تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806724918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با مهر عنوان شد؛اسلام در حكومت آتي كشورهاي انقلابي نقش تعيين‌ كننده‌اي خواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد؛اسلام در حكومت آتي كشورهاي انقلابي نقش تعيين‌ كننده‌اي خواهد داشت
اسلام در حكومت آتي كشورهاي انقلابي نقش تعيين‌ كننده‌اي خواهد داشت
اساتيد علم سياست و سياستمداران بين‌المللي معتقد هستند كه اسلام در سياست و حكومت آتي كشورهاي انقلابي شمال آفريقا و خاورميانه نقش مهمي ايفا خواهد كرد.

استفن زونس: اسلام در خاورميانه محدود به سياست و حكومت نيست

استفن زونس روزنامه‌نگار و استاد و مدير گروه مطالعات خاورميانه در دانشگاه سان فرانسيسكو در ايالت كاليفرنياي آمريكا در خصوص نقش و تأثير اسلام در شكل دهي به دولتهاي جديد انقلابي در شمال آفريقا و خاورميانه به خبرنگار مهر گفت: حكومت آينده اين كشورها به ميزان زيادي به ملي گرايي توجه خواهد داشت. نكته قابل توجه در مورد حكومتهاي آتي اين كشورها اين است كه در آينده تمايل اندكي به پذيرش سياستهاي ديكته شده از سوي غرب خواهند داشت.

وي در مورد نقش اسلام در حكومتهاي آتي اين كشورها نيز تصريح كرد: اسلام تأثير مهمي در حكومتهاي آتي اين كشورها دارد. بايد توجه داشت نقش و تأثير اسلام تنها محدود به سياست و حكومت نيست و اسلام بر ارزشهاي حاكم بر جامعه نيز تأثير بسزايي خواهد گذاشت.

اين روزنامه‌نگار آمريكايي يادآور شد: به عبارت ديگر ارزشهاي حاكم در جامعه و ارزشهايي كه به اين جوامع در آينده شكل مي دهد به شدت متأثر از آموزه‌هاي اسلامي است.

تسلر: "خواست مردم" نقش مهمي در آينده كشورهاي انقلابي دارد

مارك تسلر استاد علوم سياسي دانشگاه ميشيگان و مدير مؤسسه بين‌الملل و مطالعات سياسي اين دانشگاه نيزبه مهر گفت: در حال حاضر گروههايي كه قدرت را در دست دارند نماينده اكثريت مردم نيستند.

وي افزود: از ميان كشورهاي مصر، ليبي و تونس شكل و مدل حكومت آتي تونس به يك حكومت دموكراتيك نزديكتر خواهد بود.

تسلر در مورد نقش و تأثير اسلام در حكومتهاي آينده اين كشورها نيز تصريح كرد: براي پاسخ به اين سؤال بايد دلايلي كه مردم اين كشورها براي آن انقلاب كردند مورد توجه قرار گيرند. برخي دلايل اقتصادي براي انقلاب داشته‌اند در واقع مسئله بيكاري يكي از دلايل آنها براي انقلاب بوده است.

وي يادآور شد: برخي نيز دلايل ديني داشته‌اند و اسلام خواهي مورد نظر آنها بوده كه حكومتهاي پيشين توجهي به آن نداشته‌اند. برخي احزاب اسلامي هم حتي داراي دلايل اقتصادي براي انقلاب بوده‌اند، بر اين اساس افراد در اين كشورها خواستها و دلايل گوناگوني براي انقلاب داشته‌اند.

سعيد علي: اسلامگراها از پيشتازان انقلاب كشورهاي شمال آفريقا بودند

دكتر عبدل منعم سعيد علي رئيس مركز مطالعات سياسي و استراتژيك الاهرام مصر نيز در اين خصوص به مهر گفت: مردم اين كشورها خواهان حكومتي دموكراتيك بودند و از اينرو براي تحقق اين شيوه حكومتي مبارزه كردند. بر اين اساس تلاش آنها براي برپايي حكومتي دموكراتيك در آينده خواهد بود.

وي در مورد نقش اسلام و احزاب اسلامي در انقلاب اين كشورها نيز گفت: احزاب اسلامي در كشورهاي انقلابي شمال آفريقا هدايت امر را بر عهده داشته و از پيشتازان بودند. اين احزاب توانستند در انتخابات نيز پيشتاز باشند. اين احزاب در مراحل بعد با نيازها و مطالبات مردمي مواجه هستند.

مؤلف "دين و دولت در مصر" در ادامه يادآور شد: شكست و موفقيت اين احزاب در آينده بستگي به اين دارد كه تا چه اندازه به نيازها و مطالبات مردم پاسخ بدهند.

سعيد علي در ادامه تأكيد كرد: در واقع اگر احزاب اسلامي بتوانند مشي عملگرايي را پيش ببرند و احزابي ايدئولوژيك نباشند .

لفرايي: دستهاي پنهان خارجي درصدد شكل دهي به حكومتهاي جديد منطقه است

دكتر نجيب الله لفرايي وزير خارجه پيشين افغانستان در دولت اسلامي برهان الدين رباني در مورد شكل حكومتهاي آينده كشورهاي انقلابي شمال آفريقا از جمله مصر، تونس و ليبي به مهر گفت: در كشورهاي عربي كه حكومتهاي آنها توسط مردم تغيير كرده، نيروهاي گوناگون و مختلفي وجود دارند كه درصدد شكل دهي به حكومت اين كشورها هستند.

وي افزود: جريانهاي گوناگوني در ميان انقلابيون وجود دارند كه درصدد شكل دهي به حكومت اين كشورها هستند. همچنين عناصري از حكومتهاي قبلي درصدد شكل دهي به حكومت آينده در اين كشورها هستند.

وي تصريح كرد: همچنين دستهاي پنهان خارجي وجود دارد كه منافع غرب را دنبال مي‌كنند و درصدد شكل دهي به حكومتهاي آتي اين كشورها هستند.

انتصار: هراس از نفوذ وهابي‌ها و سلفي ها در حكومت آينده ليبي

دكتر نادر انتصار رئيس دانشكده علوم سياسي دانشگاه آلاباماي جنوبي آمريكا در مورد شكل حكومتهاي آينده كشورهاي انقلابي شمال آفريقا از جمله مصر، تونس و ليبي به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر زود است كه جهت گيري حكومتهاي جديد مصر، تونس و ليبي را بتوان تشخيص داد.

وي افزود: به نظر مي‌رسد كه كشور تونس گذار آرامي به عصر پساديكتاتوري خواهد داشت. در مورد ليبي به نظر مي‌رسد اين گذار خيلي آرام نخواهد بود و به احتمال قوي خونين خواهد بود. در مورد ليبي بايد توجه داشت كه نهادهاي سياسي و اجتماعي در اين كشور در زمان قذافي شكل نگرفته است.

وي تصريح كرد: بر اين اساس تقسيمات قبيله‌اي، عشيره‌اي و منطقه‌اي در اين كشور عميق است. البته بايد توجه داشت كه كشورها ليبي و تونس كشورهاي كوچكي هستند كه تأثيرگذاري آنها بر كشورهاي عربي به مانند مصر نيست .

انتصار تصريح كرد: ترس و هراس من در مورد ليبي از گروههاي وهابي و سلفي است كه بعد از دوران قذافي ظهور يافته‌اند. ما ممكن است از تأثيرات و نفوذ آنها در شكل دهي به حكومت آتي اين كشورها بيم داشته باشيم.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن