تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821295902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهترين كاربرد جزاير فارور و بني فارور توريست پذيري آن است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بهترين كاربرد جزاير "فارور" و "بني فارور" توريست پذيري آن است
تهران - معاون محيط دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: با بررسي هايي كه در سازمان محيط زيست صورت گرفته مشخص شده است بهترين كاربري دو جزيره "فارور" و "بني فارور" در خليج فارس توريست پذيري آن است.


" عبدالرضا كرباسي " روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: فارور و بني فارور دو جزيره خليج فارس و خالي از سكنه است كه از سرزمين اصلي فاصله زيادي دارد.

وي اظهارداشت: دولت در كشورهاي خارجي اين گونه جزاير را كه پراكنده و خالي از سكنه است به افراد ثروتمند اجاره مي دهد. البته فعاليت اين افراد در آن جزاير با نظارت دولت صورت مي گيرد تا هيچ گونه معضل زيست محيطي در آن صورت نگيرد.

وي با بيان اينكه يكي از راههاي مديريت اين گونه جزاير اجاره آنها به شكل محدود است گفت: بهتر است كاربري اين گونه جزاير توريستي تعريف شود تا صنعت به آنها راه نيابد و جزاير صنعتي نشوند زيرا در صورت صنعتي شدن بدون شك آسيب زيادي به محيط زيست منطقه وارد خواهد شد.

كرباسي افزود: بخشي از جزيره "فارور" به صورت پرتگاه است اما بخش ديگر آن صاف و قابل بهره برداري است كه مي توان به عنوان جاذبه هاي توريستي و از مرجان هاي آن به عنوان آكواريوم طبيعي استفاده كرد كه منطقه آزاد كيش با نظارت سازمان محيط زيست بايد اين كارها را انجام دهد.

وي گفت: ما در صورتي كه بخش خصوصي آماده سرمايه گذاري در زمينه احداث پلاژهاي شناور روي آب باشد موافقيم.بخش خصوصي همچنين مي تواند در ورزش هاي آبي - مشروط بر اينكه مخرب محيط زيست نباشد- سرمايه گذاري كند و براي جت اسكي هم مي تواند از موتورهاي جت اسكي كه دو زمانه نباشد استفاده كند ، اما در حال حاضر هنوز هيچ اقدامي در اين موارد در اين دو جزيره انجام نشده است.

به گفته وي ايران روز به روز به فناوري هاي زيست محيطي پيشرفته تري دست مي يابد ومي توانند از مصالح دوستدار محيط زيست استفاده كنند.

كرباسي گفت: با يكي دو متقاضي بخش خصوصي صحبت كرده ايم و قرار شده هر كدام بس از موافقت با شرايط سازمان محيط زيست يك مركز امداد و نجات آبزيان نيز در آنجا راه اندازي كنند.

وي اظهارداشت: سرمايه گذاري خارجي هم براي اين كار منع نشده اما فعلا با بخش خصوصي داخلي صحبت شده است كه اگر با شرايط سازمان محيط زيست مبني بر حفظ مسائل زيست محيطي ، توليد انرژي از دريا ، امحاء زباله و توليد گاز متان از آن براي آشپزي موافقت كنند مشكلي براي آغاز فعاليت آنها وجود ندارد.

كرباسي گفت: همچنين در نظر داريم دستورالعمل زيست محيطي براي نحوه گردش در دريا را تهيه و به بخش سرمايه گذار در اين دو جزيره ابلاغ كنيم.

*** جزيره فارور

جزيره فارور در استان هرمزگان گنبدي سربرآورده از آبهاي نيلگون خليج هميشه فارس محسوب ميشود كه از تپه ماهورهاي كوچك و بزرگ تشكيل شده است . اين جزيره غيرمسكوني و مملو از مرغان دريايي داراي منابع آبي بسيار محدود است به طوري كه آب آشاميدني پرندگان و وحوش موجود درآن با استفاده از سه حلقه چاه تامين مي شود.

اين جزيره به دليل واقع شدن در مسير مهاجرت پرندگان ، داراي سواحلي با چشم اندازهاي بسيار زيبا در فصلهاي مختلف سال به ويژه پاييز و زمستان است . پرستوي دريايي و عقاب ماهيگير از مهمترين پرندگان جزيره فارور بشمار ميروند.

بلبل خرما، چاخلق ، پري شاهرخ ، دليجه ، سنگ چشم ، زرده پر،سرزيتوني، چك چك و غراب گردن قهوه اي ازديگر پرندگان ساكن اين جزيره غير مسكوني هستند.

جبير(نوعي آهو) كه از ساليان قبل دراين جزيره رهاشده ، به دليل حمايتهايي كه از آن به عمل آمده به عنوان تنها پستاندارساكن اين جزيره زيبا جمعيت آن به نحو قابل توجهي افزايش يافته است . جزيره ۲ هزار۶۲۰و هكتاري فارور از نظر لانه سازي عقابماهيگير و حفظ جمعيت جبير بسيار حائز اهميت است .

*** بني فارور

جزيره فارور يكي ديگر از جزاير ايراني خليج فارس است كه در شمال جزيره سري ، جنوب شرقي جزيره كيش و جنوب غربي بندرلنگه قرار گرفته است. اين جزيره كه از سنگهاي آتشفشاني تشكيل شده داراي سواحل عميق ومناسبي براي لنگرانداختن كشتي ها است.

پوشش گياهي جزيره نسبتا خوب است و بيشتر از نوع گرامينه (گندميان) و جان كاسه (جگن) و (شور) و درختاني نظير كرت ، كهور ، لور و نخل است.پوشش گياهي جزيره در حدود 65 در صد است.

علمي **9014**1544

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30826449

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن