تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816529546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله مكارم شيرازي:استفاده از بيت المال براي تبليغات و اهانت به كانديداي رقيب حرام است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آيت الله مكارم شيرازي:استفاده از بيت المال براي تبليغات و اهانت به كانديداي رقيب حرام است
استفاده از بيت المال براي تبليغات و اهانت به كانديداي رقيب حرام است
قم - خبرگزاري مهر: يكي از مراجع تقليد قم در پاسخ به استفتائي با تأكيد بر حضور گسترده در انتخابات، استفاده از بيت المال را در تبليغات انتخاباتي و اهانت به كانداي رقيب را خلاف شرع و حرام عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، برنامه زمزم احكام راديو معارف در ايام نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي به اين موضوع پرداخته و در جريان اين برنامه به پاسخ استفتائات مخاطبان از آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي در مورد مسئله انتخابات پرداخته است.

در يكي از استفتائات شنوندگان برنامه از اين مرجع تقليد آمده است: از آنجا كه انتخابات ارتباط مستقيم با سرنوشت ما دارد آيا شركت در انتخابات واجب است؟

آيت الله مكارم شيرازي در پاسخ به اين استفتاء اظهار داشت: شركت در انتخابات لازم است به همان دليل كه به سرنوشت ما، كشور ما، دين ما و سرنوشت انقلاب ما ارتباط دارد، اگر خداي نكرده مجلس دست نا اهلان بيفتد مسئوليت آن متوجه همه كساني است كه مي توانستند در انتخابات شركت كنند و افراد اهل را به مجلس بفرستند و شركت نكردند و نااهلان به مجلس رفتند؛ اين ها مسئوليت آفرين است همه بايد شركت كنند.

بايد به كسي كه صلاحيت بيشتري در حفظ امانت الهي دارد، راي داد

همچنين در استفتاء ديگري اين طور بيان شده است: در انتخابات به چه كساني بايد راي داد آيا به هر كسي مي توانيم راي بدهيم؟ به چه مسائلي بايد توجه داشته باشيم؟

اين مرجع تقليد در پاسخ به اين استفتاء اظهار داشت: انتخابات در واقع پذيرفتن مسئوليت هاست. ما نمي توانيم سرنوشت خود، مملكت، انقلاب و دين مان را به دست هر كس بسپاريم.

وي در ادامه تصريح كرد: در يك معامله ساده آيا شما حاضر هستيد هركسي را وكيل خودتان بكنيد حتما مي گوئيد وكيل بايد امن و امان باشد تا از طرف من برود معامله انجام دهد شما وقتي براي يك كار معمولي ساده فردي اصلح را انتخاب مي كنيد براي دين، كشور و سرنوشت خود و مردمش چطور مي توانيد به هر كسي راي بدهد بايد ببيند چه كسي صلاحيت بيشتري در حفظ اين امانت الهي دارد.

بيان مطالب خلاف واقع يا اسرار منزل نامزدها درست نيست

بر اساس اين گزارش، در استفتاء ديگري از سوي مخاطبان راديو معارف از آيت الله مكارم شيرازي اين سئوال مطرح شده است: آيا صحبت كردن درباره نامزدهاي انتخابات تهمت و غيبت محسوب نمي شود؟

اين مرجع تقليد شيعيان در پاسخ به اين استفتاء اين گونه بيان داشت: صحبت كردن درباره نامزدها به دو صورت است يا فرد معرفي و سوابق او مطرح مي شود كه مانعي ندارد اما اگر نه، مطالبي خلاف واقع گفته شود و يا مطالبي كه ارتباطي ندارد مثلا اسرار منزلش گفته شود درست نيست.

آيت الله مكارم شيرازي در ادامه اظهار داشت: عين همين چيزي كه ما در باب روايات اهل بيت و علم رجال داريم؛ در علم رجال مي گويد كه فلان كس ثقه، ضعيف، صادق و يا كاذب است، چون سرنوشت ما در روايات به دست اين هاست بايد معرفي بشوند. انتخابات سرنوشت ساز است اگر معرفي در حدود شناخت آنها باشد، دروغ و تهمت هم نباشد، در حد شناخت اشكالي ندارد.

شام دادن براي راي جمع كردن خلاف شرع است

همچنين در استفتاء ديگري اين طور بيان شده است: نامزدهاي كه براي اخذ راي، شام مي دهد يا خرج هاي آن چناني مي كنند، از مصاديق اسراف هست يا خير؟

اين مرجع تقليد در پاسخ به اين استفتاء بيان داشت: اين كار ممكن است اسراف نباشد؛ و غذا را مردم بخورند ولي اصل كار خلاف شرع است؛ به علت اينكه با تزوير و تقلب مي خواهد آرا كسب كند. مردم بايد اين كار را بررسي كنند كسي كه مي آيد اين پول ها را صرف مي كند آيا مي خواهد برود خدمت بكند يا اينكه كيسه دوخته. آنهايي كه اين مخارج را مي كنند افرادي صلاحيت دار نيستند و استفاده از اين ها هم شرعا جايز نيست.

استفاده از بيت المال براي تبليغات انتخاباتي خلاف شرع و قانون است

بر پايه اين گزارش، در استفتاء ديگري كه از سوي شنوندگان راديو معارف مطرح شده، آمده است: استفاده از بيت المال براي تبليغات نامزدي انتخابات چه حكمي دارد؟

آيت الله مكارم شيرازي در پاسخ به اين استفتاء اظهار داشت: واضح است كه جايز نيست، بيت المال متعلق به همه مردم است هيچ شخصي نمي تواند به نفع خودش از بيت المال استفاده كند و منافع خصوصي خودش را در نظر بگيرد مسلماً جايز نيست و خلاف شرع و قانون است.

هرگونه اهانت به كانديدهاي رقيب شرعا حرام است

در استفتاء ديگري بيان شده است: كشيدن كاريكاتور نامزدهاي رقيب يا تمسخر آنها از نظر شرعي اشكال دارد ؟

اين مرجع تقليد در پاسخ به اين استفتاء مطرح شده، بيان داشت: هر گونه اهانت به كانديدهاي رقيب شرعا حرام است خواه از طريق كاريكاتور باشد يا نام بدي به كار برده شود يا عيب دروغيني گفتن يا انتشار شب نامه بر ضدشان اين اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع كرده است.

وعده دادن نامزدها فراتر از اختياراتشان مصداق دروغ است

بر اساس اين گزارش، در استفتائي از سوي مخاطبان از آيت الله مكارم شيرازي آمده است: بعضي از نامزدها در تبليغات انتخاباتي خود وعده هاي مي دهند كه فراتر از اختيارشان است آيا اين وعده ها مصداق دورغ نيست؟

استاد برجسته خارج فقه حوزه علميه قم در پاسخ به اين استفتاء اظهار داشت: اين وعده ها هم مصداق دروغ و هم مصداق تدليس است يعني يك نوع تقلب است كه براي به دست آوردن آرا دروغ مي گويد و تدليس مي كند به اين دليل كه چهره واقعي كارش را بر خلاف نشان مي دهد، حتي مي شود اسم رياكار را بر اين افراد گذاشت.

وي در ادامه تاكيد كرد: نامزدهاي انتخابات بايد مراقبت كنند كه چيزي نگويند كه قابل عمل نباشد، خدا نكند كسي چنين كاري انجام دهد كه مسئوليت الهي سنگيني دارد.

ابزاري كه براي انتخاب نامزد اصلح استفاده مي شود بايد مشروع باشد

همچنين در استفتاء ديگري مطرح شده است: اگر نامزد انتخاباتي واقعا اصلح باشد، آيا مي شود براي اينكه راي بيشتري بياورد براي او راي خريد و يا سر صندوق اگر شخصي بي سوادي نام كس ديگري را گفت ما نام آن نامزد را بنويسيم؟

اين مرجع تقليد در پاسخ به اين استفتاء ابراز داشت: يعني از ابزار نامشروع، براي رسيدن به هدف مشروعي استفاده بكنيم اين درست نيست اين مانند اين است كه مال حرامي صرف ساخت مسجد كنيم.

آيت الله مكارم شيرازي تصريح كرد: اسلام مي گويد هم هدف بايد مشروع باشد و هم وسيله مسجد بسيار خوب؛ اما مالي كه براي ساختن مسجد است، آن هم بايد حلال باشد؛ انتخاب اصلح بسيار خوب است ابزاري كه براي انتخاب او انتخاب مي كني آن هم بايد مشروع باشد.

وي در ادامه تاكيد كرد: از وسيله نامشروع استفاده نكنيد مخصوصا زماني كه شخصي اختيارش را به دست كسي مي دهد كه سر صندوق است بگويد اسم فلان شخص را بنويس و نام شخص ديگري بنويسند اين ها خيانت است، ابزار خيانت وسيله انتخاب اصلح؛ به هيچ وجه اين كارها در اسلام جايز نيست.

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|6|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن