تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815330870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعريف نوين انقلاب اسلامي از نقش زنان در خانواده و جامعهخبرگزاري فارس: اكنون در جمهوري اسلامي ايران زنان از يك طرف توانمنديهاي خودشان را در عرصه هاي مختلف اجتماع به اثبات مي رسانند و از طرف ديگر از فضاي خانه و تربيت فرزند و نقش هاي همسري و مادري خود نيز فاصله نمي گيرند . اين عملكرد نتيجه احترام به آموزه هاي اسلام درمورد اهميت دادن به خانواده و نقش محوري زن در آن است كه كار وي در خانه را در حكم جهاد كردن در راه خدا مي داند.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تعريف نوين انقلاب اسلامي از نقش زنان در خانواده و جامعهخبرگزاري فارس: اكنون در جمهوري اسلامي ايران زنان از يك طرف توانمنديهاي خودشان را در عرصه هاي مختلف اجتماع به اثبات مي رسانند و از طرف ديگر از فضاي خانه و تربيت فرزند و نقش هاي همسري و مادري خود نيز فاصله نمي گيرند . اين عملكرد نتيجه احترام به آموزه هاي اسلام درمورد اهميت دادن به خانواده و نقش محوري زن در آن است كه كار وي در خانه را در حكم جهاد كردن در راه خدا مي داند.
خبرگزاري فارس: اكنون در جمهوري اسلامي ايران زنان از يك طرف توانمنديهاي خودشان را در عرصه هاي مختلف اجتماع به اثبات مي رسانند و از طرف ديگر از فضاي خانه و تربيت فرزند و نقش هاي همسري و مادري خود نيز فاصله نمي گيرند . اين عملكرد نتيجه احترام به آموزه هاي اسلام درمورد اهميت دادن به خانواده و نقش محوري زن در آن است كه كار وي در خانه را در حكم جهاد كردن در راه خدا مي داند.


امروزه تعيين جايگاهي مناسب و در خور شأن زنان در جامعه ، به يك موضوع اساسي تبديل شده است . خوشبختانه انقلاب باشكوهي كه در سال 1979 در ايران به پيروزي رسيد ، با بهره گيري از تعاليم نوراني اسلام ، جايگاه و نقشي والا و مهم براي بانوان در نظر گرفت . به طوري كه مسآله زنان به قول آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي ، از مسائل اصلي ايران به شمار مي رود .

امروزه در جمهوري اسلامي ايران مسأله زنان در دو عرصه خانواده و جامعه تبيين مي شود . اين نگاه به مسائل زنان كه نشات گرفته از دين مبين اسلام است ، سبب ارتقاء توانمنديهاي بانوان و پيشرفت جامعه شده است . اسلام براي زنان جايگاهي انساني قائل است . از اين منظر زن داراي كرامت است و به عنوان سنگ بناي خانواده و جامعه محسوب مي شود . بر اساس اين نگرش حضور زنان در عرصه هاي مختلف فعاليتهاي اجتماعي مانع از تشكيل خانواده و استحكام بخشيدن به آن نمي شود .

شايان ذكر است كه خانواده اولين نهاد اجتماعي است كه نقش مهمي در سلامت جامعه دارد . مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي كه داراي نظرات مترقي و عميقي در مورد مسائل زنان مي باشد ، خانواده را سلول اصلي جامعه مي داند و براين باور است كه اگر اين سلول سالم باشد بقيه جامعه نيز سالم خواهد بود . ايشان پيشرفت جامعه ي اسلامي را بدون بهره مندي كشور از نهاد خانواده سالم ، سرزنده و با نشاط ، امكان پذير نمي دانند . بديهي است ، مشكل امروز جامعه غرب نوع نگرش مسئولين به خانواده است كه آنرا به عنوان نهاد اصلي و مهم تلقي نمي كنند و زن را بصورت فردي جدا از خانواده مي بيند . رهبر فرزانه انقلاب معتقد است كه غرب از پاسخگويي در باره مسئله‌ى خانواده طفره مي رود . از نگاه ايشان خانواده، نقطه‌ ضعف غرب است و زن به عنوان محور اصلي خانواده ، در جامعه غربي عملاً از خانواده جدا و منفك شده است .

ازدواج همواره عاملي براي ارضاي غرائز جنسي ، عاطفي ، رواني و معنوي انسان بوده است و خانواده به عنوان اساسي ترين نهاد اجتماعي ، زيربناي رشد فرهنگي و تمدن بشري مي باشد . اينك تبليغات وسيع در جامعه غربي ، ازدواج نكردن و مجرد ماندن را تشويق مي كند . در اين راستا شاهد افزايش آمار خانواده هاي تك والدي و مجرد هستيم . برخلاف آن ، درجامعه اسلامي ايران ازدواج پيماني مقدس است كه ريشه در اصول و مباني اسلام دارد . پيامبر اسلام ( ص ) ازدواج را كامل كننده ايمان افراد بشر معرفي كرده و آن را سنت خود مي داند . مقام معظم رهبري نيز با اشاره به جنبه مقدس ازدواج در اديان بخصوص در دين مبين اسلام ، بر اين باور است كه اين جنبه قدسي نبايد از ازدواج جدا شود . تاكيد ايشان در زمينه ازدواج همواره بر رعايت سادگي و دوري از تشريفات دست و پاگير است .

يكي از هدفهاي مهم ازدواج وتشكيل خانواده ايجاد رابطه اي صميمي و محبت آميز بين زوجين است . خداوند در سوره روم آيه 21 مي فرمايد :" واز آيات خداوند اين است كه براي شما از جنس خودتان همسراني آفريد تا با آن آرامش يابيد و بين شما مودت و رحمت قرار داد ."

در جمهوري اسلامي ايران زن به عنوان محور آرامش خانواده مطرح است . البته اين ديدگاه با نقش مرد در تامين امنيت خانواده تناقضي ندارد . چرا كه نقشهاي زن و مرد در خانواده مكمل هم محسوب مي شوند . در نگاه رهبر انقلاب اسلامي ، اگر نقش آرامش دهنده زن و نقش امنيت بخش مرد با يكديگر هماهنگ باشد ، محبت و علاقه بين آنها ايجاد خواهد شد . نتيجه اين هماهنگي و همياري آنست كه مشكلات بيرون از خانه براي زن قابل تحمل خواهد شد و زن در عرصه اجتماع مي تواند نقش فعال و اثرگذار داشته باشد .

متأسفانه در جهان غرب ، زن بيش از هر چيز به عنوان ابزاري براي ارضاي هوسرانيهاي مرد درآمده است . آيت الله خامنه اي در اين باره معتقدند سنگين ترين جرم غرب در مسئله‌ى زن و خانواده، نوع نگاهش به زن است . ايشان اظهار داشتند : " بزرگترين ضربه و اهانت به كرامت زن را همين سياست غربى انجام مي دهد. در غرب، بخصوص در آمريكا و در شمال اروپا - كشورهاى اسكانديناوى - مراكز مهمى وجود دارد كه اصلاً بناى كارشان بر عرضه‌ى جنسى زن در مقابل مرد است؛ در روزنامه‌ها و مجلات هم تبليغ مي شود، هيچ كس هم اعتراض نمي كند! اين عرف و عادت شده است . چه ضربه‌اى براى زن از اين بالاتر؟ بنابراين نبايد در مقابل اين فرهنگ غلط انفعال داشت. غرب در قضيه‌ى زن و خانواده، در يك گمراهى و ضلالت عميقى به سر مي برد. فقط خانواده نيست؛ بلكه در مورد شخصيت زن، هويت زن، غرب در يك گمراهى عجيبى است. "

اما نگاه اسلام به زن نگاهي انساني است . دراسلام زن و مرد درانسانيت برابر هستند و هرگونه امتيازي به بهره مندي هر يك از تقواست .

آيت الله خامنه اي زن و مرد را در رسيدن به تقرب الهي يكسان و بانوان نمونه اي مانند حضرت زهرا (س ) حضرت زينب ، و حضرت مريم را داراي رتبه هاي فوق تصور بشر مي دانند.

اكنون در جمهوري اسلامي ايران زنان از يك طرف توانمنديهاي خودشان را در عرصه هاي مختلف اجتماع به اثبات مي رسانند و از طرف ديگر از فضاي خانه و تربيت فرزند و نقش هاي همسري و مادري خود نيز فاصله نمي گيرند . اين عملكرد نتيجه احترام به آموزه هاي اسلام درمورد اهميت دادن به خانواده و نقش محوري زن در آن است كه كار وي در خانه را در حكم جهاد كردن در راه خدا مي داند.

دو نقش مهم زنان در خانواده ، نقش همسري و نقش مادري است . امروزه روانشناسان ميل و غريزه مادري را امري طبيعي و فطري مي دانند . "دافنه دمارنف" (De Marneffe Daphne ) ، روانشناس آمريكايي در كتاب "غريزه مادري" مي نويسد :" اغلب مادران اشتياق خود به پرورش فرزندان را يك انگيزه فطري ارزشمند و راهي براي ابراز خويشتن اصلي خود مي دانند."

متاسفانه در جامعه غربي علاقه فطري زنان به مراقبت از فرزندان در معرض چالش هاي جدي قرار گرفته است . زنان به بچه دار نشدن و يا سپردن فرزندشان به مراكز حمايتي چون مهد كودك ها ، تشويق مي شوند تا مادر نقش بي بديل خود را به آنان واگذارد .

خوشبختانه زن ايراني با آگاهي از مهم بودن مسئوليت و نقش اصلي وي در پرورش و تربيت كودك ، در كنار فعاليت هاي مختلف اجتماعي براي نقش مادري جايگاه ويژه اي قائل است . البته نقش همسري نيز نه تنها نسبت به نقش مادري كم اهميت تر نيست ، بلكه بسيار مهم است . حضرت آيه الله خامنه اي نقش همسري زنان را نقشي فوق العاده مي دانند و معتقدند نبايد نقش همسري را دست كم گرفت . ايشان دراين باره معتقدند : " اگر بخواهيم مرد در داخل جامعه موجود مفيدي باشد بايد زن درداخل خانه ( برايش ) همسر خوبي باشد ."

اما اشتغال و فعاليتهاي اجتماعي و بيرون از خانه زنان نيز بعد ديگري از زندگي آنان است . از نظر اسلام زنان مي توانند در عرصه هاي مختلف علمي ، تحقيقاتي ، سياسي ، اجتماعي و اقتصادي فعاليت كنند . دين اسلام در چهارده قرن پيش اينگونه فعاليت هاي بانوان را به رسميت شناخته است ، حال آنكه حق مشاركت سياسي در غرب در اواخر قرن بيستم و شروع قرن بيست و يكم مطرح شد .

جمهوري اسلامي ايران به تبعيت از اسلام زنان را به عنوان نيم فعال جامعه مي داند و براي رشد و ارتقاء زنان قوانين متعددي را تصويب نموده است . زنان ايراني بر اين باورند كه رشد واقعي آنها در گرو آن است كه زنان در يك حركت متعادل و چندجانبه ؛ از سويي به رشد فردي خويش اهتمام كنند و از سوي ديگر به عنوان محور اصلي خانواده به وظايف خانوادگي شان يعني همسري و مادري توجه نمايند و علاوه بر اين در عرصه هاي اجتماعي نيز با توانمندي و جديت حضور يابند.

انقلاب اسلامي ايران چنين الگوي نويني از زن را براساس آموزه هاي اسلامي ارائه كرده است كه در آن بانوان درمنزل و خارج از آن به عنوان انسانهايي تاثيرگذار مطرح هستند . دراين الگو برخلاف غرب ، كرامت انساني ، حيا و عفت زن بيش از هر چيز مورد نظر است تا از او به عنوان يك ابزار ، استفاده نامشروع نشود و بتواند علاوه برفعاليتهاي مفيد اجتماعي ، نقش فعالي درگرم نگه داشتن كانون خانواده داشته باشد . بديهي است ، زنان ايراني با در نظر گرفتن ويژگيهاي روحي و جسمي ، از حقوقي متوازن و برابر با مردان برخوردارند.

يكي از تحولات مهمي كه در پرتو انقلاب اسلامي در زنان ايران بوجود آمد ، تحول روحي و فكري آنان بود . ازاين رو پس از پيروزي انقلاب اسلامي همواره شاهد حضور زنان در عرصه هاي مختلف همچون 8 سال دفاع مقدس در برابر تهاجم ارتش صدام ، سازندگي كشور و پيشرفتهاي علمي بوده ايم .

دكتر " پال اسپراكمن " ( PAUL SPRACJMAN) نويسنده و مترجم آمريكايي است كه كتاب " دا " را كه خاطرات يك زن ايراني از جنگ مي باشد ، ترجمه كرده است . وي در مورد هدفش از ترجمه اين كتاب مي گويد : " در سفرهايي كه در ايران داشتم شاهد فعاليتهاي گسترده زنان ايراني در جامعه بودم . من معتقدم زنان ايراني از مردان قوي ترند . بنابراين دوست دارم با ترجمه اين كتاب ( دا ) تصوير درستي را از زنان ايراني به ديگر مردم جهان ارائه كنم ."

زنان ايراني توانسته اند با مشاركت و فعاليت خود ، به پيشرفتهاي قابل توجهي دست يابند. در حال حاضر بيش از 68 درصد ظرفيت آموزش عالي متعلق به دختران است . نرخ باسوادي زنان از 34 درصد قبل از انقلاب به 80 درصد پس از انقلاب اسلامي ارتقاء يافته است كه اين نشان از توجه انقلاب اسلامي به جامعه زنان دارد.

رشد و ارتقاء توانمنديهاي زنان ايراني در ابعاد مختلف علمي ، تكنولوژي ، اختراعات ، ابتكارات و نوآوري هايي در عرصه هاي نانو ، انرژي هسته اي ، هوا و فضا ، علوم پايه و غيره ، بخشي از پيشرفتهاي زنان ايراني پس از انقلاب اسلامي است . بدين ترتيب زنان ايراني با الهام از فرهنگ انقلاب اسلامي به روشني نشان دادند كه در تمام عرصه هاي اجتماعي، سياسي و... حضور دارند و اعتقادات ديني و ارزشهاي اسلامي نه تنها مانع از شركت آنها در فعاليت هاي مختلف فردي و اجتماعي نيست ، بلكه اين فعاليتها را در جهت صحيح هدايت مي كند.

عصمت سپهري

منبع : سياست ما

انتهاي متن/

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن