژانس يك اعلاميه مقدماتي در ارتباط با مسائل مشخص شده در بخش C پيوست گزارش نوامبر ۲۰۱۱ مديركل به شوراي حكام ارائه داد. در اعلاميه ايران نگراني هاي آژانس در ارتباط با مسائل مطروحه عمدتا به اين بهانه كه ايران آن ها را بي اساس مي داند رد شده است.»

سلطانيه: گزارش آژانس بار ديگر بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي كشورمان صحه گذاشت

در همين حال علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با فارس، با اشاره به انتشار گزارش آمانو در مورد فعاليت هاي هسته اي كشورمان، اظهار داشت: اين گزارش آژانس بار ديگر بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي كشورمان و همچنين بر موفقيت ها در زمينه علوم و تكنولوژي هسته اي صحه گذاشت. وي با بيان اينكه اين گزارش مختصرتر از گزارش پيشين آمانو بود، گفت: اين گزارش علاوه بر اينكه نشان داد تمام فعاليت هاي هسته اي كشورمان زير نظر آژانس است، درخصوص دو دور مذاكرات اخير در تهران نيز مواردي را ذكر كرده است. وي با اشاره به گزارش گذشته مدير كل آژانس كه در آن برخي ادعاها و اتهامات را در مورد ابعاد احتمالي نظامي و نيز مطالعات ادعايي مطرح كرده بود، خاطرنشان كرد: كارشناسان ايراني در تهران، توضيحات فني و تخصصي را در اين خصوص به كارشناسان آژانس ارائه دادند و ثابت شد كه اين ادعاها مبنايي نداشته و بي اساس بوده است.

آماده ايم درباره مداليته بازديد از اماكن هسته اي با آژانس مذاكره كنيم

وي با اشاره به برخي اخبار در مورد دسترسي كارشناسان آژانس به برخي اماكن هسته اي كشورمان نيز گفت: لازم به تذكر است كه براي هر نوع دسترسي و يا بازديد، بايد چارچوبي مورد توافق قرار گيرد كه ملاحظات مربوط به كشورها در آن درج شود. مذاكرات اوليه در رابطه با چارچوب و مداليته كار انجام شده اما هنوز به توافق اوليه نرسيديم و لازم است كه مذاكرات ادامه يابد. وي با اشاره به اعلام آمادگي كشورمان براي ادامه مذاكرات و مشخص كردن چارچوبي در اين زمينه با آژانس گفت: جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور مسئول و پايبند به مقررات بين المللي، همكاري خود را با آژانس ادامه مي دهد. سلطانيه در خصوص ادامه گفت وگوها اظهار داشت: در حال حاضر نشست شوراي حكام را در پيش رو داريم اما با اين وجود جمهوري اسلامي ايران با ارائه اظهارنامه اوليه در رابطه با گزارش پيشين مديركل در خصوص مطالعات ادعايي نشان داد كه گام عملي را براي ادامه مذاكرات برداشته است.

واكنش آمريكا و اروپا به گزارش آمانو

از سوي ديگر تامي ويتور سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد با اشاره به گزارش آژانس مدعي شد كه ايران غني سازي اورانيوم را برخلاف قطعنامه هاي شوراي امنيت و با مقاصد غيرصلح آميز پيش مي برد. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز مدعي شد كه گزارش جديد آژانس بر نگراني ها درباره اهداف واقعي برنامه هسته اي ايران مي افزايد.

پوتين: غرب زير پوشش بحث هسته اي به دنبال تغيير رژيم در ايران است

همزمان ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه تاكيد كرد كه موضع روسيه با موضع ديگر شركاي مسكو در قبال ايران متفاوت است زيرا برخي كشورها قصد دارند از هراس درباره برنامه هسته اي ايران با اهدافي ديگر استفاده كنند. به گزارش بي بي سي پوتين كه اين روزها درگير كارزار انتخاباتي خود براي احراز مجدد پست رياست جمهوري در اين كشور است تاكيد كرد كه دولت كشورش مخالف هرگونه تلاش براي تغيير رژيم در ايران است. وي ادامه داد: غرب زير پوشش تلاش براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي در واقع به دنبال تغيير رژيم در ايران است.

احتمال استفاده آمريكا از ذخاير استراتژيك خود در پي افزايش قيمت نفت

در پي افزايش بهاي بنزين در آمريكا كه روند شكننده بازسازي اقتصادي اين كشور را تهديد مي كند، دولت اوباما احتمالا براي معكوس كردن اين روند، اقدام به استفاده از ذخاير نفتي استراتژيك اين كشور خواهد كرد. به گزارش فارس سياست تحريم نفت ايران كه كنگره آمريكا آن را مطرح و به شركاي اروپايي اين كشور تحميل كرد تاكنون باعث افزايش ۲۰ دلاري قيمت نفت شده است. به موازات افزايش قيمت نفت قيمت بنزين در آمريكا نيز افزايش ۱۱ درصدي داشته است. تحليلگران سياسي قيمت بنزين را عامل تعيين كننده اي در نتيجه انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۲ مي دانند. تيموتي گيتنر، وزير خزانه داري آمريكا، جمعه در گفتگو با شبكه سي ان بي سي گفت: «بحثي درباره استفاده از ذخاير استراتژيك در برخي مواقع مطرح است. ما به بررسي اين موقعيت ها ادامه مي دهيم و اوضاع را به دقت ارزيابي مي كنيم.» در همين حال مهر نيز گزارش داد: همزمان با تشديد تحريم‌هاي خصمانه غرب عليه ايران و اقدام مقابله به مثل كشورمان در قطع صادرات نفت به دو كشور اروپايي، بهاي نفت خام ايران با افزايشي 2 دلاري با قيمت بيش از 122 دلار در بازار آسيا به مشتريان خارجي تحويل داده شده است. نفت برنت درياي شمال نيز روز گذشته از 126 دلار فراتر رفت.

يکشنبه|ا|7|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن